5 jaar
4 maanden onder het zadel waarvan 1 maand officieel in training geweest
alle knoppen zitten erop: stap, draf, galop, nageeflijk, goed te sturen.
goed gemanierd paard, geen kwaad/gemeenheid.
het ging allemaal goed in die ene maand. ben der ook zelf 3 x per week steeds geweest om mee te rijden/leren.
nadat ze terug kwam heb ik 1 x per week les van dezelfde vrouw. dit verloopt perfect.
ze heeft alleen steeds een klein uitprobeer dingetje maar dat is normaal.
niks raars of gemeens!
zaterdagnog les gehad, ging perfect.
tussendoor gelongeerd 2 x en vandaag ging ik weer rijden.
eerst gelongeerd, toen erop, ging goed.
stap ging goed en het BEGIN van draf ook.
totdat ze terug naar stap viel, dit blokkeerde ze. ze begon achteruit te lopen.
als ik been gaf liep ze nog meer achteruit (echt gespannen houding en oren plat!)
ik dus proberen om een beetje links/rechts te sturen, dit werkte ook niet.
ze ging wel die kant op! maar dan weer alsnog achteruit lopen.
steeds bijna bij het draad heel eng. ze wilde ook niet met iemand aan de hand meelopen.
tikje op de schouder hielp ook niet.
ik ben afgestapt en geprobeerd midden van de bak opnieuw te longeren.
dit werkte ook niet ze wilde absoluut niet mee! dus ikdacht, ze heeft pijn of iets anders waar ze mee zit, want normaal doet ze dit niet.
en als ze het doet, is het om uitproberen en dan gedraagt ze zich heel anders dat weet ik....
nu vraag ik me af wat er aan de hand kan zijn??
het viel me op dat ze iets gespanner/strammer liep.. maar niet iets heel raars ofzo..
ook liep ze niet kreupel en ik kon haar gewoon op stemcommando allebei de kanten op longeren

edit: zaterdag toen ik les had, ging ik rechtsom galloperen voor het eerst. (linksom ging al goed, die dag ook)
op een gegeven moment viel ze in een bepaalde bocht steeds terug in draf, ik was niet voorbereid dat ze ging bokken dus ik viel eraf.
opnieuw gedaan en toen deed ze het weer maar ik was voorbereid achterover gaan zitten en der hoofd omhoog gehouden dus ze kon niks.
maar misschien deed ze dat toen ook omdat ze dus van "iets" last heeft? want ze was heel kribbig tegen me been. vooral op rechts.....
iemand suggesties of ideeen?
1. ze probeert me uit op wel een apparte manier
2. ze heeft echt last van iets....
3. aanstellerij?
ik weet het niet...... mijn instructrice is net 1 week op vakantie sinds gister dus dat is ook geen optie.

ik doe alles rustig