Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik heb nu 2 lessen bij haar gereden en geef al de helft minder been dan voorheen. Hij loopt nu gewoon zelf beter door.
Michje schreef:@ Eefjahh, hij is inderdaad niet goed opgevoed en gedraagt zich als een verwende kleuter. Wijken voor druk doet hij prima als ik er naast sta, zowel achterwaarts als zijwaarts, maar niet als ik erop zit. Heb wel het idee dat hij prima weet wat ik van hem verwacht.
Michje schreef:Oke, nog strenger en consequenter zijn met been = voorwaarts en anders tik. Probeerde dit toch al consequent te doen, maar blijkbaar nog niet consequent genoeg. Ga ik mee aan de slag!
Michje schreef:Oke, nog strenger en consequenter zijn met been = voorwaarts en anders tik. Probeerde dit toch al consequent te doen, maar blijkbaar nog niet consequent genoeg. Ga ik mee aan de slag!
@ Eefjahh, hij is inderdaad niet goed opgevoed en gedraagt zich als een verwende kleuter. Wijken voor druk doet hij prima als ik er naast sta, zowel achterwaarts als zijwaarts, maar niet als ik erop zit. Heb wel het idee dat hij prima weet wat ik van hem verwacht.
"
Wen_en_Jelle schreef:Vraag les van mijn instructrice, die heeft hem zo vlug aan het beenIk heb nu 2 lessen bij haar gereden en geef al de helft minder been dan voorheen. Hij loopt nu gewoon zelf beter door.
Ik moet gewoon ECHT heel consequent zijn. Been is BAM, been en als hij ook maar een fractie vertraagd, BAM, weer been. Mag niet. En ik schop hem niet verrot, maar ik geef wel echt flink been. Niet reageren = tik en soms wel 5 achter elkaar. Ook weer: niet zo hard je kan hard 1 keiharde mep, maar 5 halve heel snel achter elkaar. Dat vinden ze veel irritanter en reken maar dat ze dan vooruit willen.
Ook heel belangrijk, op het moment dat het goed gaat direct belonen. Braaf is braaf.
Ik merk nu dat mijn paard veel oplettender is nu ik mijn minder vaak maar wel duidelijker gebruik en hij snapt nu ook beter wat de bedoeling is.
Trennie schreef:Wen_en_Jelle schreef:Vraag les van mijn instructrice, die heeft hem zo vlug aan het beenIk heb nu 2 lessen bij haar gereden en geef al de helft minder been dan voorheen. Hij loopt nu gewoon zelf beter door.
Ik moet gewoon ECHT heel consequent zijn. Been is BAM, been en als hij ook maar een fractie vertraagd, BAM, weer been. Mag niet. En ik schop hem niet verrot, maar ik geef wel echt flink been. Niet reageren = tik en soms wel 5 achter elkaar. Ook weer: niet zo hard je kan hard 1 keiharde mep, maar 5 halve heel snel achter elkaar. Dat vinden ze veel irritanter en reken maar dat ze dan vooruit willen.
Ook heel belangrijk, op het moment dat het goed gaat direct belonen. Braaf is braaf.
Ik merk nu dat mijn paard veel oplettender is nu ik mijn minder vaak maar wel duidelijker gebruik en hij snapt nu ook beter wat de bedoeling is.
Dit is inderdaad de enige manier. En heel consequent zijn.
Hij MOET reactie geven.
Een spoortje is niet om aan te drijven, maar het wil wel helpen om die reactie te krijgen.
Dus: drijven met de kuit.
Geen reactie: nogmaals drijven met de kuit, tik met zweep of een keer echt een flinke prik met de spoor. Niet om te drijven, maar wel om die reactie te krijgen.