Nette volte rijden..lukt niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Nette volte rijden..lukt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:36

ja dat kunnen wij dus echt niet :')
tijdens de les thuis gaat het redelijk goed als ik me er op concentreer.
Op wedstrijd worden deze dus altijd ovaal, driehoekig, vierkant, rechthoekig, 6 kantig etc.
Daarbij moet ik wel zeggen dat het alleen om de volte 20 m gaat?? 15 m en 10 m gaan dus juist weer goed
En waarom? Ik heb geen flauw idee, wel een beetje maar heb dat uitgeprobeerd en kom er toch niet achter.

wanneer ik mijn paard aan de longe zet zonder ruiter > volte rond
wanneer ik mijn paard aan de longe zet met ruiter > volte rond
wanneer ik mijn paard los rij onder de man > volte alle vormen behalve rond

Ik heb geprobeerd met sturen op zit, met teugels met been maar niks lukt.
Hij regeert heel goed op zit en wend dus ook altijd af op mijn zit. Dit gaat prima.
Nu dacht ik dus, ik stuur teveel op de volte. Geprobeerd niet teveel te sturen word hij nog vierkant.
Vandaag wedstrijd gehad en ik rij B dus alleen voltes en ja ik rij gewoon lagere punten om mijn voltes niet rond worden.

Wie heeft er een goede tip om de volte normaal rond te rijden?
Een goede oefening zonder al te veel gedoe.
aan de longe ohz werkt dus niet want dan loopt hij hem keurig rond maar dat kan ik niet evenaren zonder longe.

Ja ik heb les, zelfs 2x in de week dus daar ligt het niet aan ;) en ja dit bespreek ik ook met mijn instructrice maar alle tips zijn welkom :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:40

Tegen vraag wat is een nette volte. Een volte is eigenlijk niet echt rond maar ovaal. ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:41

loop in de bak eens een goede volte in je eentje. zorg dat je voetstappen goed te zien zijn desnoods zet je het af met pionnetjes op die manier kan je erlangs sturen/je voetafdrukken volgen. zo kan je het goed oefenen met sturen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:41

Wat heb je er iom je instructrice al allemaal aangedaan om eea te verbeteren?

KimE

Re: Nette volte rijden..lukt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:43

Blijft je paard misschien wat aan de hoefslag plakken? Kun je 'm wel fijn op de buitenteugel van de hoefslag afsturen en dan voorkomen dat hij over de buitenschouder weg knalt naar de overkant?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:45

Marcella schreef:
Tegen vraag wat is een nette volte. Een volte is eigenlijk niet echt rond maar ovaal. ;)

nee hoor. Een grote volte is een cirkel met een straal van 10 meter. Als je die volte bij A rijdt op de linkerhand, ga je net na A (begint te sturen als je zelf bij A bent) licht van de hoefslag af, raak je de hoefslag over een paardlengte vier meter voorbij F, raak je de B-E lijn over een paardlengte precies bij X, raak je de hoefslag weer vier meter voor K en kom je net voor A weer op de hoefslag. Daarna rijd je weer de hoek in, en volg je de hoefslag.

TS, rijd een volte eens heel duidelijk met die vier raakpunten.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-05-11 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:46

Marcella helaas zijn ze niet zo ovaal als ik ze rij helaas :')

Ikke20 dat is nog wel een goed idee ja. Heb het wel geprobeerd met balken maar zodra de balken weg zijn gaat het weer net zo slecht als daar voor.

_Sim_ zal even een lijstje maken:
- aan longe
- balken op de volte leggen
- blijven hameren en oefenen, herhalen
- longeer circkel afzetten (maar dat loopt hij automatisch wel)
- mee lopen (zij ernaast en ik dan mee rijden)

Olympus, ja daar heeft hij inderdaad last van ja :j ik rij daarom nu veel op de binnenhoefslag en dat gaat beter.
Ik kan hem wel zonder problemen er af sturen

Lielle dank je daar ga ik inderdaad is meer op letten, die raak punten misschien scheelt dat

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:35

Misschien is het een idee om de volte met pionnen af te zetten? En verder heb ik als tip om goed je binnenbeen eraan te houden en je buitenteugel, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht. Niet teveel stelling wil ook nog wel eens helpen. Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:46

Die cirkelpunten vind ik altijd een hele goede. Echt daarop rijden. En dan eerst voor je gevoel alleen maar sturen en pas later weer correct gaan stellen en buigen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 11:20

Ik ga dat inderdaad zeker proberen.
Ook de tip om de cirkel zelf te lopen en te tekenen in het zand.
Zonde want ik rij nu puntjes mis omdat mn volte's niet mooi worden :+ heeft de jury ook wel gelijk in maar toch zonde
Bedankt allemaal!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:43

Superwoman Milou komt je wel een keer helpen Jessie. =:)

Haha, nee, zonder dolle. Ik kom je echt een keertje helpen. Kan ik ook zien wat er gebeurd en daar gericht tips op geven. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:15

Bij het rijden van een volte van 20 meter heb je 4 punten waar je de hoefslag ( behalve bij X) aanraakt. Als je bij C linksom een volte rijdt, dan is C het eerste aanraak punt, het volgende aanraak punt is tussen de H en de E, daarna rij je richting X dit is het 3e aanraak punt en het laatste aanraakpunt is tussen B en M, daarna rij je door naar de letter C en is je volte rond.

Hierdoor heb ik zelf ook heel goed volte's leren rijden, ik had namelijk hetzelfde probleem als jou.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 19:26

Geeft de burger moet HBZ :j ik ga dat dinsdag even uitproberen en hopen dat ik het eindelijk door heb

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:42

Heb je misschien in je rijbak makkelijke punten waar je kan zien wanneer je waar moet zijn? Ik zou bijvoorbeeld bij het punt waar je bij een grote volte vanuit A of C op de hoefslag moet zijn iets een de bak maken, dat je een makkelijk punt hebt om te onthouden.

Wij hebben wat dat betreft een ideale binnenbak. Spanten om de 5 meter. Je kan een volte dus echt op het spant aanleren, vanuit alle punten voor de grote voltes. (voor kleine voltes werkt het overigens ook makkelijk)

Verder helpt het vaak om te paard goed voorwaarts te houden. Dan blijf je automatisch ook iets beter in balans. (dus niet te snel, gewoon een goed basistempo)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:47

Ik weet niet of je beetje ruimtelijk inzicht hebt of een goede fantasie, haha. Maar hoe ik het heb geleerd:
1. zet paard stil
2. kijk goed rond
3. maak een denkbeelde volte
4. rijd de volte

:+

succes!

[edit] En dan natuurlijk zovaak oefenen dat je het al rijden kan, haha.

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:52

Meer met je benen rijden.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 22:47

Ja heb het gister en vandaag een beetje geoefend hoor! Bij a-x-a en c-x-c met die aanrijpunten.
Wel op letten dat ik dan weer niet te hoekig ga rijden maar dat gaat een stuk beter.
Alleen e-b-e blijft nog een ovaal maar dat komt vanzelf wel hoop ik. allemaal heel erg bedankt :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:54

_Jessie schreef:
Ja heb het gister en vandaag een beetje geoefend hoor! Bij a-x-a en c-x-c met die aanrijpunten.
Wel op letten dat ik dan weer niet te hoekig ga rijden maar dat gaat een stuk beter.
Alleen e-b-e blijft nog een ovaal maar dat komt vanzelf wel hoop ik. allemaal heel erg bedankt :D

Die moet je opdelen in kwarten. Het eerste kwart maak je een half rondje richting het hoekpaaltje, tweede kwart richting B, derde kwart richting ander hoekpaaltje en vierde kwart weer naar de E.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:02

Helpen kan ik je niet echt ,
ma de mijne vindt het ook geweldig om paasei vormen te rijden ipv cirkel :Y)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 09:49

Jaja gister is het zowaar gelukt en wist niet dat ze zo groot gereden moesten worden!!
Ga het volgende week zondag op wedstrijd ervaren of het oefenen geholpen heeft en er geen commentaar op mijn protocol zal staan over ovale voltes. Bedankt allemaal! Die aanraak punten waren een hele goede tip *D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:29

Ik heb hetzelfde probleem :') Mijn paard buigt (meestal) goed, dus daar ligt het niet aan, ze heeft tijden gehad dat ze gigantisch over de schouder viel, maar dat is ook ver over eigenlijk. Buiten dat wist ik al wel dat het niet aan het paard ligt, want ik kreeg bij manegewedstrijden met manegepony's altijd al commentaar op de voltes.

Ik ga dat met die 4 punten ook eens proberen, misschien die punten aan de lange zijde even markeren om het wat makkelijker te maken.

Zeker in die B proeven loop je inderdaad veel punten mis als je geen voltes kunt rijden, al helemaal nu straks proef 3 er weer aan komt :') Beetje jammer als dingen die eigenlijk heel simpel zijn, is geloof ik eerste figuur wat ik leerde, je punten omlaag halen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:32

Proef 3 vind ik echt een drama proef om te rijden!!
Maar het gaat erg goed nu ik op die punten rij :j
ben begonnen met oefenen bij A en mn instructrice precies laten zeggen OP en AF (op hoefslag van hoefslag af) en dat hielp wel.
Zij is op de X gaan staan en zo had ik precies de volte afgezet zeg maar.
Toen op de E-B-E gaan oefenen en ging toen stukken beter

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:33

ik heb er ook last van :')
op me coupon staat altijd ' volte niet rond, volte gelijkmaken'
mijn volte is dus zo "ene helft netjes, de andere helft véél te groot :+

Zitten bruikbare tips tussen! :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:41

Jaren terug heb ik dat sturen eens moeten oefenen door eerst een driehoek te rijden (eerst oefenen van A naar E naar B naar A, daarna van F naar K naar X naar F), daarna een vierkant, 5-hoek, 6-hoek en uiteindelijk naar een normale volte. Dat gecombineerd met weten waar je precies heen wilt (denk aan de raakvlakken die hierboven worden beschreven) zorgen als het goed is voor prima voltes :)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:42

Ik heb ooit geleerd dat je moest zien als een taart, kwart voor kwart :)