Alanda tweede keer bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Alanda tweede keer bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 19:13

De eerste keer op HAW, de tweede keer bitloos met Alanda. Vriendelijk verzoek om dus een beetje lief voor ons te zijn ;)

Ik heb Alanda sinds eind april, het is een merrie van Gribaldi x Balzflug van 6 jaar oud. Ze heeft - op de eerste stappen onder het zadel bij het zadelmak maken toen ze 3 was na - altijd met een bit gelopen. Ik vind het zelf echter geen prettig idee meer om met bit te rijden. Niet dat ik een bit slecht vind, maar ik wil er zelf bij mijn eigen paarden gewoon niet meer mee rijden. Puur voor mijn eigen gevoel dus. Ik merkte bij mijn andere paard dat deze veel fijner te rijden was op een bitloos hoofdstel, dat is dan ook de reden dat ik met Alanda ook ben overgestapt op bitloos zo gauw als we wat meer aan elkaar gewend waren. De bevindingen tot nu toe vind ik zeer positief: ze loopt meer ontspannen en heeft de afgelopen twee keer met rijden niet gehangen zoals ze dat met het bit nog wel eens wilde doen. Ook had ze bij het losstappen nog wel eens de neiging om een paar keer met haar hoofd te gooien of aan de teugels te trekken, dat hebben we zonder bit nog niet ervaren. Als alles zo goed blijft gaan, dan komt er geen bit meer in :)

Puntjes waar ik op moet letten waar ik zelf al achter ben:
- tenen naar binnen
- hakken uitdrukken
- onderbeen naar achteren houden
- voor je uit kijken & rechtop blijven zitten
- minder streng met binnenhand. Op de foto's is het net of ik de druk er daar continu aan heb, terwijl ik steeds werk met ophoudingen. Kan dus de timing van de foto's zijn, maar ik ga er wel even op letten met rijden.

Voor Alanda moet ik er op letten dat ze recht blijft. Door haar bokvoet heeft ze de neiging om scheef te gaan lopen. Verder er op letten dat ze niet te diep loopt, teveel op de voorhand of achter de loodlijn kruipt.

1. Instappen. Eerst wat aan een lang teugeltje gestapt, maar daar hebben we geen foto's van.
Afbeelding
2.
Afbeelding

Bij het instappen horen uitgebreide knuffelsessies :)
Afbeelding

3. Draf:
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding

10. Galop:
Afbeelding

11. Uitstappen buiten de bak:
Afbeelding

12. En nog even belonen natuurlijk :)
Afbeelding

Zodra we allebei wat gewend zijn aan het nieuwe hoofdstel, wil ik weer wat lesjes met haar gaan oppakken. Maar als er hier nog mensen zijn die voor ons wat aandachtspuntjes zien, dan hoor ik ze graag! Dan kunnen we er op letten :)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:19

Zo zie ik het graag se :D *\o/*
Ziet er goed uit en je geeft zelf je 'slechte' punten al aan :Y)

DreamUp

Re: Alanda tweede keer bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:23

Zo dat ziet er vriendelijk uit!
Om mijn post nog HAW waardig te maken. Af en toe kan je je handen wat meer dragen, zoals bij 1,2,10,11.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:24

Je mag het zadel wel wat verder naar achteren leggen ;) ligt nu over het schouderblad heen

_Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:26

Ziet er mooi uit zo. Alleen zou ik de teugels iets korter nemen, hierdoor blijven je ellebogen wat meer op z'n plaats en ga je ook niet achterover hangen. Succes!

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:29

Wat ziet het er goed uit!
Inderdaad het zadel mag wat meer naar achter, en je handen wat meer dragen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:31

Ik vind het er erg goed uit zien :)

Ik zou wel opletten dat je je handen op gelijke hoogte houd :)
Op foto 4,6 en 7 is dat goed te zien

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 19:32

Nienke96 schreef:
Je mag het zadel wel wat verder naar achteren leggen ;) ligt nu over het schouderblad heen

Ja, nu je het zegt ligt hij inderdaad wel erg naar voren. Gaan we volgende keer gelijk even wat naar achteren verschuiven!

@ Cchanny: klopt van de handen. Ik maak de ophoudingen met mijn binnenhand altijd wat omhoog om te voorkomen dat ze te diep gaat lopen. Ik denk dat het dus een combinatie is van de timing van de foto en een foutje wat er bij mij is ingeslopen. Ik ga er op letten.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:50

Ja. het zadel viel mij ook meteen op! En een mooi paard hoor! De balzflugen die ik ken zijn geen makkelijke paarden en dit ziet er ontspannen uit!
De druk op de teugels ziet er wel wat zwaar uit, alsof hij wat in je hand hangt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:18

Hangen deed ze met het bit wel heel erg, met name op links. Dan ging ze ook echt met haar hoofd kantelen. Ik ben nu nog vooral bezig met haar op haar eigen benen te laten lopen zonder dat ze voorover gaat vallen zeg maar. Dat wil ik met name niet vanwege haar bokvoet. Daarin is ze nog wel erg zoekende met haar hoofdhouding, maar dat zal met oefening wel gaan verbeteren.

Ze is ook zeker niet gemakkelijk, maar het ligt echt in de manier waarop je omgaat met haar buien van onzekerheid of spanning. Als je daar in mee gaat, dan ben je snel uitgereden. Ze is vreselijk gevoelig. Ik ga nu ook expres wel eens foutjes op haar maken of meer bewegen, omdat ik vind dat ze daar wel tegen moet kunnen. Zwaaien als je op haar rug zit bijvoorbeeld, een beetje met mijn benen schommelen als we stil staan aan een lang teugeltje, een keer mijn been verkeerd aanleggen, etc. In het begin kon ze daar erg gespannen van raken, maar ze begint nu te begrijpen dat het allemaal zo spannend niet is. Als ze ergens van schrikt dan zit ik er vooral op te lachen, dan staat ze ook meteen weer stil, zich afvragend waar ze nou eigenlijk van schrok. Omdat ik niet mee ga in haar reactie, zal het wel in orde zijn lijkt ze dan te denken. Wat dat betreft vind ik haar zelf erg gemakkelijk om te rijden, omdat ik die stress gereguleerd krijg. (en dan heb ik het dus niet over het rijtechnische, maar puur op de ontspanning).

Ik vind het echt een ontzettend gaaf dier om mee aan de slag te zijn, met name omdat er nog zoveel te doen is.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:35

Mijn complimenten Snadrem! De balzflugen die ik ken die konden inderdaad niet stilstaan en waren hypergespannen. Als het goed ging reden ze de sterren van de hemel, maar meestal was er te veel spanning en stress en schrik. Als ik dit zo hoor ben je daar heel erg bewust mee aan de slag gegaan en heb je al grote resultaten geboekt.

Ik zou toch ook in draf zo nu en dan een los teugeltje laten, dan kun je in lek geval even aftasten hoe nagevelijk ze is en of ze toch niet hangt. Zo leert ze ook zonder steun te lopen. Het voorover vallen kun je met een losse teugel ook corrigeren door haar even op te nemen en weer los te laten.

Fijn om te horen dat je nog zoveel uitdaging in haar ziet!

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:21

Super leuk dat je bitloos rijd, ik vind het er altijd net iets meer ontspannen uit zien.
Idd lijkt je hand soms wat streng maar als daar al aan gewerkt word heb ik niets op te merken :)

ashleyluckyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:32

Leuk paard heb je hoor :).
Gewoon even een vraagje is dat nou gewoon toeval dat je cap en shabral bij elkaar kleuren haha?
dat viel me gewoon op :o

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 22:22

Dat zal vooral de foto zijn, want ik match totaal niet met setjes of wat dan ook :') De cap is eerder goudkleurig, en het chabrak is groen met bruin :P

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:36

Leuk dat ze zo actief blijft met het achterbeen, ook bitloos! Ik heb het idee dat paarden dan vaak in het begin wat trager worden, wat minder actief bewegen, maar als ik deze foto's zie als een tweede keer bitloos proberen, dan is dat bij jullie duidelijk niet het geval.

Wat ik me afvraag: ligt het zadel niet te ver naar voren? Het lijkt namelijk alsof jij wat achteruit geduwd wordt, want je hangt op de foto's nogal naar achteren met je bovenlijf. Misschien als je zadel aan de voorkant lager ligt dat jij ook beter rechtop kunt blijven.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:44

Zadel lag inderdaad te ver naar voren. Ik heb vanmiddag weer gereden en het zadel een eind naar achteren gelegd. Mijn zit was gelijk beter en ik voelde dat Alanda ook meteen weer beter liep :D Soms kan je het jezelf zo moeilijk maken hè :') Ik zal mijn vriend weer een keer meevragen voor foto's, dan kan ik het verschil ook zien in plaats van alleen voelen.

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:54

Daar ben ik wel benieuwd naar, leuk als je die foto's wilt plaatsen. Altijd weer apart hoeveel verschil zoiets kleins als je zadel een paar cm verplaatsen kan betekenen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:21

Leuke cap heb je op!!

Tipje voor je zit en houdimg.. Het valt mij erg op dat je naar binnen valt. Blijf bij iedere stelling en wending op 2 zitbeen knobbels zitten en blijf vooruit kijken.
Leuk peerd ook :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:02

Wauw! Je paard pakt het gelijk goed op!
Mag ik vragen welk hoofdstel je hebt? Kaak gekruist?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:11

Ik zou zelf de neusriem nog een paar centimeter hoger leggen, en de teugels een tikje korter nemen zodat je niet zo ver naar achteren hoeft te "trekken" als je wat druk op de teugels wilt leggen :)
Ziet er super uit zeg!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:15

Waw, super! Je rijdt zacht in handen en geeft duidelijke info, je paard is echt op jou geconcentreerd! Vooral je handen draag je heel mooi, zo zie ik dat graag (vooral belangrijk bitloos :) )
En wat een leuke cap :P

Succes en doe maar zo voort zonder metaal, ze loopt er super op :o

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:38

Dank je allemaal voor de goede tips en de leuke reacties! Ik moet nog even kijken wanneer het weer lukt mijn vriend mee te slepen voor vergelijkfoto's met het zadel op de goede plaats en alle andere puntjes die genoemd zijn waar ik mee bezig ben.

@ Slofje: als ik de "gebruiksaanwijzing" van het hoofdstel aan hou, dan ligt hij nu juist op de goede hoogte. Hij zou nog een gaatje hoger kunnen, maar veel meer niet (volgens die aanwijzing dan).
@ salome_maybe: het is inderdaad een kaakgekruisd hoofdstel, van FRA. De FRA Indy geloof ik.
@ annebe: ik heb inderdaad de neiging de teugels wat lang te laten, maar heb ze de laatste keren met rijden weer iets korter gepakt om te voorkomen dat ik "voorbij mezelf" moet werken zeg maar ;) Mijn zit is voor mijn gevoel al weer wat veranderd nu ik mijn zadel wel goed heb liggen, nou nog voor me uit blijven kijken. Morgen tussen de buien door weer even oefenen!

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:24

Ik vind dat je echt een super mooi paardje hebt. Je moet alleen zoals al word gezegt je handen gelijk houden. Maar verder heb je een mooie zit.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:06

Hé bijna stalgenoot! Ziet er goed uit! Zeker voor de eerste keer, dat is veelbelovend voor de toekomst.
En als vriendje niet mee wil, maak ik vanaf september wel foto's voor je ;-)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:08

Ziet er goed uit als je bedenkt dat je nog niet vaak bitloos hebt gereden :)
Mag ik vragen wat voor handschoenen je draagt?