Bokken, Hoe reageren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

faxa

Bokken, Hoe reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:11

Ik rijd sinds een half jaar de merrie van mijn vader. Het is echt een super leuk paard en werkt graag.
Het enige wat ze bijna altijd doet is in het eerste rondje van de galop bokken, 1 of 2 keer.
Ik reageer er verder niet op en ze doet het ook niet gemeen. Echter ging ik vandaag rijden, het waait best hard, en aan de ene kant van de bak staan allemaal bomen en ze kan niet normaal langs die bomen rijden. Ze vind het namelijk eng en loopt dan erg druk te doen. Verder geen probleem dacht ik tot dat ze een paar keer ging weg rennen en ook best ging bokken. Dit deed ze, naar mijn weten, dus niet gewoon uit plezier zoals normaal. Ik heb haar hier verder niet voor afgestraft oid.

Maar nu is mijn vraag, hoe reageren jullie als een paard bokt? Maken jullie verschil tussen een 'vreugde' bok of is bokken gewoon bokken?
Verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Zarena

Re: Bokken, Hoe reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:14

Ik heb ook een paard wat veel bokt.. Ze is 4 en nog heel speels dus beschouw het ook onder de 'vreugdebokken', maar ik trap haar wel altijd even aan zodra ze het doet wanneer ik iets meer van haar vraag bijvoorbeeld.. Zodra je het toe staat wordt het meestal van kwaad tot erger, dus ik zou je paard wel even laten merken dat het niet gewenst wordt.. Zodra het onderscheid moeilijk te maken valt, zou ik gewoon geen enkele bok meer toestaan, het moet duidelijk blijven..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:15

Ja, ik maak verschil tussen een bok uit blijdschap of een bok uit nijd. Mijn paard wil soms nog wel eens een lel geven bij het aanspringen, dan moet ze bepaalde spieren aanspannen en protesteert daartegen. Dat krijgt ze dan terug in de vorm van een tik. Is ze gewoon blij, in het bos bijvoorbeeld, dan ga ik haar daar niet voor afstraffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:19

Voorwaarts rijden heeft geholpen bij het paard wat ik nu rijdt. Dus zodra hij gaat bokken voorwaarts rijden, en laat hem dat maar een paar rondjes volhouden. Dan pak je haar weer op en rijd je verder alsof er niks gebeurd is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:23

eender welke soort bok, altijd vooruit rijden (been) en voorkomen dat ze hun hoofd te diep tussen de voorbenen kunnen steken.
Als ik merk dat het niet een vreugde bokje is of uitgelatenheid, dan kan het betreffende paard een flinke tik van de zweep krijgen of een keer extra de sporen.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:26

Ik probeer haar hoofd al hoger te houden zodra ik ga galopperen maar het lukt haar toch steeds weer. Ik zal iig proberen haar dan voorwaartse te rijden! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:29

faxa schreef:
Ik probeer haar hoofd al hoger te houden zodra ik ga galopperen maar het lukt haar toch steeds weer. Ik zal iig proberen haar dan voorwaartse te rijden! :)

JA en met voorwaarts rijden bedoel ik ook echt voorwaarts he, dus flink de benen erin en laat haar maar een paar rondes lopen.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:35

Als een paard bij mij uit vreugde wat bokt laat ik hem goed voorwaarts gaan en verder reageer ik niet. Als een paard, dat geen pijn heeft maar uitprobeert, mij er smerig probeert af te bokken, zorg ik dat hij z'n hoofd niet tussen z'n benen kan steken, geef ik heel stevig benen ('zachte' schop), een tik (en geen kleintje, maar ook niet meteen beginnen afranselen) en een brul. Klinkt heel streng, maar ik laat mij er niet zo graag afbokken, dat pik ik niet zomaar.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:38

Hoofd omhoog en vooruit.
Bokken is ongewenst gedrag.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:51

Mijn zusje is een shetxwelsh aan het inrijden en die bokt ook veel als ze met de zweep tikt ; echt uitproberen ook....
Nou vind mn zusje het allemaal heel stoer en als ze bokt dan geeft hem een tik en op haar kop.....

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:55

mijn paard deed het eerst ook vooral voorwaarts rijden heeft bij mij gewerkt.

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:00

idd Debbbie, Voorwaarts rijden is de beste oplossing ; )

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:05

Ik zou juist elke keer stoppen met de galop en net zo lang aangalopperen totdat ze het normaal doet. En dan lekker alle druk loslaten als ze het goed doet (wel zorgen dat ze niet terugvalt in draf natuurlijk). Na een tijdje snapt ze dit echt wel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:08

Daar ben ik het niet mee eens Sanity, het dier gaat zo juist een link leggen tussen bokken en niet hoeven galopperen. De volgende stap is in draf al bokken, dan in stap en vervolgens hoeft ze helemaal niets meer te doen, bij wijze van spreken. Jij bepaalt wat en hoe je paard iets doet, dat zij dan een bokt geeft betekent niet dat er gestopt gaat worden.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:08

Wat bij mij echt geweldig heeft geholpen is om precies op het goede moment aan de binnenteugel te trekken. Is misschien iets minder lief maar zo breng je het paard uit evenwicht en daardoor kúnnen ze niet meer bokken. Voor mijn bijrijpaard was dit echt de perfecte oplossing. Eerst was het iedere keer weer raak: een bokrondje. Nadat ik dit een aantal dagen heb gedaan heeft ze nooit meer gebokt.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:15

@kleinvosje: het gaat hier om bokken uit enthousiasme en joligheid, lijkt me niet dat het paard dat doet als het de galop niet leuk vindt. Als het nou bokken uit verzet tegen de galop was, vond ik het nog een iets ander verhaal. Ik ben het wel met je eens wat betreft 'jij bepaalt wat en hoe je paard iets doet'. Maar in mijn ogen bepaal jij niet wat en hoe je paard iets doet, als je het toestaat te bokken tijdens de galop (dus ik bedoel, als je het paard gewoon door laat galopperen).

edit: oh ik zie nu pas dat het paard volgens ts niet uit vrolijkheid bokte toen het waaide! toch komt het verhaal bij mij niet over als verzet vanuit het paard, eerder zenuwachtigheid. dus dan blijf ik eigenlijk wel bij mijn verhaal.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:01

Toen het waaide bokte ze idd niet uit joligheid en het was ook niet 1 keertje! Ik had alleen geen zin in een gigantische bokpartij door haar bv met de zweep te slaan dus was benieuwd naar hoe jullie reageren met dit soort acties.
Normaal is het dus nooit zo dat ze maar door gaat met bokken en is het ook maar 1 keertje, naar mijn mening uit joligheid.
@ Sanity; Als ze weer zo'n bokpartij heeft zal ik jou tip gebruiken!

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:10

Heee.
Ik maak geen verschil tussen alle bokken.
Ik drijf hem/haar altijd heel voorwaarts en als ik er dan een keertje afval, Gelijk weer erop en verder rijden.
Probeer het eens.
xxxx.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:16

1 van mijn paarden bokt ook verschrikkelijk veel. Zo van die hoge bok in de lucht.
Ik gebruik wel een zweep maar tegelijkertijd hou ik ook de teugels goed vast omdat ze natuurlijk harder bokt na een zweep maar daarna is het direct over en kon ik haar gewoon rustig rijden.
Je moet in een keer 3 keer met zweep slaan dan schieten ze meer vooruit en gaan ze niet bokken. maar je moet wel over dosis lef beschikken. Alleen oppassen dat er niemand in je buurt zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:02

Dakario schreef:
1 van mijn paarden bokt ook verschrikkelijk veel. Zo van die hoge bok in de lucht.
Ik gebruik wel een zweep maar tegelijkertijd hou ik ook de teugels goed vast omdat ze natuurlijk harder bokt na een zweep maar daarna is het direct over en kon ik haar gewoon rustig rijden.
Je moet in een keer 3 keer met zweep slaan dan schieten ze meer vooruit en gaan ze niet bokken. maar je moet wel over dosis lef beschikken. Alleen oppassen dat er niemand in je buurt zit.

Waarom 3 keer met de zweep slaan? Veel paarden gaan daar juist tegenin en gaan juist bokken op de zweep, dat wil je niet. Niet doen dus :n

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:05

Idd enige optie is voorwaarts rijden.
Altijd dergelijke problemen voorwaarts oplossen, zo voorkom je erger.
Zeker niet op de rem zetten, en ook zeker niet op het hoofd slaan.

Maar knieen eraan en voorwaarts minimaal 2 keer de bak rond en dan verder gaan waar je mee bezig was.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:11

Ik geef een tik of beenhulp op het moment van de bok. Bokt ie dan nog een keer, dan nog een lel. Bokt ie dan nog een keer, dan weer een lel. Maar dat doe ik bij de vervelende bokkers.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:15

ik zou een bokkend paard ook nooit "stil" zetten. Als de mijne de kolder in der kop krijgt en ik zet ze stil, dan staat ze gegarandeerd vooraan omhoog, dus bij bokken altijd eerst vooruit zetten...

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:21

Bij bokken hangt het voor mij altijd af van het moment, soms dan is er een tik met de zweep nodig bij het bokken, maar meestal negeer ik het, ik geef gewoon been zit uit en rij verder, niks aan het handje. Zodra het bokken is om onder het werk uit te komen zet ik hem nog wat harder aan het werk en zal ik iets strenger zijn. Maar over het algemeen werkt bij mij uitzitten, been en negeren het beste, dit heb ik ook gedaan bij mijn vorige pony en die bokte ook eigenlijk niet veel.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:40

AliesMeijer schreef:
Wat bij mij echt geweldig heeft geholpen is om precies op het goede moment aan de binnenteugel te trekken. Is misschien iets minder lief maar zo breng je het paard uit evenwicht en daardoor kúnnen ze niet meer bokken. Voor mijn bijrijpaard was dit echt de perfecte oplossing. Eerst was het iedere keer weer raak: een bokrondje. Nadat ik dit een aantal dagen heb gedaan heeft ze nooit meer gebokt.

Dit lijkt me toch echt een veel betere optie dan slaan hoor :) .
En voorwaarts was in mijn geval juist het probleem, tegen het been. Dit is echt een ideale manier die altijd werkt zolang de ruiter maar goede timing heeft :) .