Hoe schrikkerig paard verkeersmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne94

Hoe schrikkerig paard verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:17

Hallo, :D

Ik rij nu sinds een tijdje op een merrie die heel schrikkerig is. Nu zou ik met haar graag ook buitenritjes willen maken maar ze is dus niet verkeersmak.

De merrie schrikt van vanalles, zelf als ze een ''slecht'' dagje heeft, van plasjes in de bak... :')
We hebben een smal weggetje naar/voor huis, ben al eens met haar die kant op geweest maar dat werd niet heel veel, alles vind ze eng... En het weggetje is best smal, en aan de ene kant zit een sloot en de andere kant de draad van het land, daar moet je dus ook nog goed om denken.

Hoe zou ik dit nu het beste aan kunnen pakken om haar toch wat verkeersmak te kunnen krijgen? :) Met zo'n schrikkerig paard weet ik niet hoe en waar ik moet beginnen.

Ben benieuwd wat jullie tips zijn! :j
Laatst bijgewerkt door Anne94 op 15-05-11 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Re: Hoe schrikkerig paard verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:38

eerst met d'r aan de hand wandelen langs het heggetje?! Als ze dit niet meer eng vind erop gaan en met iemand die meeloopt en d'r vasthoud, dan met iemand die d'r los laat en dan met iemand op de fiets ernaast. Als ze dit allemaal niet meer eng vind moet het lukken volgens mij..
Samen met een ander paard kan ook werken, als dit paard iets stoerder is dan dat jouw merrie is tenminste

Anne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:48

max66 schreef:
eerst met d'r aan de hand wandelen langs het heggetje?! Als ze dit niet meer eng vind erop gaan en met iemand die meeloopt en d'r vasthoud, dan met iemand die d'r los laat en dan met iemand op de fiets ernaast. Als ze dit allemaal niet meer eng vind moet het lukken volgens mij..
Samen met een ander paard kan ook werken, als dit paard iets stoerder is dan dat jouw merrie is tenminste

Het heggetje hebben we pas later.... ;) maar zo ver ben ik nog nooit gekomen, alles wat daarvoor al staat is eng, en dan heb je haar dus al bijna in de sloot zitten, en dat moet natuurlijk niet.... Heb het al heel wat keren geprobeert. Maar elke keer weer...
En ik loop tot nu toe altijd aan de hand met haar. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:05

o, ik bedoelde het Weggetje, haha!
Jij bent de leider en jij bepaald of ze er langsloopt of niet. Heeft ze wel voldoende vertrouwen in je als leider?

Anne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:12

max66 schreef:
Jij bent de leider en jij bepaald of ze er langsloopt of niet. Heeft ze wel voldoende vertrouwen in je als leider?

Haha, ja inderdaad! :D
Ja, we hebben wel vertrouwen in elkaar. Maar het is gewoon zo'n onverwacht paard, Ze schrikt van alles wat je zelf al niet eens meer ziet bewijze van... :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:12

Ik ben met mijn jaarling begonnen met een papraplu in de bak, een bal, een opblaasmonster }> enz, gewoon schriktraining dus :)
Meneer is nu vrijwel nergens meer bang van ook als we naar buiten gaan niet. (hij is ondertussen 2 dus we zijn al een jaartje bezig.) Buiten pak ik ook kleine dingen aan zoals een plastic zak, stilstaande tractor alles wat er maar is. Alles wat eng is moet je niet zien als eng maar als een uitdaging. Als je gaat wandelen en je komt iets eng tegen stel je het voor aan je paard en blijf je rustig. Als ze rustig is (of zo rustig als ze kan worden op dat moment) loop je terug en is het genoeg geweest.
Ik en mijn paardje kunnen tegenwoordig al een half uur lopen zonder gek gedoe, gewoon lekker ontspannen.

Anne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:16

IggyPop schreef:
Ik ben met mijn jaarling begonnen met een papraplu in de bak, een bal, een opblaasmonster }> enz, gewoon schriktraining dus :)
Meneer is nu vrijwel nergens meer bang van ook als we naar buiten gaan niet. (hij is ondertussen 2 dus we zijn al een jaartje bezig.) Buiten pak ik ook kleine dingen aan zoals een plastic zak, stilstaande tractor alles wat er maar is. Alles wat eng is moet je niet zien als eng maar als een uitdaging. Als je gaat wandelen en je komt iets eng tegen stel je het voor aan je paard en blijf je rustig. Als ze rustig is (of zo rustig als ze kan worden op dat moment) loop je terug en is het genoeg geweest.
Ik en mijn paardje kunnen tegenwoordig al een half uur lopen zonder gek gedoe, gewoon lekker ontspannen.

Een kleine schrik training zo misschien nog wel eens kunnen. Maar die merrie word nu 8 jaar, dus ik denk dat het dan wel lang gaat duren. Elke keer weer lopen we langs het zelfde ding, en elke keer is het weer eng. Dus heel ver kom je dan niet.. ;)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:20

Een paard is een kuddedier, dus ik zou een ervaren en braaf paard meenemen. Ken je iemand die zo'n paard heeft?

Ik zelf heb een super verkeersmak paard. Momenteel nemen wij alle niet verkeersmakke en jonge paarden mee op pad. Dit gaat bijzonder goed. Mijn paard straalt rust uit en de jonkies en de niet verkeersmakke paarden volgen hem braaf. We doen dit altijd met maximaal 1 ander paard erbij. Dus met zijn tweetjes.

Succes ermee!

Anne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:29

Illusion1990 schreef:
Een paard is een kuddedier, dus ik zou een ervaren en braaf paard meenemen. Ken je iemand die zo'n paard heeft?

Ik zelf heb een super verkeersmak paard. Momenteel nemen wij alle niet verkeersmakke en jonge paarden mee op pad. Dit gaat bijzonder goed. Mijn paard straalt rust uit en de jonkies en de niet verkeersmakke paarden volgen hem braaf. We doen dit altijd met maximaal 1 ander paard erbij. Dus met zijn tweetjes.

Succes ermee!

Ik kan wel eens om me heen kijken of er nog echt een verkeers mak paard in de buurt is, maar dat zal moeilijk worden denk ik. :j Maar zal in ieder geval eens een kleine schriktraining doen, Maar ik denk dat ik daarna niet snel de weg nog uit kom.

Dus meer tips zijn dus altijd nog welkom! +:)+

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:34

Anne94 schreef:
Illusion1990 schreef:

Succes ermee!

Ik kan wel eens om me heen kijken of er nog echt een verkeers mak paard in de buurt is, maar dat zal moeilijk worden denk ik. :j Maar zal in ieder geval eens een kleine schriktraining doen, Maar ik denk dat ik daarna niet snel de weg nog uit kom.

Dus meer tips zijn dus altijd nog welkom! +:)+

Jammer dat je niet bij mij in de buurt woont, ik had je graag megenomen...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:43

Je zegt dat ze je vertrouwd maar ben je ook echt haar leider? Ik doe met mijn nieuwe paard (wat ik met succes ook met mijn andere paard heb gedaan) grondwerk zodat hij mij eerst vertrouwd en dan kan ik zo langs enge dingen en vertrouwen ze mij als leider zonder dat het "te" eng is.
Ik heb een doodsbang paard super verkeersmak gekregen!!
Hoop dat het je gaat lukken met welke oplossing dan ook want buiten rijden is het leukste wat je kan doen!!

Succes!!

Anne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 21:14

Zoek schreef:
Je zegt dat ze je vertrouwd maar ben je ook echt haar leider? Ik doe met mijn nieuwe paard (wat ik met succes ook met mijn andere paard heb gedaan) grondwerk zodat hij mij eerst vertrouwd en dan kan ik zo langs enge dingen en vertrouwen ze mij als leider zonder dat het "te" eng is.
Ik heb een doodsbang paard super verkeersmak gekregen!!
Hoop dat het je gaat lukken met welke oplossing dan ook want buiten rijden is het leukste wat je kan doen!!

Succes!!

En wat voor grondwerk doe je dan? Want ik kan momenteel niet rijden wegens een kleine blessure van het paard. Maar zo iets zou dan wel kunnen. :)
Zelf hoop ik ook dat het gaat lukken, heb er echt weer even zin in om buitenritjes te maken! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:59

Je bekijkt het te veel als mens,
vanuit het paard gezien is er echt niet het vertrouwen dat er nodig is, want dan zou het paard echt niet zo schrikken.
Het is dat het paard jou niet echt als zijn leider ziet, dus daar meer op werken en het probleem zal als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Dit klinkt heel simpel, en dat is het ook wel, maar echt niet zo makkelijk om dit uit te voeren, de fout zit niet bij het paard, zoek de fout bij jezelf.
Verander jezelf, en je hebt ook ineens een heel ander paard voor je staan.

Anne94 schreef:
max66 schreef:

Haha, ja inderdaad! :D
Ja, we hebben wel vertrouwen in elkaar. Maar het is gewoon zo'n onverwacht paard, Ze schrikt van alles wat je zelf al niet eens meer ziet bewijze van... :)

Anne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:03

aeolusnr1 schreef:
Je bekijkt het te veel als mens,
vanuit het paard gezien is er echt niet het vertrouwen dat er nodig is, want dan zou het paard echt niet zo schrikken.
Het is dat het paard jou niet echt als zijn leider ziet, dus daar meer op werken en het probleem zal als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Dit klinkt heel simpel, en dat is het ook wel, maar echt niet zo makkelijk om dit uit te voeren, de fout zit niet bij het paard, zoek de fout bij jezelf.
Verander jezelf, en je hebt ook ineens een heel ander paard voor je staan.

Oke, dankje. :)
Maar ik denk dan wel dat het paard sowieso weinig vertrouwen in mensen heeft. Diegene die voor mij op haar gereden heeft, had het zelfde probleem, en de eigenaars ook.
En hoe zou ik dan nog meer haar vertrouwen kunnen krijgen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:54

Mijn vorige paard was ook schikachtig, en heeft nooit alleen weg kunnen gaan. Dat werd gewoon gevaarlijk. Soms werkt het door eerst regelmatig met een ander paard erbij weg te gaan. Zo leren ze de route kennen, en hebben steun aan het andere paard. Ook iemand die voorop met de fiets meegaat kan helpen!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:26

Ik heb Parelli gedaan met mijn merrie en doe nu met beide paarden freestyle (Emiel Voest) omdat ik vind dat je daarmee iets verder komt maar beide heel leuk en goed om te doen, je kan hierbij duidelijk je plek aangeven en ik heb met mijn merrie geen enkel probleem meer en ze loopt overal achter me aan!!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:43

Ik heb het ook TS :j mijn merrie is 6 en schrikt ook overal van. We zijn nu zo ver dat ze niet echt meer schrikt van de dingen op stal (soms nog wel, maar niet heel erg)
Maar op straat is het gewoon echt erg! Ze is niet gek op auto's die van achter der komen, en als er net op dat moment een vogel fluit (bij wijze van spreken) gaat ze helemaal los! Zo is ze 1 x voor een auto gesprongen en dan gaan lopen. Gelukkig reed die man niet hard en ging hij heel hard remmen. Mijn paard stond toen 30 meter verderop te bibberen van schrik, op mij te wachten..
Dat was de laatste x dat ze op straat is geweest, hoe spijtig ook, ik neem het risico niet meer..
Ik hoop dat het bij jou en je paard wel lukt, want het is zo fijn om gewoon een ritje te kunnen maken in de zon..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:26

eerst iemand er naast laten lopen en erop zitten (je hebt meer controle over het paard als je er op zit (ik tenminste xd)).
Maar mijn verzorgpaard is ook heel schrikkerig en ziet ALLES, maar ze was heel snel verkeersmak ;) ligt er ook aan of het weiland naast de weg staat ;)

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:51

grondwerken in de bak om haar vertrouwen te winnen. Daar kun je dan wat schriktraining uitproberen, als dat allemaal goed gaat kun je misschien wel zo de weg op. Als jij de standvastige leider bent die de situatie goed kan inschatten, zal ze zich wel bij je aansluiten. Succes.

basha10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:44

Ik wil wel toevoegen dat er beter iemand op en weet iemand er naast kan lopen zo dat als de weg trekt degene die er op zit haar altijd nog heeft en ik zou het alleen doen als je er zelf vertrouwen in hebt en als je ziet dat je paard voor iets bang is vooral zelf er niet heen gaan kijken

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:32

Ik weet niet of het eerder is gezegd, maar ik zou eerst eens vanaf de grond beginnen. Dus: Grondwerken, leuke oefeningen, en het paard zelfvertrouwen geven door extreem te belonen bij hele kleine dingen. Ik zou in eerste instantie beginnen met leid oefeningen, en later een soort van mini obstakeltraining gaan doen Zo kan je bijvoorbeeld in de bak "gekke" dingen neerleggen als een paraplu en een zeil, en bij elk kleine stapje er naar toe, elk klein beetje interesse in het rare object echt extreem belonen.

Op de site van Nalanta (Eva Roemaat) staat onwijs leuke info over bijvoorbeeld grondwerkoefeningen, je paard krijgt er echt onwijs zelfvertrouwen van na een tijdje, wat heel leuk is om te zien!

http://www.everyoneweb.com/nalanta/

Neem de tijd, en maak het leuk!!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:32

Wat ik bij mijn merrie merk is dat alles opstapelt. Bij het eerste enge ding spant ze haar spieren. Bij het tweede enge ding gaat haar hoofd omhoog, ogen wagenwijd open en en als ze daarna nog een keer schrikt probeert ze echt een sprint te trekken. Zij kan de spanning tussendoor moeilijk loslaten. Wat ik bij haar oefen is bij de eerste tekenen van spanning zet ik haar stil (ookal zie ik zelf niks) en wacht tot ze zichzelf weer wat kalmeert. Daarna gaan we weer verder. In eerste instantie waren dit maar 5 passen en dan begon ze weer, maar nu kalmeert ze eignlijk gelijk. Punt als je doorloopt als ze adrenaline in haar lijf heeft en ze schrikt nog een keer ergens van dat het dan opstapelt en de volgende reactie heftiger is. Als je haar de tijd geeft om te kalmeren en de adrenaline te laten zakken dan worden de schrikreacties minder heftig en leren ze sneller te ontspannen.

Mij heeft het erg goed geholpen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:38

Eerst in een veilige omgeving oefenen met 'enge dingen' , in de bak bijvoorbeeld met wapperende tassen, zeiltjes etc.
Daarna aan de hand buiten en dan pas erop. In ieder geval zo doe ik het, en hele enge dingen zoals vrachtwagens enzo eerst aan de rand van een weiland bij een weg of van een afstand en daarna langs de weg. Veel tijd in investeren heeft mij geholpen, ze is nu veel minder bang.
Maar zaterdag waren er windhoornblazers en een draaiende molen en dat was allemaal teveel van t goeie, dus voor de veiligheid maar naar huis gegaan.
Maar de kleine dingen zijn we overheen en de spoorwegovergang is ook behaald door in een weiland met lange leadrope naast spoor te gaan staan, zo kan ze wel rondjes rennen maar niet wegrennen en ook niet naar het spoor toe oid maar komt wel in aanraking met de trein en de geluiden van de rinkelende overgang.
Veel en vaak herhalen en zorgen dat je het eerst in een veilige omgeving doet dat jij en je paard niet gewond kunnen raken. Je kunt ook iemand vragen even langs de bak/wei te crossen met een scooter oid of een trekker te laten draaien en daar langzaam steeds dichterbij naartoe lopen met paard. Aaien als geruststelling en pas verder gaan als paard rustig is, kleine stapjes per keer en wachten totdat ze haar lippen likt (teken dat ze iets geleerd heeft in het vertrouwen)

inspiratie=parelli

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:39

ik heb zelf ook een behoorlijk schrikachtig paard, maar heb ook nog een shetlander die totaal nergens bang van is! dus vaak gaat de shetlander mee en als mijn paard het ziet dat de shetlander niet schrikt is hij zelf vaak ook rustig. eerst ben ik veel met de shetlander mee gegaan maar telkens vaker ga ik alleen op pad,en het gaat eigenlijk al vrij goed, dus wat ik wil zeggen is dat je misschien kan proberen eerst met andere makke paarden mee te gaan tot dat, dat eigenlijk best goed gaat en daarna eens een keertje alleen te proberen of in plaats van een paard een persoon op de fiets er naast meenemen. en natuurlijk veel oefenen met gekke dingen zoals een paraplu in de bak neerleggen ofzo net als hierboven ook al is gezegd. :D ik wens je veel succes met het verkeersmak maken van je paard :)

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:10

Hey, alle tips die hier gegeven worden zijn heel nuttig! Maar heb je er al aan gedacht dat je het vooral heel vaak moet doen om verbetering te krijgen?
Mijn paard is ook zo'n schrikachtig type, en naar mijn mening nog lang niet perfect verkeersmak. Ik ga wel elke keer na het rijden met haar naar buiten. Als ik bv een week niet met haar buiten ben geweest staan we meteen weer 5 stappen terug in het proces. Een paard verkeersmak maken is iets wat je vooral moet volhouden, jaren lang en onderhouden door elke keer dat je gaat rijden ook even buiten te komen.