Manege fjord @ les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Manege fjord @ les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:13

Hoi allemaal!

Pff, ik heb het afgelopen halfjaar afgezien met Loeki, een 8-jarige (mini) fjord waarmee ik nu F11 rijd, wat gelijk zal staan aan B-niveau. Drie maanden lang heb ik alle hoeken van de bak mogen zien: ze pakte het bit tussen d'r kiezen, zette zich vast op rechts en liep vervolgens volledig onder mij uit. :+
Na een hele winter te hebben volgehouden lijkt er nu eindelijk verbetering in te komen. Ze begint op sommige momenten weer los te laten, en het tempo wordt steeds meer van mij. Er blijven echter genoeg punten van aandacht; mijn zit, maar vooral mijn handen/armen zijn dramatisch. Ik heb de beste foto's uitgekozen, maar ook hier kun je zien hoe mijn handen een eigen leven leiden. Tips/commentaar is dan ook van harte welkom!

De foto's zijn een week geleden genomen tijdens een gewone groepsles. Het is een simpele digitale camera, dus de kwaliteit is niet altijd even best.
Oh, en voor ik het vergeet: Loeki heeft een pessoabit, en haar zadel ligt niet geweldig waardoor het naar voren schuift. Dit zijn beide dingen waar ik niet gelukkig mee ben, maar als manegeruiter kan ik hier weinig aan veranderen.

De foto's!

Instappen
Afbeelding

Halthouden (Mijn lesgever zegt hier dat ik haar er meer doorheen moet vragen, zodat ze loslaat op rechts)
Afbeelding

Nog een poging
Afbeelding

Drafje waar ik erg blij mee ben. (camera sprong net op Z/W toen de foto werd genomen)
Afbeelding

-
Afbeelding

-
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:36

Probeer je armen wat meer langs je lichaam te laten hangen en je handen wat rechter op (maar dat gaf je zelf al aan)
OP de halthoud-foto's staat ze wat te diep, maar dat kan doorvragen op je oefening zijn, maar maak er geen gewoonte van.

Verder:
Lekker blijven door gaan :D
Ziet er netjes uit hoor ;)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:13

Op de tweede halthoud-foto staat ze op rust, ik weet niet of je dat voelde maar probeer dat andere been er dan ook bij te houden. Verder vind ik het enigszins wat apart dat je instructeur midden in de bak op een stoel zit. Mijn instructrice zit ook wel, maar dat is op de rand van de bak en niet zo er midden in...
Verder heb je haar wel aardig aan het lopen, probeer je ellebogen aangesloten te houden aan je lichaam
Laatst bijgewerkt door _Linn_ op 24-05-11 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwen09

Re: Manege fjord @ les

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:13

Ziet er heel netjes uit hoor Ineke! :) Niet voor niets dat jullie altijd eerste worden met de wedstrijden! ;) hihi
Ga zo door!! :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:30

Wat is de reden van het pessoabit als ik vragen mag? Ik ben wel benieuwd naar de gedachtengang van de manege hierachter.
Denk inderdaad om je houdingen van je armen.
Zonde dat ze niet zo letten op passend tuig.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:45

Ziet er goed uit hoor!
Probeer mooi je ellebogen in je zij te houden, dan komen je handen vanzelf wat meer rechtop.
Ik vind dat je hem goed aan het lopen hebt! Veel plezier nog!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:48

Hee, Loeki ken ik nog van Vera.
Erg leuke fjord. Ziet er goed uit voor een manegepaard.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:00

Is dat je intructeur wie daar op zijn stoel zit? := ...
Voor zover ik kan zie rijd je hem netjes en probeer je ellebogen idd in je zij te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:15

Marchador schreef:
Wat is de reden van het pessoabit als ik vragen mag? Ik ben wel benieuwd naar de gedachtengang van de manege hierachter.

Ten eerste kan het paard gewoon te rond zijn waardoor het zadel niet blijft liggen.
Het bit zou kunnen doordat het paard voor de kar loopt, en daardoor wat harder in de mond is en wat moeilijker te rijden voor de manegeruiters. Zomaar een gedachte :D

Maar ziet er netjes uit hoor, wel iets op je zit letten (armen aangesloten houden), en let op de je niet vanuit je tenen gaat lichtrijden maar vanuit je hak.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:44

Allemaal bedankt voor de leuke reacties! :D

Linnietje schreef:
OP de halthoud-foto's staat ze wat te diep, maar dat kan doorvragen op je oefening zijn, maar maak er geen gewoonte van.

Dit was inderdaad bewust doorvragen omdat ze zich erg sterk maakte op rechts, maar het is goed dat je daar op wijst. Ik zal het onthouden. :)

_Linn_ schreef:
Op de tweede halthoud-foto staat ze op rust, ik weet niet of je dat voelde maar probeer dat andere been er dan ook bij te houden. Verder vind ik het enigszins wat apart dat je instructeur midden in de bak op een stoel zit. Mijn instructrice zit ook wel, maar dat is op de rand van de bak en niet zo er midden in...

Ik zag het inderdaad ook op de foto, maar tijdens de les heb ik hier niet op gelet. Bedankt voor de tip!

Normaal staat/zit mijn instructeur ook aan de rand van de bak, of staat hij in het midden. De foto is wat ongelukkig genomen zie ik net, maar hij is verder een hele fijne lesgever.

Marchador schreef:

Zoals hierboven al wordt gezegd, de voornaamste reden dat het zadel naar voren schuift is Loeki's enorme grasbuik. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn om dit tegen te gaan, en in hoeverre de manege hier rekening mee heeft gehouden, maar het tuig is verder prima in orde. :)

Wat betreft het pessoabit: ik heb dit nooit na gevraagd, dus ik durf hier eigenlijk geen uitspraken over te doen. Wat ik wel weet is dat Loeki erg sterk is, maar de echte reden van de keuze voor dit bit zou ik vrijdag moeten navragen.

Bizzybijtje schreef:
Maar ziet er netjes uit hoor, wel iets op je zit letten (armen aangesloten houden), en let op de je niet vanuit je tenen gaat lichtrijden maar vanuit je hak.

Bedankt voor de tip, dit heb ik nog niet eerder gehoord. Zou je misschien kunnen uitleggen hoe ik dit zou kunnen veranderen? Hoe rijd je licht vanuit je hak?

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:26

Heb wat tips over je houding:
-Je handen lager en naast elkaar
-Recht op zitten, schouders naar achter borst naar voren. (je hoofd,schouders, voeten moeten in 1 lijn zijn)
-Voeten minder ver in de beugels (op de bal van je voet) en hakken wat meer naar beneden.

En over het aan de teugel. Je kan beter spelen met de teugels dan heel erg zitten te zagen. Dan gaat hij alleen maar meer tegen werken.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:30

Ziet er netjes uit hoor Ineke! Als het zo goed blijft gaan zou je nog eens kunnen proberen op de middelste bitring te rijden? Weet nog dat Loeki toen makkelijker losliet (maar ook makkelijker door me heen liep en makkelijker de rem negeerde :+ )
Enne, je houding is helemaal niet dramatisch hoor, juist netjes!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:30

Honey97: bedankt voor de tips! Heb ik mijn voeten echt zo ver in de beugels? (en zou dit ook invloed hebben op het lichtrijden op mijn tenen?). Wat betreft het aan de teugel rijden: op dit moment probeer ik op beide teugels evenveel druk te zetten, en haar met mijn benen er doorheen rijden. Voor zover ik weet zaag ik haar niet naar beneden, waar baseer je dat op? :)

Vera: ja, dat weet ik nog. Ik wil eerst nog even zo doorgaan totdat ik loeki echt onder controle heb, maar de stap daarna zal inderdaad de middelste bitring zijn. En bedankt! :D Ik moet zeggen dat het op deze foto's meevalt, maar er zaten ook foto's tussen waar ik gewoon van schrok. Mijn armen en handen zijn echt punten van aandacht haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:08

Ik bedoel dat je 'op je teen gaat staan' tijdens het lichtrijden. Daardoor kom je waarschijnlijk ook te ver uit het zadel. Je moet je hakken uitgedrukt houden, ook tijdens het lichtrijden, en als het ware op je hak gaan staan in plaats van op je teen. Gewoon proberen, zogauw het lichtrijden goed gaat maar het heel vreemd voelt in je enkel, ben je goed bezig :+ Het is even wennen, maar zogauw je het doorhebt gaat het wel stukken beter en makkelijker, het komt je zit ook ten goede.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 15:36

Dank je wel voor de duidelijke uitleg, ik ga het proberen. :D

Lovely1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:25

Probeer je paard wat actiever te houden. Ik zeg altijd: Op rust staan doet ie maar in z'n eigen tijd!

2164099

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:37

citaat schreef:
Ziet er goed uit voor een manegepaard.

Menn, hier krommen mijn tenen altijd van he :O

OT; Ziet er netjes uit, probeer om je ellebogen wat meer aangesloten te houden aan je lichaam. En voorderest lekker blijven oefenen en lessen! :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:24

2164099: Hoezo? Ik vind dat juist positief voor de manege. Geloof me, hier in de buurt lopen ze niet zo rond. :n

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:46

Zo te zien rij je hem/haar wel vriendelijk en netjes.
Maar tjeee wat zit je rij-instructeur en non-chalant bij.
*Is altijd een dingetje waar ik mij aan irritieer als ik ze zo midden in de bak zie zitten*

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 23:54

Bedankt voor de tip Abacab!

ThornForest: gelukkig was dit eenmalig, normaal staat mijn instructeur gewoon in de bak of in de hoek. :)

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:50

Misschien bij het instappen nog even lange teugel geven?

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:16

Ziet er netjes uit hoor!
Probeer idd meer je armen gesloten te houden en je benen te gebruiken met rijden en niet alleen je teentjes ;)

en ja je instructeur,mischien had die wel last van zn been ofzo dat die daarom zit.
Maar mag toch niet hopen dat dit vaker voor komt want ik zelf vindt het belangrijk dat je hem goed blijft horen en dat die je vanuit alle hoeken goed meot kunnen zien en meteen kunnen ingrijpen.
En waarom heeft de hond een muilkorf om? laat hem dan binnen.

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:42

Ziet er goed uit
probeer je armen meer langs je lichaam te houden
verder schouders naar achteren en niet teveel naar beneden kijken
verder lekker blijven oefenen. Als je deze vooruitgang al hebt gemaakt mag je trots zijn op jezelf

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:53

Commentaar op de muilkorf van de hond lijkt me hier niet zo relevant. :+

Ik vind de pessoa niet zo'n gek bit voor een sterke en snelle fjord op de manege, maar als manegehouder zou ik dan liever klipjes aan de teugels doen zodat je de teugels eerst aan de gewone bitring kunt doen en als het echt niet gaat de teugels makkelijk aan het onderste ringetje kunt doen. :)

Verder vind ik het ook niet echt handig om op een stoel met twee honden midden in de bak te gaan zitten haha! Moest even lachen toen ik dat zag!

Verder vind ik dat je netjes rijdt en dat de pony er goed uitziet! :)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:57

zo je bent verder dan mijn fjord.. die problemen heb ik nu ook.. ben al ruin 2 maand bezig! miss dat je nog tips hebt voor mij?

ziet er verder super uit hoor!