Donato Vilia (Scandic x Stravinsky xx) onder het zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnil35

Donato Vilia (Scandic x Stravinsky xx) onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 11:59

Sinds een paar weken ben ik Donato aan het rijden en dit wil ik graag met jullie delen, want ik ben trots :D !
Wie is Donato? Donato Vilia is een 3-jarige Scandic uit dezelfde merrielijn als de goedgekeurde dekhengst Zambuka. Donato is nu 3 weken onder het zadel en we rijden 3 keer per week een kwartiertje. In dit kwartiertje neem ik alle drie de versnellingen een keertje mee en al weer klaar. Er zit een goede rem en stuur op (heerlijk als je paard de dubbele longe kent voordat je erop klimt ;) ). Hij begint al voorzichtig mijn hand wat te volgen dus ook dat gaat goed. Waar Donato het meeste moeite mee heeft is stappen. Donato stapt altijd in telgang namelijk... Heeft hij nooit anders gedaan.... Voordat hij zadelmak werd gemaakt hebben we hem gelongeerd en ook een paar keer bijgezet. Hierdoor kreeg hij wat meer ruggebruik en werd het stappen al wat beter. Het is dus met name een kwestie van tijd en kracht wil hij dit beter gaan doen, maar als mensen tips hiervoor hebben hoor ik het graag.
Dan nu..... de foto´s:
Afbeelding
Hop erop en rijden maar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel, wat vinden jullie er van?

wendy1987

Re: Donato Vilia (Scandic x Stravinsky xx) onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:05

Het ziet eruit alsof hij er veel plezier in heeft :)) Gewoon goed blijven oefenen met de dubbele longe, dan komt het vanzelf wel goed, lekker de tijd nemen :)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:06

Wat een knap blij paard!
Ik zou zeggen ga zo door en voor de telgang heb ik eigenlijk geen tips, misschien balkjes stappen?

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 12:08

Dank je wel! Donato is een heel blij en lief paard en vind het ook erg leuk om bezig te zijn. Hij is alleen ontzettend lomp. Hij heeft werkelijk alles al gesloopt, maar ik heb de goede hoop dat dit wel wat beter zal worden naarmate hij ouder en wijzer wordt.

Balkjes stappen is misschien wel iets als hij wat verder is. Op de manier waarop hij nu soms stapt is het volgens mij fysiek onmogelijk om er heelhuids overheen te komen. Dankjewel!

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:13

Hey linda,

Ziet er super uit meid. Dat gaat zeker goed komen met jullie

Groetjes Janna (van Minke)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:16

Ziet er super uit lekker over zijn eigen benen lopen. misschien een tipje om met krukje op te stappen als dat gaat

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:21

Gaaf paard en wat rij je hem vriendelijk, mag dat graag zien dat ze lekker metde neus in de lucht mogen lopen, dat zie je helaas ook wel anders.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:29

Kwa lompheid komt me heel bekend voor mijn paard was toen die jong was ook erg lomp. Rolde zelfs door een draad heen. :+ Maar dat ter zeide.

Ik vind dat je erg netjes en vriendelijk rijdt. Zie liever zo beeld dan een paard wat al strak in de krul loopt met de naaste gevolgen.

Wat je evt ook nog zou kunnen doen is aan de longe met bijzet en verder gaat het helemaal goed komen. :D leuk stel!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:41

Wat zijn jullie een leuk stel!
Ik ben blij dat je hem zo vriendelijk rijd!
Jullie worden een superteam!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:15

Leuk paard en leuke combi.

In telgang lopen in niet goed, word in veel gevallen veroorzaakt door iets wat vastzitt of bekneld door een trauma, zou en dus eens een goed osteopaat of chiropractor bijhalen.

Succes samen!!

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:48

Wat een super leuk dier zit een mooi hoofd op. Ik kan je helaas geen tips geven wat betreft het telgang, maar wens je veel succes met dit leuke paardje! Ik vind de draf en galop foto's er mooi en vriendelijk uitzien dikke +:)+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:54

Gaaf paard zeg!
Lekker zo door gaan! Zo te zien heeft hij er wel plezier in!
Hij sjouwt wel fijn of niet?

niekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:35

Leuk paard. Ik heb wel 1 tip voor je. :) Misschien moet je een opstapje / krukje hebben om op te stappen. ;)
Voor de rest een heel leuk paard!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:50

Dank jullie wel!
Ik laat hem lekker met de neus eruit lopen. Ik merk zelf altijd dat als je ze te vroeg te veel op de kop laat lopen, ze hun hoofd uiteindelijk als 5e been gaan gebruiken. Hier kan hij mooi op eigen benen rond sjouwen.
En dat doet hij inderdaad lekker.

Voordat ik met Donato begonnen ben heeft hij een ´grote beurt´ gehad. In de opfok heb ik hem rontgenologisch laten keuren, helemaal goed bevonden. Verder is er de tandarts en fysio bijgeweest. Fysio heeft hem helemaal nagegaan en geen gekke bevindingen gedaan gelukkig. Het telgang stappen is puur de spanning in de bovenlijn veroorzaakt door de jongigheid.

Heb vandaag weer gereden. Kon hem in de stap al heel mooi mijn hand laten volgen. Hij begon direct beter te stappen. Mijn vader heeft er achter gelopen met de longeerzweep, omdat hij wel stil wilde gaan staan. Hij vond het zo vreselijk moeilijk, je zag hem denken. Hij was ook na 1 rondje zo stappen meer moe als van 10 min draven/galopperen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:50

Leuk paard! Ziet er fijn uit.

Ik zou ook eerst denken aan iets medisch, ivm de telgang. Stapt hij in vrijheid wel normaal?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:53

Wat issie stoer Linda!
Dat gaat helemaal goedkomen met jullie!
Hoe groot is hij? Best aan de maat niet?

Mijn tip zou zijn schoudervoor stappen, maar vrees dat dat nog een beetje te hoog gegrepen is. :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:04

Ik had in het andere topoc al gezegd dat ie gaaf was :9

Mijn paard deed het ook, maar die doet het sowiezo los in de wei ook omdat het een (ex)wobbler is :o
Maar onder het zadel stapt hij nu goed, standaard 7-ens op mijn protocol.
Ik heb het afgeleerd door grondwerk aan de hand, kleine volte om je heen, actief doorlaten stappen,
telgang is met zweepje achterhand activeren, kleine achtjes stappen werkt ook goed.
Eenmaal onder de man, als hij safe aanvoelt, goed laag en los houden en actief door het lijf laten stappen (middenstap zeg maar)

De mijne had dan iets medisch maar meer jonge paarden doen het zei Fried van Stiphout tegen mij, dus de Tip van Fried:
- Onder het zadel niet teveel stappen, na een half rondje al aandraven. (komt vanzelf goed)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-06-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:13

:j
Deden wij ook altijd overslaan, als je stevig zat dan maar meteen in draf. De stap komt wel, en je verpest hem dan zeker niet.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:26

Jonge paarden hebben idd vaak moeite met stappen onder t zadel. Ik draaf ook na een half rondje stappen meteen aan en laat hem dan fijn met een lang teugeltje losdraven. Telgang zie je vaker bij jonge paarden, hoeft idd niet meteen aan een rugprobleem oid te liggen. Jullie zien er blij en vrolijk uit op de foto's en das t belangrijkste bij een jong paard, dat hij plezier heeft. Komt goed met jullie!

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:45

wat een leuk paardje! ziet er heel ontspannen uit en jullie lijken er allebei plezier in te hebben! Veel succes! :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:01

vind het er echt heel fijn uitzien helemaal als je bedenkt dat je er nog maar 3 weken opzit.
vind jou eigenlijk ook erg rustig zitten! dus ga zo door

ow en ben blij om te horen dus dat niet mijn paard de enge is die echt alles sloopt ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:05

Dat wordt later een stoer dier. Met een klein hartje als ik zijn ogen zo bekijk.

Wel heel erg balen van de telgang , ik zou daar wel betijds aan gaan werken, want ik ken veel paarden waar het er niet meer uit te rijden is geweest op latere leeftijd.

Vaak is het idd iets medisch, of gewoon een beperking in het bewegingsapparaat.

Aan de longe wat meer over de rug krijgen is wellicht een goede optie.

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:05

Ohh, dat ziet er lekker uit. Heel erg ontspannen. Keep up the good work!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 18:07

@ Listiglistje en Asjemenou, dat zijn fijne tips! Dankjewel! Die van Stiphout is wel echt een jonge paarden goeroe volgens mij. Heb zijn naam al vaker horen vallen.
Donato is nu zo´n 1.70, mooie maat dus. Hij zal ongeveer zo groot worden als zijn moeder, rond de 1.75.

@ CM, hij heeft zeker een heel klein hartje. Het is echt een schat van een dier, alleen soms nog een beetje onhandig. Offtopic, ik zag in je profiel dat jij ook een Rousseau x Elcaro onder het zadel hebt (gehad). Ik dus ook, een erg ijverig dier.

Volgende keer dat ik erop kruip, dat wordt denk ik pas woensdag, neem ik mijn krukje mee. Stap zelf altijd met een krukje op, maar durfde het nu de eerste paar keren nog niet aan, bang dat hij op het krukje zou gaan staan. Maar het opstappen gaat zo fijn, dat ik het ga proberen.

_Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:25

leuk paard hoor! Ziet er ook rustig uit, vooral zo door gaan denk ik maar ;)