Wainonia training op de wei L1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wainonia training op de wei L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:06

Ik heb vandaag even wat foto's van de training thuis laten maken. De bak was veel te zwaar, dus we zijn de wei op gegaan en hebben daar gereden. We zijn nu bezig met de impuls, dus veel overgangen en tempowisselingen. Ze gaat nog iets te diep over het algemeen, maar ook daar zijn we in de les mee bezig en ze begint op sommige momenten de hand al beter te volgen. Jammer genoeg kwam het slechtste moment van het halsstrekken op de foto, want daarna legde ze de hals heel mooi uit met de neus er lekker uit. We zijn bezig op L1-niveau en hebben tot nu toe 3 winstpunten gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo thuis is er heel weinig spanning. Ik heb nu een aantal keren op de wei gereden en dit gaat ook al steeds beter vwb het evenwicht en ze voelt zich er aardig thuis onder het zadel. Op de wedstrijden is er van beide kanten nog wat te veel spanning (zowel ik als paardje), daarom zijn we nu vooral veel bezig met vaak meenemen naar locaties en als het allemaal wat ontspannener gaat, dan pas gaan we weer starten.

Candeletta

Re: Wainonia training op de wei L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:15

Let je wel op je tenen!! het zijn bijna kapstokjes..
maar het ziet er heel goed uit!!

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:22

Ik vind haar heel erg kort van voor lopen.
misschien iets meer uit laten schuiven, en dus nog wat meer de hand te volgen en toch actief te blijven
op de momenten die ik zie loopt ze ook vrij snel op de voorhand,
dit zal liggen aan het te diep willen lopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:27

We moeten op dit moment in de training zo diep lopen, omdat ik haar pas sinds kort aan kan raken met mijn benen zonder dat ze ontploft. Nu kan ik mijn been steeds meer gewoon aanleggen en gebruiken en leert ze beter de hand te volgen. Dat is nog in beginstadium, vandaar dat ik haar eerst wat korter moet houden (van instructie), been meer aanleggen en die druk accepteren, werken aan impuls, en daarna van voren er de lengte weer meer op krijgen zonder impulsverlies. Beetje lang verhaal maar er zit logica in en omdat we nog maar pas op deze manier bezig zijn en ik iig voor wat betreft de beendruk vooruitgang merk, gaan we zo verder.

Kapstokjes klopt (wou dat ik niet van die grote schepen had haha maatje 42). Bedankt voor de tip, ga ermee aan het werk :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:08

Zouden jullie misschien ook even je mening willen geven over mijn zit in dit zadel? Het is namelijk een 18 inch zadel (ander zadel dan waar ik normaal mee rijdt, mijn eigenlijke zadel is 17,5 inch) maar ik heb het idee dat deze echt aan de kleine kant is voor mij. Heb ik speciaal een groter zadel gezocht, lijkt het NOG een vlag op een modderschip :( :(. Ik heb (nog) confectiemaat 42/44, was voordat mn dochtertje kwam altijd 40 en toen paste 17,5 inch prima.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:11

Ik vind het zadel ook wat aan de krappe kant, misschien ligt het aan mij, maar volgens mij kantelt het ook wat naar voren (zie foto 5) verder vind ik het een hele knappe merrie en leuk gereden... :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:13

Dank je.

Dat ie iets naar voren kantelt klopt helemaal. Hij is in de boom net 1 maat te wijd, dus hij gaat ook wel weer weg, maar ik wou even kijken of deze zitmaat goed was voor mij.. Misschien dat het komt omdat ie zo'n diepe zit heeft (hoge lepel), dat het kleiner valt ofzo.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:14

Dat kan idd wel kloppen... Diepe zit valt geloof ik altijd kleiner, weet niet of dat een inchmaat is of een halve inchmaat... Zou je mischien wel ergens op bokt kunnen vinden! Succed met het vinden van een goed zadel, ik weet hoe lastig het is, haha :p

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:17

Is een zadel met een wat vlakkere / minder diepe zit misschien wat? Het ziet eruit of dit zadel vrij diep is en vrij gesloten. Dan lijkt het zelfs met een vrij gangbare maat al wat te krap.

Een veel langer zadel kan je paard niet hebben denk ik (als er al aan te komen is...)

Let trouwens een beetje op je onderbenen, die steken soms net wat te ver naar achteren. Heb je zulke lange benen? Dan is het misschien lastig om ze "kwijt" te raken. Je lijkt namelijk heel lang op dit paard (wel een heel leuk paard trouwens :D)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:24

:o ik heb inderdaad lange stelten (lengtemaat 36 spijkerbroeken.. rijlaars is op het hoogste punt 56 cm, dat zegt al iets denk ik). Paard is aan de kleine kant voor mij, ik weet het, maar we hebben dr zelf gefokt en ze is nu eenmaal klein gebleven (1.61) en we klikken super samen, dus het is niet anders. Daarnaast heb ik ook nog een heupafwijking waardoor ik mn tenen nooit helemaal goed naar voren kan krijgen, jammer voor het plaatje, vind ik zelf ook!

Ik moet zeggen dat ik die diepe zit ook niet echt fijn vind, iets vlakker zou idd een goede optie zijn. Heb er vroeger een JC zadel op gehad die me heel goed beviel, maar die werd te smal, dus moest hij weg.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:47

O begrijp me niet verkeerd hoor: ik vind het plaatje best mooi hoor, het stoort iig totaal niet dat je paard iets kleiner is dan je bij jouw lengte misschien zou verwachten. Maar het heeft wel effect op jouw houding op het paard, vandaar mijn opmerking :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:58

Oh nee, dat geeft niet hoor, ik begrijp goed wat je bedoelt. Ik moet er zelf alleen nog steeds aan wennen. Ik heb 10 jaar een kasteel van een paard gereden voor deze merrie aan (1.76 en flink front/hals-neklengte) en nu weet ik idd niet waar ik mijn benen moet laten plus dat er voor mijn gevoel "niks" aan de voorkant zit. Gevolg was dat ik met veel te lange teugels ging rijden en mn handen zo ongeveer tegen mijn buik aan hield om toch maar "iets" lengte voor me te houden. Dat was natuurlijk niet goed, dus nu moet ik de teugels korter houden en mijn handen meer naar voren. Alleen voelt het nu net of ik er zo voorover af rol :D. Echt blijven wennen nog steeds, zelfs na een jaar nog.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:11

Over die tenen zou ik ook niet zo zitten. Je kan niet geforceerd op je paard zitten. Zolang jij je paard met je kuiten kan drijven, mogen ze wat mij betreft zelfs achterstevoren zitten. Je lange benen zijn je voordeel, je kan haar goed met je kuiten drijven. Probeer in de galop hier wel wat aandacht aan te besteden. Je knijpt heel erg in de galop om te blijven zitten. Daardoor kan je ook niet meer been geven wanneer het nodig is.
Ik ben het alleen niet eens met de instructie om haar zo kort te houden. Ik zou haar wat langer van voren willen zien, de neus meer naar de grond toe. Been wanneer je gas moet geven en diep zitten wanneer ze te hard gaat. Op de laatste foto laat je haar helemaal los maar ze zakt niet. Kan een momentopname zijn maar het tekent wel waarom ze zo kort is gehouden.
Welk merk zadel is dit? Passiers hebben een vrij vlakke zit. Zijn van boven ook smal. Zeker als je wat meer vet om je bovenbenen hebt zitten (en dit bedoel ik niet oneerbiedig maar vanuit comfort gezien), zit het fijner. Prestiges zijn ook van boven smaller dan bijvoorbeeld KN. Je hebt totaal niet het idee dat je benen geforceerd uit elkaar worden gehouden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 08:28

Dank je voor de tips. Ik ben nog maar net op deze manier bezig dus ik zie even aan hoe het uitwerkt, als ik denk dat het schade aanricht, ga ik de lengte er zeker weer opzetten. Probleem daarbij is dat ze dan niet in aanleuning gaat, maar achter de teugel duikt en waar dat niet gebeurt een soort valse aanleuning aanneemt. Galop moet ik inderdaad aan werken. Ik ging in het begin heel erg voorover zitten in galop (bijna verlicht), omdat ik haar wou ontlasten. Nu probeer ik meer te zitten, maar ik denk dat het zadel me ook niet helemaal meewerkt er in (omdat ie te klein is).

Ik heb een ander topic (bij harnachement) waarin mij prestige en kn ook werden aangeraden. Ik heb een passier gg thuis liggen van een ander paard, maar daar zit ik niet fijn op, omdat hij niet echt geschikt is voor lange benen (knieën komen over de wrongen, ondanks dat het een lang model 18 inch is). Het zadel dat er op de foto's op ligt is Rossner Amerika trouwens.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:15

Klopt, dat is ook de reden voor mij geweest om over te gaan op Prestige. Ik heb ook nog een Passier GG thuis liggen. Ik ben zelf 1,81 m. Afhankelijk van het model van Prestige maar ik heb nu de Top Dressage. Daar zit behoorlijk veel wrong op waardoor mijn benen beter liggen. De zit is wel wat dieper dan de Passier maar lang niet zo diep als bij andere merken.
Voor wat betreft de lengte in de teugel: je hoeft niet gelijk 20 cm meer teugel te geven maar begin gewoon met een paar cm en verleng dit zodra je voelt dat ze je hand opzoekt. Bij paarden die zelf makkelijk achter de teugel kruipen, is lengte in de bovenlijn zo belangrijk. Mijn paard is 1,75 m, heeft een lange nek en die wil niets liever dan stofzuigen. Die moet ik dus bewust wat korter rijden. Het tegenovergestelde dus.
Houd je handen rustig maar wat lager en verder uit elkaar, in de opwarming doe ik dat ook. Zodra mijn paard loslaat, pak ik hem wat meer op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:54

Ik zet hier even een linkje van een oud topic van ons. Deze was enkele maanden geleden, toen ik nog met "langere" teugels reed. [RT-HAW] Wainonia @ training niv. L1 Wordt dit door jullie als beter gezien dan het topic van nu? (lettend op mijn handvoering)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:44

Ik heb even je oude topic bekeken en de lengte vind ik prettiger dan nu. Ze duikt inderdaad nog wel eens achter de teugel maar dat los je niet op door haar korter te nemen. Dan duikt ze er alleen maar achter. Probeer vanuit die lengte te werken naar meer contact op de hand. Duikt ze erachter, dan rijd je haar naar voren. Voorwaarts oplossen. Gaat ze te snel, diep zitten, opvangen maar blijven rijden. Hoe korter je haar houdt, hoe meer ze in de valse knik blijft lopen. Zo min mogelijk van voren met je handen doen om contact te krijgen en druk op je hand, zo veel mogelijk met beenhulp en zithulpen haar te laten lopen.

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:26

Hoihoi,
ik vind ook dat je zadel inderdaad aan de krappe kant is. En je bent in mijn ogen echt te groot. Sorry als dit al vaker is gezegd, want heb niet alle reactie's gelezen. Verder wel een erg leuk paard!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:33

Ik vind ook op je vorige topic dat ze fijner loopt, heb nu ook het idee dat ze wat verkanteld en erg kort loopt, je bent idd wat groot voor je paardje, maar denk dat ze je wel kan dragen. Het zadel lijkt me zowiezo niet lekker zitten voor jou omdat het te krap is. Ik heb een Ideal, 18 inch en broek maat 44, zijn erg fijne zadels.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:40

Bedankt. Te groot...nou dat vind ik zelf niet. Tuurlijk voor het plaatje is een kasteel mooier bij mij, maar het KAN wel. Ennehh.... dat ze me dragen kan, hihi... ze WIL helemaal niemand anders dragen (wordt ze woest), beetje éénkennig zeg maar (dat vind ik overigens wel heel lief van dr).

Het probleem bij die lengte is, dat op het moment dat ik haar zo rijd en ik leg mijn been aan of geef been, dan accepteert ze die niet, wordt boos en als ik dan doorga ontploft ze. Nu ik haar eerst korter heb, accepteert ze beendruk veel beter (heel vreemd, maar is echt zo). Het is ook zeker de bedoeling dat ze weer meer op lengte gaat, maar ik wil dat zo opbouwen dat ze beendruk blijft accepteren.

edit: als je goed kijkt op de foto's van het oude topic, dan zie je ook dat mijn benen daar ongeveer constant afsteken. Dat kon toen niet anders. Tis een schat van een paardje, maar wel een ingewikkeld karakter en dat zie je aan de foto's natuurlijk ook niet.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 24-05-11 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:42

Nou sorry, maar ik vind je toch wel echt te groot voor dit beestje. Ik ben zelf ook te groot voor mijn pony, maar die gaat na dit seizoen dan ook te koop.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:43

Mag je vinden, maar goed, daarover verschillen dus de meningen ;). Zoooo klein is ze nou ook weer niet trouwens.. gewoon 1.61.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:44

niemand zegt ook dat het niet kan, maarzoals je zelf aangeeft zou een kasteel mooier staan. je weet wel wat je wil en dat is goed, komt vast helemaal goed, als ze zo veel vertrouwen in je heeft.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:45

Ik ga mee met wat Karijn zegt, ik vind die lengte ook prettiger.
Verder vind ik je niet te groot voor het paard.
Het zadel is niet te klein, maar de vorm is niet voor jou geschikt, je komt met je benen niet weg.
Voor het mooie beeld, probeer toch je tenen wat te draaien.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:12

ik vind je absoluut niet te groot voor het paard! Hoe lang ben je eigenlijk, als ik vragen mag. Want zo heel lang lijk je me niet!
Naar mijn idee mogen je beugels een gaatje korter, kun je misschien ook gemakkelijker je hakken naar beneden uitdrukken.
Inderdaad, zadel lijkt me niet goed/te klein/te diep. Ik denk dat met een beter passend zadel je ook niet meer het gevoel hebt naar voren te vallen....