Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Femke(ll) schreef:Ik rijd wel eens op het trekpaard bij mij op stal, en die heeft dit ook. Als je aandraaft gaat ze gewoon hárd (en mevrouwtje is al bijna 19) en hard bij een bels is wel even wat anders als bij een haflinger wat ik gewend ben. Het scheelt wel dat ze bijna geen conditie heeft, dan houdt ze er wel mee op. Maar zij rent dus hard op de uitgang af..
oh je hebt hier niet veel aan geloof ik
Veel succes ermee!
In jou geval zou ik zeggen, probeer haar eens terug te rijden op je zit 
De 4-jarige merrie die ik momenteel rijd doet dit ook. Gaan rennen en geen stop meer te vinden, niet op zit, niet op teugeldruk, niets. Ik kon haar dan altijd doen stoppen door gewoon recht in een hoek te rijden, waardoor ze wel moést remmen. Na een tijdje had ze dit natuurlijk door. (werken > vervelend doen > noodrem > stappen! elke keer dat ik ging draven versnelde ze enorm) Dan ging ze bij die ene hoek nog sneller lopen, omdat ze wist dat ze dan direct zou mogen stoppen
Nu laat ik haar bij die hoek gewoon versnellen, maar net ervoor geef ik extra been, zodat ze geen noodstop maakt maar gewoon doorloopt. Dan is het spelletje voor haar natuurlijk niet zo leuk meer! Ze heeft immers zelf die snellere gang gelopen, dan zal ze lopen ook! Ik blijf dan in draf (laat haar wel niet aangalloperen, ook als ze wil versnellen bij die hoek. Ze mag sneller gaan, maar het moet wel draf blijven, dat is de gang die IK wil), en blijf dan ook een hele tijd draven tot ze weer mooi ontspannen loopt. Als ze dan netjes doet wat ik vraag, maak ik de overgang naar stap en heeft zij haar 'beloning'
Succes! sallandval schreef:Als ik zo hoor dat jij en de instructrice er niet op kunnen rijden maar (beginner) moeder wel, dan denk ik aan gericht verzet. Misschien wil ze duidelijk maken dat jullie haar qua oefeningen overvraagd hebben?
Olympus_ schreef:Wat vreemd en wat een vervelend probleem!
Het eerste wat in me op komt is dat ze misschien last heeft van haar mond. Van haar kiezen, maar misschien ook een vervelende blaar of iets dergelijks. Dit kwam bij me op omdat ze bij je moeder niets doet. Je zegt dat je moeder nog niet zo lang rijd. Beginnende ruiters hebben (meestal!) niet zo'n grote druk op de teugels en dus op de mond. Ik neem aan dat jullie, je instructrice en jij, haar aan het werk willen zetten en daardoor wat meer druk op de teugels nemen (halve ophouding bijvoorbeeld die je beschrijft).
Het lijkt me geen eigenwijzigheid, eerder blinde paniek omdat ze ook keihard op de bakrand af rent. Paniek door pijn of ongemak.
en trek je benen op ja !!!
gebeurrt dat maak een ophouding en kuiten erbij.

lisettertje schreef:We hebben al van alles geprobeert ontspannen, opvangen en weer los laten, in de hoek zetten, beetje gas bij geven, een keer flink om trekken en een tik op haar schouder geven echt van alles. Ik weet dat je eigelijk moet door gaan en haar niet in de wei mag zetten maar als je boos word en niet meer kan ontspannen en alleen op stal bent en er dus niemand is als ik er afval, rij ik toch niet echt prettig met een paard die niet te rijden is. Toen ik les had zijn we zo veel mogelijk door gegaan maar toen viel ik er dus af. Maar daarna is ze dus wel nog even flink aangepakt. We denken niet dat ze last heeft van haar mond want ze eet nog goed en maakt geen propen. Zadel is pas na gekeken en opgevult en haar rug is ook helemaal na gekeken. Mijn moeder zit soms nog wel iets te veel in haar mond maar doet ze niks raars mee. grond werk doet ze heel goed als ze los is en ze galopeerd door de bak dan loopt ze ook tegen de bak rand. Maar als ze zich zelf stoot geeft ze hier niks om. Ze kijkt ook niet echt waar ze loopt ze tilt haar voeten niet op als ze over een balk heen moet of als ze de vrachtwagen in moet maar blind is ze niet. In het begin ging ze ook wel eens op de bakrand af maar niet zo als nu, dit hebben we toen opgelost. Toen deed ze het een tijd niet meer. Maar nu in eens is het weer terug maar dan veel erger. los gooien voor het rijden of longeren heeft geen enkele zin dan moet ik daar zeker 5 uur staan voor dat ze moe is. Longeren kan ik wel met haar zo wel aan het halster als aan het hoofdstel, met of zonder zadel. Maakt niet uit doet ze gewoon super.
sallandval schreef:Een paard met een groot ego? Dat is een beetje vermenselijken denk ik? Dat teugelvoeringverhaal vind ik nog niet zo gek; hoewel daarmee nog niet is gezegd dat het in de mond zit. Zelfs als er geen pijnlijke mond is kan dat paard de link hebben gelegd; teugels erbij = te hard werken. Verzet kan zijn omdat ze bepaalde oefeningen gewoon (nog) niet aankan of de bouw er niet voor heeft.