B-waardig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

B-waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:21

Simpel gezegd: Nee. Nog lang niet.
En toch zou ik graag wat tips/commentaar willen hebben op mijn rijden.
Voor het gevoel gaat het nu erg goed. En maken we enorme sprongen.

Ik rijd Gisela nu ongeveer 2 maand en het gaat echt steeds beter.
Nu 'vlucht' ze ook niet meer in de draf om haar balans te krijgen.
Sinds kort zijn we ook bezig met de galop. Dit pakt ze geweldig op, hier geen foto's van maar die volgen.
Ik heb nu 6x op de linkerkant gegallopeert en 4x op de rechterkant.
Rechts is beter als links, maar we werken er hard aan om het beide evengoed te maken.

Het is erg vreemd(vind ik dan) want al ik heb gegallopeert, is ze fijner te rijden dan wanneer ik eerst een halfuur rijd en vervolgens een galopje meepak.
Nu galloppeer ik dus na ongeveer een 15 minuten en ze 'zakt'al steeds meer.

Ik ben erg bezig met het lang en laag rijden, al vindt ze dit nog wel erg moeilijk. soms gaat ze echt bijna met haar neus over de grond maar meestal blijft ze halverwege 'hangen'.
Ik zal julie niet meer vervelen met meer info, hier zijn de foto's!

We zijn nog geen B waardig.

De foto's staan niet op volgorde.
Mijn beugels zijn sinds de eerste keren 4 gaten langer gedaan, nu ik stabieler zit.

1]
hoe het eerst was, veel te hard.
Afbeelding

2]
Na 3 week al iets beter en lekker ontspannen, maar nog te hoog.
Afbeelding

3]
Hoi!
Afbeelding

4]
Nog gespannen, maar lekker beenwerk
Afbeelding

5]
Tussendoor even stappen
Afbeelding

6]
Nog een drafje
Afbeelding

7]
en tot slot stappen
Afbeelding

Eigen commentaar:
Niet als een zoutzak op het paard zitten, mag best wat trotser zijn.
Benen, waar gaan ze heen?
Ontstpanning zoeken

wees een beetje lief voor me, wil je??

EDIT;

Ze gaat binnenkort mee naar les.
Laatst bijgewerkt door moelly op 07-06-11 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Re: B-waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:23

Je geeft je eigen punten al wel aan, en goed van je dat je les geeft. Ik zou je handen wat dichter bij elkaar willen zien, met je duimen naar boven :)

Zodra jij een goed gevoel hebt, gewoon een keer een wedstrijdje proberen hoor :D Dan kan ze lekker wennen, en jij ook. Kan het alleen maar beter gaan :D

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:26

Ik vind haar nog erg op de voorhand lopen. Het is normaal dat je paard losser wordt na het galoperen, elk paard is anders de eene wordt los van lengtebuiging oefeningen in de stap, de andere veel schakelwerk en de andere in galop. Probeer wel in de galop veel schakelwerk te doen en als ze wat heet wordt, gewoon terug naar de draf en opnieuw proberen. Je handen iets dichter bij elkaar en niet piano spelen :)
heel veel succes met de lessen!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:29

Het is helemaal niet vreemd dat ze na de galop fijner aanvoelt, want in de galop worden van nature meer spieren en gewrichten losgemaakt dan in de andere gangen. Dus idd lekker vanaf het begin meepakken die galop! En laat je ook vooral niet tegenhouden door die moeilijke kant, zoek die júíst op in de training!

Trouwens, je OP is nog niet helemaal volgens HAW eisen, kun je die nog aanpassen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:31

Dankje!

Ik was die er inderdaad bij vergeten te zetten, ik dacht nog zo "ik ben er een vergeten..".

Oké prima. ik ben langzamerhand tempowisselingen aan het rijden, maar ik heb het idee dat ze dan alsmaar heter en heter..
Laatst bijgewerkt door moelly op 07-06-11 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:32

Rijerijerije schreef:
Het is helemaal niet vreemd dat ze na de galop fijner aanvoelt, want in de galop worden van nature meer spieren en gewrichten losgemaakt dan in de andere gangen. Dus idd lekker vanaf het begin meepakken die galop! En laat je ook vooral niet tegenhouden door die moeilijke kant, zoek die júíst op in de training!

Trouwens, je OP is nog niet helemaal volgens HAW eisen, kun je die nog aanpassen?

Oké is goed, maar bij de moeilijke kant ben ik dus bang dat ik teveel ga vragen en te hard word in mijn hand.

Want is er mis mee dan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:33

je zegt dat je haar nu twee maanden rijdt, was ze daarvoor al wel bereden of heb jij haar beleerd?
Misschien kun je het even zonder zweepje proberen, dat kan bij sommige paarden ook een stressfactor zijn?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:35

Zweepje had ik alleen toen. ivm het klieren dat ik haar kan corrigeren.(dus even bij kan tikken)

EDIT; Niveau toegevoegd

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:41

Ziet er netjes uit. Ik heb verder geen tips qua rijden, maar wel over je zadel. Deze ligt helemaal achterover. Om rugproblemen te voorkomen is het beter om er even een zadelmaker naar te laten kijken. Misschien vertekent het beeld ook wel hoor, maar het valt me op eigenlijk iedere foto op...;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:43

Ja, dat is waar, maar ik ben niet de eigenaar van het paard en kan er dus ook niet over beslissen.

Sonar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:07

nou je zegt zelf al de punten inderdaad je moet veeel meer ontspannen!! en je zit inderdaad als een zoutzak haha :P maar gewoon blijven oefenen!!! en als jij ontspant, ontspant het paard ook!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:53

Zadel ligt slecht op het paard waardoor jouw houding ook slecht is.. dus ik zeg even ander zadel krijg jij een andere houding iets meer ontspanning en dan een keertje een wedstrijdje mee pakken.. Al is het maar voor de ervaring..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:55

Oei dat zadel past echt niet. Ligt voor veel te hoog (achter dus te laag), wrs is de boom veel te smal. Hier kan het paard veel last van krijgen en kun jij nooit fatsoenlijk zitten, cq een juiste houding aannemen. Zou dit toch eens met de eigenaar overleggen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 07:35

Leuke fries!
Kijk eerst eens of het zadel wat verder naar achteren kan, hij ligt nu best ver op de schoft.
Schakel veel in tempo in de draf, ik heb het idee dat het tempo nog steeds erg hoog ligt aan de foto's te zien. En neem inderdaad die galop in het begin al mee. Sommige paarden ontspannen makkelijker door vroeg te galopperen. Blijf werken naar evenveel druk op beide handen, ook de moeilijke kant.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 12:45

Bedankt voor jullie reactie's!
Ik weet zo onderhand wel dat het zadel niet past. Alleen nog voor de duidelijkheid: Ik ben niet de eigenaar van het paard en kan dus ook niet over een ander zadel beslissen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:40

beslissen misschien niet, maar in ieder geval bespreken met de eigenaar.....?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:42

Dat kan inderdaad, maar om het daar na 2 maand al over te hebben? kan dat wel?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:44

gewoon vragen: " ik heb het gevoel dat het zadel niet helemaal goed ligt, kan dat kloppen?"

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 14:30

dat is inderdaad wel een goeie. probleem opgelost.
Nog meer commentaar?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:59

Leuk paard en ik denk dat jullie snel B waardig zullen zijn.
Mocht de eigenaar niets wille weten van een ander zadel of zadelmaker dan kun je misschien zelf een onderlegger kopen die aan de achterzijde hoger is.
Er zijn van die schuimrubberen onderleggers die ook niet zo heel erg duur zijn.
Het is misschien niet de oplossing die je het liefst zou willen, maar het is altijd beter dan niets :)
Het is prettiger voor het paard, jij krijgt er een iets beter houding door en het ziet er beter uit als het zadel meer in balans ligt.

in ieder geval heel veel succes samen

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:12

Leiuk paard! Maar je mag inderdaad iets trotser gaan zitten, je zit een beetje ingezakt.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:13

bedankt voor je reactie!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:31

Ik ben niet zo'n voorstander om er een onderlegger onder te doen die de achterkant omhoog brengt. Daardoor komt er op de voorkant meer druk te staan, je kantelt het zadel dan naar voren. Dat geeft weer meer risico op drukplekken op en rond de schoft.
Mocht de eigenaar niet van zadel willen veranderen, kijk eens of jij zelf een zadel kan aanschaffen. Er zijn veel goede tweedehands zadels te vinden voor een leuke prijs.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:34

ik heb het er met de eigenaar nog niet over gehad. Maar zelf een (2e hands) zadel aanschaffen is geen optie.

Nadiah15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:28

Je bent idd al stappen voor uit gegaan! probeer nog trotser op je paard te gaan zitten dat mag wel op dit mooie paard!!