Meet Umbria!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irina_umbria

Meet Umbria!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 22:24

Hey iedereen! Eigenlijk maak ik dit topic veel te laat maargoed.. Zal ik eens met mijn verhaal beginnen...

Afbeelding

In december 2009 mocht ik een paardje rijden die ik totaal niet kende: Umbria. Mijn lesgeefster had nog verteld dat het paardje een hele gebruiksaanwijziging had. Ik dacht bij mijn eigen dat het mij dan niet zou lukken om zo'n paardje te kunnen rijden. Uiteindelijk heb ik ermee in de les gereden. Eerst had ik denk ik eerst half uur gestapt, voordat ik vertrouwen had in haar. Toen ging ik draven, en het ging ook goed. Galop deed ik volgens mij toen nog niet, voor zover dat ik het mij kon herinneren. Het ging dus wel goed.

Volgende keer dat ik er op reed, was zonder les. Ik zat lekker te stappen met haar in de bak. En toen schrok ze ergens van en ging heel hard door de bak. Gelukkig bleef ik toen zitten.

Eerstvolgende les dat ik met haar heb meegemaakt vergeet ik nooit meer. Toen had ze haar rug helemaal bol staan toen ik de bak in kwam, dus ik dacht dat het niet meer wordt dan stap. Het viel wel mee, want ik had na een kwartier al gedraafd. Toen stopte ik met draven en ging lekker stappen. Er reed een nieuw meisje mee in de les en haar moeder maakte een foto met een flits. En op dat moment kwam ik langs de tribune...

Wat ik mij nog kan herinneren is dat Umbria ineens heel hard ging, en een paar tellen later lag ik op de grond bijna achter de bakrand. Toen stapte ik wel weer op (ik ging wel eerst mee aan de hand stappen omdat ik zo geschrokken was) maar op een gegeven moment ging het niet meer dus stapte ik af. Ik had hele erge last van mijn enkel. Op die dag had ik schrik gekregen van haar.

Paar maanden lang (denk ik) durfde ik eigenlijk niet op haar te rijden, dus ging ik er alleen op als mijn lerares haar vasthield aan het halstertouw. Voor mijn gevoel werd het maar erger met mijn schrik, want ik durfde dus ook bijna niet meer te stappen. Ze schudde veel met haar hoofd (maar dat hebben de vorige verzorgsters van haar ook meegemaakt) en als ze schudde dacht ik gelijk dat zij ging bokken. Omdat het zo erg was, wilde mijn lerares mij helpen en mocht ik met haar een keer op privé les. Daar durfde ik er niet eens op te stappen. Uiteindelijk zat ik er op. Toen ik beetje rustig werd, ging ik draven. Umbria vond de traktor in de hoek wel heel erg spannend hihi. En toen ik eenmal blij rond aan het rijden was, moest ik een keer aangalopperen. Die dag was ik ook een beetje van mijn schrik af.

Paar dagen later ging ik weer op Umbria rijden in de bak. Het was al minder spannend. Ik heb al snel genoeg kunnen aandraven. En onbewust galoppeerde ik ook aan. Daar schrok ik eerst van, maar mijn lerares kwam kijken en toen ik haar bijna terug had gepakt, zei ze dat ik moest doorzetten. Op dat moment was mijn schrik écht over. Ik durfde normaal te rijden met haar.

Dag in dag ging steeds beter, ze was niet zo zenuwachtig meer als ik bij haar in de buurt was en als ik op haar ging rijden. Ik kan het mij niet meer herinneren, maar op een dag kon ik zo opstappen en wegdraven. Ze maakte zich niet meer druk en was niet meer zo zenuwachtig. Na deze dag ging ik verder met haar oefenen..

Toen ik haar mocht verzorgen, heeft een iemand van stal mij wijs gemaakt dat Umbria totaal niet kan springen. Het kwam omdat ze zei dat Umbria constant weigert en niet over de hindernis gaat. Toen had ik het tegen mijn lerares verteld en dat vond ze natuurlijk puur onzin. Op dezelfde dag nog had zij Umbria opgezadeld en ging ermee springen. Ze had zo'n 90 cm gesprongen, denk ik. Toen zei ze: "Hoezo kan zij niet springen? "

Weken gingen voorbij, Umbria ging vooruit, onze band werd steeds sterker. Op een gegeven moment kon ik niet meer zonder haar. Ik dacht (en denk nog steeds) als ik haar kon kopen dan had ik het gelijk gedaan!

Met rijden had ik een groot probleem: dat zij zo erg met haar hoofd schudde. We hadden van alles geprobeerd: ze had een goed passende dressuur en springzadel, een nieuwe bitje, een nieuwe hoofdstel, ze was naar de tandarts geweest en de veearts was er bij geweest maar niemand wist waar het schudden vandaan kwam. Toen probeerde ik haar met lage neusriem te rijden, maar het hielp ook niet. Toen dachten wij aan headshaken, dus had ik haar met een neusnetje gereden. Het hielp ook niet. Met veel hulp van mijn lerares was het schudden eindelijk over. Maar toen kwam een andere probleem: stelling. Umbria wilde niet meer inbuigen, ze liep stokstijf en gaf zich niet over. Ik had vele maanden aan de stelling besteed (het is nu nog steeds niet 100% maar zeker 300%beter dan toen) en mijn lerares ook. Uiteindelijk had ze wat stelling, maar toen kwam het schudden weer. Een tijdje had ik het schudden gewoon genegeerd en ging voorwaarts- neerwaarts rijden. Dat hielp wel een beetje, want ze reageerde niet meer op mijn been en werd zo sloom als ik weet niet wat.

Toen ze op been was, ging het weer opnieuw: ze schudde gruwelijk en had geen stelling. In de winter gingen we naar de kliniek om haar te kraken, want de lerares had er op gereden en zei dat Umbria veast zat. Toen werd ze dus gekraakt en haar tanden waren opnieuw gedaan. Paar dagen erna was ze super sterk in de hand, maar schudde niet zo erg. Maar daarna begon het weer. Ik begon het al op te geven. Een paar maanden later kreeg ik hulp van buurvrouw. Ze legde mij uit hoe ik Umbria los kon werken. Het was de enige manier, zei ze. Het lukte mij maar niet, want mevrouwtje Um dacht er anders over, dus scheurde de bak rond met haar hoofd boven bakrand. Zo beschadigde ik mijn broeken. Mijn lerares ging er op rijden, en uiteindelijk lukte het haar, dus vroeg ik of zij Umbria een paar dagen wilde rijden.

Aan het einde van de week mocht ik het zelf proberen. Natuurlijk ging Umbria weer met haar hoofd tegen bakrand aan. Ik werd zo boos, maar mijn lerares bleef geduldig roepen niet boos worden! Toen het mij echt te veel werd, werd ik heel erg boos. Lerares ging weg omdat het geen optie meer was. Toen haalde ik diep adem en ging ik door met wat ik bezig was. Toen merkte ik dat Umbria zich aan het einde overgaf en deed dus wat ik wilde.

Zo had ik dus één maand gereden, denk ik. Ze deed het steeds beter, en kreeg steeds betere stelling. Omdat ze beter los was in haar hals en rug, schudde ze niet meer zo erg. Toen was ik dus weer gewoon gaan rijden.

Het is nu juni 2011 en ik ben nog steeds trots er op dat ik het niet op heb gegeven. Alleen moet ik nu weer op dat manier gaan rijden, want mevrouwtje begint weer te vervelen met schudden en stelling. Maar het komt goed, want ik hou vol voor deze keer!

groetjes van Umbria en Irina!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier zijn de foto's hoe zij nu loopt. Willen jullie mij wat tips geven over mijn zit enzo? Mijn verbeterpunten zijn:
-hakken naar beneden
-handen recht houden
-recht zitten
-niet naar beneden kijken

bedankt!
Laatst bijgewerkt door irina_umbria op 05-06-11 22:48, in het totaal 3 keer bewerkt

xWildrose

Re: Meet Umbria!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:28

je moet minimaal 5 foto's posten! ;p

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 22:30

oke die zal ik eens bij zetten dan:P

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:13

Als je zadel goed past waarom heb je er dan een gelpad onderliggen als ik vragen mag?

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:49

Heb ik ook bij mijn pony hoor, gewoon omdat ze een vrij gevoelige rug heeft :)
Waarom niet zou ik zeggen?

Leuke plaatjes TS, verbeterpunten geef je zelf al aan. Probeer verder ook je ellebogen wat meer aan te sluiten aan je lichaam.
Succes verder!

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 10:23

bedankt voor de leuke reacties!

<3
Laatst bijgewerkt door irina_umbria op 06-06-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:26

Ziet er niet slecht uit!! Let je wel op dat je je paard nog meer op de achterhand gaat rijden?? Vind haar nu te veel op de voorhand "hangen"...

ik heb ook een schaap onder mijn zadel liggen, staat stoer en kan nooit kwaad!

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 10:29

MagicDay ja dat klopt, daar werk ik nog aan. Ik ben nu nog steeds bezig met de stellingen van haar, want ze begint weer te vervelen, maar ik rijd ook veel voorwaarts-neerwaarts. Heb je misschien tips voor mij hoe ik haar op de achterhand krijg?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:35

Veel overgangen rijden, schakelen in de stap, draf en galop van arbeids naar midden en terug en omgekeerd, achtjes rijden voor de stelling en om d'r soepel in haar rug te krijgen ( en dan groot beginnen en als ze lekker los is gewerkt, kun je je achtjes gaan verkleinen naar ongeveer 10 meter doorsnee per volte!! SUcces!!

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 10:35

Oke super bedankt! dat zal ik eens gaan proberen :D

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:04

Ziet er netjes uit hoor! Let op je houding, de puntjes die je zelf al aan gaf.
Verder mag je paardje wat meer de achterhand gaan gebruiken.
Ook zou ik wat meer lang en laag gaan rijden om zo dr ruggebruik te stimuleren.
Maar vind jullie een leuke combinatie!

MagicDay schreef:
ik heb ook een schaap onder mijn zadel liggen, staat stoer en kan nooit kwaad!

Dat is echt NIET waar! Als je zadel op je paard past en je legt er dan een bontje/ pad ofzo onder word het zadel te krap en kan het een hoop leed veroorzaken. Als de zadelmaker je zadel op maat maakt MET onderlegger is het een ander verhaal.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:30

Er zit natuurlijk wel verschil in een op maat gemaakt zadel of een zadel dat is aangepast door een zadelmaker zodat ie goed past op een paard. Zoals Karlijn ook al aangaf, het zadel kan inderdaad te krap worden bij het gebruik van een onderlegger. Als je zadel gewoon goed past, heeft je paard geen onderlegger nodig lijkt mij...

Maar even ON topic: paardje ziet er op sommige foto's een beetje gespannen uit, probeer wat meer naar de ontspanning toe te rijden, wanneer het achterbeen er meer ondergezet wordt zal dit vanzelf meer worden. Dus veel overgangen rijden!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:56

Mooi paardje, ze glimt heel mooi! Fijn dat je na alles toch doorgezet hebt :)
Puntje: ik vind je zadel wat te ver naar voren liggen, zou iets meer schoudervrijheid willen zien.

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:04

super dat je doorgezet hebt!!!! en ook erg knap van je. Naar mijn idee steek je je tenen van je paard af.

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:05

Het ziet er niet verkeerd uit hoor...leuk paard om te zien! Denk dat je mooier zit met beugels een gaatje korter...op de foto zie je nml verschillende keren dat je je hakken niet uit kunt drukken..

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 22:29

super bedankt voor de reacties! ik zal volgende keer mijn zadel meer naar achter leggen en mijn beugels korter doen! Ook ga ik veel overgangen rijden. En ik probeer al 1,5 jaar naar de ontspanning te rjiden maarja het lukt niet altijd he :)

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:53

Leuk paardje, probeer inderdaad je ellenbogen naast je lichaam te houden, nu heb je van die vleugetljes haha

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:02

Heb je weleens een rontgenfoto van de hals laten nemen? Op foto's kan je weinig beoordelen, maar je ziet wel dat een bepaald deel van de hals steeds vastgehouden wordt. Of dat rijtechnisch is, of omdat het paard het niet kan weet je dan niet. Misschien is het verstandig hier eens naar te laten kijken, omdat het schudden en "vastzitten" hier wel mee verklaard kan worden..

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 08:13

nou, volgens mij zet ze zich vast op het moment dat je er op gaat rijden, want als ze gewoon op de wei loopt of zo dan doet ze niet schudden. Ook als ik haar longeer (gewoon aan halster of pessoa tuig) dan schudt ze ook. Soms komt ze helemaal los maar dus ook niet altijd.

Over die rontgenfoto he, de DA is vaak bij geweest en als het echt nodig is dan zegt hij wel dat een foto wel nodig is, maar je hebt gelijk dat een deel vast zit, dat is net het stukje achter haar oren net einde van de nek en begin van de hals. Als je haar daar probeert los te werken en ze probeert te ontspannen, net als ze bijna nageeft dan doet ze ineens heel erg schudden..

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:25

Beetje moeilijk te beoordelen, maar mijn mening:
Laat de teugels is wat losser en langer, ga haar lekker lang en laag rijden,
dan gaat ze pas ontspannen. Nu zie ik echt té veel spanning..
Maar rijd je alleen in de bak? Als je alleen maar in de bak rijd en steeds dezelfde
oefeningen doet, kijk ik er niet van op dat je pony vervelend gaat doen.. Ik denk
dat je pony wat afwisseling dan ook wel leuk vind.. En dat ze vast zit dat komt doordat
ze haar rug wegduwt omdat ze waarschijnlijk de druk op het bit ontwijkt, omdat je nogal
korte teugels hebt.
Mijn pony schud ook met zijn hoofd, en daar kun je gewoon niks aan doen, hij heeft een beetje
pollenallergie, misschien de jouwe ook? Daar is gewoon niks aan te doen en het zal dan ook wel blijven, als je al zoveel dingen hebt geprobeerd..

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 23:22

als ik teugels losser doe, dan gaat ze sterren kijken.. heb het zo vaak geprobeerd maar ze doet niet lang en laag rijden. Ze doet ook nooit hals strekken...

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:47

_Layco_ schreef:
Mijn pony schud ook met zijn hoofd, en daar kun je gewoon niks aan doen, hij heeft een beetje
pollenallergie, misschien de jouwe ook? Daar is gewoon niks aan te doen en het zal dan ook wel blijven, als je al zoveel dingen hebt geprobeerd..

Als ze pollenallergie heeft dan kan je een netje bestellen voor over de neus.
Het paard van een vriendin van mij heeft dat ook. Als ze in de lente/zomer zonder netje rijdt is er geen land mee te bezeilen. Dan slaat hij met zijn hoofd, slaat met zijn voorbenen richting zijn neus en hij wil de hele tijd zijn neus aan z'n been schuren, ook proest hij dan de hele tijd. Als je dan in zijn neus kijkt zie je ook allemaal miniscule bultjes zitten. Met het netje om is er niets aan de hand, dan loopt hij de sterren van de hemel en inmiddels rijden ze dan ook in het Z2 :)

Het is bijna onwerkbaar als ze zo heftig met het hoofd schudden dus als ik jou was dan zou ik eens kijken of ze last heeft van pollenallergie voordat je weer verder gaat.

Succes!

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:04

Ik denk dat rechtrichten volgens de AdB methode wel eens iets voor jullie kan zijn. Zijn genoeg topics over hier op bokt, kijk maar eens ter inspiratie.Ze zou er enorm van opkanppen denk ik!

Vooral op de laatste foto zie je goed hoe gespannen de halsspieren/ voorhand zijn.
Het beste kun je dan eerst een osteopaat laten komen en/of jack meagher massage laten doen om haar blokkades weg te werken. Is even een kleine investering, maar dan ga je met een losser paard aan de slag.
Als er wel enstige dingen zijn kan een osteopaat dat meestal wel opmerken en kan je altijd nog beslissen of een rontgen moet.
Daarna kan je door goed rijden/rechtrichten haar los houden.

Wat je ook gaat doen:Veel plezier met z'n twee!

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:40

Noisy schreef:
_Layco_ schreef:

Als ze pollenallergie heeft dan kan je een netje bestellen voor over de neus.
Het paard van een vriendin van mij heeft dat ook. Als ze in de lente/zomer zonder netje rijdt is er geen land mee te bezeilen. Dan slaat hij met zijn hoofd, slaat met zijn voorbenen richting zijn neus en hij wil de hele tijd zijn neus aan z'n been schuren, ook proest hij dan de hele tijd. Als je dan in zijn neus kijkt zie je ook allemaal miniscule bultjes zitten. Met het netje om is er niets aan de hand, dan loopt hij de sterren van de hemel en inmiddels rijden ze dan ook in het Z2 :)

Het is bijna onwerkbaar als ze zo heftig met het hoofd schudden dus als ik jou was dan zou ik eens kijken of ze last heeft van pollenallergie voordat je weer verder gaat.

Succes!

Nou dat hebben wij dus ook al geprobeerd, maar dat neusnetje hielp niet. Wij dachten daar ook al aan en toen had ik een tijdje mee gereden (vorig jaar zomer was het) maar ze schudde net zo erg als zonder neusnetje dus..

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:43

Fien1 schreef:
Ik denk dat rechtrichten volgens de AdB methode wel eens iets voor jullie kan zijn. Zijn genoeg topics over hier op bokt, kijk maar eens ter inspiratie.Ze zou er enorm van opkanppen denk ik!

Vooral op de laatste foto zie je goed hoe gespannen de halsspieren/ voorhand zijn.
Het beste kun je dan eerst een osteopaat laten komen en/of jack meagher massage laten doen om haar blokkades weg te werken. Is even een kleine investering, maar dan ga je met een losser paard aan de slag.
Als er wel enstige dingen zijn kan een osteopaat dat meestal wel opmerken en kan je altijd nog beslissen of een rontgen moet.
Daarna kan je door goed rijden/rechtrichten haar los houden.

Wat je ook gaat doen:Veel plezier met z'n twee!

Ik had gezien dat je met rechtrichten buiging vraagt. Ik rijd haar nu op een speciale manier die een andere instructrise mij had uitgelegd. Toen zat zij dus links helemaal vast en moest ik op de rechterhand op verkeerde been lichtrijden (als ik ging draven) en in stap moest ik mijn linkerhand hoog en opzij houden zodat ze haar hals naar links ging buigen. Zo had ik haar dus losgewerkt en toen schudde ze bijna niet meer. Maar nu is het zo dat ze rechtsom begint te kloten en schudt weer heel erg.

Ik heb al veel gelezen over rechtrichten, had me zelfs geabonneerd voor de cursussen op video maar ik heb nog steeds eigenlijk geen idee hoe dat moet. Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe dat moet? rechtrichten?