paard voelt zich lui aan maar is niet zo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

paard voelt zich lui aan maar is niet zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 16:58

Hallo

een vraag,
mijn paard van 1,70 voelt zich voor mij ontzettend lui aan,
ik ben zelf voorwaartse paarden gewend,
deze moet ik constant benen bij houden,zodra ik maar even het been van hemafhoud dan gaat hij meteen stappen,
nou is mijn vraag hoe krijg ik hem actiever op mijn been?ik heb zelf zware astma als ik hem gereden heb moet ik twee keer pompen,mijn andere jonge paarden heb ik hier geen last van'ik rijd nu op het moment overgangen maar hij hij wil niet meteen vertrekken voor mijn been,
hij is nu vier jaar,hij is best lang en lomp,
hij krijg ook haver maar daar reageerd hij niet op,doe ik voldoende afwisseling met hem,hij staat 24.7 op het land.

corina21

Re: paard voelt zich lui aan maar is niet zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 17:02

Even om mijn titel niet in de war te maken,mijn instructeur zegt dat hij niet lui is,maar het voelt wel zo aan,

patriciavink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:24

Misschien is hij moe van heel de dag op het land staan? Hij kan wel liggen in het land, maar dat is toch anders als op stal staan en rusten. En een zweepje in je handm reageerd hij daar ook niet op?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:57

hij loopt heel even door met de zweep en daarna valt hij meteen weer in zijn oude patroon,

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:01

veel schijnovergangen rijden, van bijna stap naar middendraf en weer terug, op een gegeven moment snapt hij echt wel wat de bedoeling is.
En heel veel geduld....
heb het idee dat lui niet het probleem is maar hij moet actiever worden voor het been.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:03

Hoe groot zijn de andere paarden die je rijd? Als je gewend bent aan kleine paarden, dan is een van 1.70 best aan de maat.
Die hebben vaak ook de gangen van een van 1.70, dus groter, ruimer!
Maar als hij echt "lui" is, dan moet je jezelf niet laten verleiden om bij elke stap te drijven. Daar stompen ze alleen maar meer van af. Of doe eens een paar sporen aan die scherper zijn, of geef hem als je wil dat hij naar voren gaat een por met je benen of een flinke mep met een zweep!
Doe dat dan niet maar 1 keer, maar word consequent in je streven naar een paard dat luistert naar je been hulp, want daar zit denk ik het probleem, paard is niet voor je benen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:05

Hier had ik met mijn fries ook lat van. Totaal géén reactie op het been. Zweep had ze ook sch**t aan. Als ik nu opstap begin ik in de stap al met schakelen, heel ver terug stappen en dan schakelen naar arbeids of middenstap, zodra je nog maar iets voelt van voorwaarts gelijk belonen. Nu ik zo in de stap begin is ze in draf ook veel meer aan mijn been. Later kun je ook in de draf gaan schakelen maar in stap is het net ff wat makkelijker en rustiger voor je astma.

Past het zadel verder wel goed? Daardoor kan er ook een gevoelsmatige rem opzitten

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:07

ja dat is het probleem ook,
bij mijn andere jonge dieren heb ik dit helemaal niet.
mijn ander paard is inderdaad 1,63 en lekker voor mijn benen,
deze grote jongen helaas minder.
ik hoop dat hij me snel beter gaat begrijpen.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:47

Ik heb ook als tip om maar één keer aan te sporen. Dus niet constant je been eraan houden.
Hij moet leren op één hulp voorwaarts te gaan. Als hij niet reageert geef hem dan een tikje met je zweep achter je been, zodat hij wél reageert.
Als je dit consequent volhoudt, zal hij uiteindelijk op een lichte hulp voorwaarts gaan.
Succes!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:51

LEes dat het paard ook nog best jong is en dus nog aan het groeien kan zijn en als hij zn spurt heeft kan hij soms ook niet mee komen met rijden. En het luie kan ook je gevoel zijn bij een groot paard. Zeker als je instructie waarvan ik verwacht dat die kundig zijn voor jou het wel weet. D

e meeste voorwaartse opmerkingen die genoemd worden kunnen werken. Per paard verschillend wat effect heeft.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:58

Wat anderen ook al zeggen: Paard is niet voor je been. Je geeft een hulp en daar wil je reactie op . Als die reactie niet/niet voldoende komt kan je een paar dingen doen: Je hulp herhalen of waar ik in dit geval voor zou kiezen je hulp herhalen en gelijk een venijnige tik met je zweep geven en je paard moet dan snel reageren. Als je paard daarbij in draf/galop valt(vaak alsnog met een niet snel achterbeen) hem even naar voren trappen (een snelle beenhulp geven)totdat ie snel wordt in t achterbeen. Dan gelijk rustig doen en belonen! Als je dat een consequent doet is het probleem na een paar keer over. Hij begrijpt dan dat ie snel moet reageren.

Succes ermee!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 15:53

http://www.youtube.com/watch?v=O5mmNuQxbuc
hier heb ik een filmpje van zijn tweede wedstrijd,
op het einde van de proef als ik e moet afwenden en b rechterhand daar zie je wat ik bedoel,
moet hem letterlijk echt aantikken want daar wilde hij niet meer.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:58

ik heb dit ook bij mijn paard, het is een fjord, best wel stevig gebouwd.
als ik haar wil poetsen staat ze er ook altijd heel rustig bij,
en wanneer ik met haar wil rijden wil ze soms niet eens gaan stappen, ik heb al een zweepje voor haar.
wanneer haar broertje(tieske) erbij is dan wil ze graag bij blijven en dan krijg ik haar wel in draf.
kan dit dan liggen aan de sterke band die ze met elkaar hebben?
Laatst bijgewerkt door EvaaaXX op 09-05-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:00

overgangen maken anders weet ik het ook niet

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:03

Ik heb een paar keer dat stukje bekeken wat je bedoelt, hij is de hele proef attent op jou. Maar daar lijkt hij afgeleidt, hij ziet iets, hij twijfelt. Ik zie geen onwil of luiheid van hem. Maar dat is slechts wat ik eruit haal, iemand anders haalt er misschien iets heel anders uit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:06

sammy1 schreef:
ja dat is het probleem ook,
bij mijn andere jonge dieren heb ik dit helemaal niet.
mijn ander paard is inderdaad 1,63 en lekker voor mijn benen,
deze grote jongen helaas minder.
ik hoop dat hij me snel beter gaat begrijpen.

Van dit antwoord word ik ERUG vrolijk!! Want dat is wat het is, hij moet je gaan begrijpen! Groot paard, jong paard, en waarschijnlijk wat kleinere en misschien wel meer bloed paarden gewend, dat is even slikken soms!
Maar het gaat je lukken, dat weet ik wel zeker! met geduld en duidelijkheid kom je er!!

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:06

Ik denk dat je niet veel meer kan doen dan gedult hebben..
Probeer er een spelletje van te maken, misschien helpt dat?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:07

ok dat kan mischien dus ook met trainen het geval zijn,dat hij mischien afgeleid is en daarom in 1 keer niet reageerd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:13

Paard is inderdaad niet aan het been. Staan al heel wat goede tips bij.
Als ik het filmpje bekijk, vind ik je hele zit onrustig. Je handen bewegen ook vrij veel.
Ik zou ook hieraan gaan werken. Hoe stiller je zit hoe duidelijker je je hulpen kunt maken.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:28

ik ben nog een filmpje op youtoub aan het zetten zodra die erop staat zet ik de link ook hier neer,dat is zijn eerste wedstrijd daar loopt hij weer heel anders dan het vorige filmpje.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:47

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:07

Mijn commentaar blijft na het tweede filmpje hetzelfde.
Ik vind het allemaal erg onrustig en slordig. De basis is niet goed.
Heb je les? Dan zou ik echt met je instructeur(trice) weer overnieuw gaan werken aan je eigen zit been/hand houding en het aan je been worden van je paard.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:00

Ik vind jouw paard er echt niet lui uitzien :) Wel is het duidelijk dat hij niet echt aan je been is, zelf opletten dat je minder hulpen gaat geven, dus echt niet 'kloppen' met je been, reactie krijgen. Als hij wel op de zweep reageert hiermee rijden : zachte beenhulp, geen reactie, tikje erbij. Beenhulp netjes houden en ook echt stil als hij heeft gereageerd, de tik steeds harder. Op een gegeven moment zal hij sneller reageren, als het goed is op de eerste zachte beenhulp ;) Weet niet of dit bij jouw paard werkt, maar zo heb ik mijn pony aan het been gekregen.
Let er ook op dat je hem wat ruimte geeft van voren, het kan ook zijn dat hij jouw beenhulp anders opvat door meer nageeflijk te gaan lopen.
Ook denk ik dat je er rekening mee moet houden dat ieder paard zijn eigen tempo heeft, het ene paard sneller dan het ander, zolang je paard actief loopt is het goed (en dat doet hij!) Wat al gezegd werd, het is een groot paard en hij maakt grote passen. M'n zus d'r paard is echt een snel en voorwaarts paard, dus als zij een keer op mijn pony rijdt is ze geneigd hem over zijn tempo te laten lopen en alsnog vindt ze hem dan lui!! Terwijl hij dat dan echt niet is.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:36

Ik heb het zelf ook, in het begin is hij ontzettend sloom. Zeker met dit weer.
Overgangen rijden helpt voor mij heel erg, dus stilstaand draf etc. Meestal wordt ie dan wel een stuk actiever.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:51

ik ben nu op het gras aan het trainen,
hij is daar stukke fitter,