Spirit @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Spirit @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:24

Ons eerste topic en HAW *\o/*

Ik heb mezelf en Spirit de afgelopen dagen hard aan het werk gezet. Vandaag hadden we een onderlinge wedstrijd.
Wij rijden vanaf afgelopen zomer volgens de Antoine de Bodt methode. Daarom dat ik mijn handen af en toe wat hoger heb, en dan vooral mijn binnenhand. Maar soms heb ik mijn handen ook te hoog wanneer het niet hoeft.
Stelling vragen moet ik doen door mijn binnenteugel dus naar me toe te halen enplaats van opzij. Toen ik de foto's bekeek vond ik het er zelf wat grof uitzien als ik op bepaalde momenten stelling vraag. Ik merk wel dat hij de laatste paar dagen toch ietsje moeilijker buigt als dat hij normaal kan.
Hier ga ik dus nog mee aan de slag met mijn instructrice!

Spirit is een ruin van 6 jaar. We zitten op basisniveau want we zijn sinds ik begonnen ben met deze methode voornamelijk bezig geweest met rechtrichten.

Mijn verbeterpunten:
* Handen omlaag
*Benen naar beneden laten hangen
*Vooruit kijken
*Stillere benen
*Rechtop zitten

Wanneer Spirit helemaal recht is, pak ik hem soms wat op. Ik blijf toch altijd veel druk voelen tegen mijn handen aan. Pas wanneer we aan de halve ophouding gaan werken, wordt hij wat lichter in mijn handen. Natuurlijk heel logisch aangezien hij dan van achteren zakt en dus voor minder wordt. Maar toch is het nog niet helemaal zo soepel als ik het zou willen hebben.

De eerste foto's zijn van gister. Daarna komt het filmpje van de galop tijdens het inrijden voor mijn proefje. En het laatste filmpje is een stukje uit mijn proefje.

Mijn zweep gebruik ik op een wat andere manier dan gewoonlijk is :) Dit doe ik om Spirit wat voorwaartser te krijgen en om gelijk reactie te krijgen op mijn been zonder hem aan te hoeven tikken. Want met een zwiepje in de lucht reageert hij beter.

Foto's van in en uitstappen en stap tussendoor heb ik er niet tussen zitten.

1. Inrijden, rechtrichten met mijn zweep omhoog
Afbeelding

2. Hier zie je dus mijn binnenhand wat omhoog. Mijn been kan beter.
Afbeelding

3. Hier is Spirit helemaal recht met het gevolg dat hij nageeflijk wordt. Ik moet alleen wel recht voor me kijken.
Afbeelding

4. Tussendoor ook even lekker hals laten strekken. Iets waar Spirit dol op is om te doen :D
Afbeelding

5. Mijn handen mogen ietsje lager. Verder vind ik deze erg netjes
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Hier zie je hoe erg hij aan het kauwen en likken is. De hele tijd door is hij aan het kauwen. Op sommige foto's is zijn mond dus open. Ik heb zijn mond niet dicht gesnoerd met een sprerriem, dus dan zie je dit :P
Afbeelding

9. Ik meot wat meer naar achter zitten.
Afbeelding

10. Netjes!
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Mijn binnenhand weer hoog hier. Mooi achterbeen.
Afbeelding

13. Meer naar achter zitten
Afbeelding

14. Filmpje van galop.
http://www.youtube.com/watch?v=ZIrSN3GrVic

15. Filmpje van stukje uit mijn proef
http://www.youtube.com/watch?v=yuTYbSRxvEI

Tips zijn welkom, mits onderbouwd :D

]

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:29

Leuk paard!

Wel ben ik van mening dat je erg streng met je hand bent. Ook loopt het paard in mijn ogen niet lekker ontspannen. Probeer de kant op te kijken waar je heen gaat. Het paard moet kijken waar hij heen gaat, dus jij ook. :)

Ik hoop dat je wat met de punten kunt :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:33

Ik vind dat je je handen erg hoog draagt. Ze mogen wel een tikje lager. Hierdoor lijkt het ook of je inderdaad erg streng bent. Maar dat zeg je zelf ook al :)

Ik vind hem ook niet heel ontspannen ogen, maar dat is die van mij ook niet altijd haha.

Probeer als je hem nageeflijk wilt rijden je buitenhand op dezelfde plaats te houden, en niet te bewegen. Dan hou je je binnenhand op het zelfde hoogte/plaats en ga je daar heel snel en rustig stelling mee vragen. Als je je buitenhand op dezelfde plaats houd zal hij zijn hoofd niet naar voren duwen maar zal hij zijn neus omlaag doen. Duurt even en kost wat spierpijn, maar dan heb je ook wat.

Edit; zie nu pas met welke methode je rijdt dus zie maar of je er wat mee doet haha :+

Haha, kan het via internet beetje moeilijk uitleggen maar hoop dat je er wat aan hebt :)

Leuk paardje hoor <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:37

Binnenhand omhoog kan een mooie manier zijn om stelling te vragen, omdat je op deze manier meer inwerkt on de mondhoeken ipv op de lagen. Maar bij jouw paard zie ik dat hij gaat kantelen en alleen zijn neus naar binnen brengt, de rest van zijn lijf blijft recht, heeft niet genoeg buiging. Hierdoor valt hij over de buitenschouder weg. Dat komt ook doordat je niet voldoende begrenst met je buitenteugel, dat zie je goed op foto 2 en 5. Op foto 5 steek je je hand zelfs weg naar voren. Toch heb ik het idee dat je je paard over het algemeen lekker aan het lopen krijgt, hij is mooi actief en gebruikt zijn achterbeen mooi :)

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:37

Vind sommige stukjes er heel netjes uitzien, en andere stukjes ook totaal niet.
In de proef word hij gewoon omgetrokken ipv stelling en buiging en zo ziet het er op foto 2 & 5 ook uit. Galop stukje van je inrijden vind ik wel netjes, je zit erg stil en zit er niet aan te plukken! :)

En als hij aan het kauwen en likken is, moet zn mond dan niet vol schuim zitten? of zit ik er nou helemaal naast?

S_en_Z

Re: Spirit @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:56

Als dit DE Antoine de Bodt methode is, ben ik geen fan. Sorry.

Hij kantelt, jij zegt dat hij recht is terwijl jij scheef zit (kan niet want je belast hem door scheef te zitten
+ ik zie duidelijk dat hij zijn neus naar buiten kantelt.. + hij is helemaal niet nageeflijk hij buigt alleen zijn
hals, zijn kaak zit nog steeds op standje hanghaspel.
Tenminste, hij ziet er uit alsof hij heel erg aan jouw handen terug loopt te trekken. Probeer op je kont
te gaan zitten want je gaat je rug wat hol maken. Nu ben je nog jong.. maar als je dit dagelijks gaat doen
heb je straks net zo'n rug als ik (ik kan met geen mogelijkheid mijn rug meer recht maken, ook niet als ik
niet paard rijd. Is zo vergroeid)

Ook pluspuntjes, mooi actief en mooi achterbeen. Succes met je super leuke bonte!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:49

Wat leuk! ik heb ook een tijd antione de both gereden :)

Het ziet er goed uit hoor! let inderdaad wel op je handen!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:21

Ja, ik kan hier eigeklijk weinig aan toe voegen, je handen zijn inderdaad erg hoog en op sommige foto's liggen je benen wat ver naar achteren in mijn ogen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:27

Je hebt een leuk paard. Maar ik vind wel dat je echt aan jezelf mag werken!
Ik vind het eerlijk gezegd niet echt een fijn beeld om naar te kijken. Je bent in mijn ogen veel te streng in de mond.
Werk je hier aan in de les? Misschien kan je dit ook droog oefenen en denk er eens bewust aan tijdens het rijden.
Succes! Het is lastig een gewoonte te doorbreken, maar dit moet goedkomen. Je weet in ieder geval zelf waar je aan moet werken!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:27

Ik heb zelf ook een paar lessen gehad bij A. de bodt en mijn moeder lest nog steeds bij hem. Ook ik doe mijn binnenhand soms even omhoog brengen om een paard door de stelling heen te helpen maar ik krijg zo het idee van de foto's dat jij je binnenhand toch nog te veel naar je toe haalt ipv echt omhoog. Het voordeel van je hand omhoog brengen is dat je dan niet kan trekken, maar op de manier waarop jij het nu doet wel. Je hand blijft op exact dezelfde plek als normaal alleen een tikkie omhoog, niet ook nog is naar je toe. Ook is dit maar voor kort, zodra je paard loslaat laat jij ook los! Dit is iets wat je door moet gaan krijgen. Hoelang je je hand omhoog houdt kan ik uiteraard niet zien op de foto's.
Ook moet je buitenhand op zijn plek blijven en een goede verbinding hebben met je paard zijn mond, het lijkt nu alsof je je buitenhand een beetje afsteekt en niet meer in contact is met je paard zijn mond.

Verder mag je wat meer op je kont blijven zitten, nu lijkt het alsof je paard je uit het zadel 'trekt'.
Het is een mooi beestje en hij heeft behoorlijke ruime gangen, ga lekker trainen en dan kom je er wel! ;)

Edit: nog wat toegevoegd na nog een keer bekijken van de foto's.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:43

Ik denk dat de moeite van het paard met buiging samenhangt met z'n niet zo goed ontwikkelde schouder/halspartij. Hij is daar kort en stug. De kracht uit z'n achterhand kan hij niet goed van voren kwijt. Daar raakt de balans zoek.
Het halsstrekken is juist een hele goede oefening voor je paard. Dus lekker veel doen (in alle gangen)!
Ik zou 'm ook nog wat lager willen instellen (op een vriendelijke manier) De bak lijkt mij aan de zware kant, wat mede oorzaak kan zijn voor spierpijn bij je paard.
Je paard heeft denk wel wat tijd nodig om zich te ontwikkelen. Lekker geduldig doortrainen, want ik denk dat je hem niet moet overvragen.
Succes met oefenen. Je bent fijn bezig en genoeg kritisch op jezelf.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:45

Marchador schreef:
Je hebt een leuk paard. Maar ik vind wel dat je echt aan jezelf mag werken!
Ik vind het eerlijk gezegd niet echt een fijn beeld om naar te kijken. Je bent in mijn ogen veel te streng in de mond.
Werk je hier aan in de les? Misschien kan je dit ook droog oefenen en denk er eens bewust aan tijdens het rijden.
Succes! Het is lastig een gewoonte te doorbreken, maar dit moet goedkomen. Je weet in ieder geval zelf waar je aan moet werken!

Voordat ik aan deze methode begon, kreeg ik les op de 'gewone' manier. Maar dit liep wat uit de hand, ik kon niet helemaal goed omgaan met kneepjes geven en die dingen. Spirit werd supersterk in zijn mond en toen ging ik nog meer trekken. Dat vond ik absoluut niet leuk dus ben ik overgestapt op deze methode.
In de les werk ik zeker aan deze punten. Ook wat jullie zeggen ga ik allemaal bespreken met mijn instructrice.

Capriootje: het met de hand omhoog gaan is ook een onderdeel van de stelling. Maar ook om stelling te vragen moet ik mijn hand naar me toe halen. Wanneer Spirit dan loslaat, laat ik ook meteen los en houd ik mijn handen gewoon netjes naast elkaar.

Mijn benen gaan soms te ver naar achter idd, en mijn rug is idd veel te hol. Mijn rug is aan de bovenkant wat krom, wat niet meer recht te krijgen is. ik vind het heel moeilijk om mijn bekken zo te kantelen dat mijn rug minder hol wordt, want voor mijn gevoel zit ik dan voor geen meter op het paard.

De bak is inderdaad erg zwaar. Maar dit is al een stuk verbeterd als je het vergelijkt met hoe hij hiervoor was. helaas kan ik hier niks aan doen.
Wel voelt Spirit heel anders aan als ik in de buitenbak bezig ben. Binnen ontspant hij een stuk makkelijker en is hij ook voorwaartser dan in de buitenbak.

Mijn buitenhand... ik heb daar vaak moeite mee om die bij me te houden. Ik geef mijn buitenteugel teveel waardoor Spirit mij kwijt is.

svdijk86; als je het over die foto hebt waar ik boven heb staan dat het gevolg is dat hij nageeflijk wordt... waar zit ik scheef dan?
ja hij kantelt wel eens, maar dan is hij op zulke stukjes nog niet helemaal recht.

HRE; in de proef ging de stelling heel moeilijk. Tijdens het inrijden liep het een stuk makelijker.
Spirit heeft nog nooit een schuimmond gehad. Maar likken en kauwen doet hij heel veel.

Bedankt voor de tips!

imkebirba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:48

jij moet op je handen letten dat zeg je zelf ook al
MAAR WAAR IS JE CAP GEBLEVEN ,CAP ALTIJD OP OOKAL IS JE PONY SUPER BRAAF
veel suc6 verder

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:54

Eerste filmpje vind ik van sec 10 tot 17 dat het er ontspannen uit ziet!
Vind je een nette rechte houding hebben, mag wel je hakken soms wat meer uitdrukken.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:55

ik zie dat je af en toe nog worstelt met de bochten maar ik denk dat dit met het oefenen beter zal worden! ik herken je binnen-hand-hoog-en-buiten-hand-naar-binnen-oefening. ik heb ook nog wel eens paarden die dan weg lopen. dit zijn natuurlijk een paar grepen van een hele rit, zelf kan ik je alleen meegeven dat je optijd moet lossen. en zeker niet je handen vast zetten! en dan speciaal op zn sterke teugel niet. ikzelf heb daar vaak moeite mee, verder kan ik zien dat jullie hard werken! leuk beest!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:57

bedankt!
normaal gesproken heb ik mijn cap áltijd op. Alleen deze week had ik hem wat minder op omdat ik hele erge hoofdpijn van mijn cap krijg.

xpenny; het voelde in die galop ook op sommige stukjes erg ontspannen. Ik heb in ( zeker in de galop) de neiging om mijn benen op te trekken terwijl ik ze juist uit moet drukken, maar daar wordt al aan gewerkt :)

radiostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:28

Leuk paard ten eerste! Het ziet eruit alsof je erg streng bent in je hand, alsof je hem wat in zijn mond trekt. Merk je dat zelf ook tijdens het rijden?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:35

Ik zou je handen lager houden en wat minder trekken. Misschien is hij sterk?
Verder hakken uitdrukken tenen naar voren. Probeer hem ook niet om te trekken maar echt zijn lichaam om jouw binnenbeen te laten buigen.
Verder zit je op de meeste foto's wel mooi recht!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:54

dus je haalt je hand naar je toe en wacht tot hij loslaat, huh? Ik laat juist altijd los als mijn paard vastpakt, zodat hij geen grip heeft op mijn hand. Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd. Wat ik wel weet is dat degene van wie ik mijn paard gekocht heb les had volgens die methode, of in ieder geval was die instructeur gediplomeerd volgens die methode. Maar toen ik mijn paard kocht was hij zo scheef als een hoepel, je moest constant een enorme druk op de linkerteugel houden, als je losliet ging hij scheef lopen. Ik ben dus geen fan van deze methode! Maar ieder zijn ding!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 16:04

Ja soms merk ik het wel.
Sterk is hij ook bijna latijd. Of ik nou een rondje hobbel of hem een dagje even wat meer vraag in de richting van rechtrichten en misschien wat oppakken daarna... Hij blijft vaak redelijk sterk en vooral de laatste tijd merk ik dat erg.
Hiervoor ben ik een ook kleine 2 maanden niet meer zo actief bezig geweest met rijden. ik reed niet vaak meer, en de keren dat ik reed was het alleen maar wat rondhobbelen, misschien dat hij daardoor nu wat stroever gaat dan gewoonlijk.
Pas wanneer ik les heb, en we hem wat meer oppakken, wordt hij licht in mijn handen en kan ik bochten maken met alleen mijn gewicht en kijken waar ik heen ga, zonder dat ik iets hoef te doen met mijn teugels.

mereltjuhxxx; nee zo heb ik het niet geleerd. Wat ik heb geleerd; mijn paard is linksgebogen. Rechts houd hij dus vast. Dan ga je op de linkerhand en wel op de binnenhoefslag contrastelling vragen. Je blijft in het midden van je paard zitten, en haalt je rechterteugel naar je toe, want zo vraag je stelling. Als het paard meegaat blijf je natuurlijk niet vasthouden, maar laat je los.
Maar zo zijn er nog veel meer oefeningen om je paard recht te maken.
Ik ben echt van mening dat de AdB methode weet waar het over gaat omdat het goed laat zien hoe een paard gebouwd is en daarop de oefeningen zijn gemaakt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:28

Rij zelf sinds kort ook adb. Vind het er wel goed uitzien, maar soms kantelt hij z'n hoofd, en jouw onderbenen moeten soms wat verder naar achter. Misschien je beugels een gaatje korter?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:49

Ik weet wat ik heb ervaren van een paard wat zo gereden is en daar ben ik niet blij mee. Als mijn paard vasthoudt moet ik echt niet de teugel naar me toe halen want dan kan k er helemaal niks meer mee beginnen. Als ik merk dat mijn paard zich in de rug, in de hals of in de mond vastzet laat ik onmiddellijk de teugels los, zodat mijn paard geen grip op mij heeft, hij moet leren op zijn eigen benen te lopen en niet op je hand. Maar ja, als dit goed is volgens die methode en jij voelt je er goed bij, dan zeg ik niks meer.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:58

Je moet een paard wat aan de ene kant vastpakt, in contrastelling vragen totdat hij zelf de kant mee neemt waar hij vast zit.
Je moet dus van de teugel afblijven waar je paard vast zit.
Als een paard links vast zit is zijn rechterkant kort, die moet je dus lang gaan maken.
Dit doe je enkel door hem uit te nodigen door hem contra te vragen totdat hij zijn schouder mee neemt en dan moet hij jouw weer mee nemen naar de correcte stelling.
Aan de kant gaan sjorren waar hij vast zit is totaal nutteloos en heeft geen effect.

De grofste fout die de TS maakt is haar binnenhand naar de buitenteugel halen.
Daarmee kan je het probleem enkel vergroten aangezien hij dan sneller over de buitenschouder weg loopt en dus de teugel helemaal niet aan neemt.
Op de fotos waarin jij dat toepast zie je ook op allemaal dat hij dat doet!
Vraag anders je instructeur nog eens om uitleg, misschien heb je het verkeerd begrepen?
Ik ben bekent met de basis van recht richten, ik vind dat je die altijd toe moet passen.
Alleen zie ik dat hier niet gebeuren.

@Merel
Deze manier is niet goed, wat jij zegt klopt meer.
Zo moet je idd niet de ''vaste'' teugel pakken en wachten.
Juist de andere ;) En dan wachten tot hij de ''vaste'' kant weer mee neemt in de stelling en buiging.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 24-05-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:01

mereltjuhxxx schreef:
Ik weet wat ik heb ervaren van een paard wat zo gereden is en daar ben ik niet blij mee. Als mijn paard vasthoudt moet ik echt niet de teugel naar me toe halen want dan kan k er helemaal niks meer mee beginnen. Als ik merk dat mijn paard zich in de rug, in de hals of in de mond vastzet laat ik onmiddellijk de teugels los, zodat mijn paard geen grip op mij heeft, hij moet leren op zijn eigen benen te lopen en niet op je hand. Maar ja, als dit goed is volgens die methode en jij voelt je er goed bij, dan zeg ik niks meer.

correct :D

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:28

Ook ik ben het eens met velen van mijn voorgangers. Ik zelf heb niet echt ervaring met die methode maar ik kan wel een normale redenering verzinnen voor het omhoog brengen van de binnenhand. Al ben ik het er wel over eens dat je stelling vraagt door je hand naar binnen te verplaatsen. En noooooit naar je toe. Eigenlijk, als ik zo even nadenk, haal ik nooit 1 hand naar mij toe(druk uitoefenen).
Wat ik denk, is dat jij de uitleg van je instructrice een draai hebt gegeven, je instructrice heeft misschien iets uitgelegd in wat grotere woorden om duidelijk te zijn maar jij rijdt het dan ook zoals die grote woorden. Dus hand omhoog(intsructrice bedoelt bv 10 cm) jij doet 20 cm. Hand naar je toe(hopelijk bedoelt je intructrice een duidelijk ophouding) maar jij doet je hand 20 cm naar je toe halen/trekken. Zo komt het voor mijn gevoel over.
Als je paardje sterk is is de enige oplossing toch echt zelf loslaten. Een paard kan pas naGEEFlijk worden als jij geeft. Zolang jij terug blijft trekken zal die dus nooit gaan nageven. In de in mijn ogen normale manier van rijden, VRAAG je dmv een ophouding nageeflijkheid, maar je KRIJGT het pas als jij GEEFT.
Ohja, en als je een keer wat extra stelling vraagt(wat op zijn tijd best eens nuttig is) zorg er dan voor dat het paard alléén extra stelling neemt en verder in het lichaam en over de benen gewoon zijn volte volgt. Door met je buitenbeen en buitenteugel de buiging te behouden. Nu vraag je heel streng, maar doordat zijn achterhand onwijs onder het lichaam uit draait is het hele proberen teniet gedaan. Misschien heeft die dan zelfs wel mindere stelling dan wanneer je gewoon normaal op de volte rijd.

Verder vind ik dat je op het filmpje lekker actief en ontspannen rondrijdt. Hier blijven je handen netjes op de plaats en zie je ook duidelijk dat het paardje beetje bij beetje gaat naGEVEN, omdat jij hem aan de voorkant die ruimte geeft, dit is pas het echte begin! Alleen is het nu de kunst om met deze rust en ontspanning in je handen wel de juiste stelling en buiging te krijgen. Het overgrote deel van de bochten worden gereden met verkeerde buiging en stelling. De overgang terug die voor de camera wordt gereden is ook niet rechtuit gereden, je ziet dat het lichaam bol is naar binnen toe.

Ga lekker rustig dooroefenen met een rustige hand, en met de activiteit die je nu hebt. Vraag duidelijke uitleg aan je instructrice, want volgens mij bedoelt ze het allemaal niet zo streng en strak en sterk als jij het nu gebruikt. Met rust en ontspanning hoef je helemaal niet zo moeilijk te doen om een fijn nageeflijk en los paardje te krijgen!
Succes!