[Film]Zilverado, RhodiumXAmethist, rustig opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

[Film]Zilverado, RhodiumXAmethist, rustig opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 16:13

Na mijn laatste topic: [RT-HAW] [Film] Zilverado, RhodiumXAmethist hebben we een tijdje niet gereden, omdat het zadel toch niet zo lekker meer lag. Nu hebben we een ander leenzadel en zijn we weer aan de slag. Tussendoor is hij heel veel gelongeerd, wat we nu allebei vreselijk zat zijn. Over ongeveer 2 maanden komt ons nieuwe zadel. Maar zelfs onder dit leenzadel voel ik al dat hij veel beter is, dan dat hij het laatste half jaar is geweest.

Toch is het nog niet denderend. Op de filmpjes zit ik er voor de 4e keer op, waarvan 1 keer alleen zadels passen was. Ik en paardlief moeten dus weer vreselijk wennen. Plus dat hij zó blij is dat hij weer aan het werk is, dat ik hem amper kan houden. Na 20 minuten wordt hij zo enthousiast, dat ik continu bezig ben met hem te laten wachten.

Verwacht alstublieft geen spectacel. Enige wat ik aan het doen ben is hem ontspannen te krijgen, in mijn tempo en weer gewoon recht.

Ik irriteer me aan mijn handen, probeer hem steeds lengte te geven, maar heb ze dan af en toe bijna tegen mijn buik aanzitten. Moet weer gaan werken aan stiller contact en links rechtop houden ipv een half piano handje.

Het is verre van ideaal nog, maar spaar ons een beetje :o

1. Eerste keer aandraven, voor ons al heel wat. Laatste tijd was hij de 1e keer aandraven vreselijk en moest ik meteen aangaloperen om hem aan de gang te krijgen, nu kan ik weer gewoon losdraven, dus ben heel blij. Wel moet hij minder voorover vallen en mag hij wat meer zijn hals laten vallen en neusje eruit doen. Maar goed, dat komt toch echt bij mij vandaan :o

2. Galop is nog te vlak en volgens mij zelfs 4 tact/takt? Probeer hem steeds beetje rechter te krijgen, want alles wat ik er nu inrijd, gaat er voorover weer uit. Maar toch mag ik niet klagen.

3. Ik probeer ook beetje te schakelen in hoofd/halshouding. We doen ook wel eens helemaal halsstrekken, maar dat vooral als hij wat fijner in balans blijft. Nu nog proberen zijn neusje uit te schuiven ipv alleen de hals te laten zakken.

4. De draf na de galop is bijna niet uit te zitten, hij wordt heel enthousiast en gaat steeds stapje harder, als ik hem dan opvang, duikt hij achter de teugel. Beetje af tasten, want hij is nog niet sterk genoeg om bij elkaar te blijven, maar meot van mij wel steeds stukjes erbij komen. Hoewel je dat niet echt ziet op de film :o

5. Linksom is hij stukken makkelijker. Hij vindt het rechtsom moeilijk om te zakken en daarbij rechtsachter actief te houden. Ik ben nog aan het aftasten hoeveel been ik kan geven (meestal niks :o ) Je ziet hem dus af en toe gaan rennen. Ik doe expres steeds die 8jes rijden, om én de ontspanning ertussendoor te krijgen, maar hem toch ook op de moeilijke kant bezig te houden.

Wees een beetje lief voor ons, heb sinds november toch niet meer serieus gereden en ga dood van de spierpijn. Ga hem vanaf nu gewoon weer 4 a 5 dagen in de week rijden. Nu was het, als we al reden, 1 of 2 keer per week.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:23

Het ziet er echt alweer zo veel beter uit Merel! Dat hupsen en protesteren dat hij deed is echt helemaal weg, geweldig! Ben zo blij voor je dat je weer lekker kunt rijden nu :D!
Op t begin zie je wel dat je benen nog best veel bewegen tijdens t lichtrijden, maar dat kan ook door t zadel komen en doordat Beeb weer zo lekker beweegt nu; maar misschien een puntje van aandacht (aangezien dit HAW is).

PDI

Re: [Film]Zilverado, RhodiumXAmethist, rustig opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:46

Ziet er echt super fijn uit!!
Wat mij vooral opvalt is dat hij inderdaad braaf zakt met zijn hals maar dat hij zijn neusje toch op zijn plek houdt. Is meer voorwaarts rijden dan een oplossing? Of wordtie daar te heet van?

Vind het er echt super uitzien, je rijdt echt super fijn met vele geduld naar Beeb! ;)
succes! :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 16:49

Ik ben dat knopje idd kwijt :j Als ik voorwaartser rijd, gaat hij alleen rennen, zonder neus naar voren te brengen. Dus moet weer even uitvogelen wanneer hij wel gaat. Nu laat ik hem soms maar helemaal tdh komen, om daarvandaan weer te laten zakken. Maar is weer even moeilijk. Dus als er iemand nog goede tips heeft?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:53

Maak je geen zorgen over dat neusje er uit,dat komt vanzelf als hij weer meer kracht heeft.
En dat hele lage heeft alleen nut als er genoeg aanspanning over de rug is anders is het alleen maar op de kop laten duikelen.
Tempocontrole is prima,maar ik zou in de galop toch meer naar voren schakelen.
Voor de sprong in de galop,maar ook zeker om meer kracht te krijgen.
Ik hoop dat je nu eindelijk eens aan echt rijden toe komt.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:59

ambre schreef:
Tempocontrole is prima,maar ik zou in de galop toch meer naar voren schakelen.
Voor de sprong in de galop,maar ook zeker om meer kracht te krijgen.
.

ga ik in mee :) meer naar voren, dan weer meer terug, en weer echt naar voren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:05

Klopt helemaal :j Ik schakel een klein beetje in galop, maar zag op de filmpjes al dat ik dat veel meervoel dan dat het werkelijk is. Normaal gesproken doe ik steeds kleine stukjes, zal nu iets feller gaan proberen. :j

Kiona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:34

Leuk beestje!
Ik zou hem ook echt flink voorwaarts laten galoperen. En dan niet een beetje maar echt flink
maar dat geef je hierboven zelf al aan dat je het gaat proberen :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:49

Echt flink galoperen kan hij ohz nog niet aan. Dan gaat hij mega scheef, knalt uit de galop en knalt met zijn hoofd eruit. Hij moet, denk ik, weer gaan vertrouwen dat het geen zeer meer doet?

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:56

Denk ook inderdaad dat hij moet snappen dat er geen pijn komt als hij bepaalde dingen doet. Gaat zeker goed komen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:58

Ben met longeren ook veel met galopwerk bezig en idd flink voorwaarts laten gaan en weer terug schakelen. Nu nog onder het zadel, is ook bij mij weer kwestie van knop om. Heb nu elke keer het idee dat hij al flink groot galopeert, maar dat komt gewoon door het weinige rijden _O-

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:44

Wat heerlijk om te zien!

Wat fijn dat het eindelijke de goede kant op lijkt te gaan! Zijn gangen zijn enorm veranderd!
Ik vind hem veel losser en voorwaartser. Eerst leek het of hij wel vooruit wilde gaan maar het gewoon niet kon.

Nou ga zo door! Rijd hem lekker los en in ontspanning en dan komt de aanspanning weer als hij sterk is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:44

Ziet er alweer een stuk beter uit dan een tijdje geleden Merel +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:58

Netjes hoor :)

Je bent in een opbouwfase, dat is niet het eindresultaat hè....... beetje lief zijn voor jezelf mag ook, hoor :D
Ik vind hem ook voorwaartser. Hij mag idd meer dat neusje eruit, meer naar de hand toe gereden, maar dat is ook een kwestie van recht worden, en sterk worden, en dan vindt ie dat knopje wel weer :j En je bent gewoon lekker bezig met voltes, je zou iets meer overgangen nog mogen rijden, worden ze vaak ook wat losser van. Maar dit moet gewoon goed komen. Pas als paard op beide kanten en de rechte lijn goed loslaat, kan hij de hand opzoeken, dat komt heus wel goed, dan vind je dat knopje zo weer.
Hij gaat echt de goede kant op, vooral het laatste filmpje vind ik heel fijn om te zien :0

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:28

Ziet er al veel beter uit dan de laatste keer Miel! Jullie zijn zo te zien weer lekker bezig. Waarom rijd je hem niet lekker los in de galop? Hij heeft, maak ik op uit je verhaal, blijkbaar minder moeite met de galop. Lekker galopje rijden en dan wat gedurfder vooruit gaan rijden. Pakt hij meer bodem en sprong en kan je in de draf hoogstwaarschijnlijker nog lekkerder rijden!

Gewoon vanuit de hoek hem recht maken, op de lange zijde gas geven, totdat hij scheef wordt, dan maak je hem weer recht en rijd je er weer uit weg. Hoe meer jij hem ervan overtuigd dat het geen zeer doet hoe sneller hij het zal snappen!

Ik vind het nog steeds een ontzettend gaaf beest, hij ziet er erg goed uit!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:36

Hoi Merel, ik vind het er nog niet eens zo verkeerd uitzien hoor, zie wel een wiebelig paard maar dat zal met gebrek aan spieren te maken hebben. Rustig op blijven bouwen, niet ineens vol aan de slag gaan, je wil m graag heel houden nu :D

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:55

ik vind dat stukje draf naar de galop fijner om naar te kijken kwa beenwerk veel voorwaatser...
Echt een super leuk paard heb je :D
Veel succes verder !!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 11:09

Dank jullie wel allemaal!

@ Daf; baasje zelf is ook nog wiebelig, dus werk hem soms beetje tegen. :o

@ Lau: Tuurlijk kom ik nog buitenrijden ;)

Hij is na de galop idd fijner, als ik voor mezelf rijd, galopeer ik veel sneller aan en als het rustig is ff verlichte zit. Maar hij voelt veel fijner dan het afgelopen half jaar en elke keer gaat het een stukje beter :D

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:42

Het kan nog wat voorwaartser maar verder ziet het er wel goed uit hoor :)
Succes verder en natuurlijk veel plezier met hem :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:44

Super Merel, dat je weer lekker aan de slag kan!

De kracht die hij nodig heeft (meer sprong, makkelijker 'erdoor' blijven) komt allemaal vanzelf weer terug. :j

8-jes rijden is een goede zet, vind ik ook een fijne oefening.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:55

Ik verwachte niet zo'n fijn paard te zien op de filmpjes na je verhaal in je begin post. :)

Ziet er hartstikke netjes uit. Je weet heel goed waar je mee bezig bent en wat beter moet.

Aangezien het HAW is, moet ik wel wat mee geven. Probeer met halsstrekken/laag instellen het neusje eruit te rijden. En in de galop wat meer sprong. Maar dat komt vanzelf goed!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:52

Ten eerste wat een leuk paard, het beeld ziet er fijn en ontspannen uit. Ik zou hem in de galop wat meer gaan schakelen, iets meer eruit rijden, stukje middengalop en dan wat terug zetten. Dan zal je hem vast wel een keer tegenkomen, maar zo kan die wel zijn achterhand eronder zetten. Tevens krijg je zo steeds stukje bij stukje meer sprong.

Ook zal ik je handen wat meer gaan dragen, nu ziet het er inje houding nogal verstijfd uit, omdat je je armen zo recht hebt staan, en zet je hem onbewust op sommige momenten vast. Als je je handen wat meer draagt, kan je hem ook die ruimte geven om fijn uit te schuiven, en ben je ook wat sneller met hem weer wat op te pakken.

Verder ziet het er goed en fijn uit. erg leuk paard om te zien ook. Lekker los in zijn lichaam, daar kan je het nog ver mee gaan schoppen.

Rijden jullie ook wedstrijden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:27

Handen heb ik heel lang te hoog gehouden, blijkbaar nu weer doorgeslagen de andere kant op! Klopt idd dat ik ze dan vastzet zo af en toe, even weer op letten, thanks!

We rijden wel wedstrijd, maar hij is tijd geblesseerd geweest. Gaan in september, of later weer verder, in de M2. Maar eerst weer fijn voor elkaar krijgen en vooral weer sterker worden. Hoe hij op deze filmpjes loopt, is nog lang niet hoe hij kan, dus sleutelen rustig verder. We hebben alle tijd, weg hoeft hij toch niet ;)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:34

Ik vind het er echt heel netjes uitzien. Paard mag vooral in draf iets actiever en in galop wat meer sprong. Verder lijkt het alsof je 'm in draf om elke pas aantikt met je spoor. Heel leuk paard, gaat zeker goedkomen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:44

Ik moet idd mijn benen stiller houden, raak hem alleen niet aan (dan vliegt die weg) maar ze mogen weer een stuk stiller!