4 jarig paard, hoe veel ervaring heb je nodig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce081084

4 jarig paard, hoe veel ervaring heb je nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:15

Ik heb bij een E-pony gekeken waar ik meteen een ontzettend leuke klik mee heb.
Het is echter een 4 jarige die nu een half jaar onder het zadel is.
Wel super braaf, maar ze probeerde me direct uit toen ik een proefritje deed. (ik wilde linksom maar zij rechtsom, beetje van dat soort dingetjes... absoluut niet kwaad bedoeld gewoon lekker ondeugend en slim)

Ik kan verder goed rijden (ben geen beginner meer), ben soms wel wat onzeker maar als ik een paard eenmaal ken is dat zo over.
Ervaring met zo'n jong paard heb ik echter nog helemaal niet. Mijn vraag is daarom ook een beetje....

Hoe ervaren moet je ongeveer zijn voor een jong paard wat een half jaar onder het zadel is. Kun je nog veel boevenstreken verwachten? Gemiddeld gezien dan, want ieder dier is weer anders natuurlijk :j

Ik was gewoon eens benieuwd naar de meningen of ervaringen van andere paardenkenners :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: 4 jarig paard, hoe veel ervaring heb je nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:17

Daar is met de beste wil van de wereld niks zinnigs over te zeggen: dat ligt helemaal aan jou, aan je (toekomstige) paard en aan jullie doelen.

Enige wat ik wel kan zeggen en wat eigenlijk een algemene waarheid is en dus voor iedereen geldt: zorg voor goede begeleiding en les!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:18

Ik weet niet wat jij bedoeld met goed rijden. Maar als dat paard de basis al kent en er is een klik dan komt dat vast goed. Je zou voor de zekerheid les kunnen nemen! Volgens mij proberen alle paarden je wel uit ;)

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:18

Ik ben het eens met rijerijerije. Ik denk dat het moet kunnen mits goede les en begeleiding.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:20

ik ben mijn 4 jarige nu aan het doorijden ook ong een half jaar echt onder het zadel
ik heb verder geen ervaring met jonge paarden dit is mijn eerste.
Ik krijg super prive les, en ben blij dat ik dat heb anders was het niks geworden.
Overigens heb ik 13 jaar ervaring

Edit: dus zowieso goede begeleiding zoeken

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:23

Ik had 10 jaar rij-ervaring (4 jaar manege, 6 jaar eigen (leermeester)pony) toen ik een 5-jarige merrie kocht, 1 maand onder het zadel.

En inderdaad, begeleiding, begeleiding en nog meer begeleiding!
Rust en consequent, dat zijn een beetje de sleutelwoorden.
Mijn paard kan behoorlijk debiel doen en soms ga ik daar helemaal in mee. Dat werkt dus totaaaal niet.
Negeren en zelf normaal blijven doen werkt het beste :+
Ik merk gewoon dat les ontzettend belangrijk is!

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:24

Ik ben ook geen held met rijden, maar heb nu ook een 4 jarige merrie die sinds vorig jaar onder het zadel is, ze was bijna 2 maanden onder het zadel toen ik erop ging, het ligt helemaal aan jezelf, je kan het zelf het beste aanvoelen of je het aan kan of niet, maar zorg wel voor goede begeleiding en les, dat is altijd nog het belangrijkste. :)

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:25

antje_vip schreef:
Ik weet niet wat jij bedoeld met goed rijden. Maar als dat paard de basis al kent en er is een klik dan komt dat vast goed. Je zou voor de zekerheid les kunnen nemen! Volgens mij proberen alle paarden je wel uit ;)

Nee, daar is via de pc natuurlijk ook niet zo'n goed beeld van te krijgen.
Maar ik heb eerder een eigen paard gehad, reed hier ook dagelijks intensief op en met 1x per week goede begeleiding (privéles)

Dat is nu overigens ook weer de bedoeling om misschien in het begin 2x per week prive les te nemen en daarna weer 1x per week.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:27

Ligt eraan wat je met het dier wilt. Als je er een GP Spring/Dress paard van wilt maken, zou ik er een ervaren ruiter op zetten ;).
Als je gewoon voor jezelf rijdt en verder alles prima, kan het best. Echter het grootste kwaad (in mijn ogen) wat een ruiter een paard aan kan doen is bang zijn. Als een ruiter bang is, verknalt die vrij veel, met andere ruiter kan dat wel weer goedkomen, maar dan ga je eerst alles rechtsom aanleren, en moet iemand anders hem leren dat alles linksom moet (bij wijze van, dus beetje dubbel werk).
Daarnaast zal hij je nog wel veel vaker gaan uitproberen, en juist dan moet jij duidelijk zijn. Sommige paarden begrijpen het niet oke, maar dit betekend niet dat je moet opgeven! Dan ga je gewoon door met jou plan alleen in kleinere stappen dat paard het wel snapt. Sommige dieren doen het uit onwil niet, en die hebben gewoon een strengere hand nodig.

Mijn huidige paard is 4jaar geleden gereden geweest door iemand anders, ik had haar zelf zadelmak gemaakt, maar had al 2 op wedstrijd. Nadat zij dat paard ongeveer een half jaar 'reed' (lees hij stond meer op stal/werd gelongeerd dan er mee gereden werd), ging ik er weer een keer opzitten, niks als staken etc. Ik vroeg vriendelijk naar beneden en dan begon het geemmer, ook 1 hoek wilde hij nooit door. Stond die miep erbij ja je dat wil hij niet, teugels los laten. Niks ervan, na onderhand een jaar onder het zadel mag je verwachten dat hij gewoon op 4 benen de bak door kan in enige ontspanning.
Zij had hem dus geleerd met staken (vooral omhoog gaan) wint hij. Als een paard dit uit 'frustratie' doet klapt hij niet zomaar naar achter (tenzij vloer glad is etc, door externe factor). Dus hij kon stijgeren wat hij wilde maar hij ging het doen. Al is het nu niet dan over 3 uur, eerder stap ik niet af.
Die instelling moet je hebben, en dan niet in de zin van vandaag moet hij piaffe doen of 1m springen anders ga ik er niet af. Maar wel met bv, water niet in willen (paarden die ik reed wilde nooit het water in,doodeng.... 2x gedaan en ineens rennen ze met mij wel spontaan uit zichzelf het water in ... wat raar). Maar ook enge dingen/obstakels moeten ze gewoon langs. Trailerladen, doorgaan tot hij erop staat al duurt het 4uur. Dan er weer af en nog een keer. Wel belonen als hij erop staat!

Dus het gaat meer om je eigen consequentie, als jij zegt dat iets gebeurd dan gebeurd het ook en dat moet je in mijn ogen nooit opgeven.

(Dat staken geeft nu, inmiddels jaren later nog steeds 'last', stukken minder maar af en toe moet ik hem nog even herrineren dat dat niet de bedoeling is).

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:28

3 jaar rijervaring
pony van 8, 2 veulens gehad, ingereden met 4 jaar
daarna land op tot voor aankoop
Door kenner afgeraden maar eigenwijze pa vond t beestj wel mooi en heeft het toch gedaan

Het heeft heel veel moeite, doorzettingsvermogen, vertrouwen enz. gekost maar nu, na anderhalf jaar, is het een lieve pony :j (niet voor de beginnende ruiter, ze is nogal eigenwijs :o )
Een instructrice zei laatst nog tegen me dat het maar goed was dat t meisje zelf ook wat eigenwijs was :Y) , voor t zelfde geld was het de andere kant opgeslagen...

Niet van tevoren te zeggen dus.
Heb je zoiets van hier komen we uit, lukt het niet dan kan ik voldoende hulp krijgen (zowel voor stalprobleempjes als bij het rijden als voor het eerst op buitenrit als enz.)... Ga dan op je gevoel af... /3

(wordt dit je eerste paardje?)

Succes met de keuze :o

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:28

Ik ben het eens met de bovenstaande reacties..
Je kunt geen ervaring met jonge paarden hebben als je nog nooit met jonge paarden aan de gang bent geweest :)
Als jij een klik hebt met het beestje, je over een poosje niet meer onzeker bent als je hem beter kent, en goed les/begeleiding neemt/hebt komt het vast allemaalgoed! Succes :)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:33

ik ben het ook met de bovenstaande reacties eens.
ik kocht mijn (eerste) e-pony ook toen hij 4 was en was toen ook een half jaartje onder het zadel,
en kende eigenlijk niets.
als ik kijk wat ik toen kon naar 10 jaar les en nu naar een paar jaar me eigen paarden,
heb ik de laatste tijd veel meer geleerd dan al die tijd bij de manege terwijl ik daar minimaal 3x per week ree)
ik vind dat het erg aan je zelf ligt gewoon met lessen er bij 1 of 2keer per week kan het volgens mij best wel. (wel zo veel mogelijk van 1 persoon)

ongeveer 1 1/2 jaar later heb ik een hengst gehad.
hij was toen 4 en we hebben hem in 3/4 weken zadelmak laten maken.
ik had toen 1 keer daar gereden en natijd gewoon zelf,
dat ging heel goed en heb veel van hem geleerd en hij veel van mij.
Laatst bijgewerkt door askazita op 16-05-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:34

Er wordt altijd gezegd dat groen op groen een slechte combinatie is. Paard is dus nog erg groen, half jaar onder het zadel is niks en je zal zelf er dus nog een heel belangrijk stuk van de basis in moeten rijden.
Je kan nog wel wat verwachten aan streken, de meeste ( jonge) paarden gaan dat pas echt doen als ze 100% vertrouwen in de situatie hebben :o , ofwel zelf genoeg balans hebben om gek te doen.
Basis werk ben je nog ruim 1 tot 2 jaar mee bezig, maar met de juiste begeleidign zou er veel mogelijk moeten zijn. Hoeveel ervaring heb je? Hoeveel, goede, begeleiding heb je?
1x per week een uurtje is waarschijnlijk te weinig als je zelf weinig ervaring hebt, maar als je wat meer ervaren bent kan dat wel.

Het hangt dus van heel wat factoren af, het belangrijkste is dat je eerlijk tegenover je zelf bent over wat je wel en niet kan en ook zeker weet dat je goede begeleiding hebt. Dat laatste is vaak lastig te vinden; veel instructeurs besteden te weinig aandacht aan een solide basis, waardoor je uiteindelijk heel veel problemen kan krijgen. Bang zijn kan ervoor zorgen dat je het paard onzeker maakt en dat kan ook weer veel problemen opleveren. Een onzeker paard met een onzekere ruiter kan een levensgevaarlijke combinatie zijn!

Een paard wat pas een half jaar onder het zadel is bijv. nog niet klaar voor trucjes en kunstjes, maar moet alleen nog maar opgeleid worden om de juiste balans te vinden, spieren te versterken en goed te gebruiken, soepel te worden, en vertrouwen te krijgen.

Een verhaal als dit valt of staat dus met de ervaring van jou en van de instructie en van wat je zelf wil; als je de tijd wil nemen om dit paard goed op te leiden ( en dus voorlopig (nog) niet aan wedstrijden denkt) zou het moeten kunnen. Als je dit jaar bijv. nog wedstrijden wil rijden, kan je beter voor een wat verder doorgereden en bevestigd dier zoeken.
Succes!

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:45

Het wordt niet mijn eerste paardje, ik heb hiervoor een pittige 7 jarige merrie gehad maar deze was toch al wel 2,5 jaar onder het zadel dus dat is wel een groot verschil met een 4 jarige die 6 maanden onder het zadel is.

Ze is ook al erg allround gereden. Ze gaat vaak op buitenrit, ook alleen. Er wordt mee gesprongen en gewoon mee in de bak gereden. Heeft nog nooit gesteigerd of problemen gegeven, ook niet bij het inrijden. Verder heeft ze een heel koel karakter.

Mijn doel is lekker recreatief allround met haar bezig te gaan.
Laatst bijgewerkt door Joyce081084 op 16-05-11 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:48

Ik had al een paar jaar niets meer met paarden gedaan totdat ik mijn paard kocht als bijna 2jarige. Met ontzettend veel hulp heb ik haar (toen ze zover was) zover gekregen dat ze opgevoed was, zadelmak was, en ingereden. Met doorrijden heb ik om hulp gevraagd, want we lagen continue met elkaar in de clinch (twee "groentjes" bij elkaar?). Nu is ze alweer 10 en qua rijden super. Met hulp van bijrijdsters die wat meer in de dressuur zijn loopt ze toch ook best soepeltjes (en dat voor een tinker :Y) ).

Ik zou zeggen doe wat je zelf graag wilt, maar als het kan hulp erbij nemen. Het is niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt :)
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 16-05-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:56

Wedstrijd ambitie heb ik niet echt, misschien later als het ooit eens begint te kriebelen.
Al vind ik het wel erg leuk om dressuur oefeningen te doen.

Goede begeleiding neem ik sowieso ook al had ik er eentje van 10 op het oog bij wijze van.
Denk dat dit nooit kwaad kan als je begint met een nieuw paard.

Ik ben overigens wel heel blij met al jullie reacties, hier heb ik zeker iets aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:59

Met goede begeleiding kan je gewoon prima op een jong paard rijden hoor! En ieder paard probeert je een keer uit.. Ik had een merrie van 14 en dat was een etterbak, die kon uitproberen als de beste! Ieder paard heeft gewoon z'n streken en z'n fratsen.. Als jij gewoon goed kan zitten, een goede instructrice of instructeur vind en gewoon lekker gaat rijden dan komt dat echt wel goed met je beestje :)

loes__ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:03

Ik rij nu 3kwart jaar op een (nu ongeveer jarig) 5 jarige merrie. ik heb hiervoor 5 1/2 a 6 jaar manegepaarden gereden. ik rij er ong. 3 a4 x per week op en heb er al flink van geleerd, dat doe ik nu eigenlijk pas echt sinds 3 maanden ofzo. het was in het begin even wennen, maar met de goede begeleiding ben ik er wel uitgekomen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:06

Ideaal is het niet maar als je een klik hebt, vind ik veel belangrijker!
Ik kocht mijn eerste paard 2 jaar geleden. Was net 3 en 3 weken zadelmak. Ik had maar 3 jaar op een manege gereden Was toen al 7 jaar geleden en verder alleen verzorgpaarden gehad.
Dus best een groter stap en zeker omdat ik al een half jaar niet meer fanatiek reed.
Toch heb ik hem gekocht want hij was gewoon het paard voor mij en dat vond ik veel belangrijker.
Het opleiden zal langzaam gaan maar je merkt dat je echt vooruit gaat en dat is zo ontzettend leuk!
Ik heb wel iedere week les en soms 2x in de week zowel prive als groepsles.

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:19

_Jessie schreef:
Ideaal is het niet maar als je een klik hebt, vind ik veel belangrijker!
Ik kocht mijn eerste paard 2 jaar geleden. Was net 3 en 3 weken zadelmak. Ik had maar 3 jaar op een manege gereden Was toen al 7 jaar geleden en verder alleen verzorgpaarden gehad.
Dus best een groter stap en zeker omdat ik al een half jaar niet meer fanatiek reed.
Toch heb ik hem gekocht want hij was gewoon het paard voor mij en dat vond ik veel belangrijker.
Het opleiden zal langzaam gaan maar je merkt dat je echt vooruit gaat en dat is zo ontzettend leuk!
Ik heb wel iedere week les en soms 2x in de week zowel prive als groepsles.

Wat leuk om te lezen :)
En dat is zeker een grote maar ook gedurfde stap!

Zelf heb ik ook al een half jaar niet fanatiek gereden maar de laatste paar weken heb ik het wel weer een beetje opgepakt.
Met de E-pony die ik op het oog heb had ik ook direct een hele leuke klik. Het is een gewoon een dier met een heel fijn karakter en een echte kroelkont ook nog eens <3
Ik heb al verschillende paardjes bekeken, ook zeker hele mooie, brave en lieverds maar als de klik mist dan houd het voor mij ook op want dit vind ik heel erg belangrijk.

A.s. weekend ga ik voor de 2e keer kijken en rijden, en dan ga ik denk ik maar gewoon mijn gevoel volgen. :j

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:47

hee !

Je moet absoluut niet onzeker zijn als je een klik hebt met dit paardje..
Het is juist super leuk om zo'n jong ding te hebben, je beleefd heel wat nieuws en als hij niet gemeen is bouw je snel een band op..
Sommige paarden hebben alleen boevenstreken in hun puber jaren maar er zijn genoeg paarden die hun hele leven streken blijven tonen, maar natuurlijk testen ze je iets meer uit op jonge leeftijd.
Mijn tip is om gewoon lekker met hem aan de gang te gaan maar ook om je heen blijven kijken en vragen zodat je extra informatie kan opdoen !

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:49

Ik denk niet dat er zoiets is dat je verplicht zo en zo goed moet
kunnen rijden om op een 4 jarig paard te gaan. Alle paarden proberen
je wel uit, en dit zijn gewoon leuke boevenstreekjes :D
Miss om je wat zekerder te laten voelen zou ik wel adviseren om les erbij te nemen
dat is voor jezelf ook prettiger. En natuurlijk niet verkeerd met een jong paard.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:08

Met goede begeleiding gaat het vast wel goed komen hoor. Heb zelf sinds 2 weken een 4 jarige ruin en kan alleen maar zeggen dat het ontzettend leuk is om hem van alles te leren en te zien hoe snel hij dingen op pikt.
Natuurlijk heeft hij zo z'n jonge paardenstreken, maar als je daar consequent mee om gaat zie je dat het de volgende keer bv. al een stuk beter gaat. Mijn "ervaring" (van 2,5 week! :o )tot nu toe is dat jonge paarden erg snel leren! En ik heb dus ook alleen ervaring met wat oudere paarden. Mijn 1e paardje was 6 toen ik haar kreeg en mijn bijrijdpaard 10 toen ik er mee begon.

Veel succes met je beslissing!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:20

-> RT-P

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:33

als je er zelf vertrouwen in hebt komt het vast wel goed :)

ik had voor mijn pony kocht alleen maar manege les gehad en daarna nog een een jaarling verzorgt,
jaarling werd 4 en dan begint het toch te kriebelen een eigen pony waar je wel op mag rijden.(werd met die namelijk niet gedaan nu nog steedsniet.)
vele hebben gezegd jij kan toch geen jonge hengst aan, wat zielig voor die pony.
Ze zouden hem nu eens moeten zien wel geruint maar 1000% verkeersmak, springt 60cm, kan beginselen van dressuur, loopt zonder problemenbruggen over en langs enge dingen.
Hij is trouwens wel een welsh a nu inmiddels 4.
Denk dat het veel jarloerzie was van klasgenootjes :(

succes met de pony!!