Doorzitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica66098

Doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:26

Hoi,
Ik zit nu al een tijdje op paardrijden maar heb het gevoel al we moeten doorzitten dat ik heel erg hobbel,
Hebben jullie tips voor een mooie zit?

X Jessica

aerdenhout1

Re: Doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:34

Leg eens een van je handen plat op de kont van het paard, je zal zien dat je dan kan meezitten met de beweging.
Dat komt door het kantelen van je bekken. Nu is de kunst om weer "normaal"te gaan zitten, dus je hand terug brengen naar voor het zadel, en weer wat rechter op.
Zonder beugels rijden is ook een goede, dan kan je het zelfde trucje ook doen.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:35

Probeer je paard eens wat rustiger te laten draven, dan gooit ie vaak wat minder hoog op en verder gewoon lekker ontspannen proberen te zitten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:37

Inderdaad veel zonder beugels rijden. Andere oefeningen:
- rechtop in je beugels gaan staan en stabiel blijven staan. Eerst in stap, dan draf, dan galop.
- lichtrijden (dus niet blijven zitten) zonder beugels; in het begin verga je van de spierpijn, maar het werkt perfect!

edit:
- met je ogen dicht rijden (veilig doen!). Je krijgt dan meer 'gevoel' voor wat er onder je gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 05-05-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:38

inderdaad iets het tempo uit de draf halen. jezelf lang maken, en goed uitademen. de beweging van het paard met het midden van je lijf op vangen en opletten dat je niet met je benen (zowel onder als bovenbenen) gaat klemmen.
en verder is het ook een kwestie van kilometers maken :)

patriciavink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:49

Probeer eens te rijden zonder beugels.. Dat wil bij mij erg goed helpen :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:26

heb vandaag een privéles gehad waarin we o.a. aan het doorzitten hebben gewerkt. bij mij is het zo dat ik mijn bekken niet genoeg kantel, daarnaast heb ik teveel spanning in mijn benen zitten.
aan de longe, zonder beugels en teugels gedraafd. eerst wel met beide handen aan het zadel, later 1 los en daarna 2 los en als een soort vliegtuig gezeten (armen opzij zeg maar). was een intensief lesje, maar wel heel goed. kon ook echt wel wat verschil voelen. had nog wel moeite zodra het tempo wat omhoog ging, maar het ging veel beter dan dat het ging sinds ik weer gestart ben met rijden.

o ja, en ik moest toch vooral ook blijven ademhalen :D! Als het moeilijk wordt of ik focus me ergens teveel op, dan hou ik mijn adem in. op het moment dat ik bewust ging in- en uitademen, ging het meebewegen ook een stuk makkelijker, want ik was spanning kwijt!

nu volgende week het geleerde in de reguliere les gaan proberen toe te passen!

~Danseresje

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:34

HIHI...roep ik ook naar mijn lessers die moeilijk zitten...blijven ademhalen!!!
Bekken kantelen, dat is inderdaad zoals ik al zei het probleem bij het door zitten.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:36

of je gaat zonder zadel.. Dan gaat het vaak vanzelf!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:39

Meegaan in de zijwaartse drafbeweging van je paard ipv alleen "op en neer" meezitten doet ook wonderen :j (je heup mee laten zakken met de heup van je paard).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:41

Als het doorzitten niet lekker gaat, ben je meestal ergens aan het spannen. Meestal je bovenbenen of je billen. Meestal doet de ruiter dit omdat je denkt dan vaster te blijven zitten. Het tegendeel is waar. Door je spieren te ontspannen kom je dieper in het zadel, en zijn de bewegingen beter uit te zitten.

Je begint trouwens met enkele passen, en dat steeds verder uitbreiden.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:43

Minder snel laten lopen misschien, dat werkt altijd wel omdat hij dan minder hobbelt. En een beetje achterover leunen kan ook wel helpen. Ik snap wel wat je bedoelt, toen ik nog op een manege reed had ik soms zo'n paard dat echt heel hoog opgooide. Dan is het bijna onmogelijk om door te zitten haha. Dan ga je het vaak juist verkeerd doen, ik ging dan mijn adem inhouden enzo maar dat moet je in ieder geval niet doen.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:46

Zo heb ik het geleerd:
aan draven (als het moet iemand laten longeren en jij op paard) zonder beugels.
dan gewoon oefeningen met je benen gaan doen zo als:
-knieën heffen (knieën omhoog brengen naar elkaar toe, grote kans dat je iets gaat schuiven in het zadel maar dan zit je wel goed!)
-kikkerzit (benen helemaal los van het zadel, erg goed voor de spiertjes..pfff haha)
-gooi eens je buiten been over z'n hals( het lijkt moeilijk, maar het valt best mee! en let op: zonder dat je het door hebt blijf je keurig op je kont zitten!)

succes!

als je iets niet snapt moet je maar even pb-tje sturen! :)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:48

Wat ik zelf heb gemerkt, ik had dit probleem namelijk ook. Is dat ik nu ik nieuwe laarzen heb en mijn onder been daardoor een stuk stiller kan houden ik ook beter Zit. Concentreer je dus eens op een heel stil onderbeen. Succes

Edit: een paard dat goed nagefelijk en ontspannen is zit ook fijner uiteraard

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:00

En dat is een heel waar verhaal doerakje!. Mijn vorige paard gooide heel hoog op en was niet uit te zitten, alleen als hij over de rug liep kon je dat volhouden!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:27

paard waar ik vandaag de les op deed, liep ook echt wel stukjes nageeflijk en dat verschil kon ik inderdaad goed voelen!
de oefeningen van her en der dingen aanraken enzo, vond ik nog wat engig.....ach, misschien over 3 weken...dan ga ik weer zo'n les doen!

~Danseresje

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:29

aerdenhout1 schreef:
Leg eens een van je handen plat op de kont van het paard, je zal zien dat je dan kan meezitten met de beweging.
Dat komt door het kantelen van je bekken. Nu is de kunst om weer "normaal"te gaan zitten, dus je hand terug brengen naar voor het zadel, en weer wat rechter op.
Zonder beugels rijden is ook een goede, dan kan je het zelfde trucje ook doen.

Meteen geprobeert net en inderdaad je gaat dan anders zitten!!
Zonder beugels rijd ik al veel maar die hand op de kont gaf toch weer een heel ander gevoel!
Bedankt!!!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:54

Bij die hand op de kont, zit je dan eigenlijk een beetje gedraait? Want 2 handen lijkt me wat moeilijk als je aan het rijden bent :+ Ik ga het ook proberen morgen/overmorgen, ben benieuwd!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:11

Nienke96 schreef:
Bij die hand op de kont, zit je dan eigenlijk een beetje gedraait? Want 2 handen lijkt me wat moeilijk als je aan het rijden bent :+ Ik ga het ook proberen morgen/overmorgen, ben benieuwd!

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.....want als ik dat dan zonder beugels zou doen, dan kukel ik er denk ik alsnog vanaf. Ben benieuwd. Indien het met een hand is, kan ik het komende les proberen, anders over paar weken in mijn volgende priveles.
Heb overigens kramp in mijn arm van me aan het zadel vasthouden:+! Was in het begin echt schijterig en ging alle kanten op....maar ja, 1,72m is dan best hoog!

~Danseresje

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:44

misschien is een bokriempje in dat geval handig. dat houdt wat makkelijker vast dan de voorkant van je zadel....

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:40

Ik vroeg me eigenlijk af wat de juiste manier is van doorzitten?
Want mijn paardje hobbelt ook wat en daarom zit ik nu door, door mijn bekken te kantelen. Of moet je kunnen doorzitten zonder je bekken te kantelen?
Want dan kan ik ook tips gebruiken :P

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:47

Ja idd, het lijkt mij dat je juist niet je bekken moet kantelen, maar eerder in dit topic is het juist als goed vermeld :P Ik raak in de war!!
Maaar hoe kan je dat voelen en hoe kan je dat bij jezelf toepassen tijdens het rijden, want ik heb niet zoiets van: Ja nu moet ik mijn bekken kantelen en dan kan ik beter doorzitten :+

DaniqueFame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:56

Blijf vooral ontspannen zitten, is altijd het belangrijkste!
Laat je paard wat zachter draven zodat je hem beter kan uitzitten.
Probeer anders zonder beugels te rijden, dat helpt stukken beter kwa zit! :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:58

Probeer ook tijdens het doorzitten eens je bekken allebei de kanten op te kantelen. Gewoon om eens uit te proberen hoe je zit en hoe je wel of niet moet zitten. Je voelt meteen verschil. Ik merkte gister wel dat het voor mij helpt mijn bekken iets naar voren te kantelen (rug bol maken zeg maar).

~Danseresje

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:34

Hoe kan je je bekken goed kantelen? Mijn lerares zei ook altijd dat ik m'n bekken meer moest kantelen maar dan heb ik echt het gevoel dat ik heel scheef zit.