Sporen bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Sporen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:37

Weet niet of het hier goed staat, zou niet weten waar anders :o

Ik ben altijd al een tegenstander van sporen geweest. Maargoed, ik ben niet zo'n type dat over alles gaat zitten zeiken en ga dan ook niet zitten rellen over een spoortje.

Dat ze bij de dressuur gebruikt worden, daar kan ik nog redelijk inkomen; Sporen zijn immers voor de verfijning van de hulpen (heb ik altijd gedacht tenminste) en dat is in de hogere klasses zo gek nog niet.

Maar bij springen heb je in mijn ogen echt geen verfijning nodig. Je hoeft echt niet wijkend de oxers tegemoet te lopen o.i.d. Dus waarom worden er dan toch regelmatig sporen bij springpaarden gebruikt? Puur om de snelheid of heeft het ook echt nog een geldige reden?

Vraag dit me al een tijdje af, dus vuur al de antwoorden maar op me af :P

Sodeletuut

Re: Sporen bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:39

Ik ben ook wel benieuwd. Kan ook niets verzinnen wat ik een geldige reden zou vinden. :=

(al heb ik dat bij dressuur ook wel. :P )

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:40

attend maken. bijvoorbeeld als ze een galop sprong extra moeten maken, of juist een grote is het handig als dat direct door komt :)
Laatst bijgewerkt door 996981 op 30-05-11 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:43

Waarom zou er met springen geen verfijning van een hulp zijn??
Springen is niet gewoon galopperen en rond sturen.. er komt ff wat meer bij kijken.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 30-05-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:45

femmefatale1 schreef:
Waarom zou je met springen geen verfijning van een hulp zijn??
Springen is niet gewoon galopperen en rond sturen.. er komt ff wat meer bij kijken.. ;)

Ik ben niet zo bekend met springen, is niet mijn ding. Daarom dat ik het ook vraag, ben er echt benieuwd naar. Wat voor verfijningen komen er dan zoal bij kijken?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:46

Dat wou ik ook zeggen, waarom zou je bij springen geen verfijnde hulpen kunnen gebruiken?
Met sporen kan je ze wat attenter maken zodat ze even net wat vlotter reageren voor en na de sprong, wat erg belangrijk is.
Bij springen is de basis natuurlijk gewoon de dressuur.

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:49

femmefatale1 schreef:
Waarom zou er met springen geen verfijning van een hulp zijn??

Ben het met je eens :j

sibobeestjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:50

Jaah , ik vind dat dit bij springen ook verfijning kunnen geven .
Anders kun je minder snel reageren als je verkeerd komt . Ook de galopwissels vind ik er makkelijker mee te rijden als je met een minder ervaren paard rijdt :-)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:52

Verfijning voor het springen?
Tikkie naar voren en tikkie terug zonder impuls te verliezen, om het binnenbeen laten wenden, buitenkant begrenzen, extra ondersteuning bij de afzet indien nodig etc etc..
Gewoon dressuurmatig rijden dus... :+

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:53

Meeste mensen gebruiken gewoon sporen als hun paarden niet attent genoeg is voor de been of wat flegmantiek en niet wakker genoeg is op momenten waar het nodig is.
Dit heeft dus volgens mij weinig te maken met springen, dressuur of eventing. Eerder om de functie van de spoor.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:55

Oke, bedankt ;)

Maar is gewoon been dan niet genoeg eigenlijk? Of reageert het paard dan niet snel genoeg? (Geldt niet alleen voor springsport overigens)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:57

Idd, om je paard er wat makkelijker tussen te houden, verfijning van je hulpen etc.

@ Aieshja: De meeste mensen wel. Echter kan je ook een heet paard hebben wat niet flegmatiek is maar wel erg kijkerig en welke snel uit wil breken. Wanneer je met je kuitdruk er niet door heen kan komen, kan een spoortje net de begrenzing geven welke nodig is.

Aieshja

Niet voor alle paarden is alleen been genoeg, dit kan komen omdat ze dressuurmatig niet goed voor elkaar zijn of flegmantiek op het been zijn.
Oftewel, zorg er gewoon voor dat je paard altijd goed voor het been is en gebruik zonodig een spoortje.

Rumpleteaser

Als je met sporen rijdt, betekent dat niet dat je ze elke keer gebruikt. Ook met sporen aan kun je alleen je boven- of onderbeen aanleggen.
En op het moment dat het nodig is (bijvoorbeeld als paard niet goed reageert, of juist tegen het been is), kun je dan een spoor gebruiken. Bijvoorbeeld als correctie.

Overigens ben ik geen springruiter, maar zo zie ik zelf het gebruik van sporen :)
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 30-05-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:58

@Millenium, dat klopt, daarom gebruik ik ook mijn spoortje op mijn paardje.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:00

@ Aieshja: bij mij het zelfde. Mijn paard springt best fijn een rondje hoor, zeker in het progressief wanneer ze weet dat er op tijd wordt gereden. Echter kan ze nog best eens kijken naar een loederig hekje of wat dan ook, en dan is een spoortje om haar er door heen te drukken/helpen best wel prettig.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:02

@Millennium, ik heb dat hetzelfde. Maar die van mij wilt ook wel eens tegen het been zijn als hij wat eng vindt en komt dan stijl overeind. Gelukkig doet hij dit niet in de ring, maar binnekort wordt hij mooi aangepakt door Alie Vegter.
Ik zie trouwens dat jij ook in de buurt woont, waar rij je allemaal in de buurt?

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:33

Ik heb juist géén sporen om met springen.
Doe van mij heeft genoeg energie en zin in het springen dat ik aan alleen m'n beenhulp genoeg heeft nouja en m'n zweepje voor hij weigert of toch nét iets sneller moet.

Ik snap ook wel waarom sommige mensen wél sporen hebben.
Als je paard staakt , zou je hem misschien beter voorwaarts krijgen met sporen of als hij paard van nature al sloom is.
Of indd gewoon alsnog voor de verfijning.

PaprikaChips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:35

Als je goed kan rijden vind ik het geen probleem, maar als je er telkens mee prikt vind ik het super slecht..
Sporen kunnen net het laatste zetje geven zodat het paard over de hindernis gaat :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:39

Sporen gebruik je net zo goed bij springen.
Als jij een dubbel sprong hebt waar je net even vooruit moet rijden, gebruik je je spoor. Als je een lijntje in een gebroken lijn hebt staan en je komt net niet uit gebruik je je spoor...
Sporen zijn dus ook voor verfijning bij het springen, helaas zijn er ook een hoop (net als bij dressuur) die ze tot bloedens toe open prikken.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:12

Springen is eigenlijk dressuur met obstakels ertussen. Denk zoals hierboven beschreven aan tempowisselingen, wendingen etc.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:41

De basis van springen ís dressuur. Dus eigenlijk is het helemaal niet raar :')
En ja , daar denk ik nu pas aan hahaha _O-

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:49

Ik ben geen springruiter. Heb nog maar 1x in m'n leven een parcourscje gesprongen met een pony. Maar ik denk dat sporen (mits goed gebruikt) wel nut hebben bij springen. Overspringen in galop bijvoorbeeld, misschien ook handig als je het paard iets opzij wilt hebben bij het aansturen op een sprong?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:08

Oftewel, sporen zijn handig bij het dressuurmatig rijden in het parcours!
Springen bestaat niet uit racen, trekken en plukken hoor, tenminste, niet bij de correcte ruiter.

Ook bij springen is de halshouding, rug, achterhand, impuls, takt, etc etc etc belangrijk

Sandra5002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:53

Aieshja schreef:
Oftewel, sporen zijn handig bij het dressuurmatig rijden in het parcours!
Springen bestaat niet uit racen, trekken en plukken hoor, tenminste, niet bij de correcte ruiter.

Ook bij springen is de halshouding, rug, achterhand, impuls, takt, etc etc etc belangrijk
_/-\o_