Douwe aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly_Utah

Douwe aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:16

Hallo bokkers.
Ik wil jullie wat foto's laten zien van Douwe, Douwe is een 16 (ofja hij word 16 op 28 mei) jarige NRPS ruin. Hij heeft in het verleden Z gesprongen, en vind dat nog steeds erg leuk.
Met dressuur doe ik mee aan FNRS wedstrijden en rij momenteel na 4 wedstrijden F7.
Ik heb wat tip's nodig bij het voorwaards-neerwaards rijden, aangezien ik dat nog heel moeilijk vinden, en als ik daarmee bezig ben, dan vergeet in andere belangrijke dingen weer, zoals mijn handen recht houden, naar voren te kijken en mijn tenen naar binnen te houden.
Dus ik loop nogal tegen een hoop problemen aan.
Tegenwoordig gaat het wel erg goed met rijden, maar daar heb ik nog geen foto's van, die zullen er natuurlijk wel komen.
Als jullie nog wat willen weten, dan pb me maar.
Ouders weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://94.100.112.241/1277100001-127715 ... _kH6J.jpeg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sica op 18-05-11 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's zichtbaar gemaakt

Winola

Re: Douwe aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:31

Op foto 5 ben je op de goede weg als je daar je hand naar voren doet kan je zien of hij je hand wil volgen. Dit probeer je langzaam uit te breiden naar de draf als dit goed gaat. Let er wel op dat je paard voorwaarts blijft

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:36

Ziet er opzich goed uit. Let alleen nog wat meer op je kapstokjes en je binnenhand op foto 4.
Wel een vraagje waarom hebben alle paarden/pony's in jouw les een martingaal (slof? kan ik niet zo goed zien) om. Zijn ze zo gek of is het een hulpmiddel om ze eerder aan de teugel te krijgen?? Niet aanvallend bedoeld hoor, viel me op.
Ojah wat een martingaal en slof eigenlijk is en waarvoor het dient weet ik, wil alleen weten waarom alle paarden bij je in de les die om hebben. :o

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:40

Ook ik ben erg benieuwd waarom alle paardjes een thiedeman (als ik het goed zie) om hebben? :)

Foto 5 is inderdaad een goed voorbeeld om naartoe te werken!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 08:59

mememe schreef:
Ziet er opzich goed uit. Let alleen nog wat meer op je kapstokjes en je binnenhand op foto 4.
Wel een vraagje waarom hebben alle paarden/pony's in jouw les een martingaal (slof? kan ik niet zo goed zien) om. Zijn ze zo gek of is het een hulpmiddel om ze eerder aan de teugel te krijgen?? Niet aanvallend bedoeld hoor, viel me op.
Ojah wat een martingaal en slof eigenlijk is en waarvoor het dient weet ik, wil alleen weten waarom alle paarden bij je in de les die om hebben. :o

Dat zijn thiedemanteugels, die zorgen ervoor op de manege dat wat hetere paarden (die dus in de moeilijkste les zitten...) niet hun hoofd in de lucht kan steken en een loopje nemen, maar bij merendeels van de paarden is hij te groot.
Ik heb hem bij Douwe om omdat hij zoals je ziet in de galop heel erg zijn hoofd omhoog steekt en zijn rug wegdrukt, en dat probeer ik met die thiedeman te voorkomen. (en ook een beetje omdat hij soms in de galop de zomer in zn bol heeft)

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:23

Ziet er goed uit! :j Probeer alleen vóór je te kijken in plaats van naar je paardje :)
En ik kan het niet helemaal goed zien hoor, maar het lijkt of je hier en daar wat last hebt van pianohandjes :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 10:32

sazzie000 schreef:
Ziet er goed uit! :j Probeer alleen vóór je te kijken in plaats van naar je paardje :)
En ik kan het niet helemaal goed zien hoor, maar het lijkt of je hier en daar wat last hebt van pianohandjes :)

Ik heb mijn handen tussen pianohanden en rechte handen in xD
Ziet er erg raar uit, en is moeilijk af te leren xD

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:38

kelly_Utah schreef:
mememe schreef:

Dat zijn thiedemanteugels, die zorgen ervoor op de manege dat wat hetere paarden (die dus in de moeilijkste les zitten...) niet hun hoofd in de lucht kan steken en een loopje nemen, maar bij merendeels van de paarden is hij te groot.
Ik heb hem bij Douwe om omdat hij zoals je ziet in de galop heel erg zijn hoofd omhoog steekt en zijn rug wegdrukt, en dat probeer ik met die thiedeman te voorkomen. (en ook een beetje omdat hij soms in de galop de zomer in zn bol heeft)

Owwhzo neehj dan is het goed :o . Kon het niet zo goed zien wat het nou al was. Veel blijven oefenen en dan kom je er wel!!!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 14:31

mememe schreef:
Owwhzo neehj dan is het goed :o . Kon het niet zo goed zien wat het nou al was. Veel blijven oefenen en dan kom je er wel!!!

Ik hoop dat ik er met veel oefenen kom, anders is het wel erg frustrerend xD

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:07

kelly_Utah schreef:
mememe schreef:

Ik hoop dat ik er met veel oefenen kom, anders is het wel erg frustrerend xD

Ik oefen ook veel maar ik ben nog steeds niet waar ik echt zou willen zijn :P.
Maar dat gaat jou vast en zeker wel lukken ;)

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:12

blijven oefenen dan krijg je resultaat :D en niet opgeven als het een dag niet goed gaat.
en foto5 ziet ook goed uit inderdaad zolang jij controle en netjes onder je in blijft lopen zonder zomer in de bol is het al goed en als je dat hebt bereikt kun je verder op foto5 ingaan met zakken en aan de teugel. als hij nu al rustig loopt kun je al oefenen met aanleuning.
hij ziet er best braaf uit op de foto`s hihi leuk diertje :D

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:44

Toen was hij ook best braaf, en dat is hij ook, maar bij ons in de les hebben wij een paar hele hete, snelle en vooral lompe paarden zitten, en zoals je ziet die tuiger op de foto's loopt zowat over je heen als je niet uitkijkt, dus dan gaat alles al hard, en dan zit bijvoorbeeld de tuiger achter me, en ja, dan gaat ie toch best wel hard.
Maar nu gaat het naar mijn mening ook erg goed met rijden, ik zal t baasje vragen om n keer weer fotos te maken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:49

Is dit je eigen paard of een paard van de manege?
Anders zou je hem bijvoorbeeld eens lekker kunnen longeren aan de bijzet,
en zelf werken aan je zit. Want vooral met foto 5 lijkt het mij dat je dan juist heel veel met de voorkant bezig zit, maar zo gauw je het vergeet; gooit hij zijn hoofd de lucht weer in.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 10:37

Dit is mijn verzorgpaard, maar ik longeer hem zeker 1 keer in de 2 weken met pessoa, en die vind ik persoonlijk erg goed werken.
Foto 5 is een momentopname, want als ik namelijk wat strenger ga vragen dar probeert hij er zo onder uit te komen, en dan probeert hij wat meer teugel te krijgen, dit doet hij ook tijdens het halthouden.
Maar ik laat binnenkort foto's maken van het rijden nu, want nu gaat het namelijk veel beter vind ik.

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:40

Leuke foto's! Bij vijf loopt ze ook mooi aan de teugel :D

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:10

(het is een hij)
Dankje, er komen snel nieuwe foto's aan zonder dat irritante hek erbij..

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:47

ohjaaa nog een tip hihi ik weet ben lastig maar probeer vooruit te kijken waar je heen weet ik weet je hebt een hele mooie pony maar als je er te vaak na kijkt verslijt hij :P
mijn probleem ook altijd de hele tijd het hooi tussen de manen zoeken of die ene vlieg :P
maar dat zijn meerdere mensen die dat probleem hebben maar kleine tip:P

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 10:43

mecc_myrthe schreef:
ohjaaa nog een tip hihi ik weet ben lastig maar probeer vooruit te kijken waar je heen weet ik weet je hebt een hele mooie pony maar als je er te vaak na kijkt verslijt hij :P
mijn probleem ook altijd de hele tijd het hooi tussen de manen zoeken of die ene vlieg :P
maar dat zijn meerdere mensen die dat probleem hebben maar kleine tip:P

Nou, dat naar mijn paard kijken doe ik pas echt heel erg sinds ik Douwe rijd, eerst had ik dat niet zo heel erg, maarja het is moeilijk af te leren, net zoals mijn pianohanden....

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 10:15

Gisteren wedstrijd gehad. (f6 in plaats van f7.. )
En het ging redelijk, in ieder geval wel beter als de vorige keer...
Maarja, de 'hoek' was heeeeeeel eng, die muur was er nog niet zo lang geleden uit gesloopt, en heel erg eng....

BailyNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:54

wat een leuk paard. probeer veel te blijven oefenen

Dennis_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:53

Iets waar je (beter) op moet gaan letten is dat je de teugels op maat houd.
Dus niet te lang laten worden..

Het is een erg fijn en betrouwbaar paard waar je nog genoeg op kan leren.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 08:49

Dennis_D schreef:
Iets waar je (beter) op moet gaan letten is dat je de teugels op maat houd.
Dus niet te lang laten worden..

Het is een erg fijn en betrouwbaar paard waar je nog genoeg op kan leren.

(als jij je tenen naar binnen houd :P)
Nee, Douwe daar kan ik nog zat van leren, ik denk iedereen die er op rijd wel.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 10:21

Hij liep gisteren HEERLIJK!!
Hij was goed snel, voorwaards, zn kont zat er goed onder, hij liep nageeflijk en had goede stelling :)
Foto's van afgelopen woensdag zijn onderweg!

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:50

Eerste tip: De hulpteugels eraf halen. Je kunt je paard heerlijk ontspannen en in de goede houding krijgen zonder hulpteugels! Helemaal als je nog niet helemaal de techniek beheerst van het voorwaarts neerwaarts rijden. Ik zou je eerst gaan verdiepen in het paardenlichaam en wat je eigenlijk doet met rijden en van daaruit verder werken. Als je hulpteugels op de verkeerde manier gebruikt dan kun je je paard goed verkloten. Met een Thiedemann teugel eraan leert een paard namelijk nog steeds niet hoe hij zijn rug en buik moet gebruiken, maar wordt hij alleen maar in een bepaalde positie gedwongen.

Als je het paard goed de achterhand eronder laat zetten en zijn rug laat 'verlengen' , dus zijn buikspieren aan laat spannen, dan zakken ze vanzelf naar benenden. Hoef je helemaal niks met je handen te doen..

niekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:07

Leuk! Ziet er goed uit, Maar ik heb 1 tip. ; Je hakken iets uitdrukken, En je voeten iets bij elkaar houden!
Voor de rest ziet het er goed uit! :).