Wat leuk, zoveel reacties ineens!
Vudress schreef:Zorg dat je stelling kunt vragen op de lange zijde. Zonder dat er iets verandert in het gaan van je paard. Je paard moet dus blijven sporen en niet stiekem met de schouders naar binnen of buiten gaan. Houd de binnenhoefslag aan om dit te kunnen controleren en rijd eens recht op de spiegel af. Blijf vooral varieren in de hoeveelheid stelling. Wees niet bang om af en toe wat meer stelling te vragen, het gymnastiseren is juist het belangrijkste. Het is dan ook erg belangrijk dat je paard goed nageeft op je binnenteugel. Je binnenteugel moet in een boog kunnen hangen op het moment dat je paard nageeft. Vergeet ook niet om overgangen te rijden en te schakelen terwijl je dit doet. Zo kun je blijven controleren of je paard gehoorzaam is.
Dit gaat wel goed, zeker ook stelling rijden zonder druk op de binnenteugel.
Vudress schreef:Zodra je dit kunt op de lange zijde, zonder dat er maar iets verandert, kun je een oefening inzetten. Begin met het vragen van de stelling en zet pas de oefening in als je paard hetzelfde recht blijft en nageeft. Als je dat voor elkaar hebt kun je ditzelfde werk in de oefening doen.
Het meeste werk zit in de voorbereidende oefeningen voor de zijgang. Voordat je die stelling echt goed voor elkaar hebt en daarin controle behoudt over je paard ben je zo een paar maanden verder.
Mocht je het probleem ondervinden dat je paard een beetje door je binnenbeen heenvalt. Doe dit op de AC-lijn en prik je paard een beetje opzij voor je binnenbeen. Als je dit een paar keer herhaalt kun je gewoon je binnenbeen eraf houden en kun je weer verder met waar je mee bezig was.
Hier zal ik eens wat meer mee gaan oefenen, bedankt.
CoriienRN schreef:Hoe houden julie je been met SB?
Ik rij me schouderbinnewaarts linksom: rechter hand iets tegen de hals buiten been op de singel, binnenhand iets van de hals, binnen been achter de singel.
Aangezien je hem dan met appuyeren dan zo mee kan nemen klopt dit of moet ik toch een andere hulp gaan geven..
Dit doe ik toch anders. Ik heb geleerd en gelezen dat je het binnenbeen op de singel moet houden en het buitenbeen erachter om de juiste buiging te vragen.
Zo rij ik SB links:
Op lange zijde vraag ik eerst wat stelling en buiging om mijn binnenbeen. (dus met binnenhand van hals en buitenteugel tegen hals net als jij) Vervolgens plaats ik mijn gewicht even op mijn linkerkant en sluit de buiten(rechter)teugel waardoor de voorhand van de hoefslag af komt. Dan verplaats ik mijn gewicht naar rechts waar hij heen moet en ontspan de buitenteugel iets meer, anders zou hij afwenden. Dan druk ik hem met mijn binnenbeen langs de hoefslag en onderhoud buiging met binnen- en buitenbeen. SB gaat best goed, maar bij travers en appuyeren krijg ik problemen met het houden van de buiging.