Verzorgpaardje Donatello fotoshoot (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saars

Verzorgpaardje Donatello fotoshoot (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:23

Hallo iedereen! Dit is mijn eerste HAW topic en ik hoop dat het niet té slecht is... Ben namelijk zelf niet zo erg trots op mijn rijkunsten. :n
Ik verzorg Donatello sinds september vorig jaar en ben sedert 6 maart begonnen met bitloos rijden.
Donatello is 12 en was erg gewoon aan het bit en hangt dus soms wat, maar hij loopt echt al super, we verbeteren goed! Ik heb niet echt een niveau, ik rij voor het plezier.
Puntjes voor mezelf:
- Mijn rug recht
- Mijn voeten in een normale houding krijgen, het is verschrikkelijk
- Voor me kijken
- Mijn handen rechtop (komt door het nieuwe van het bitloos, hopelijk verbetert dat snel, het is niet om aan te zien!)
- En zo heb ik er nog wel 100 meer. :\
Daar gaan we.

1. Op het gemakjes
Afbeelding
2. We beginnen met het werk! (Let niet op mijn hoofd :D )
Afbeelding
3. Hier mocht hij wel meer zelfstandig lopen, verder mooi :9
Afbeelding
4. Hier mocht ik best wat meer opletten (op alles gewoon xD)
Afbeelding
5. Mooi, maar vooruit kijken en niet te diep laten!
Afbeelding
6. Hij was errug wild die dag, kon hem bijna niet houden, normaal is het veel netter (ja, ja, excuses) |o
Afbeelding
7. En de mooiste: hier liep hij geweldig, licht en op mijn tempo :j
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en heeeeel graag een reactie! :wave:

Met dank aan QuirinaEquinophotography, de foto's mogen niet gekopieerd worden!

MarkusHaifa1

Re: Verzorgpaardje Donatello fotoshoot (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:25

Knap hoor! Ik rijdt zelf niet Bitloos,maar dit ziet er toch wel mooi uit hoor!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:26

MarkusHaifa1 schreef:
Knap hoor! Ik rijdt zelf niet Bitloos,maar dit ziet er toch wel mooi uit hoor!

Dankjewel hoor! *\o/*

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:44

Vind het er helemaal neit slecht uitzien hoor! Lijkt op de foto's alleen af en toe dat hij wat onder je vandaan loopt. Gaaf beest trouwens!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:45

Q der geweldig mooie foto's :D
En wat een lekker dier heb jij ! Heb geen rijtechnisch commentaar, vindt het er erg netjes uitzien!
Opgepast voor een strenger linkerhandje op de galopfoto ;)

Enorm veel succes!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:49

HRE schreef:
Vind het er helemaal neit slecht uitzien hoor! Lijkt op de foto's alleen af en toe dat hij wat onder je vandaan loopt. Gaaf beest trouwens!

Dat deed hij ook wel degelijk die dag :')
Bedankt voor je reactie!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:49

SheeNegro schreef:
Q der geweldig mooie foto's :D
En wat een lekker dier heb jij ! Heb geen rijtechnisch commentaar, vindt het er erg netjes uitzien!
Opgepast voor een strenger linkerhandje op de galopfoto ;)

Enorm veel succes!

Hij liep die dag wat weg, dus ik vind zelf ook dat mijn handen erg streng waren! Ik let erop!
Dankjewel! *\o/*

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:54

Op zich ziet het er netjes uit, behalve dat hij onder je vandaan loopt, zoals je zelf ook al zegt. En het lijkt mij dat hij op bepaalde foto's ook een beetje in je handen hangt? Ik denk dat je met het rijden van tempowisselingen dat onder je vandaan denderen wel wat meer onder controle kunt krijgen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:54

Ik vind je houding helemaal niet zo verkeerd hoor.
Je kan duidelijk zien dat je paard wat snel is, en jij lost dat op de foto's op door in de ankers te gaan. Je onderbeen gaat naar voren, je steekt je kont wat naar achteren en bent wat te druk met je hand.
Ik zou proberen om juist als je paard zo snel is wat meer op je houding te letten. Rechtop zitten, onderbeen terug en handen bij elkaar net boven de manenkam. Als hij te snel gaat probeer je het tempo op te vangen met je zit, probeer maar eens om langzamer licht te rijden, meestal komen ze dan wel terug :)
Tip nummer 2, als je paard in zo'n bui is, houd hem dan lekker bezig. Veel figuren rijden! In de bocht kan hij niet zo hard, en als hij op jou aan het letten is heeft hij ook geen tijd om zelf iets leuks te verzinnen.
Succes nog :)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:59

helemaal met blijheid eens!

dit ziet er helemaal niet verkeerd uit!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:12

Toen ik je openingspost las dacht ik o jee wat komt er nu dan.
Maar ik was compleet verrast!
Wat een prchtige plaatjes zeg.
Er zijn idd punten waar je aan moet werken maar die benoem je zelf al.

Maar omdat het HAW is commentaar:

Probeer je paardje meer bij je te houden met rijden,en niet onder je vandaan te laten lopen.

Veel succes nog!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:16

@supertinkie: Dat klopt, hij hangt nog wat, hij zoekt zijn bit nog! :P
@Blijheid: Dankjewel, ik heb veel aan je tips, probeer ze gelijk uit! Gelukkig is hij ondertussen al wat minder "ik-doe-toch-lekker-mijn-zin" :=
@0kki: Dankjewel! :j
@Annemiek89: Dat is echt leuk om te horen, bedankt! Ik zal er zeker opletten dat ik hem wat meer bijhoudt, het is een snelle jongen :')

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:19

Ziet er echt fijn uit!
Paar tips over je houding: Je steekt je kont achteruit, en je bovenlichaam en benen vooruit, daar zou ik zeker op letten, want op die manier zoek je vooral steun in de teugels. (al lijkt me dit niet het fijnste zadel om in de zitten :+ )
leuke poon!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:20

Ziet er al fijn uit hoor!
Puntjes om op te letten:
Dat binnenhandje. Het is a) compleet nutteloos, b) het ziet er niet vriendelijk uit. Het is compleet nutteloos omdat je je paard alleen maar blokkeert. Wanneer jij je hand opzij doet, ja dan kan het paard stelling aan nemen, en als je zit dan ook nog de juiste hulp heeft dan kan het paard correct een bocht maken. Maar nu krijgt het paard eigenlijk geen ruimte daarvoor. Snel afleren dus. ;)

Rijden!!! Niet meeliften, ik hoor: hij liep onder me vandaan. Als de kindjes dat zeggen in mijn les dan roep ik altijd "mijn paard doet dit mijn paard doet dat, doe zelf ook eens wat!" Oftwel zoals al gezegd is, aan het werk zetten. Overgangen rijden, figuren. Dat mag best lekker voorwaarts zijn hoor, maar hij moet wel op jou letten.

Dat hangen: Ook bitloos moeten ze op je pinken te rijden zijn. Hangen op jou handen? Flink been, geeft niet als hij er harder van gaat, in galop valt oid, als hij maar van je hand af blijft.
En desnoods een fikse ophouding.

Veel succes en plezier verder!
(Overigens, met wat voor optoming rijd je nu?)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:23

Gypsy schreef:
Ziet er al fijn uit hoor!
Puntjes om op te letten:
Dat binnenhandje. Het is a) compleet nutteloos, b) het ziet er niet vriendelijk uit. Het is compleet nutteloos omdat je je paard alleen maar blokkeert. Wanneer jij je hand opzij doet, ja dan kan het paard stelling aan nemen, en als je zit dan ook nog de juiste hulp heeft dan kan het paard correct een bocht maken. Maar nu krijgt het paard eigenlijk geen ruimte daarvoor. Snel afleren dus. ;)

Rijden!!! Niet meeliften, ik hoor: hij liep onder me vandaan. Als de kindjes dat zeggen in mijn les dan roep ik altijd "mijn paard doet dit mijn paard doet dat, doe zelf ook eens wat!" Oftwel zoals al gezegd is, aan het werk zetten. Overgangen rijden, figuren. Dat mag best lekker voorwaarts zijn hoor, maar hij moet wel op jou letten.

Dat hangen: Ook bitloos moeten ze op je pinken te rijden zijn. Hangen op jou handen? Flink been, geeft niet als hij er harder van gaat, in galop valt oid, als hij maar van je hand af blijft.
En desnoods een fikse ophouding.

Veel succes en plezier verder!
(Overigens, met wat voor optoming rijd je nu?)

Oei oei :x
Ik probeer zeker op mijn handen te letten, ik weet dat het nog lang niet is zoals het moet...
Het gaat best wel wat beter nu met dat meeliften, ik werk al veel meer en zoek veel op om het te verbeteren.
Ik ben ook nog niet helemaal gewend aan dat bitloos: hij heeft dagen waarop hij echt hangt en er zijn dagen waarop ik mijn handen amper gebruik.
Bedankt voor je commentaar, het is zeker terecht!

Edit: ik rijd met de Nurtural en ben er dol op *D
Laatst bijgewerkt door Saars op 05-06-11 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:23

unicorn_kiss schreef:
Ziet er echt fijn uit!
Paar tips over je houding: Je steekt je kont achteruit, en je bovenlichaam en benen vooruit, daar zou ik zeker op letten, want op die manier zoek je vooral steun in de teugels. (al lijkt me dit niet het fijnste zadel om in de zitten :+ )
leuke poon!

Ok, bedankt! Het is inderdaad geen gezellig zadel (voor mij toch!) want ik heb nogal wat rugproblemen ;(

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:09

Ik vind het er netjes uitzien hoor, niet zo onzeker :)
De tips zijn hierboven al genoemd, zorg dat die niet onder je vandaan loopt.

Wat een geweldig mooi hoofdstel trouwens!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:12

Lessie schreef:
Ik vind het er netjes uitzien hoor, niet zo onzeker :)
De tips zijn hierboven al genoemd, zorg dat die niet onder je vandaan loopt.

Wat een geweldig mooi hoofdstel trouwens!

Bedankt! :#
+ Dankjewel, vind het hoofdstel zelf ook erg mooi O:)

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:05

Ziet er goed uit. Je rijdt vriendelijk en je paard is mooi verzorgd.

Wat me wel stoort is je beenhouding in draf. Probeer er op te letten dat je je been goed onder je houdt. Je moet een denkbeeldige lijn kunnen trekken tussen je oor, schouder, heup en hak. Nu ligt je onderbeen te veel naar voren waardoor je paard wat onder je uit loopt. Hierdoor heb je ook wat moeite om je buitenteugel erbij te houden denk ik, want je paard gaat ligt over de schouder in de wending.

Een goede manier om je beenhouding te oefenen is in verlichte zit rijden. Leg je been naar achter, laat je paard je opveren in verlichte zit en rijd desnoods een hele les in verlichte zit. Zorg ervoor dat je in deze verlichte zit los blijft, zodat je de "schwung" van je paard door je benen kunt laten doorvloeien. Laat je "opveren" op de stijgbeugels.

Maar het plaatje ziet er al erg mooi uit. Paard is mooi bespierd en loopt netjes taktmatig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:40

Ik vind jullie een erg fijne combinatie om naar te kijken. Ik zou wel meer bezig gaan met rust, ontspanning en controle.

Mag ik vragen welk hoofdstel dit is en evt. waar je hem gekocht hebt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:54

ziet er wel fijn uit :j
hij lijkt alleen wat rennerig, en daarop reageer jij met een erg strenge hand. maar dat had je zelf ook in de gaten.

leuk paard :D

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:34

Hij oogt inderdaad erg voorwaarts zoals hiervoor al een heleboel keer gezegd is. En jij beseft dat hij eigenlijk sneller gaat dan jij wil en daarom heb je constant in je hoofd dat je langzamer wil. Of zo ziet het er in elk geval uit. Je zit op een aantal foto's terug, je steekt regelmatig je onderbeen naar voren en je handen zijn op bijna alle foto's aan het terug werken.

Het is prima als je je paard een keer flink terug zet als hij onder je vandaan dreigt te lopen, maar het is niet goed om constant alleen maar terug te denken. Door steeds met de rem erop te rijden gaat je paard steeds korte pasjes maken en is er de hele tijd spanning.

Om te voorkomen dat je in de situatie beland waarbij je paard constant te hard gaat en jij steeds in moeten houden kun je een aantal dingen doen.
Probeer je paard af te leiden met heel veel figuren, overgangen en andere oefeningen.
Gebruik de overgangen om je paard gehoorzaam te maken. Eis van hem dat hij langzamer gaat als jij dat vraagt, bij geen reactie geef je meteen 1 keer een sterkere ophouding ipv constant tegen houden.
Rijdt een klein stukje naar voren weg en meteen weer terug naar basistempo, dan weer een klein stukje terug naar langzamer en weer meteen terug naar basistempo. Geen lange stukken verruimen of verkorten, want daarmee geef je je paard onnodig de kans om zelf dingen te gaan verzinnen om te doen. Daarbij train je je paard om meteen te reageren door te proberen de stukjes zo kort mogelijk te houden. Later kun je dat altijd nog uitbreiden.
Als je een ophouding wil maken om langzamer te gaan, denk dan eerst goed om je houding. Onderbeen eraan, zelf niet voorover vallen en een korte ontspannen ophouding maken. Let op of je paard reageert zoals jij in je hoofd had. Vertraagt hij niet of niet genoeg, maak dan meteen een nieuwe sterkere ophouding en rijdt van daaruit weer voorwaarts weg. Vervolgens probeer je de normale (niet sterke) ophouding opnieuw en je vraagt je weer af of hij reageert zoals jij zou willen. Doet hij dat, dan beloon je hem, doet hij dat niet dan weer een sterkere ophouding en opnieuw wegrijden.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en dat je je het commentaar niet al te erg aantrekt. Je paard loopt eigenlijk al heel erg netjes, zeker omdat jullie nog maar zo kort bitloos rijden. Jouw zit is ook helemaal niet zo erg als je denkt.

Voor de rest ga ik mee met Gypsy over je binnenhand enzo.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:39

je benoemd de punten waar je aan moet werken zelf al ja..
het ziet er verder netjes uit, het is ook een erg leuk paardje!

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:31

Hallo.

Probeer meer gewicht op de achterhand te krijgen. Hij loopt nu weg op de voorhand.
Eventueel wat lessen nemen, dat is voor de gewrichten en gezondheid van het paard beter.
En ook jou rijplezier wordt nog groter.

groetjes,
Nebraska

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:48

volgens mij ben je een beetje streng voor jezelf! maar dat herken ik wel. Ik vind het er super uit zien en een heel mooi paard.

maar inderdaad op je handen letten en voor je kijken. :j