Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ik heb gewoon dat evenwicht niet en vind het zielig voor mijn paard als ik daar een beetje zit te hotsenklotsen op zijn rug.. terwijl ik wel gewoon met zadel goed kan zitten melody7 schreef:nou, ik had het er laatst met mijn vriendin over, dat ik vindt dat (ik in iedergeval) zonder zadel véél steviger zit doordat je ook aanvoeld wat je pony/paard gaat doen, nou vond zij dat onzin, ze hebben immers zadels niet voor niet uitgevonden, maar wat vinden jullie daar nou van?
melody7 schreef:Als je goed in het zadel zit voel je alles aankomen, elke beweging. Ook als een pony/paard bokt voel je dit dan en vaak ga je dan dieper in het zadel zitten en houd je steviger contact met de beugel. Zonder zadel voel je het ook wel aankomen maar je kan geen steun zoek in de beugels. Je moet het dan alleen hebben van je zit! En dat ontbreekt bij veel mensen wel en veel mensen niet dus een zadel is stabieler.idd, klopt wel maar met een zadel voel je bokken enz. weer niet aankomen, en zonder zadel hou je zowieso meer contact met je paard vind ik, bv. in Oostenrijk rijden we altijd zonder zadel en eentje daar durft bijna niemand op omdat hij steigert, maar ik en nog een paar andere oudere meisjes wel, maar ik ben er nog nooit afgevallen, een keertje eraf gesprongen toen ik 9 was, maar nu leun ik even naar voren en drijf ik hem aan, en je ziet hem er zelf vaak ook lol in krijgen, als hij mag rennen
melody7 schreef:tja, dat is wel zo ja, maar ik vind het zelf in stap en galop veel fijner dan met zadel, en in draf, ligt het eraan hoe je paardje draaft

melody7 schreef:idd, klopt wel maar met een zadel voel je bokken enz. weer niet aankomen, en zonder zadel hou je zowieso meer contact met je paard vind ik, bv. in Oostenrijk rijden we altijd zonder zadel en eentje daar durft bijna niemand op omdat hij steigert, maar ik en nog een paar andere oudere meisjes wel, maar ik ben er nog nooit afgevallen, een keertje eraf gesprongen toen ik 9 was, maar nu leun ik even naar voren en drijf ik hem aan, en je ziet hem er zelf vaak ook lol in krijgen, als hij mag rennen
het gebeurt namelijk te vaak.. bokken voel je niet alleen onder je kont aankomen namelijk maar ook aan de manier waarop je paard draaft etc.
melody7 schreef:mij lijkt Tölt zonder zadel echt fijn, maar ik vind galop echt veel fijner dan met zadel
Kijk, ik heb toevallig een paard van model picknicktafel, dat onder de man nog nooit gebokt heeft en waar je niet af KUNT vallen zelfs al zou je je best doen. Ook als je met een lang teugeltje totaal niet zit op te letten
en hij schiet ineens weg val je er nog niet af, zo fijn zit hij. En ja, hij tölt makkelijk en redelijk vlak, en dus comfortabel. Dat is echt wel heel leuk ja, ook zonder zadel
Maar goed, er zijn ook zat paarden te vinden die niet fijn zitten zonder zadel, en ik ken er ook die zelfs met zadel niet comfortabel zitten in tölt. Overigens heb ik in galop dan liever wel een zadel omdat mijn paard nogal scheef is en je in galop echt één kant op smijt
Zonder zadel rijden is makkelijker op een overbouwd paard, vind ik, en sowieso eentje met niet te veel beweging. Zonder zadel op een tuiger of fries rijden lijkt me echt een marteling (en met zadel hoef ik er ook niet op
)
Van wie heb je les TS?
Haha maarja als je van je paard houd vind je dat niet erg. melody7 schreef:maar als je niet bonkt, maakt het toch niks uit voor de rug?