Schuim op de mond bij paarden en honden betekent het zelfde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Schuim op de mond bij paarden en honden betekent het zelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:40

Hallo bokkers,
Als ik met mijn hond eens ga wandelen (dan bedoel ik grote stukken) mag hij op een veld altijd lekker los rennen. maar doordat hij zo veel snuffelt en zo druk bezig is krijgt hij een schuim mond. Nu heb ik het niet over hond dolheid ofzo.. Gewoon een beetje schuin op zijn lippen. Nu krijgen de meeste paarden ook een schuim mond omdat ze intensief gereden of gelongeerd worden. Nu is het bij mijn hond dus: omdat hij te veel snuffelt en druk bezig is met rennen krijgt hij een schuim mond en bij paarden is het omdat ze druk bezig zijn met meestal een bit in hun mond, zonder bit kan natuurlijk ook.
Maar wat vinden jullie en hoe denken jullie daar over na? Vinden jullie dit onzin of niet? Ben wel benieuwt wat jullie vinden! :D

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:45

Is het een reu?
En ruikt hij een loopse teef soms? Dan krijgen veel reuen namelijk schuim op hun bek.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:08

Ja deze hond is geen echte man meer :P

Maar ben wel benieuwt wie dit meer kent en hoe jullie daar over in zitten :)

hutch84

Re: Schuim op de mond bij paarden en honden betekent het zelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:09

mijn teefje heeft dit ook wel eens idd ben benieuwd

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:10

Mijn ouwe tos heeft het ook weleens.
Is overigens een teefje.
Het andere teefje heeft dit niet.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:12

Dus het komt ook bij teefjes voor. Nog meer mensen die het mee maken? Of vinden jullie het onzin, in de zin met schuim op de mond bij hond en paard, dat het misschien wel iets anders betekent??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:14

Volgens mij is het zo dat bij paarden door het bit een en een bepaalde halshouding het paard speeksel aangaat maken (door de kauwbeweging volgens mij) en daardoor gaat schuimen.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:22

Ons teefje heeft het ook en ik denk dat de verklaring vrij simpel is. Ze heeft het enkel als ze erg gefocust is op heel hard rennen, spelen, door de struiken jakkeren en zwemmen. Ze krijgt het acuut wanneer ze het dusdanig warm krijgt dat ze gaat hijgen en door de open mond het speeksel dan vermoedelijk minder doorgeslikt wordt en daardoor meer aan de oppervlakte blijft. Wat betreft paarden; daarover lopen de meningen nog steeds sterk uiteen. De een zweert bij de verklaring dat het zou komen door een (niet passend) bit en de ander geeft als verklaring de ontspanning en concentratie. Mochten we nu uitgaan van dat laatste punt, concentratie, dan zou de verklaring voor honden en paarden nog wel eens dichtbij elkaar kunnen liggen denk ik :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:31

winnie03 schreef:
Ons teefje heeft het ook en ik denk dat de verklaring vrij simpel is. Ze heeft het enkel als ze erg gefocust is op heel hard rennen, spelen, door de struiken jakkeren en zwemmen. Ze krijgt het acuut wanneer ze het dusdanig warm krijgt dat ze gaat hijgen en door de open mond het speeksel dan vermoedelijk minder doorgeslikt wordt en daardoor meer aan de oppervlakte blijft. Wat betreft paarden; daarover lopen de meningen nog steeds sterk uiteen. De een zweert bij de verklaring dat het zou komen door een (niet passend) bit en de ander geeft als verklaring de ontspanning en concentratie. Mochten we nu uitgaan van dat laatste punt, concentratie, dan zou de verklaring voor honden en paarden nog wel eens dichtbij elkaar kunnen liggen denk ik :)

Maar dan mogen die mensen verklaren waarom mijn paard als ik bitloos longeer OOK schuim heeft. (Tanden en alles nagekeken en goed bevonden) :+

Ik denk dat "speekselen" verschillende oorzaken kan hebben en tevens bij verschillende diersoorten anders kan zijn EN dezelfde oorsprong kan hebben. Speeksel heeft te maken emt verteren, vochtig houden, kauwbewegingen (in combi met de verteerfunctie uiteraard) en reuk en wrs nog wel andere dingen. Het speekselen bij een reu die urine van een loopse teef ruikt is wrs voor een deel opwinding, vergeten te slikken (vanwege concentratie/ opwinding) en het vasthouden van de geur in het slijm om het beter te ruiken/ proeven/ volgen. Die redenen kunnen ook meespelen bij het speekselen tijdens spel. En speekselen bij wachten op naderend voer is duidelijk een verteerfunctie.

Bij paarden is het veel meer verbonden aan de vertering dan bij honden. En kan liggen aan irriterende haken op de kiezen, een verkeed bit maar ook juist aan ontspanning of opwinding (heb wel eens een hengst zien speekselen vanwege de merrie :P ) Of beter gezegd dat het bij paarden dus minder verbonden is aan de reuk dan bij de hond, maar wel degelijk OOK verbonden is ermee. Dus ik denk dat afhankelijk van de situatie het schuim bij paard en hond de gelijke oorsproing KAN hebben EN totaal verschillend kan zijn :D Complex he!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:18

winnie03 schreef:

schuim krijgen van een te klein bit daar heb ik nog nooit wat over gehoord ???

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:21

mijn paard schuimt ook altijd en ik rijd bitloos.. en als ik de mijne gewoon met halster longeer dan vliegen de slierten er na 10 minuten uit..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:26

Bedenk even dat een hond alleen kan zweten door zijn voetzolen en via zijn mond. Als hij het dus warm heeft door spelen, maakt hij meer vocht aan dat via zijn mond het lijf moet verlaten. Blaas daar eens lucht doorheen (ademhalen) en je hebt schuim!

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:26

Citaat:
Maar dan mogen die mensen verklaren waarom mijn paard als ik bitloos longeer OOK schuim heeft. (Tanden en alles nagekeken en goed bevonden) :+

Concentratie, focussen op het werk? Daar zou ik me iets bij kunnen bedenken. Ik sluit me overigens aan bij je argumenten :)

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:29

1997suus schreef:
winnie03 schreef:

schuim krijgen van een te klein bit daar heb ik nog nooit wat over gehoord ???

Niet persé een klein bit, een (slecht passend) bit. Er stond ooit eens een uitgebreid artikel in de BIT over een onderzoek dat was verricht naar de betekenis achter schuimen. Eén van de verklaringen die naar voren kwam destijds was dat een paard, door het bit, belemmerd wordt in het doorslikken van zijn speeksel. Schuimen zou dus niet een teken van ontspanning zijn maar puur voortkomen uit het feit dat een paard niet kan slikken met een bit in. Interessante uitspraken waar ook heel veel discussies uit voort zijn gekomen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:40

Mijn Reu én Teef hadden dit ook wel eens als ze ergens snuffelde.
Ze kregen dan ook flink wat slijm uit hun bek hangen,en volgens mij komt dat doordat ze een bepaalde geur ruiken.Zie het zo bij een mens: als je aan een citroen ruikt/kijkt of een bepaald zuur snoepje of heel zoet voedsel dan gaan onze speeksel klieren ook meer werken.Het water loopt je dan in de mond.En zo is dat bij honden ook zeg maar.[dat is wat ik denk hoor].

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:50

Als ik hardloop dan lijk ik trouwens ook meer speeksel te produceren om onbeduidende redenen, ik sta altijd met een mond vol speeksel naderhand :P Iemand anders ook bekend met dat fenomeen?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:53

winnie03 schreef:
Als ik hardloop dan lijk ik trouwens ook meer speeksel te produceren om onbeduidende redenen, ik sta altijd met een mond vol speeksel naderhand :P Iemand anders ook bekend met dat fenomeen?

Ik zelf heb dat nooit ieder geval haha! Arpart.

Idd kennen meer mensen dit??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:55

1997suus schreef:
winnie03 schreef:

Ik zelf heb dat nooit ieder geval haha! Arpart.

Idd kennen meer mensen dit??

Ik heb het ook soms maar dat is meer omdat ik volgens mij ook door mijn mond adem en het dan moeilijker vind om te slikken.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:19

Citaat:
Ik heb het ook soms maar dat is meer omdat ik volgens mij ook door mijn mond adem en het dan moeilijker vind om te slikken.

Is dat niet exact wat honden doen? :P

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:26

Mijn pony schuimt al als ik nog maar net zijn hoofdstel om heb gedaan.
Ik heb hem dan nog geeneens uit stal gehaald.
Hij zit gewoon zo op dat bit te kauwen.

Als ik klaar ben met rijden, en wil zijn hoofdstel afdoen,
dan houd hij hem nog echt een halve minuut in, zo lekker vind hij dat!

Het hoeft dus niet te zijn dat een pony zich heeft in gespannen ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:32

Bij een paard heeft het met de speekselklieren te maken, bij een hond is het ( maar weet niet helemaal zeker) de wangzakken en vorm van de bek die hier een rol in spelen.
Alhoewel, mijn mechelse kwijlt ook als hij denkt iets te krijgen wat heeeeeeel lekker is!
Geen schuim trouwens!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:34

Volgens mij ontstaat dat schuim/spekselen omdat ze niet meer goed of niet genoeg kunnen slikken. Bij honden dan omdat er teveel speeksel word geproduceert en bij paarden imo hetzelfde??

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:37

en dan nu nog een leuk iets... mijn paard schuimt als een gek aan de rechterkant van haar mond terwijl er 9 van de 10 keer links niks te zien is...waar komt dat dan uit voort?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:38

Omdat ze het bit aan die kant vaster pakken waardoor de speeksel klier in werking komt.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:39

Bij honden begint de vertering in de maag en niet al in de bek (zoals bij mensen). Net geleerd in mijn opleiding tot paraveterinair :).
Ik denk dat het overtollig slijm is wat niet doorgeslikt wordt, maar waardoor het schuimig wordt daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.