Springtopper aan de dressuur! (klaar voor de B?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Springtopper aan de dressuur! (klaar voor de B?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:25

Hoi :D leuk dat je even komt kijken!

Even een kort paspoortje van Caruso:

Naam: Exclusief Caruso van het Zijp
Leeftijd: 9
Geslacht: ruin
Ras: BWP
Stokmaat: 1.83
Niveau: springen ZZ uitgebracht, dressuur L1 uitgebracht (beide niet door mij)

Achtergrondinfo:
Caruso is het eigen paard van mijn sponsor die ik sinds kort onder mijn hoede heb gekregen :) Ze rijdt hem zelf door omstandigheden niet meer dus ik verzorg en rij hem nu alsof het mijn eigen is! Een geweldige kans natuurlijk, uitgebreider verhaal en voorsteltopic vind je hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1475618 Het is de bedoeling dat ik dit paard ook binnenkort ga uitbrengen, we starten dan in de B-dressuur aangezien ik absoluut geen springheld ben :Y) Hij wordt gelukkig wel af en toe door iemand anders gesprongen om hem op niveau en lekker in zijn vel te houden.

Niveau van de combinatie
Ik heb zelf twee paarden uitgebracht in de B-dressuur, rij nu bijna 14 jaar. Na een aantal jaren op de manege ben ik vooral op verzorgpony's en bijrijpaarden gaan dressuren. Caruso heeft hoog in de springsport gelopen en wordt sinds twee jaar meer dresuurgericht gereden. Ik rij hem nu sinds twee weken, hou daar graag rekening mee in het commentaar, dit is een zeer verse combinatie :) Ons trainingsniveau is B/L gok ik, voornamelijk basiswerk en een pasje opzij of schoudervoor.

Waar werken we nu aan
Ik rij hem nu twee weken, we werken vooral aan de basis. Rechtrichten, buiging, tempocontrole, aan het been. Ik wil hem graag wat sneller vanuit achter hebben. De komende weken trainen we rustig naar meer wedstrijdgericht werk toe, om dan te gaan starten in de B-dressuur.

Waar lopen we tegenaan
Ik loop vooral tegen mezelf aan. Aan mijn houding wordt gewerkt, ik hou mijn teugels vaak te lang en los dit onbewust op door een knikje in mijn pols te maken. Ook moet ik meer loslaten, dat vind ik heel lastig! Caruso loopt, als je hem zijn eigen houding laat kiezen, het liefst met de kin op de borst. Meer oprichting is dus nodig, wat hij lastig vindt want dan moet hij achter meer gaan dragen. Als hij het echt moeilijk vindt slaat hij er soms in 1 keer doorheen en gooit zn hoofd in de lucht. Ik probeer dat dan op te lossen door hem even een paar passen naar voren te rijden zodat hij weer nageeft voor ik hem terug in de verzameling vraag. Ik probeer hem sneller van achter te maken door veel te schakelen in tempo en veel (schijn)overgangen te rijden. Hij is nog niet zo vlot aan het been als ik graag zou willen dus ik doe mijn best om zo min mogelijk te drijven en consequent te zijn in mijn hulpen: Actie=Reactie!

Goed, hoop informatie, ik hoop dat jullie nuttig commentaar kunnen vinden uit het beeldmateriaal :) Ik ben al best tevreden over hoe het gaat na twee weekjes maar besef ook dat er nog veel werk aan de winkel is.
Filmtijd!

Laten jullie een berichtje achter? :)
Groetjes, Sara

MerelV

Re: Springtopper aan de dressuur! (klaar voor de B?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:38

hoihoi,

Mooi paard zeg!! Probeer je benen wat meer terug te leggen, je komt zo een beetje in stoelzit!
Ik denk wel dat je klaar bent voor de B

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:41

Ik ga wel met mereltjuhxxx mee!
Ik vind je houding eigenlijk wel goed hoor ;)
En of je klaar bent voor de B? Zeker wel! Je doet nu al oefeningen die pas in de L of M komen!!
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:42

Jaaaa, zeker klaar voor de B hoor.
Waarschijnlijk zelfs wel gelijk met winst. Ziet er netjes uit, je kunt zien dat dit paard al wat meer gedaan heeft ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:43

@mereltjuhxxx: dankjewel voor je tip! Dat van mijn benen klopt helemaal, ik heb jaren echt extreem in stoelzit gezeten dus het is al een hele verbetering :)

@iloveyellow: Dankje! Die oefeningen pakken we rustig aan mee, ik ken ze, paard kent ze, dus lekker gebruiken om wat meer los te werken toch? :)

@Femke: Dankjewel :) Ja hij is wel echt fijn opgeleid inderdaad, de basis zit er goed in! Heel fijn paard om mee te werken.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:46

Lucky you dat jij zo'n geweldige leermeester onder je kont hebt! Hier kan je goed van leren! Jullie zijn goed bezig, en zeker klaar voor de B dressuur.. Veel succes!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:51

@Zarena: dankjewel! Hij is inderdaad een fijn leerpaard :) Moet zelf ook nog een en ander leren hoor qua knopjes zegmaar, maar de basis is zo goed bevestigd dat het gewoon heel fijn rijden is met dit paard. Ik moet wel heel erg wennen aan zijn grootte! Hiervoor een smalle merrie van amper 1.60 gereden en daarvoor crosste ik op een tinkertje rond, dus dit is wel weer heul veul peerd :D

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:52

Zo inderdaad zeg, lucky you dat je zo'n ervaren paard kan rijden! Heel leerzaam :)
Het ziet er al netjes uit, denk wel klaar voor de B hoor. :)
Oprichting is in de B nog niet nodig, maar die neus moet er wel ietsje meer uit. Ik lees dat ie niet zo scherp aan het been is, overgangen en tempowisselingen zijn inderdaad goed om hem meer aan het been te krijgen, achter meer er onder en wat meer naar de hand toe te rijden. Zo te lezen weet je zelf al de meeste verbeterpunten en hoe je eraan kunt werken, goed bezig dus.
Succes! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:02

Voor de B kan ik er weinig van zeggen, gewoon starten zou ik zeggen, je benen mogen wat meer naar
achteren, ze schommelen soms nogal veel van achter naar voor maar voor de B ziet het er keurig uit..

(probeer alleen in je schoudervoor/schouderbinnenwaarts iets meer buitenhand erbij te nemen, je vraagt
hem stelling maar je begrenst hem niet.. waardoor je schoudervoor meer "over de schouder weglopen" wordt.

Teugels iets korter en je handen wat meer naar voren plaatsen. Voor L/M niveau moet je wel meer aan
de lengtebuiging gaan werken, hij gooit in galop op de volte zn kont wat naar buiten weg (dat valt me op)

Heb niet het hele filmpje gekeken maar fragmentjes (sorry) Tempowisselingen etc. maar daar ben je al
mee bezig dus top, lekker doorgaan zo.

Pas alleen op dat je van stap naar galop niet te vaak oefent.. als je straks een beetje zenuwachtig start
heb je zomaar kans dat je benen de verkeerde hulp gaan geven :=

Leuk paard zeg! Veel succes!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 07:50

@unicorn_kiss: Jammer! Wat gaat er mis dan?

@xAmigo: Dankje voor je tips :) oprichting is nog geen vereiste voor de B nee, maar bij hem wel fijner om hem meer op zn achterhand te krijgen. De 'gewone B-houding' heb ik nog niet echt bij hem gevonden helaas, hij krult dan erg op.

@svdijk86: die wiebelbenen vielen mij ook op inderdaad! Vooral in de veruiming van de galop. Moet wel zeggen dat zijn galop ook grooooot is :D Erg wennen voor mij qua zit. Stap-galop doen we niet veel, maar pak ik mee als ik vind dat hij niet oplet :)

_Sjuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:53

Mooi paard, en jullie zijn ook zeker klaar voor het B!
grappig, mijn leasepaard heet ook Caruso ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 09:03

@JulietEVH: dankje! Wat leuk :) zag ook een ITP-topic met nog een Caruso. En ik maar denken dat ik eindelijk een paard met een originele naam had :D

_Sjuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:10

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:13

Je rijdt ook al zo'n mooie grote! Wennen of niet in het begin?
Hier wel tenminste.
Ik vind het er erg netjes uit zien! Je zit er mooi rustig op, en het ziet er
mooi natuurlijk uit.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 09:29

@JulietEvH: Wat leuk, een naamgenoot @work :D Leuk is die ook zeg!

@mrjlnx: Heeeeel erg wennen :P Dat lichtrijden is al niet te doen joh, dat is meer traplopen. Heb nog mazzel dat ik zelf vrij lang ben maar anders kon ik er niet eens opklimmen :D Ik kan er niet overheenkijken iig. Fijn dat het er natuurlijk uitziet, das de bedoeling :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:33

Ik zie hem niet op de achterhand. Ik zie een valse oprichting en een achterhand die stuwt maar niet draagt zoals bij correcte oprichting/verzameling.
Dit betekend ook dat er geen nageeflijkheid is.

Durf los te laten van voren want ik gok dat dat het grote probleem is. Op het laatst zie je ook dat de galop raar wordt.

Achterhand naar binnen is scheefheid. Meer bezig met het rechtrichten dus(ik zie het namelijk ook niet echt terug op het filmpje). Geen nageeflijkheid zonder een vrijwel recht paard. Ga op de binnenhoefslag rijden, contrastelling e.d.
Basis is het vw-nw plaatje en dan steeds toewerken naar meer kracht(waardoor verzamelen kan) en souplesse. Maar dat wel wanneer er eerst een ontspannen en recht paard is.
Als ie bij vw-nw te diep komt is het een kwestie van handen naar voren en naar voren rijden. Door het te diep gaan wordt de lange rugspier minder 'opgerekt' en dat is dus makkelijker, maar niet correct.

Heb je geen krukje? Is veel fijner voor de rug van het paard. :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 12:50

@Air: Bedankt voor je tips, ik zal ze meenemen in de training. Aantal dingen herken ik wel, hij moet inderdaad veel meer gaan dragen van achter, daar werken we ook aan :) Ik rij hem natuurlijk pas twee weken dus dat gaat nog niet ineens goed. Ik heb wel het gevoel dat hij goed nageeflijk is. Ik moet inderdaad meer los laten, het is nog zoeken naar de juiste balans. Voor mijn gevoel is hij wel vrij recht.

Krukje wordt aan gewerkt :P

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:28

Voor 2 weken vindt ik het al heel goed doen. Ik dacht dat je hem al langer had. Ik zou wel zeggen: pak je teugels een voor je zadel vast, ga rechtop zitten en doe je zweep weg. DAt is moeilijk en dat gaf je zelf ook al aan.
rij de overgang naar galop en van galop naar draf netter. Laat hem niet zo doorlopen. Probeer hem meer bovenin te krijgen, of eigenlijk bedoel ik, laat hem niet hangen. Dit is nog wel heel moeilijk voor je, hoor! Als je beter zit, kan je je handen onafhankelijker gebruiken en hinder je hem ook minder. Niet naar voren laten weglopen dmv middendraf. Je middendraf is logischerwijs nog hard en niet naar opgericht. Dus krijg je zn kop ook maar even naar boven en zakt ie vervolgens weer terug. Oprichting, Dat hoeft ook nog niet. Dus ik denk dat je beter 15 meter naar voren kan rijden en dan weer terug. Kortere stukjes. En minder 'druk' op de teugels. Dus een lichte aanleuning houden (ook weer meoilijker door je zit/ nieuw paard, etc. ) Ik zou nog geen schouderbinnenwaarts rijden of schoudervoor. Het wordt door je te hoge tempo etc. nog een teveel 'weg lopen over de buitenschouder verhaal'. Snap je?
Hopelijk heb je iets aan mijn tips. Je meot mijn punten wel zien op de langere termijn, hoor! Je doet het al harstikke goed! Heel veel succes in de B! Gaat zeker lukken

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:39

Jullie komen zeker de B met goede punten door, ik vind het een prachtig paard met veel potentie.

Ik vind hem goed aan je been! Je houding vind ik verre van belabberd!
Mijn tips:
Meer tempocontrole hebben. Hij wilt soms sneller gaan hou hem hierin bij je met je zit (langzamer lichtrijden bv. geen reactie daarop= halve ophouding op de buitenteugel).
Zorg dat jij altijd het tempo bewaard. Hij mag daar alerter op jou worden.

Voor je overgang gallop-draf kan je meer voorbereiding nemen.
In de trainingen kan je tussenstapjes maken, verzamelder gallopje en dan pas terug naar draf etc.

edit: Ik lees nu pas opmerkingen van andere bokkers daar wil ik nog even op inhaken.
Je paard toont impuls en looplust dan heb je al 2 hele belangrijke punten in the pocket.
Wanneer het tempo en daarbij de activiteit van jou wordt gaat het paard van achter meer sjouwen. Jij hebt een paard in handen waarvan de motor het doet, zorg dat jij hem totaal alert op jou krijgt. Je zal een paard in handen krijgen die enorm veel reserve (benzine) heeft, wanneer jij zijn snelle tempo weet om te zetten in bij jou te blijven dan weet je niet wat je meemaakt :9

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:05

@apple01: Bedankt voor je nuttige tips, die ga ik zeker gebruiken! Een puntje, waarom zweep weg? Want hij lijkt wel voorwaarts maar is best lui op het been, ik heb mijn zweep af en toe echt nodig om hem even wakker voor het been te maken.

@doei: Dankje voor je tips! Ik ben erg benieuwd hoe het zich ontwikkeld :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:13

wow die heeft zeker potentie!!
ik vind het er erg netjes en ontspannen uitzien. Je teugel en handhouding is idd nogneit perfect maar ik vind dit zeker b waardig. Als je had gezegd dat je m ging starten had ik je ook geloofd.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:26

@lissisanne: Hahaha M-starten das wel een compliment hoewel ik het er zelf echt nog niet aan zou geven hoor :D Maar de B durf ik ondertussen wel aan, thanks bokkers!

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:22

gelijk starten in de B!
Je hebt zeker winstpunten dan, zoals ik het nu kan zien :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:00

Mijn mening is dat je moet opstappen zonder zweep en indien nodig er een moet nemen. Het kan vergroeien naar een aanwensel. Bovendien verstoort een zweep je handhouding en hiermee de rest van je houding. En ik vindt dat je je paard misschien ook wel zonder zweep naar voren kan houden. Anders wordt de zweep een 'verslaving'. En, je paard loopt op het filmpje soms meer dan voorwaarts. Het is niet erg, maar het is een aandachtpuntje. uiteindelijk moet je het toch zonder zweep kunnen. Dus waarom niet nu al langzaam gaan oefenen? Als je paard actief is met zweep en zonder zweep niet dan heeft hij geen respect voor jou maar voor je zweep. Begrijp je mijn warrige verhaal?

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:17

@Ilseee13: dankjewel!

@apple01: Ah, op die manier :) Ik snap wat je bedoelt. Ik heb om mijn vorige paard ook helemaal geen zweep gebruikt en ben op deze ook van plan hem weer weg te doen. Hij is op zich ook wel voorwaarts, maar slecht aan het been. Ik wil de zweep nu even gebruiken om hem weer ietsje scherper te maken. Hij krijgt tijdens een training misschien 3 keer een tik, maar dan is het wel duidelijk. Vandaag eigenlijk helemala niet gebruikt :) Dus we bouwen het af!