Springen op oudpaard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje13g

Springen op oudpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:49

Hallo iedereen!:D

Ik was laatst bij mijn verzorg paard van 23 jaar. En toen zei die vrouw dat hij vroeger 1.60 heeft gesprongen. Ik vind springen erg leuk maar is het wel verstandig om te springen op een paard dat 23 jaar is?

:D

Chachi

Re: Springen op oudpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:52

Mijn vriendins paard is 18 en gestopt met springen, ik zelf begrijp dit wel en vind dat een23 jarige paard niet hoort te springen. Maar volgens mij ligt het ook aan het paard zelf

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:24

Bespreek het met de eigenaresse en kijk vooral of het paard het leuk vindt. Ik zou dan een klein hupje doen, max 60 cm o.i.d. toch het idee van springen maar weinig extra belasting.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:43

Ligt volledig aan het paard, daar kun je geen leeftijdsgrens op plakken. Mijn pony was met 18 jaar al met pension dus deed helemaal geen werk meer. Daar in tegen heb ik een verzorgpony gehad van 33 waar ik ook weleens mee sprong natuurlijk geen hoge sprongen.
Maar gezien het je verzorg paard is zou ik dat bespreken met de eigenaar en kritisch kijken naar de conditie van het paard. En van daaruit beslissen of het verstandig is of niet.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 06:21

nou een vriendin van mij heeft een pony van 24 jaar en daar springt ze dan ook nog af en toe mee! maar hij is ook ontzettend druk , hij lijkt af en toe echt een zes jarige.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 06:23

de leeftijd hoeft daar niets over te zeggen. Hillie is nu 22, topfit en daar springen we nog best regelmatig een hindernisje mee. Geen grote hoogtes, mar zeker wel tot de 80-90 cm. Hangt echt af van de conditie van het paard.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 06:30

daantjuh96 schreef:
Mijn vriendins paard is 18 en gestopt met springen

Terwijl mijn 18-19jarige d-pony destijds op die leeftijd nog parcours sprong van 110-120-130 en 2x per week springtraining had. Ze is op die leeftijd ook nog verkocht als springpony om verder de springsport in te gaan.

Kijk dus naar je paard. Een gezond, fit paard is op z'n 23ste helemaal niet 'oud' en kan makkelijk nog wat sprongen aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:00

Je kan er veel van maken, maar een paard van 23 is oud. Het hoeft zich zo niet te gedragen, maar oud is zo'n paard wel degelijk. Verder is ertoch wel een verschil tussen een pony en een paard. Laatstgenoemde is vaak eerder 'oud' dan een pony. En dan heb je ook nog verschil tussen een paard dat z'n hele leven (hoge) sprongen heeft gemaakt of een paard dat af en toe heeft gesprongen. Eerstgenoemde zal zeer waarschijnlijk meer slijtage hebben dan het type waar af en toe mee is gesprongen.

Met een paard van 23 kun je best wat sprongen maken, als het voor de fun is. Ervanuitgaande dat het verder goed soepel loopt en niet stram of stijf. Houdt 't laag en kijk hoe het paard reageert. Een echt parcourspaard met veel wedstrijdervaring 'wilt' er over heen, als zo'n paard amper reageert op de hindernis of er amper overheen komt kun je het beter laten doen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:14

Als het paard lichamelijk helemaal in orde is, en verder nergens last van heeft, én het leuk vind, kun je er prima mee springen. Ik heb ook met een haf van 20 jaar 80 cm gesprongen. Ze vond springen super leuk, en voor mij was het heel goed om over mijn springangst heen te komen.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:19

Lichamelijke conditie is belangrijk.
Is deze slecht zou ik het niet doen.
is deze goed mischien een klein kruisje :D

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:13

ligt er helemaal aan..
zeker in overleg met de eigenaresse de dingen doen die je wilt gaan doen.
het paard los laten springen over hele lage balkjes of het gewoon bij balkjes op de grond laten, maar ik vraag me af of het verstandig is om een 23 jarig paard te laten springen wel of niet fit.
en is het omdat jij wilt dat hij springt, of omdat je denkt dat het paard er zo erg van kan genieten;-)?

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:00

Oke bedankt, het ligt dus aan het paard zelf;)
Nouhja, het paard is wel nog een hele snelle en hij gedraagt zich echt niet als een oud paard! haha
Maar hij staat bij mensen die hem hebben gekregen als pleegpaard. De eigenaresse had geen tijd meer en vroeg of die daar mocht staan. Maar ze is nooit mee gekomen. En ze wil er ook niks meer mee te maken hebben. Ik zal eens kijken wat hij doet met een hindernis!

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:09

ligt aan het paard of hij nog fit is hoe hij beweegt zijn conditie enzovoort +'

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:10

Het ligt inderdaad echt aan het paard zelf.
Het ene paard is op 23 jarige leeftijd qua lichamelijkheid nog heel goed, en het andere paard heeft er veel meer moeite mee.
Als het paard in goede conditie is, kan je best een sprongetje proberen maar dan wel echt laag beginnen, en niet meteen de eerste keer al hoog gaan.
Je kan ook beginnen met het paard gewoon vrij te laten springen. Dan kan je zijn reactie ook goed zien, en dan is het wat minder belastend voor hem als dat er nog iemand op hem zit.
Ik laat mijn pony van in de 30 ook nog gewoon springen. Hij heeft er totaal geen moeite mee, en vindt het alleen maar leuk!
Zolang jij weet wanneer het genoeg is, en dan ook gewoon echt stopt, dan moet het wel goed komen.

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:50

Ligt helemaal aan het paard, is het paard nog fit? Is hij nog soepel?
Wel is het belangrijk om bij een wat ouder paard rustig op te bouwen, en niet meteen een meter gaan springen, gewoon rustig aan beginnen en dan merk je van zelf ook nog wel wat het paard wel en niet kan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:19

Ik ken ook een pony dat 27 is, en dat zijn hele leventje al springt.
Dit paard heeft vroeger ook veel gesprongen... De pony die ik ken, die springt makkelijk 1.20, terwijl hij zelf echt maar een ukkie is.(Welsh A x Shetlander!) Hij heeft dan ook nog een erg goede conditie, omdat hij gewoon heel veel loopt, heel veel springt, en heel veel energie heeft. Hij heeft ook echt een partij spieren in zijn kont en achterhand, dat is echt niet normaal, voor zo'n beestje! Als dit paard veel gesprongen heeft, de conditie, goed is, en de spierbouw er nog gewoon in zit, lijkt het mij geen probleem om er een sprongetje mee te maken hoor. Idd wel laag beginnen, maar het lijkt mij geen probleem om dit op te bouwen naar steeds iets hoger.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:21

Inderdaad ligt echt per paard verschillend, merk je dat je paard het niet leuk vind, stop dan. Is hij lekker fanatiek en vind hij het duidelijk leuk dan doe je het toch lekker :D Belangrijk is dan wel dat je naar je paard luistert en niet doordramt als hij niet meer wil.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:58

Hangt er van af ,
sommige paarden zijn dan echt oud , of kunnen het springen niet meer aan .
sommige daar en tegen zijn nog super fit :)
Je moet zien hoe je paard is en bespreek het is met de eigenaresse ofz :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:12

Leeftijd zegt niet alles. Als mijn vroegere verzorgpony een hindernis zag, was hij niet rustig voordat hij er overheen mocht en hij was destijds al halverwege de 20! Zolang je het niet te bont maakt, denk ik dus dat het best kan. ;)

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:55

Het ligt inderdaad aan het paard, of hij het fysiek nog aan kan.
Zo ken ik ook een paardje van nu 23 die ook nog gewoon springt zonder moeite, maar zo ken ik er ook een van 23 die niet eens meer over de hindernis heen komt.

Lauranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:51

het ligt aan het paard. de mijne wordt helemaal depri als ie niet kan springen, dus we starten binnekort samen B (hij wordt bijna 21 en liep vroeger M)

xxx

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:10

Zoals iedereen al zegt ligt het aan het paard, mijn verzorgpaardje (16) vind het helemaal fantastisch, ze heeft drie jaar stil gestaan en we zijn nu aan het opbouwen, wil in de winter of volgend jaar zomer met haar starten en we springen nu zo'n drie keer per week 80 cm.

gewoon kijken naar het paard of ze het leuk vind en zorg dat je niet teveel vraagt. bouw het rustig op.

afgelopen 'expo on horse' in hengelo starte er een paard in de ZZ, het paard was 18 of 19 jaar, dus het kan allemaal:D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:22

Hoe lang geleden heeft hij voor het laatst gesprongen? Een paard op deze leeftijd vanuit het niets zo maar voor de gein en het plezier van de ruiter over een hindernis heen jagen is niet echt paard vriendelijk!
Dan moet je dressuur matig gaan trainen en als het paard dat nog netjes aankan, is een sprongetje ook niet zo erg op die leeftijd!
Het is en blijft toch een paard op leeftijd en als daar iets mis mee gaat, gaat het vaak GOED mis!

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:29

Ik zou het overleggen met de eigenaar als ik jou was.

Het is natuurlijk niet eerlijk tegenover de pony als hij al heel lang niet gesprongen heeft,nu een paar sprongetjes moet gaan maken omdat jij dat wil.
En als de pony het springen aan kan, en leuk vind, waarom niet ?

Rooosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:39

Het ligt er aan of het paard het nog kan en het ook leuk vind.
Dat zou je het beste kunnen oefenen aan de longe. Ik zou dan maximaal 60 centimeter doen.
Maar als hij weigert of laat merken dat hij het niet wil, gewoon niet aan beginnen.
Ik snap wel dat je heel graag wil springen, alleen het moet voor iedereen leuk blijven.
Als je zou willen springen zou je misschien wat springlessen op de manege kunnen volgen,
wel op een ander paard natuurlijk.