Paard wil niks! pijn? raar geval, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

Paard wil niks! pijn? raar geval, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:38

Barocca
5 jaar
4 maanden onder het zadel waarvan 1 maand officieel in training geweest
alle knoppen zitten erop: stap, draf, galop, nageeflijk, goed te sturen.
goed gemanierd paard, geen kwaad/gemeenheid.

het ging allemaal goed in die ene maand. ben der ook zelf 3 x per week steeds geweest om mee te rijden/leren.
nadat ze terug kwam heb ik 1 x per week les van dezelfde vrouw. dit verloopt perfect.
ze heeft alleen steeds een klein uitprobeer dingetje maar dat is normaal.
niks raars of gemeens!

zaterdagnog les gehad, ging perfect.
tussendoor gelongeerd 2 x en vandaag ging ik weer rijden.
eerst gelongeerd, toen erop, ging goed.
stap ging goed en het BEGIN van draf ook.

totdat ze terug naar stap viel, dit blokkeerde ze. ze begon achteruit te lopen.
als ik been gaf liep ze nog meer achteruit (echt gespannen houding en oren plat!)
ik dus proberen om een beetje links/rechts te sturen, dit werkte ook niet.

ze ging wel die kant op! maar dan weer alsnog achteruit lopen.
steeds bijna bij het draad heel eng. ze wilde ook niet met iemand aan de hand meelopen.
tikje op de schouder hielp ook niet.

ik ben afgestapt en geprobeerd midden van de bak opnieuw te longeren.
dit werkte ook niet ze wilde absoluut niet mee! dus ikdacht, ze heeft pijn of iets anders waar ze mee zit, want normaal doet ze dit niet.
en als ze het doet, is het om uitproberen en dan gedraagt ze zich heel anders dat weet ik....

nu vraag ik me af wat er aan de hand kan zijn??
het viel me op dat ze iets gespanner/strammer liep.. maar niet iets heel raars ofzo..

ook liep ze niet kreupel en ik kon haar gewoon op stemcommando allebei de kanten op longeren :j

edit: zaterdag toen ik les had, ging ik rechtsom galloperen voor het eerst. (linksom ging al goed, die dag ook)
op een gegeven moment viel ze in een bepaalde bocht steeds terug in draf, ik was niet voorbereid dat ze ging bokken dus ik viel eraf.
opnieuw gedaan en toen deed ze het weer maar ik was voorbereid achterover gaan zitten en der hoofd omhoog gehouden dus ze kon niks.
maar misschien deed ze dat toen ook omdat ze dus van "iets" last heeft? want ze was heel kribbig tegen me been. vooral op rechts.....

iemand suggesties of ideeen?

1. ze probeert me uit op wel een apparte manier
2. ze heeft echt last van iets....
3. aanstellerij?

ik weet het niet...... mijn instructrice is net 1 week op vakantie sinds gister dus dat is ook geen optie.

laura_power

Re: Paard wil niks! pijn? raar geval, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 05:55

zou iemand misschien de moeite willen nemen om het hele verhaal te lezen :P
en aub. te antwoorden??

ik zat te denken om misschien te longeren met pessoa en beetje lang en laag los te werken ofzo?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:16

ik fdenk dat ze wel degelijk last heeft van iets. Dat strammer enz doet me denken aan spierbevangenheid. Je kan voor de zekerheid even bloed laten controleren, dan kan je dat uitsluiten

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:24

Poeh, ik denk toch ook gelijk aan pijn hoor... Misschien heeft ze vastgelegen op stal? Of inderdaad toch iets van spierbevangenheid zoals luxket zegt? Ik zou niet zomaar weer met dit dier aan het werk gaan voordat pijn is uitgesloten. Als een dier ineens van meewerkend, braaf en soepel naar een 'ik wil niks meer en als je me dwingt ga je er af' paard gaat, dan is dat meestal pijn.

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:25

Merrie?? Last van hengstigheid misschien?
Laten controleren door fysio kan ook geen kwaad hoor, alle spieren worden nu aangesproken en dat kan bij een jong paard in training ook wel eens tegen werken.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:26

tja, jij kent je paard het beste.
Mijn paardje deed dit vorig jaar ook opeens, alleen achteruit willen. Was ik totaal niet gewend van hem. Hij bleek dus wel mooi een peesblessure linksvoor te hebben, daar zijn we nu nog mee bezig. Maar het gaat de goede kant op.
Natuurlijk waren er mensen die dan zeggen, het is aanstellerij, hij probeert je uit, sla 'm met de zweep. Maar mijn gevoel zei dat er iets aan de hand was, en ik had wel mooi gelijk. Moet er niet aan denken als ik doorgereden had met die pees!!!!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:26

Hoewel ieder jong paard op zijn eigen manier het beleren laat bezinken, en gedurende die periode heel braaf is, blijven sommigen het, en sommigen gaan in verzet. Een beetje raar is dat ze het ook doet op longeren.

Maar aangezien paarden niet kunnen praten, is het toch het meest logische, en gezonde manier voor het paard, voor lichaam en geest, een paard eerst te laten onderzoeken, een en ander uitsluiten.

Ik zelf bel dan altijd mijn osteophate. Die vind ook de spierblokkades, wervel blokkades, zadel problemen, en het inwendige probleem, mocht dat er zijn. Een breed vlak, en ook niet onbelangrijk, betaalbaar.

Die bevindingen zijn dan dus afwachten, is er iets mis, natuurlijk eerst oplossen, en anders is het een 'geestelijk' probleem. En dat kan alle kanten uit. Van gewoon puberen, dus uit proberen, tot overvoerd in het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:27

Ik zou ook denken aan spierbevangenheid, dat kan vrij accuut opkomen..
Zou even je DA bellen voor overleg, als ze spierbevangen is moet je dr even niet longeren.
Loopt ze wel normaal aan de hand? Of is ze dan ook stijf en traag?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:00

5 jaar

Al bedacht dat dit best veel is in 4 mnd tijd?
Ga eens helemaal terug naar het begin, even lekker een maandje alleen stappen , leuke dingen en niet constant leren leren en nog eens leren, dat is voor een mens al veel laat staan voor een jong dier.

Geef het dier de kans om dingen te verwerken, als je nu door blijft vragen leer hij niks maar gaat alleen maar meer in verzet.
Controleer idd ook het zadel en laat de rug eens nakijken, want een dier wat 4 mnd onder het zadel is kan nog niet lang nageeflijk lopen zeker niet in alle 3 de gangen, dus waarschijnlijk is dat onder druk gevraagd (sorry dat ik het zeg) en dan zet hij spieren in zijn lijf vast en gaat daar idd een keer tegen in, hij heeft dus ergens pijn.
Dus wees zuinig op hem en begin opnieuw maar dan op een manier dat hij wel leert zijn lichaam goed te gebruiken als er een ruiter opzit.

Grietsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:34

Het klinkt alsof hij ergens last van heeft. Een paard gaat niet zomaar staken omdat hij dat leuk vindt.. Een osteopaat vind ik ook een goed idee. Je kunt ook een afspraak bij Monique van Health 4 Horses maken. Zij kijkt het hele paard na, en ze haalt feilloos alle problemen er uit.. En kan ze ook nog behandelen.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 09:56

midgie schreef:
5 jaar

Ga eens helemaal terug naar het begin, even lekker een maandje alleen stappen , leuke dingen en niet constant leren leren en nog eens leren, dat is voor een mens al veel laat staan voor een jong dier.

Geef het dier de kans om dingen te verwerken, als je nu door blijft vragen leer hij niks maar gaat alleen maar meer in verzet.
Controleer idd ook het zadel en laat de rug eens nakijken, want een dier wat 4 mnd onder het zadel is kan nog niet lang nageeflijk lopen zeker niet in alle 3 de gangen, dus waarschijnlijk is dat onder druk gevraagd (sorry dat ik het zeg) en dan zet hij spieren in zijn lijf vast en gaat daar idd een keer tegen in, hij heeft dus ergens pijn.
Dus wees zuinig op hem en begin opnieuw maar dan op een manier dat hij wel leert zijn lichaam goed te gebruiken als er een ruiter opzit.

doorvragen doe ik absoluut niet.
ik rijd maar 2 x in de week een half uur: stap en draf.
1 x daarvan is met galop (dat doe ik alleen 1 rondje met instructrice erbij)
verder longeer ik nog 2 x in de week.
dus dat vind IK persoonlijk niet teveel.
het is namelijk niet in 1 keer opgedrongen! :D ik doe alles rustig ;)

op de rest: spierbevangenheid, dat kan dus plots komen? uit het niets.. is dat dan omdat ze veel hebben gedaan ofzo?

@[***]: nee aan de hand is ze gewoon lief en vlot en braaf.

@zakynthos: hengstigheid is het niet, want dan gedraagt ze zich op een hele andere manier.

@ iedereen: wel of niet vanavond proberen te longeren? want stel dat het uitproberen was en het vanavond ineens goed gaat?
lang stil laten staan vind ik sowieso geen optie ze moet wel wat bewegen vind ik.
vastgelegen op stal, DENK ik ook niet.. maar dat weet je nooit natuurlijk!!

1. wat kost fysio en hoe weet je ergens een goede te vinden?
2. wat kost bloedonderzoek en wat sluit je daar allemaal bij uit?

erg bedankt voor de reacties!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:05

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 10:06

wat is het verschil tussen osteopaat en fysio? en wat is in dit geval beter??
sorry heb er namelijk nog geen ervaring mee :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:08

midgie schreef:
5 jaar

Dit is absoluut niet met druk gevraagd, Ik sta met mijn paardje waar ze beleerd is. En na een paar dagen liep ze al lekker rond en laag. Sommige paarden snappen dit meteen. Zonder druk.

Ik denk dat je even paar daagjes rustig aan moet doen, Fysio erbij kijken wat die er van vind. En daarna nog keertje rijden. En doet ze het dan nog steeds DA bellen voor onderzoek.

Misschien was het een eenmalige actie, en wil ze gewoon een beetje rustiger aan doen :)

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:09

Mijn merrie deed dit ook, toen ze net zadelmak was.. opeens alleen maar achteruit en niet voorruit willen.
Ik heb haar nu weggebracht om door te rijden.. Het was bij haar staken en het niet snappen.
Je instructrice heeft haar ingereden zei je? Ik zou wachten totdat zij terug is! Niet zelf gaan doktoren, dan wint je paardje het en ben je verder van huis. Misschien een paar keer longeren, voorwaarts = voorwaarts!!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:12

De fysio kijkt vooral naar de spieren en een osteopaat kijkt naar het geheel, dus ook naar de wervels en het zadel. :j

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:13

Tessabuddy schreef:
Mijn merrie deed dit ook, toen ze net zadelmak was.. opeens alleen maar achteruit en niet voorruit willen.
Ik heb haar nu weggebracht om door te rijden.. Het was bij haar staken en het niet snappen.
Je instructrice heeft haar ingereden zei je? Ik zou wachten totdat zij terug is! Niet zelf gaan doktoren, dan wint je paardje het en ben je verder van huis. Misschien een paar keer longeren, voorwaarts = voorwaarts!!

Maar dan is het wel het beste om eerst te kijken of het niet door pijn komt.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 10:16

dus een osteopaat is wellicht beter in dit geval.
ik denk dat ik wel ga longeren. maar (zeker) niet rijden! dat was ik sosieso niet van plan.
en als mijn instructrice terug is, vraag ik of zij der even naar kijkt en als het goed gaat dat zij er even opstapt.
zij hefet haar in gereden dus weet precies hoe en wat wanneer mn paard iets doet.

hoe kan je weten of een osteopaat nou goed is dan?

(edit: als ze 1 x zo loopt hoeft er toch niet gelijk iets heel ernstigs te zijn??)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:17

In St. Pancras zit een goede osteopaat, ze heet Heleen Slebos (zit hier ook op Bokt) ze is beide fysio en osteo.
Heb haar een keer bij mijn paard gehad en was heel erg tevreden.
Ze komt ook bij meer mensen van onze vereniging, weet niet of ze ook richting Nijkerk komt maar dat kun je altijd even vragen, kosten waren bij mij ik meen 80 euro.
Haar website is http://www.fysio-osteo-paard.nl

Succes

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:17

Gooi je paardje lekker een maandje de wei op. Even vakantie laten vieren en na een maandje pak je haar weer voorzichtig op. Als ze dan weer last krijgt, kun je een osteopaat laten kijken, maar ik zou het eerst op deze manier proberen.
Het zou toch echt kunnen zijn dat je paardebeestje een beetje te veel heeft gedaan, ook al is dit op de juiste manier gedaan, ze heeft het in haar koppie nog niet helemaal kunnen verwerken.
Succes!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:18

Eerste waar ik aan denk is een zadelcheck, omdat een jong paard in training snel kan veranderen in bespiering, én laat het gebit controleren (er kan b.v. een -soms piepklein- wolfskiesje in de weg zitten).

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:20

Dat is een beetje moeilijk te zeggen, want wij hebben het niet gezien. Het hoeft ook helemaal niks te zijn, maar er iemand naar laten kijken is nooit verkeerd.

Iedereen die op die sites staat heeft een opleiding gedaan. Dus die weten er in ieder geval wat van af. :Y)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:21

Is het een idee om haar gewoon een paar weekjes op de wei te zetten, dat ze ff een flinke vakantie heeft om alles te verwerken (als je pijn uitgesloten hebt idd, omdat je daar zelf ook aan denkt)?
Bij mijn paard heeft dat ontzettend geholpen. Die kreeg in het begin steeds na 3 weken activiteit (dat was nog niet zoveel uiteraard) een week vakantie. Soms 2, lag eraan wat hij allemaal had moeten doen. En steeds was hij na zijn vakanties veel alerter en bleef het allemaal veel beter bij hem hangen...

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 10:21

ja maar @storm: hoe kan je nou weten dat dit het is? wat jij zegt... wie weet is het wel wat anders. dat vind ik zo risky.
en zomaar een maand laten staan is niet echt een optie... ik wil der wel laten bewegen anders krijgt ze straks nog stalbenen of wat dan ook :P
heb je dat weer.

@marChak: het heeft niet met het gebit te maken dat is een paar maanden terug nog na gekeken. en ze doet niks raars met der hoofd of met sturen of wat dan ook.
't zit echt in de acherhand...

oh joliene@ dat is fijn om te weten.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:23

Ulfeino schreef:
In St. Pancras zit een goede osteopaat, ze heet Heleen Slebos (zit hier ook op Bokt) ze is beide fysio en osteo.
Heb haar een keer bij mijn paard gehad en was heel erg tevreden.
Ze komt ook bij meer mensen van onze vereniging, weet niet of ze ook richting Nijkerk komt maar dat kun je altijd even vragen, kosten waren bij mij ik meen 80 euro.
Haar website is http://www.fysio-osteo-paard.nl

Succes

Laura als je haar besteld, kan ze meteen ook naar mij komen :D
Dan delen we de vervoerskosten :) ik woon tog vlakbij :D