foto perfecte springhouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

foto perfecte springhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:48

Hoi,

Ik zoek voor mijn diploma van initiator een foto van een ruiter met een goede springhouding.
Op google heb ik ook wat rondgezocht maar ik kan echt niet vinden wat ik zoek.
Ofwel een te vaste hand maar de benen wel goed, ofwel zachte hand maar benen te veel naar achteren.. maar niet wat ik zoek.
De hindernis waarover gesprongen wordt moet niet per se hoog zijn ofzo, enkel de houding van de ruiter telt.

Wie oh wie denkt de foto te hebben die ik zoek?

dots83

Re: foto perfecte springhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:54

hmmm maar wat is perfect he dat is zo moeilijk, zal je een foto pb en....

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:58

Ik heb een foto ondertussen.
Bedankt dots83!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:59

Zonde dat je geen foto nodig hebt van een verkeerde houding, had ik je zo kunnen helpen :=

Krijg je ook niets als je wat namen van bekende spring ruiters door google afbeeldingen gooit?

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:00

Mogen wij die perfecte springfoto ook zien?
Ik ben wel benieuwd!

eenitraM

Ik denk dat het per paard verschilt welke houding je aan moet nemen eerlijk...

daNiielle_

Ik zie dat je al een foto hebt gevonden, maar wil er nog wel wat aan toevoegen.

De perfecte springhouding bestaat niet. Elk paard springt anders en daar hoort een ruiter ook in zijn houding op te reageren om het paard te verbeteren.
Dan zou je moeten zoeken naar de foto met het perfecte springpaard met de perfecte sprong en de houding van de ruiter. Of meerdere foto's om te vergelijken. :)

Ben benieuwd welke foto je hebt gevonden..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:04

zodiacje schreef:
Zonde dat je geen foto nodig hebt van een verkeerde houding, had ik je zo kunnen helpen :=

Anders ik wel :')

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:29

daNiielle_ schreef:

De perfecte springhouding bestaat niet. Elk paard springt anders en daar hoort een ruiter ook in zijn houding op te reageren om het paard te verbeteren.
Dan zou je moeten zoeken naar de foto met het perfecte springpaard met de perfecte sprong en de houding van de ruiter. Of meerdere foto's om te vergelijken. :)

Deels waar niet helemaal. In het rijden moet je enigzins rekening houden met het paard. Vb. ik heb er 1 die rijd ik met het hoofd hoog handen wat hoger en veel in verlichte zit, zo loopt ze het fijnst. Een ander rijd ik weer meer dieper en ronder om meer controle te houden en blijf ik wat meer zitten.
Op de sprong echter zit ik op beide paarden hetzelfde. Je moet proberen mee te gaan met het paard licht contact houden met de mond en je been op zn plek houden.....
Maar eerlijk, lukt niet altijd natuurlijk we doen ook maar ons best :P

Dit was de foto

Afbeelding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:58

dots83 schreef:
daNiielle_ schreef:

Deels waar niet helemaal. In het rijden moet je enigzins rekening houden met het paard. Vb. ik heb er 1 die rijd ik met het hoofd hoog handen wat hoger en veel in verlichte zit, zo loopt ze het fijnst. Een ander rijd ik weer meer dieper en ronder om meer controle te houden en blijf ik wat meer zitten.
Op de sprong echter zit ik op beide paarden hetzelfde. Je moet proberen mee te gaan met het paard licht contact houden met de mond en je been op zn plek houden.....
Maar eerlijk, lukt niet altijd natuurlijk we doen ook maar ons best :P

Dit was de foto

[http://94.100.118.166/658700001-658750000/658747201-658747300/658747289_5_7b8y.jpeg

vind ik wel een goede springzit, maar vooral voor de hogere sprongen. Heb je miss ook een voorbeeld voor de lagere sprongen? Ik heb me dit namelijk ook vaker afgevraagt, maar voor het hogere werk weet bijna iedereen het wel. Juist vor het lagere is er veel meer onduidelijkheid,

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:14

ik heb wel een springfoto van een lage hindernis, niet perfect.

had alleen iets meer op mn beugels mogen staan, voor de rest verlichte zit en hij heeft genoeg ruimte in zn hals
Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:16

Ik denk dat je zo plaatjes niet moet zoeken 'in het echt', maar getekend. :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:57

Of je nou hoog of laag springt je houding is in mijn ogen hetzelfde. Je komt op de hogere sprongen wat meer mee, maar de houding is imo hetzelfde.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:51

egnie schreef:
Of je nou hoog of laag springt je houding is in mijn ogen hetzelfde. Je komt op de hogere sprongen wat meer mee, maar de houding is imo hetzelfde.

maar hoeveel kom je dan mee op een lagere sprong?
wat is dan precies de houding op een lagere sprong? en dan ook echt laag (50 cm ofzo)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:57

skip5 schreef:
ik heb wel een springfoto van een lage hindernis, niet perfect.

had alleen iets meer op mn beugels mogen staan, voor de rest verlichte zit en hij heeft genoeg ruimte in zn hals
http://i52.tinypic.com/2z4zhc2.jpg

Je onderbeen ligging is nog niet helemaal zoals het hoort hoor..
En gezien TS om een perfecte houding/zit tijdens de sprong vraagt, lijkt me dit geen goede.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 06-06-11 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote in link gezet, geen foto's quoten

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:41

LoveBodin schreef:
egnie schreef:

wat is dan precies de houding op een lagere sprong? en dan ook echt laag (50 cm ofzo)

Op een lagere sprong blijf je vaak vanzelf al iets meer terug in je bovenlichaam. Het paard maakt dan ook minder sprong waardoor je ook minder uit het zadel gedrukt wordt zeg maar...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:16

dots83 schreef:
LoveBodin schreef:

Op een lagere sprong blijf je vaak vanzelf al iets meer terug in je bovenlichaam. Het paard maakt dan ook minder sprong waardoor je ook minder uit het zadel gedrukt wordt zeg maar...

ja, oké.
Heb je ook een foto :+ ?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:30

heb niet zoveel foto's van lage sprongen

Deze was voor het eerst mee bb parcours

Afbeelding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:57

dots83 schreef:

Afbeelding

die vind ik wel goed. maar perfect is het ook weer niet....
kapstokjes en voor mijn gevoel zit je nog te ver voorover gebogen. Als je snapt wat ik bedoel..

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:06

LoveBodin schreef:
dots83 schreef:

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8001_n.jpg[/img]

kapstokjes en voor mijn gevoel zit je nog te ver voorover gebogen. Als je snapt wat ik bedoel..

wat is dan perfect? ik vind die 'kapstokjes' zoals jij ze noemt, absoluut niet storend, sterker nog ik ken 2 verschillende springinstructeurs, de 1 wil dat ik mijn been er aan houd, boven de sprong, zoals deze foto, de ander wil dat ik ze er niet 'aan houd'.

ik vind dit niet storend, wat ik wel storend vind is een onderbeen wat heel erg naar achteren gelegd word, daar kan ik me wel aan storen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:14

ginouque schreef:
LoveBodin schreef:

wat is dan perfect? ik vind die 'kapstokjes' zoals jij ze noemt, absoluut niet storend, sterker nog ik ken 2 verschillende springinstructeurs, de 1 wil dat ik mijn been er aan houd, boven de sprong, zoals deze foto, de ander wil dat ik ze er niet 'aan houd'.

ik vind dit niet storend, wat ik wel storend vind is een onderbeen wat heel erg naar achteren gelegd word, daar kan ik me wel aan storen.

nu is het nog niet storend, maar zodra er veel met sporen wordt gereden wel.
Je been eraan houden is wat anders dan kapstokjes hebben.
Been eraan houden is kuit eraan houden.
Onderbeen ver naar achter is inderdaad heel storend. Dan val je er ook sneller af. Maar dat doe jij dan weer niet.

Even nog over dat kapstokjes: het is niet vreselijk storend, maar TS zoekt de perfecte springhouding. Dan moet ook echt alles goed zijn. Als die foto er al is natuurlijk.

Hoe wil je trouwens je been er niet aan houden tijdens de sprong? (Gewoon nieuwsgierig hoor) mij lijkt dat je dan onsteviger komt te zitten.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:19

dan vind ik de houding vant Dots, nog niet storend, wat ze prikt niet ;) daar zit ook nog in een verschil in.
klopt vind ik ook, toch ken ik enkele ruiters/instructeurs, die het liever wel zo zien.

en er sneller afvallen, doordat je onderbeen verder naar achter ligt is ook gewoon 'onzin', als je een goed zit hebt en stevig in het zadel zit heb je hier geen last van, er zijn zelf een paar internationale ruiters/amazones die hun been te ver naar achter leggen, maar verder wel goed kunnen rijden.

en dat laatste is moeilijk uitleggen, ook boven een sprong kun je je been van het paard iets afhouden, zonder, het paard te raken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:21

ginouque schreef:
dan vind ik de houding vant Dots, nog niet storend, wat ze prikt niet ;) daar zit ook nog in een verschil in.
klopt vind ik ook, toch ken ik enkele ruiters/instructeurs, die het liever wel zo zien.

en er sneller afvallen, doordat je onderbeen verder naar achter ligt is ook gewoon 'onzin', als je een goed zit hebt en stevig in het zadel zit heb je hier geen last van, er zijn zelf een paar internationale ruiters/amazones die hun been te ver naar achter leggen, maar verder wel goed kunnen rijden.

en dat laatste is moeilijk uitleggen, ook boven een sprong kun je je been van het paard iets afhouden, zonder, het paard te raken.

je kan er wel door afvallen... als je je been extreem ver naar achter legt. Serieus, ik ben daardoor weet ik het hoe veel keer bijna van mijn pony afgevallen.

edit: ik heb er nog wel een foto van. PB maar als je wilt zien

Ik bedoel dan dus ook behoorlijk extreem.
De houding van Dots vind ik ook niet zeer storend, maar het is gewoon zo dat TS op zoek is naar de perfecte springhouding en dit is imo niet dé perfecte springhouding. Zit er wel in de buurt. Iig beter dan die anderen, maar nog niet perfect.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:35

en toch, zoals ik zei als je zit goed is blijf je wel zitten ;) zoals ik zei er zijn enkele ruiters die internationaal springen en dit ook doen.

ik denk niet dat we dan een foto kunnen vinden met de 'perfecte houding.'

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:52

ginouque schreef:
en toch, zoals ik zei als je zit goed is blijf je wel zitten ;) zoals ik zei er zijn enkele ruiters die internationaal springen en dit ook doen.

ik denk niet dat we dan een foto kunnen vinden met de 'perfecte houding.'

haha :D dit wordt een welles nietes over blijven zitten met je pootjes extreem naar achter.

maar inderdaad, de perfecte springhouding is heel moeilijk. Misschien dan toch maar een tekening, want ik denk niet dat er iemand is die perfect springt. net zoals er niemand is die perfect dressuur rijdt. niemand heeft ook ooit nal 100% gehaald met een proef.