Blitzz @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roxyolly

Blitzz @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:02

Na lang twijfelen toch een HAW topic...

Ik heb Blitzz vanaf dat hij 2jaar oud is, en op zijn 3e zadelmak gemaakt we hebben altijd wel rustig aan gedaan maar (hij is nu bijna 5) pakken het nu wat meer op en trainen voor een betere conditie zodat hij het goed vol kan houden op wedstrijd. Ook zijn we wat meer proefgericht gaan trainen en levert nog wel is wat spanning op... Ook met stelling heeft hij nog wel is moeite. Ook heeft hij weining geduld om te stappen en daarom is de middenstap in me proef ook een probleem, hij wil dan gaan dribbelen en omhoog komen.

Ik moet zelf opletten dat ik zacht blijf in me hand en het eest op probeer te lossen met me been, ook val ik erg naar voren en moet ik mijn onderbenen op zijn plaats houden.

Ben benieuwd wat jullie vinden, en misschien wat tips hebben!

1.Stappen, hier ben ik te streng met me binnenhand
Afbeelding
2.Losdraven, ik moet rechtopzitten
Afbeelding
3.rechtopzitten & onderbeen terug.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.even stappen tussendoor
Afbeelding
6.Galopje & ik moet rechtopzitten
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.weeér rechtopzitten }>
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.Pasje wegrijden.
Afbeelding
12. Halthouden
Afbeelding
13. Uitdraven
Afbeelding
14. Uitstappen
Afbeelding

Nu ik de foto's terug zie, zie ik dat me beugels ook een stukje langer mogen!

& Nog 1 ding, als ik in me proef op de volte moet aanspringen en daarvoor natuurlijk een halve volte moet
doorzitten, bouwt hij heel veel spanning op waardoor ik niet meer goed doorkan zitten en hij gaat lopen
drammen omdat hij weet dat hij in galop mag... iemand tips?
:D

mariellexxx

Re: Blitzz @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:07

Het ziet er al met al toch wel netjes en redelijk beheerst uit hoor! En je houding valt ook wel mee qua recht op zitten! Wel zou je je handen wat meer naar voren, en iets hoger geplaatst mogen houden, dan denk ik ook je teugels een fractie korter, omdat je anders waslijntjes krijgt haha!
Je hebt nu een goede verbinding, zowel in het lang en laag losrijden, dan in het opgepakte gedeelte, alleen die handen nog een stukje naar voren.
Over dat doorzitten op de volte voor je in galop aanspringt, ik denk dat dit een kwestie is van heel heel heel erg veel oefenen! Dus thuis in de training zoveel mogelijk meenemen op beide handen, dus precies zoals in de proef.
Zo moet hij toch weten dat als jij daarna niet in galop wilt aanspringen, hij ook niet meer hoeft te drammen omdat hij toch die galop op dat moment niet krijgt.
Volgensmij is het wel een loopgraag paardje ofniet? haha!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:10

Juist niet meer letterlijk je proef oefenen thuis! Een beetje slim paard weet dan wat er gaat komen en wacht dan niet meer op jou, maar gaat zelf wel dingen verzinnen. Wat je dus moet doen is hem verrassen: ga maar eens een halve volte doorzitten en dan niet aangalopperen zoals in je proef, maar juist terug naar stap, of misschien wel halthouden. Je kan ook vanuit die halve volte een compleet ander figuur gaan rijden. Zo weet je paard nooit wat er gaat komen en gaat hij meer op jou letten.

Let er ook op dat je je paard voldoende lucht geeft van voren, de neus mag er op de meeste foto's wel meer uit.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:14

Rijerijerije schreef:
Juist niet meer letterlijk je proef oefenen thuis! Een beetje slim paard weet dan wat er gaat komen en wacht dan niet meer op jou, maar gaat zelf wel dingen verzinnen. Wat je dus moet doen is hem verrassen: ga maar eens een halve volte doorzitten en dan niet aangalopperen zoals in je proef, maar juist terug naar stap, of misschien wel halthouden. Je kan ook vanuit die halve volte een compleet ander figuur gaan rijden. Zo weet je paard nooit wat er gaat komen en gaat hij meer op jou letten.

Let er ook op dat je je paard voldoende lucht geeft van voren, de neus mag er op de meeste foto's wel meer uit.

Ik rijd ook nooit hele proeven maar veel onderdelen omdat hij anders indd mee gaat denken!
terug naar stap is indd goede tip!
bedankt!

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:15

mariellexxx schreef:
Het ziet er al met al toch wel netjes en redelijk beheerst uit hoor! En je houding valt ook wel mee qua recht op zitten! Wel zou je je handen wat meer naar voren, en iets hoger geplaatst mogen houden, dan denk ik ook je teugels een fractie korter, omdat je anders waslijntjes krijgt haha!
Je hebt nu een goede verbinding, zowel in het lang en laag losrijden, dan in het opgepakte gedeelte, alleen die handen nog een stukje naar voren.
Over dat doorzitten op de volte voor je in galop aanspringt, ik denk dat dit een kwestie is van heel heel heel erg veel oefenen! Dus thuis in de training zoveel mogelijk meenemen op beide handen, dus precies zoals in de proef.
Zo moet hij toch weten dat als jij daarna niet in galop wilt aanspringen, hij ook niet meer hoeft te drammen omdat hij toch die galop op dat moment niet krijgt.
Volgensmij is het wel een loopgraag paardje ofniet? haha!

Jaa hij vind het leuk om te werken inderdaad! :D
bedankt voor je reactie!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:33

Rijerijerije dat bedoelde ik inderdaad ook, dus wel die volte oefenen in draf, en dan daarna niet in galop aanspringen, maar idd totaal iets anders doen, of gewoon doordraven.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:38

Ziet er goed uit! :D Alleen vind ik dat hij af en toe te diep loopt. Iets meer het neusje er uit! Verder geef je zelf wel aan dat je iets voor over duikelt, heb ik zelf ook last van, erg lastig om dat weer "recht te zetten"

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:40

Voor (of liever gezegd tegen) dat duiken kun je mooi een trucje toepassen. Kijk eens om je heen naar allerlei hoge dingen rond je bak: verlichtingspalen als je die hebt, boomtoppen, puntjes van huizen etc. Zo word je gedwongen meer rechtop te gaan zitten en meer gewicht in je zadel te krijgen. Niet alleen je paard loopt erg diep, je duikt zelf ook mee ;)

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:01

Bedankt voor je tip!

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:17

Wat een leuke bonte zeg!! Vind m erg mooi getekend.

Wat me op valt is dat hij wat op de voorhand valt en mee duikt met de voorkant. Probeer door veel overgangen de achterhand sterker te krijgen, waardoor hij ook meer zijn achterhand eronder gaat plaatsen. Dan komt hij van voor ook vanzelf omhoog! Verder ziet het er keurig uit.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:50

karlijn1985 schreef:
Wat een leuke bonte zeg!! Vind m erg mooi getekend.

Wat me op valt is dat hij wat op de voorhand valt en mee duikt met de voorkant. Probeer door veel overgangen de achterhand sterker te krijgen, waardoor hij ook meer zijn achterhand eronder gaat plaatsen. Dan komt hij van voor ook vanzelf omhoog! Verder ziet het er keurig uit.

dankje! :)

Ja hier zijn we hard mee bezig!
bedankt!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:53

Als je eens stopt met naar beneden kijken tijdens het rijden, dan denk ik dat je al een stuk rechter zit en je beenligging ook al vanzelf veel mooier wordt. Verder ziet het er helemaal niet zo gek uit, maar je mag wel wat pittiger rijden, meer van achter naar voren ook, achter zit de motor, die moet je activeren en niet te bang zijn dat hij dan voor eens wat omhoog komt, hij moet daar nu eenmaal wat balans in krijgen. Succes, jullie zijn een mooie combinatie! :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:54

Oef, dat stukje doorzitten op de volte voor het aanspringen had ik ook veel moeite mee. Ik heb thuis veel geoefend met doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, stappen, aandraven doorzitten, enz. Ook het figuur zelf regelmatig geoefend, maar vooral dat doorzitten niet automatisch galop betekend. Gaat nu super moet ik zeggen, kan hele stukken doorzitten zonder dat hij (en ik!) enige spanning krijgt.
Verder ziet het er goed uit hoor, leuk beetje!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:44

Zoals Lante zegt: kijk eens voor je, je zal onmiddellijk veel mooier rechtop zitten. Probeer ook wat te werken aan dat neusje, dat mag er best wat meer uit, hij loopt regelmatig achter de loodlijn.
Verder heb je een heel leuk paard met prachtige gangen! Succes ermee!

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 13:15

Dankje voor de leuke reactie's & tips! :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:23

Ik zou de teugels korter pakken en je handen wat meer dragen (hoger houden).

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:23

Leuke bonte!
Ik leer altijd van mijn instructeur om te rijden!
Schouders recht en teugels op contact. Dus ook wanneer je tussendoor gaat stappen blijven rijden!
Vooral omdat je aangeeft dat het paard moeite heeft met de stap, blijven rijden wanneer je een overgang maakt naar stap. Ook tijdens halsstrekken kun je contact houden.
Ik heb geleerd niet als een zak aardappelen op het paard te gaan zitten en de teugels los te gooien.
Dan maar een halfuur intensief rijden inplaats van drie kwartier/uur. Ook met intensief rijden kun je stappen.

Misschien een tip ;)

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 19:29

Bedankt!
Echt super leuke reactie's :D

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:06

Ziet er goed uit!
Ik denk dat het heel erg helpt als je voor je kijkt in plaats van naar het hoofd van je paard;) Als je voor je uit kijkt tussen de oortjes door, ga je automatisch al wat rechterop zitten.
En inderdaad mogen je beugels wat langer, helpt ook mee voor je houding;)
Maar al met al een leuke combinatie en ziet er goed uit!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:23

Ik heb de indruk dat ze op sommige fotos wat te laag loopt :)
Ze loopt precies 'bergafwaarts' ( term van mijn lesgeefster :') )en eigelijk zou ze een beetje meer hoger moeten lopen denk ik.
Bij mij paardje was het toch zo , rechtziten maar dat weet je wel (heb ik ook altijd hoor :Y) )
Voor de rest veel plezier !
Laatst bijgewerkt door Sica op 16-06-11 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype gewijzigd

jopie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:49

wat een leuk paardje!
je zegt het zelf al, probeer recht te zitten!
succes verder!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:44

Wat een leuk paardje zeg! Erg leuk getekend.
Je handen mag je wat meer omhoog en dragen, je hebt op sommige foto's pianohandjes ;)
Probeer je hakken uit te drukken je benen lang te maken, dan gaj e ook al wat rechter zitten. Je duikt ind best ver naar voren waardoor jou paardje wat op de voorhand gaat lopen ;)!
Krijg je ook les of?

Verder vind ik het er opzich wel netjes uit zien, iig vriendelijk ;)!

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:44

Romanoff schreef:
Wat een leuk paardje zeg! Erg leuk getekend.
Je handen mag je wat meer omhoog en dragen, je hebt op sommige foto's pianohandjes ;)
Probeer je hakken uit te drukken je benen lang te maken, dan gaj e ook al wat rechter zitten. Je duikt ind best ver naar voren waardoor jou paardje wat op de voorhand gaat lopen ;)!
Krijg je ook les of?

Verder vind ik het er opzich wel netjes uit zien, iig vriendelijk ;)!

Ja heb om de week les en dit gaat erg goed en zijn we met heel veel dingen bezig!

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:25

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar het paard van mijn vriendin dat ik reed deed dat ook zo, dribbelen en te vroeg aanspringen. Mijn instructrice zei dat ik wel door moest blijven draven en dat hielp. Ik ging er namelijk al een beetje vanuit dat ze zo druk ging doen en ging dan erg terugwerken met m'n zit en teveel druk op m'n teugels waardoor ze alleen maar meer ging dribbelen. Gewoon in een goede arbeidsdraf blijven draven en als hij druk wordt weer gaan lichtrijden. Eerst de rust er weer in en dan weer doorzitten. Blijft hij braaf mooi doordraven bij het doorzitten, dan kun je eens aanspringen, anders weer gaan lichtrijden en weer de rust erin. Hoop dat je er wat aan hebt, het heeft mij toen iig veel geholpen!

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:49

Als je paard gaat dribbelen voelt hij/zij al aan jou dat er 'iets' gaat komen. Als je zelf bijvoorbeeld op je eigen ademhaling let (rustig laag (je buik) inademen) ontspan je automatisch. Dit was voor mij een hele waardevolle tip die ervoor zorgde dat mijn paard heel rustig bleef en niet meer dribbelde tijdens het aanspringen in galop.