Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:38

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar beginnende ruiters die ook met een groen paard zijn begonnen in de paardenwereld.
Ze zullen er vast wel zijn, en ik ben erg benieuwd hoe dit bij jullie verlopen is.
Is het een aanrader (zou je het zo weer doen?) of juist niet?

Dit omdat ik een enorme knuffel van een 3 jarige merrie hier heb staan, en mn vriend aan het leren is om te rijden. Maar wegens zwangerschap zou ik haar, als we haar nu weg zouden brengen, niet zelf kunnen door-rijden. Mn vriend zou dit maar al te graag doen (natuurlijk wel onder begeleiding van een instructeur, maar ook zonder begeleiding thuis verder trainen.)

Zelf zit ik een beetje in dubio, aan de ene kant is het echt een braaf paard in de omgang, en mn vriend kan ook goed met haar overweg. Dus wat betreft de klik zit het wel goed. Maar aan de andere kant vind ik het wel spannend, een groen paard en een groen mens aan elkaar te koppelen..

Hoe zijn de ervaringen van mensen die dit ook gedaan hebben?
Die als het ware hebben leren rijden op een jong paardje?

Annetje

Re: Groen paard met beginnend-paarden mens, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:40

Moderatoropmerking:
HAW is bedoeld voor het plaatsen van foto's. Daarom verplaats ik je topic naar RT-D

Swift

Re: Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:42

Waarom laat je haar niet lekker nog een jaartje staan, veel beter voor het paard. Dan kun je zelf de basis erin rijden en daarna samen met je vriend gaan rijden waarbij jij het technische stukje voor je rekening neemt en hij meer het beweging geven zeg maar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:43

Mijn ervaring is niet al te best ;-)

Wij hebben een stalgenootje die met een groen paard kwam terwijl ze zelf ook groen is.
Het paard was al wel zadelmak.
Maar helaas ook aardig ondervoed en jonger dan we dachten (wij kwamen er later achter dat hij 2,5 was inplaats van 3,5 waarvoor hij verkocht was)

Hij was in het begin super braaf en hij werd tevens bij gereden door iemand die wel ervaring heeft met jonge dieren.
Hij heeft een poosje op het land gestaan omdat hij dus te jong was.
Is toen goed bijgetrokken en zag er weer goed en gezond uit.
Nu kan de eigenaresse er niet meer op en moet hij verkocht worden.
Beestje is haar gaan proberen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:44

ik zou ook de merrie nog even lekker wegzetten...
Green and Green makes black and blue..ik ben van mening dat tenminste een partij ervaren 'moet' zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:49

Het is de bedoeling dat het gewoon een recreatief paardje blijft, dus alleen stap, draf, galop is al voldoende. Meer hoeft ze van mij niet te kennen. Opzich wel het niveau van een beginnende ruiter lijkt mij dus..
Bij-rijden door een ervaren ruiter is ook geen probleem. Ik zal er zelf vrij vlot al weer op kunnen, en anders heb ik ook nog mn bijrijder voor mn andere jonge paardje die ik zou kunnen vragen.

Alleen wij beiden zijn niet voor dagelijks rijden geschikt, en mn vriend zou dat wel kunnen.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:51

Ik zou het in iedergeval niet zonder begeleiding doen...
Ik heb er geen ervaring mee, en het is natuurlijk wel erg leuk dat je
vriend er zo enthousiast over is! Maar miss is het verstandiger om het niet te doen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:53

Tja ik zou zeggen waarom niet.
Je kan niet zeggen je mag er niet op terwijl hij het wel leuk vind( ik neem aan dat jullie samen leven en dus 1 financieel plaatje hebben. )Waardoor ook hij voor het paard betaald.
Mijn vriend rijd ook af en toe op mijn pony, word ze echt niet slechter van.
Ik vind het alleen maar leuk om te zien.
Meestal zijn mannen juist iets minder pieperig dan wij dus worden de paardjes ook wat manser gereden waardoor het beestje ook minder aanstellerig word met enge dingen.
Plus dat ze niet zo veel vragen aan het paard waardoor het paard lekker haar rondje hobbelt en conditie opbouwt voor jou zometeen.
Als jij hem daarnaast gewoon lekker fanathiek lobberde voor de goede bespiering dan is er volgens mij niet zoveel aan de hand hoor.
Tja en anders nog een jaartje laten staan, ik zou het mijn vriend wel gegund hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:54

Groen op groen geeft blauwe plekken. Ook als je niet meer wilt dan stap, draf, galop, zul je er waarschijnlijk wel mee naar buiten willen. Een paard verkeersmak maken is ook niet voor iedereen even makkelijk.

Ik zou de periode van je zwangerschap gebruiken om het paard door een vertrouws persoon hoger op laten leiden. Een goede basis is de beste garantie op een lang en gelukkig leven voor je paard. Als het uiteindelijk niet bij jou is, dan bij een ander....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:55

Eens met vanLotje.
Het voordeel wat je hebt als je als ervaren ruiter een jong paard opleidt, is dat je geen stomme fouten maakt, hulpen gelijk goed aanleert, omdat je later er nog meer knopjes op moet zetten. Bijvoorbeeld geen sporen gebruiken om paard aan het been te maken, omdat je weet dat je je sporen later nodig hebt om te verfijnen.
Het paard direct terugrijdt op zit, itt tot een onervaren ruiter die het in de eerste instantie met de teugels op zou lossen. Je wendingen direct op de zit rijden, ipv met je teugels. Zulke dingen.

idd. Green and green makes black and blue.

Shanna schreef:
Het is de bedoeling dat het gewoon een recreatief paardje blijft, dus alleen stap, draf, galop is al voldoende. Meer hoeft ze van mij niet te kennen. Opzich wel het niveau van een beginnende ruiter lijkt mij dus..

Maakt niet uit, juist een onervaren, groen paard moet zó gereden worden dat het de rug bol maakt, en de achterhand goed onderbrengt. Dat het paard zichzelf draagt, in balans is, sterk genoeg om de ruiter goed te leren dragen, op een nette manier de wendingen doorkomt. Verder moet een paard altijd recht gericht worden, om goed in zijn lijf te zitten en blessures en spierklachten te voorkomen. En dat is recreatief net zo goed belangrijk.
Dat kan een beginnende ruiter niet aanleren, want die zit op de rug te stuiteren, houdt zich vast aan de teugels, en weet ik wat neit. En dat is leuk en aardig, maar daar kun je een jong paard rap mee naar de bliksem rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:58

ik heb als groentje vaak met jonge pony's en onervaren paarden gereden. Ik heb met schade en schande, vallen en opstaan geleerd. Nu, zoveel jaar later, gaat het rijden met onervaren of jonge paarden toch allemaal net dat ietsje vlotter. Groen met groen kan goed gaan mits er continu begeleiding is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:01

Het kan goed en fout gaan. Mijn vriend heeft toch wel wat talent en met wat aanwijzigen vanaf de grond zit hij erg netjes en kan een paard op het juiste moment bijsturen. Ze moeten namelijk toch wel wat balans en coördinatie hebben om onverwachte bewegingen op te vangen en op het juiste moment een release geven.

Een onervaren persoon kan als voordeel hebben dat ze vaak heel naïef zijn in hun doen en laten. Terwijl veel ervaren ruiters toch wel met knikkende knieen er de eerste keer op gaan. Paarden voelen dat feilloos aan. Om dezelde reden kunnen kinderen vaak de meest gekke dingen met paarden en pony's uitvreten zonder dat het fout gaat. Simpelweg omdat ze nergens schrik voor hebben en paarden worden daarin gewoon mee getrokken.

Dus een beginnende ruiter met de benodige onverschrokkenheid, een goede balans/coördinatie in combinatie met een nuchter goed opgevoed paard kan in mijn ogen met goede begeleiding in altijd een ervaren persoon op de grond erbij best een paard inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:03

Mijn vriend kan al enigszins paardrijden, en mijn paarden worden op stem gereden zo rijd mijn vriend nu dus ook al. Ik ben dus niet bang dat hij het paard naar voren zal trappen als hij wilt draven, omdat hij dit nu ook al niet doet. Voor halt-houden net zo.
Echter, het paard waar hij op reed is helaas wegens been-problemen met pensioen, en nu kan mijn vriend dus niet meer rijden. Dit vind hij erg jammer, dus op de jonge merrie leek ons beiden de oplossing, mocht ze onder het zadel net zo braaf zijn als in de omgang.
We wonen inderdaad samen, dus ook mijn paarden deel ik met hem.

De planning is om de merrie in augustus/ september weg te brengen, omdat ik eind juli uitgerekend ben. Tegen de tijd dat de merrie weer naar huis komt, zal ik zelf hopelijk ook weer kunnen rijden. Maar het is voor mijn vriend ook wel zo leuk als hij er dan ook op zou kunnen.
Hij zou minstens 1 keer per week prive-les krijgen, en tot de merrie beleerd is zal dat op een les-paard gaan. Maar met eigen paard scheelt toch heel wat in de kosten, dus zodoende dat dit in onze gedachtes rond-doolt. Hij zou graag vaker dan 1 keer per week rijden, en dan is het wel handig als dat dus op een eigen paard kan.

De meeste zeggen dus Niet doen?
Is dat uit eigen ervaringen of met logisch denken?
Ik ben juist vooral opzoek naar de eigen ervaringen die of juist goed, of juist slecht zijn afgelopen en waarom.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-11 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:07

Ik heb een meisje met een jonge shet begeleid.
Pony was 3,5 toen kwam hij hier een maand op stal om zadelmak gemaakt te worden. Op dat zelfde moment kwam het meisje op mijn pony's lessen (had nog niet eerder op een pony gezeten). Zowel ouders als meisje hebben echt goed naar mij geluisterd, hun best gedaan, zijn heel voorzichtig geweest. Thuis hebben ze bijna een half jaar nog aan de longeerlijn (of aan een touwtje naast de fiets op buitenrit, pony kende het naast de fiets lopen al) gereden, en stukje bij beetje meer los.

Meiden hier op stal met meer ervaring konden er goed op rijden. Hij is ook heel makkelijk betuigd later. Echt een fijne pony dus.

Pony is een gouden pony geworden waar de hele familie heel veel plezier aan gehad heeft en nu rijd de volgende generatie op de ponyclub er mee. Maar ze waren er helemaal over eens dat de volgende pony('s) toch wel iets moesten kunnen. Hoefde geen dressuur talenten te zijn, maar gewoon braaf te rijden en verkeersmak.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:08

Hier een groen persoon met een groen paard :P Hier had ik trouwens ook niet bewust voor gekozen :P
Er zijn zeker fouten gemaakt in het begin uit onwetendheid, mensen die ik dacht dat er iets van konden hebben het ook verknoeid die moeten niet meer langskomen. Nu doe ik het lekker alleen :P
Ik ben geen superamazone ofzo maar ik krijg wel wat van dat beestje gedaan, voorlopig gaan we zonder zadel buitenwandelen.
Voor verkeersmak te maken ben ik echt heel veel aan de hand met haar gaan wandelen. Ge leert ze kennen, waar ze moeite mee heeft, hoe ze erop reageert etc, ...
De allereerste mens op het allereerste paard kunnen ook niet anders dan groen-groen geweest zijn nee?

IK zou een 3 jarig paard ook nog niet op zijn rug belasten en er eerst andere dingen mee doen maar das een andere discussie.
Groen en groen kan imo zeker gaan. Als er goede begeleiding bij is helemaal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:09

Stemhulpen moet een paard leren, dus er niet van uitgaan dat je vriend - omdat hij nu op stemhulpen kan rijden - een jong paard in kan rijden.

Je wilt advies? Niet doen. Een jong paard inrijden is een vak apart. Ook al hoeven ze uiteindelijk niet zoveel te kunnen. Ook al ben je uiteindelijk goedkoper uit, je hebt verantwoording voor een paardenleven. Goede dingen zijn net zo snel aangeleerd als de verkeerde dingen, verkeerde dingen afleren is veel moeilijker.

Ik snap helemaal dat je wilt bezuinigen nu er een kleintje op komst is, maar doe dat niet op de opleiding van je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:12

Paarden begrijpen, snappen wat je doet, en snappen waarom het paard doet wat ze doet, is handig als je jonge paarden wilt gaan opleiden. Ik denk niet dat je vriend daartoe in staat is, TS.

Wat als de merrie niet voorwaarts wil, omdat je vriend haar teveel in de mond zit? Wat gaat hij dan doen?
Wat als ze niet meer wil aandraven/galopperen omdat hij stuitert op haar rug? Wat doe je dan? Zweep erbij, of je vriend leren zitten?
Wat als ze over de buitenschouder wegloopt, rechtdoor, omdat hij scheef zit, en zij daardoor niet de gevraagde wending kan uitvoeren?
Wat als ze doof wordt voor het been? Wat als ze leert steigeren? Wat doen als ze bokt? Kan hij al die dingen oplossen? Denk het niet, hè.....
Niet aan beginnen.
Shanna schreef:
Hij zou minstens 1 keer per week prive-les krijgen, en tot de merrie beleerd is zal dat op een les-paard gaan. Maar met eigen paard scheelt toch heel wat in de kosten, dus zodoende dat dit in onze gedachtes rond-doolt.

Dat zou toch geen argument mogen zijn. Leren op een lespaard is vele malen beter, omdat je dat dier niet kunt verpesten. Met een jong paard, ook al is het zeer correct ingereden, kan dat wel.
Shanna schreef:
Is dat uit eigen ervaringen of met verstandig denken?

Beide, ik heb het helaas heel verkeerd zien gaan, met een en al miscommunicatie tussen paard en ruiter, alles lag aan het paard, en het paard was altijd de dupe.
De ruiter was de dupe van het hele plan, die had vele malen beter kunnen leren rijden als zij had gekozen voor een ervaren leerpaard. Maar ja, een jonkie was goedkoper ;(
Cassidy schreef:
Je wilt advies? Niet doen. Een jong paard inrijden is een vak apart. Ook al hoeven ze uiteindelijk niet zoveel te kunnen. Ook al ben je uiteindelijk goedkoper uit, je hebt verantwoording voor een paardenleven. Goede dingen zijn net zo snel aangeleerd als de verkeerde dingen, verkeerde dingen afleren is veel moeilijker.

Ik snap helemaal dat je wilt bezuinigen nu er een kleintje op komst is, maar doe dat niet op de opleiding van je paard...

Volledig mee eens.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:17

Ik zeg ook niet doen. Mijn merrie is een beetje hetzelfde verhaal. Vorige eigenaar raakte zwanger toen ze haar zouden inrijden. Ze hebben er een paar keer opgezeten in de bak en daarna heeft een veel minder ervaren iemand de merrie een jaar lang meegenomen op buitenritjes. Anderhalf jaar later heb ik haar gekocht. Ze is braaf, maar kent behalve stap, draf, galop, rem en sturen dmv teugelhulpen helemaal niks. Ik kan er nog lang geen B-proef mee rijden. Sturen op zithulpen moet ze nog leren, dat been ook kan betekenen dat je opzij moet wist ze nog niet, stelling?! nooit van gehoord. Om over haar hoofd-houding nog maar te zwijgen. Bovendien is het in de bak nog een staker ook. :+ Ik rij haar nu sinds februari en het gaat vooruit, maar je kan beter de hulpen goed aanleren. Dat kost minder tijd dan het achteraf moeten oplossen. Natuurlijk wist ik dit allemaal toen ik haar kocht en ik vind het een leuke uitdaging om haar op te leiden, maar als ik zelf voor de keuze zou staan dan zou ik mijn groene paard door een ervaren ruiter laten opleiden.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:19

Volgens mij gaan ze haar wegbrengen om in te laten rijden en zou het gaan om het in beweging houden daarna (en eigenlijk het doorrijden).

Is het mogelijk dat je er zelf wel bij bent als hij gaat rijden? Dan kun je het denk ik gewoon proberen en als het niet gaat dan maar niet toch, dan krijgt je paard lekker wat vakantie.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:20

Ooit was ik ook groen toen ik jaren terug met een groen paard begon. (ja, 2 jaar manegeles, maar geen groene paarden en geen verstand van verzorging ed) Ik had het geluk dat ze wel cool in haar koppie was, dus dat we rustig alles samen konden gaan leren. We zijn vanaf het begin meteen lessen gaan volgen, en bij twijfel altijd goede hulp erbij gevraagd. Een vriendin stond ook altijd voor me klaar met al haar ervaring. Qua dressuur zijn we echt heel langzaam vooruit gegaan, maar we hebben allebei heel veel geleerd van elkaar en alle gebieden die met paarden te maken hebben.

De lessen zijn heel belangrijk geweest. Sta open voor adviezen, maar wees ook kritisch omdat je nooit naar iedereen tegelijk kan luisteren.
Laatst bijgewerkt door kschulte op 13-05-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:23

@ Naomi_Azzet: Het gaat niet om het inrijden, het gaat om een goede basisopleiding voor het paard. Zoals Imre eigenlijk heel netjes uitlegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:25

Ik vind het niet slim, een ruiter is er om het paard wat te leren in dit geval, wanneer jouw vriend niet weet hoe iets werkt is dat voor een groen paard heel verwarrend en een paard moet wel heel braaf zijn wilt hij dan rustig blijven. Stel jouw vriend is een beetje gespannen, dan leert jouw paard vanaf dag 1 al omgaan met een gespannen ruiter, dus wordt jouw paard ook gespannen. Dit wil je niet.

Nee, lekker wachten en zelf er pas op gaan als jij er klaar voor bent, dan doe je het minst kwaad denk ik.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:48

Ikkuh!!

Ik was 9 jaar en heb leren rijden op een verzorgpony die net zadelmak was...En t was de grootste angsthaas die ik ooit heb gezien. Ik heb er zelf (logisch op die leeftijd) nooit bij stilgestaan, voor mij was het heel normaal. Ik kreeg toen wel ook manegelessen zodat ik wat vlotter zou leren rijden, maar verder reed ik dus gewoon op die pony. Eerst met heel veel begeleiding, later steeds meer zelf.

Het is goedgekomen uiteindelijk, ik ben er ongeveer ontelbaar keer afgevallen maar gelukkig nooit echt pijn gehad. Ik heb heel veel schrik gehad van het dier, maar er ook fantastisch van leren rijden.

Nu ik wat ouder en wijzer ben 8-) zou ik er zelf nooit voor kiezen voor een kind. Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van de kids die willen leren rijden namelijk afgehaakt waren als het op deze manier moet en daarbij is het gewoon niet tof als je helemaal niks over je pony te vertellen hebt. Aan de andere kant, ik heb wel een prachtige tijd gehad en ik was écht heel gek met het dier. In die zin durf ik ook wel te zeggen dat ik er niks mee heb geleden hoor!

Voor een volwassene en een brave driejarige zie ik het probleem niet zo, mits diegene al wel redelijk kan zitten. Leren lichtrijden met bijbehorend gestuiter lijkt me heel vervelend voor een echt jong paard, beter gezegd, de ruiter moet in balans zitten, dan kan het best. Maar een volwassene kan imo met de juiste begeleiding best met een jong paard omgaan.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:09

Toen ik 10 was kreeg ik mijn 3-jarige, 2,5 maand zadelmakke, pittige en ook eerste paard terwijl ik daarvoor gewoon 1x per week op de manege reed en een beetje rondcrosste op mijn verzorgpony.
Met veel begeleiding, goede oplettende ouders en een beetje geluk zijn we nu M1 dressuur! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:51

Om een paard in te rijden / door te rijden moet je weten hoe je een paard die dingen moet leren. Het kan zijn dat je jonge paard niet begrijpt wat je vriend bedoelt (immers, ze kent het nog niet) en daardoor ongewenst gedrag laten zien zoals op de rem schieten, er juist vandoor schieten, bokken, steigeren noem het maar op.
Jouw vriend moet hiermee om kunnen gaan en zo zeker van z'n zaak zijn dat hij ondanks dit gedrag het paard toch kan uitleggen wat hij bedoelt.

Het kan ook zijn, wat ik verwacht van een beginner, dat hij zelf niet in balans zit, uit het ritme van het paard, misschien toch de teugels net iets te los of juist te strak etc. etc. Dit maakt het voor een jong paard met weinig balans erg moeilijk om te lopen, wenden en goed over de rug te lopen.

Ik reed zelf 6 jaar toen ik mijn paard kreeg, bleek dat ik verkeerd had leren rijden (en dus ook verkeerde begeleiding had) dus paard was na een half jaar compleet in staking gegaan. (Groen paard wat wij moesten inrijden) Met nieuwe, goeie begeleiding opnieuw begonnen en nu kan ik lezen en schrijven met d'r. Maar wij zijn wel eerst flink de fout ingegaan.

Mijn advies? Laat paard lekker een jaartje staan, kan je vriend in die tijd beter leren rijden en kun jij in alle rust je kindje verwelkomen. En voor het paard ook beter imo. (Overigens zal je vriend misschien ook wel heel gestresst/moe zijn van de eerste babymaanden? Niet zo'n geweldig moment om een groen paard te gaan rijden)