zoals ik hier al een tijdje geleden verteld heb heeft een vriendin van mij hier bekend als ischa een paard gekocht. het inrijden kostte wat moeite maar ging uiteindelijk goed. tot van de week.
Ik heb een vraagje. Mijn vriendin heeft ongeveer 4 maanden geleden een jong paard gekocht van 4 jaar oud. Ze vertelden haar dat ze zadelmak was gemaakt. Dit was achteraf echter niet het geval.
Het is in de omgang over het algemeen een redelijk normaal paard.. maar..... Wanneer ze op de wasplaats is of onder het zadel is
gaat er opeens een knop om.. ze gaat op haar kontzitten, draait zich om of valt aan tijdens het longeren. ze gooit zich achterover, gaat ook op de kont zitten, vergeet dat mijn vriendin erop zit en gaat langs de kant van de bak crossen. Of ze gooit in de binnenbak haar kop erop en springt aan in een oncontroleerbare galop en springt over het bakmuurtje.(
we hebben een muurtje 1.20) aan één lange zijde van de bak...
Nou gebeurde vandaag het volgende. mijn vriendin kirsten was aan het rijden na eerst gelongeerd te hebben. Dit ging allemaal prima. ze had ongeveer een kwartier gereden toen ze aanspringt in "de" galop. Zet
haar kop erop en rent richting de open uitgang van de bak... In volle galop knalt ze door die uitgang en komt tot stilstand op de wasplaats die recht tegenover de uitgang uitkomt. afijn paard meegenomen de bak in en zij weer verder rijden... Op hetzelfde punt in de bak kop weer hoog..
Huppelt in de galop en gaat weer door deze uitgang (mijn moeder en ik konden haar niet tegenhouden) in volle galop scherp door de bocht waar ze uitglijdt. Ze staat weer op en dendert haar stal in.Met kirsten
erop... Op advies van de instructrice wij het paard gelongeerd tot ze niet meer kon lopen van vermoeidheid.. Kirsten er weer op en op hetzelfde punt aangekomen hetzelfde verhaal. Ik stond voor de opening samen met mijn moeder en hebben haar in volle galop maar net tegen kunnen
houden.Het paard vlucht weg en komt met haar borst op het muurtje van 1.20m tot stilstand.
Ze heeft instructie en er is iemand die rijtechnische problemen op kan lossen. Het punt is dat het weken goed kan gaan en opeens kan de bom ontploffen.Het wordt gewoon gevaarlijk.
nog wat achtergrond info. we hebben het paard na de afgelopen gebeurtenis toen het ook al fout ging in het begin van het africhten. 3 maanden op rust gezet en alleen met haar gepoetst, gewandeld en grondwerk gedaan. met af en toe wat longeren. het paard is nagekeken door een dierenarts en zowel paard als tuigage is goed in orde.
Heeft iemand tips voor dit onbereikbare paard. en wat
zouden jullie doen in deze situatie?
Ben benieuwd naar jullie antwoord.
groetjes joyce

Weet ik overigens uit eigen ervaring
Precies mijn paard wat je beschrijft. Werd ook helemaal gevaarlijk en eigenlijk maar 1 advies: verkopen voordat er wat gebeurd. Kon ik toen ook niet en ben ik op internet uit nood gaan zoeken met als zoekwoord: probleempaard. Tja, je moet toch wat. Ik wilde mijn paard niet naar een trainer brengen. Ik had zoiets, het is mijn paard, wij moeten hier samen uit komen want anders heeft het voor mij geen zin. Een trainer kan er dan misschien wel leuk mee rijden etc maar daar schiet ik niks mee op. Voor mij is toen de oplossing het thuisstudiepakket van parelli geweest. Ja, lach maar, dat deed ik ook