"Kijk baas! Bitloos kan ik het ook hoor!" (film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

"Kijk baas! Bitloos kan ik het ook hoor!" (film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:20

Gezellig dat je komt kijken.

Dit is [***], een merrie van net 7 jaar oud en in mijn bezit sinds begin januari.
We hebben nogal wat aanleuningsproblemen gehad (en soms nog steeds) doordat
bij vorige eigena(a)r(en) nooit is opgemerkt dat [***] (waarschijnlijk met wisselen)
scheef is gaan kauwen waardoor alles scheef is gaan groeien (haken etc.) en ze
haar kiesjes en voortanden niet meer op elkaar kreeg. Een tandarts had ze nog nooit
gezien en op de 3 klinische en rontgenologische keuringen is het nooit iemand opgevallen.

Inmiddels is dit verholpen (in januari al, ik vond het zo gek dat ze opkrulde en de
hand niet accepteerde) en zijn we "aardig" op weg om ergens in de zomer ons L1 debuut
te maken.

Omdat ik nieuwsgierig was hoe ze op de hand zou reageren met een bitloos hoofdstel
heb ik deze van bokker window mogen lenen _/-\o_ Dit is de TWEEDE KEER OOIT dat
we er mee gereden hebben (heb hem gisteren opgehaald) en ook heb ik sinds afgelopen
woensdag een eigen zadel (had eerst een leenzadel omdat ze nog erg onbespierd en schraal
was maar die lag niet helemaal lekker)

Ik moet zeggen dat ze het heel erg braaf doet en heel netjes reageert. Ze komt misschien afentoe
wat diep en maakt zich hier en daar wat lang maar loopt wel heerlijk ontspannen en ze laat mooi
los in de kaak.. haar neusje bungelt alle kanten uit en ze daalt mooi naar mijn hand... maar goed..
dat is MIJN gevoel.. ik ben allang blij dat ze nu eindelijk durft te halsstrekken en dat ze soms zelfs
ietsjes te zwaar wil worden in mn hand. Aangezien ze een paar maanden terug heel sneu hoog
in de krul bleef lopen.

Wat vinden jullie?

Dit keer van mij geen commentaar over mezelf.. dat laat ik aan jullie over :) Heb speciaal voor jullie
het filmpje zo duidelijk mogelijk ge-upload..

Ohja.. de wissel die we 1x springen is geen dagelijks training dingetje.. ze zit natuurlijk nog niet
genoeg op de achterhand om hem perfect te springen maar zo te zien mag ik ook niet echt klagen.
Op deze keer na (en af een toe een keertje als we van hand veranderen.. 1x in de paar weken)
springen we weleens een wisseltje.

Heb er een liedje ondergegooid.. maar ik heb hem zelf nog niet beluisterd := dus sorry als het een
bagger-nummer is _O-

Tips zijn altijd welkom!

Nienke96

Re: "Kijk baas! Bitloos kan ik het ook hoor!" (film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:48

Ziet er goed uit!! :)
Valt me wel op dat ze eigenlijk de hele tijd te diep komt.. Je houd haar wel lekker voorwaarts dus daar kan het niet aan liggen, lastig! Probeer nóg meer overgangen te maken en ook te schakelen in hoofd/halshouding, dat is heel goed ;) Want ik mis nog wat tempowisselingen, maar verder zou ik zeggen ga zo door!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 18:06

ja met bit doet ze dat eigenlijk bijna niet maar dan loopt ze iets meer opgericht. Ze is vrij langgelijnd en heeft vrij veel lengte in de hals dus ik denk als ze wat daalt en de kaak loslaat dat ze dan al snel wat dieper loopt. Als ze met het hoofd op de loodlijn loopt op die hoogte dan is haar kaak gespannen.

Ze was wel lekker ''los'' volgens mij want haar onder en bovenlip bungelden best wel vaak :P Na 04:02 als ze langs loopt kun je dat goed zien :P

Wat mij stoort is dat mn teugels eigenlijk wat te lang zijn en heb mijn handen wat teveel terug.. Maar ik heb ze expres niet heel erg op maat gepakt zodat ik zelf niet vast kan houden en zij echt naar mn hand moet gaan zoeken en als beloning daarvoor mag dalen

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:23

ziet er heel leuk uit zeker voor de 2e keer (a)
maar, op de rechterhand Lijkt het.. Wanneer je gaat verruimen op de lange zijde (tenminste het lijkt erop dat je aan het schakelen bent,) dat je wél goed naar voren rijdt, maar vergeet terug te rijden.
Ik kan het verkeerd hebben, maar ik dacht ik zeg het even!

veel plezier met je mooie paardje!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:07

uhm... nee.. ik was niet echt bezig met verruimen vandaag := meer om haar actief van achteren naar
voren te krijgen zodat ze naar de hand daalt en zelf de hals draagt.. alleen nam ze dat een beetje té
serieus.

Waar in de film was dat precies?

Edit:

Of bedoel je de middengalop? (de 2e?) want dat klopt. Toen wou ze niet terugkomen op mijn zit.
En van instructrice mag ik haar niet op de hand terugrijden.. dus moest ze zelf maar voelen dat hard
een bocht door niet zo prettig is..

Dat gebeurd dan ook 2 x en daarna reageert ze wel.. hahahaha

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:54

Citaat:
Edit:

Of bedoel je de middengalop? (de 2e?) want dat klopt. Toen wou ze niet terugkomen op mijn zit.
En van instructrice mag ik haar niet op de hand terugrijden.. dus moest ze zelf maar voelen dat hard
een bocht door niet zo prettig is..

Dat gebeurd dan ook 2 x en daarna reageert ze wel.. hahahaha

hihi dat bedoel ik idd,

en daar heeft je instructrice idd gelijk in, niet op de hand terug rijden.
Vroeg het me gewoon af! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:02

:= Geen probleem hoor! Vind het fijn dat je mee denkt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 10:42

Nog mensen met tips?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:46

Ik vind het er heel goed uitzien, je rijdt heel vriendelijk! Mag ik vragen of het een sidepull of een kaakgekruist hoofdstel is? Aan de hand daarvan kan ik wel nog tips geven :)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:50

svdijk86 schreef:
Nog mensen met tips?

Vooral zo door gaan! ;)
Als ik het verhaal lees van haar voorgeschiedenis, dan vind ik dat ze heel netjes loopt!
Mooie stille aanleuning bitloos. Lekker voorwaarts en je hebt een mooie stille hand, wat zeker voor een paard met z'on voorgeschiedenis heel erg helpt ( is voor elk paard goed ).
Vond je laatste verruiming in galop op de lange zijde er heel krachtig uitzien!
Laatst bijgewerkt door FeLaRe op 12-06-11 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 10:52

Hij is kaakgekruisd, het is me opgevallen dat als ik rechts teveel druk geef ze naar links gaat lopen
dus het is voor mij een hele goede oefening om even geconfronteerd te worden met het feit dat
mijn BENEN moeten sturen en dat ze op 2 teugels moet lopen en dat daar ook evenveel druk op moet
zitten _O- :P Maar doe het aardig volgens mij.. heb alleen mijn handen op de voltes wat uit elkaar
omdat het voor haar dan duidelijk is dat ik graag buiging wil.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 10:59

scheepie schreef:
s_en_z schreef:
Nog mensen met tips?

Vooral zo door gaan! ;)
Als ik het verhaal lees van haar voorgeschiedenis, dan vind ik dat ze heel netjes loopt!
Mooie stille aanleuning bitloos. Lekker voorwaarts en je hebt een mooie stille hand, wat zeker voor een paard met z'on voorgeschiedenis heel erg helpt ( is voor elk paard goed ).
Vond je laatste verruiming in galop op de lange zijde er heel krachtig uitzien!

Dankjewel, ja ze moet meer op de achterhand komen en vanuit
daar verruimen zodat ze nog meer sprong maakt van voren maar
voor nu vind ik het belangrijker dat ze op been en zit reageert
en meer op de achterhand komt ze straks vanzelf wel naarmate
de training verder komt :)

Ja tegen het eind werd ze moe en knikte ze door richting laag diep
en rond (kin naar de borst) en toen liet ik haar maar halsstrekken
want heb liever dat ze verlengt dan opkrult

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:02

Je hebt gelijk hoor, beter zo, dan zich opkrullen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:07

ja, ik probeer veel te schakelen in haar halshouding. Als ze zwaar wordt rijd ik haar voorwaarts
zodat ze van voren lichter wordt en vanuit daaruit mag ze schakelen in hoofd hals houding zoals
zij graag wil. Als ze zwaar wordt mag ze niet halsstrekken omdat ze anders al heel snel doorheeft
dat ze de teugel "op kan eisen" (door me naar voren te trekken)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:13

*\o/* helemaal top, ziet er netjes uit!
Ik heb verder geen tips (de meeste zijn al gegeven) maar vind het erg leuk om te zien als mensen dressuurmatig en bitloos combineren.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 12-06-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:22

Ik ben fanatiek dressuurmuts.. dus voel me echt een recreantje als ik zo rijd.. de andere sportruiters
keken me eerst een beetje gek aan.. maar waren daarna verbaasd hoe relaxed ze met een fijne aanleuning
liep :=

Bij dat topic ga ik even kijken!

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:01

Het ziet er lekker ontspannen uit :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 18:53

Dankjewel :)

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:32

Super Samantha dat het zo goed gaat al na de 2e keer !

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:29

Super hoor, volgens mij zit Zyalda echt als een huis! Loopt lekker tempo en ziet er prima uit hoor, zeker voor bitloos! Toch super fijn dat zo goed gaat!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:56

Ziet er echt super uit!
Vind het altijd leuk om te zien dat het bitloos ook zo kan!

Ook al is het HAW, vind het een beetje onzin om verplicht commentaar te geven als ik dat niet heb ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:45

Dank jullie wel allemaal!

Littleghoul ja als ze fijn ontspant en over de rug begint te komen/komt is doorzitten wel te doen :)

DeadxStar haha bedankt :P Ik vind het ook leuk dat ze er zo op weg loopt. Ik moet zeggen dat 2 dagen
bitloos en een dagje rust daarna haar wel goed gedaan heeft want gisteren liep ze echt heeeeeeerlijk.
Ook qua aanleuning, lekker relaxed, rug wordt al wat boller. En ik kon haar ook wat meer bij elkaar rijden
zonder dat er spanning in het lichaam kwam.

En daar was ik echt heel blij mee! En dat ze af en toe een dagje wat diep loopt en wat doorknikt in de
hals omdat ze moe begint te worden tsja.. dat kan gebeuren... ik wou gewoon graag dat ze mijn hand
ging volgen.. en te zien aan mijn halsstrekken oefening deed ze dat super :) Zowiezo haar hals omlaag
bewegen kon ze een paar maanden geleden nog helemaal niet onder het zadel dus ik ben hartstikke trots :D

En Window, jij bedankt voor het lenen :D (ik maak m vd week even schoon ze had wel een klein schuurplekje
bij de aansnoerriem, die valt precies in de holte onder haar kaak tegen de rand van haar kaak aan)

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:32

Zo van het filmpje zou je niet kunnen zeggen dat je bitloos rijdt - het ziet er gewoon netjes uit. Bij bitloos denk ik vaak meteen aan paarden die met een los teugeltje en holle rug rondslenteren, maar als ik dit zo zie dan is dat duidelijk een vooroordeel.

Mijn valt wel op dat je paard zich zo opkrult, ver achter de verticale lijn, maar dat de andere paarden in de bak precies hetzelfde doen. Hebben jullie dezelfde instructeur die dit stimuleert of is dit gewoon toeval?

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:41

Jeeeej! Ik ben echt super fan van bitloos rijden (reed met mijn paard ook vaak bitloos en met mn verzorgpaard ook) dus dit vind ik echt helemaal super, dressuur en bitloos gaat echt wel samen :D
Ik vind dat je erg netjes zit, maar let wel op je handen (beetje pianohandjes heb ik het idee?)
En verder nog een vraag, ga je wel eens met haar naar buiten?
Ik reed sowieso altijd bitloos buiten, en das toch ook wel heel fijn voor t paard!
Ziet er goed uit, ik heb eerdere topics van je gezien, geen idee hoe je het voor elkaar krijgt maar Zyalda gaat enorm vooruit!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:12

Juwelenschip, ze had een beetje een inkak-dag. Ze was al een paar dagen met bit getraind
en dan krijg ik dit met rijden:
Afbeelding
dit beeld hoort zowiezo niet.. maar dit was de eerste keer dat ik haar een gangetje "extra" liet doen..
en dan liever dat ze iets duikt dan dat ze haar hoofd optilt en sterren kijkt. (deed ze in het begin als ik
haar voorwaartser dan een gewoon stapje, drafje of galopje wou.

Ik geef na omdat zij "nageeft" en dan gaat zij nog lager en omdat als ik lengte in de hals geef ze nog
lager en dieper gaat net zolang tot ze kan halsstrekken met neus op de knieen te diep lopen.

Normaal als ik haar dezelfde lengte geef loopt ze zo (foei mijn handen, maar foto is al paar maanden oud
zo rijd ik niet meer... niet meer nodig :) mijn handen zo wijd dan he.. :P )
Afbeelding

En als ik haar oppak dan loopt ze zo: (niet zo lang geleden gemaakt)
Afbeelding

Mijn instructrice stimuleert dat diepe overigens niet. Haar tenen zouden opkrullen als ze haar op sommige stukken
zo diep ziet gaan (daarom heb ik ook meerdere malen.. waarvan 2 of 3x te zien is in het filmpje) dat ik
haar de hals laat strekken, om haar er even "uit" te rijden. Mijn instructrice zou me mijn teugels op maat
laten nemen en overgangen rijden op mijn zit waarbij ze op 1x been direct goed voorwaarts moet. Ze mag
van haar absoluut niet te diep komen :o Maar goed.. het is een kaakgekruisd bitloos hoofdstel.. en ook
met bit wil ik niet streng inkomen.. maar ik ken de effecten van het hoofdstel nog niet helemaal..
(behalve dan als je meer druk op 1 teugel hebt het paard de andere kant uit gaat omdat ze daar de kracht
voelt. Dus het was een hele goede oefening om even herinnert te worden dat ik met mijn benen moet
sturen :P ) Het was voor mij ook de 2e keer dat ik er kennis mee maakte.. dus nieuw voor ons beiden.

Ik rijd haar al voorwaarts en ik houd haar niet terug op de hand en ze komt nog niet op de
loodlijn dus echt de bedoeling was het niet.. maar ik wou haar ook niet teveel "dwingen" omdat ze zo
vreselijk ontspannen was en lekker door het lichaam ging :) Voor mij was dit al "rondhobbelen"

Maar het klopt wel, er lopen hier weinig paarden op de loodlijn (die van mij normaal wel.. tenzij ze echt
moe is dus) waarom? Dat weet ik eigenlijk niet.. die vos moet straks in het M starten met zijn nieuwe
eigenaresse en die donkerbruine is Z1 en de ruiter die er op zit rijd pas weer net sinds 8 maanden.
Is denk ik een combinatie van meer dingen.. maar zo LDR is niet waar ik op train. Ze bied het zelf aan,
en omdat ik blij ben dat ze zo lekker buigt en dat ze zo relaxed loopt sta ik het een dagje toe.

Heb die dag ook helemaal niet lang gereden.. juist ook omdat ze wat moe aanvoelde (voorwaarts is ze
zowiezo wel, het is geen paard dat slecht aan het been is maar je merkt gewoon aan haar manier
van reageren dat ze een rustdagje nodig had.. die heeft ze de dag erna dus ook gekregen :) De dag
erna liep ze met bit echt HEERLIJK.. en nu vandaag, de dag erna.. was baasje moe.. dus heeft ze vandaag
lekker gerold en gebokt in de wei en staat ze nu lekker op stalletje. Morgen gaan we weer beginnen maar
gok dat ze wel wat spierpijn heeft van haar gekke manouvres :P

Marjoo.. ik heb een knik in mijn polsen.. het zijn geen pianohandjes, maar ik kantel ze. Ik kan mijn vuisten
ook niet netjes rechtop ballen als ik achter de computer zit.. en ook als ik typ heb ik een rare knik in mijn
polsen vergeleken met anderen.. het is iets aangeleerd denk ik.. maar ik krijg ontzettende kramp als ik ze
moet houden zoals ze moeten.. en dan ga ik ook vasthouden vanuit mijn bovenarm.. ik probeer het echt
hoor.. ben wel bezig met knijpballetjes enzo.. maar of het me ooit gaat lukken? Geen idee..

Ennem.. nee.. op ander terrein gaat het goed.. maar [***] heeft in het verleden een trauma opgelopen
van buitenritten.. (als in helemaal in de stress schieten.. en er is dan ook geen land mee te bezeilen)

Ik denk dat ze ergens het vertrouwen is verloren.. we zijn nu hard bezig met vreemde dingen op ons
eigen terrein.. als ze snurkt en aan me voorbij springt dat ik er eerst heen loop en ze uit zichzelf moet
komen snuffelen en als ze dat doet dat ze dan wat lekkers en een aai krijgt.. .. in het begin kwam ze
absoluut niet en bleef ze vechten.. inmiddels wint haar hebberigheid het toch van de onzekerheid..
en ze begint me toch al wat meer te vertrouwen..

Buitenritjes komen nog wel.. maar daar is ze nog niet aan toe :) (ze is wel verkeersmak.. verkeer langs
etc. draait ze haar hoef niet voor om.. maar ze wil gewoon ECHT het erf niet af.. en zet je haar in de
trailer en laad je haar op wildvreemd terrein uit is ze hartstikke mak.. :')