Paard naar binnen laten kijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Paard naar binnen laten kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:56

Hee allemaal,

Vandaag hadden we met paardrijles de halve les over, hoe je een paard naar binnen moest laten kijken. Bij mij lukte het echter helemaal niet. Het paard kon het wel, maar ik kan het niet. :o
Vandaar dus mijn vraag.
Hoe kun je een paard naar binnen laten kijken in bijvoorbeeld een volte of gewoon op een lange zijde.

Groetjes,
Biggers

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:58

stelling vragen door licht de binnenteugel op te pakken en hem met het binnenbeen naar de buitenteugel te drijven. Het paard zal dan buigen op de buitenteugel en stelling aannemen.

[RT-P] Hoe het best stelling vragen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:00

vragen en geven op de binnenteugel, buiging vragen op je binnenbeen, begrenzen met je buitenbeen, begrenzen met je buitenteugel.

laten we uitgaan op de cirkel, is het de bedoeling dat het paard gebogen is om je binnenbeen, dus dat been druk je in je paard, met je buitenteugel begrens je zodat paard niet naar buitenvalt. ook met je buitenbeen begrens je zodat de achterhand naar binnen blijft
op je binnenteugel vraag je dan het hoofd naar binnen, dit moet je compenseren met je binnenbeen, alles wat je op de binnenteugel vraagt, moet je op je binnenbeen drukken ;)
in theorie zou het paard zo gebogen op de cirkel moeten lopen

op de lange zijde is het praktisch hetzelfde, alleen vraag je hier geen buiging, dus vraag je enkel het hoofd naar binnen, en druk je met binnenbeen om paard niet te laten afwenden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:01

secricible schreef:
stelling vragen door licht de binnenteugel op te pakken en hem met het binnenbeen naar de buitenteugel te drijven. Het paard zal dan buigen op de buitenteugel en stelling aannemen.

[RT-P] Hoe het best stelling vragen?

Het eerste gedeelte vat ik helemaal. Maar binnebeen naar de buitenteugel drijven?
Bedoel je dan dat je je been naar tegen de buik drukt?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:04

Ja, met je binnenbeen druk je het paard naar buiten, echter moet hij niet naar buiten lopen en dus vang je hem weer op met de buitenhand en been. Hierdoor zal hij gaan buigen om je binnen been.

Binnenteugel heb je niet nodig!!!! Enige wat je daar mee mag doen is de teugel van de hals af halen, maar niet vragen of geven (zoals hier boven aangegeven) of wat dan ook met die teugel.

"Je hebt alleen een binnen teugel, omdat dat de buiten teugel is als je van hand veranderd."

secricible

Re: Paard naar binnen laten kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:09

waarom doe je die hand van de hals af als je er verder toch niets mee doet Quir?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:10

Maar ik denk zelf echter dat ik iets fout doe met mijn hand, want hij maakt dan gewoon een volte als ik met mijn binnenhand wijs waar het paard heen moet kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:12

secricible schreef:
waarom doe je die hand van de hals af als je er verder toch niets mee doet Quir?

je houd netjes aanleuning en door hem van de hals te houden geef je ruimte om te buigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:13

Als het ware allebei je handen naar binnen doen, en met je binnenbeen naar buiten duwen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:15

Bizzybijtje schreef:
Als het ware allebei je handen naar binnen doen, en met je binnenbeen naar buiten duwen.

Kort samengevat dus. :')
Ik zal het voor de volgende keer even uitproberen. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:16

Biggers schreef:
Maar ik denk zelf echter dat ik iets fout doe met mijn hand, want hij maakt dan gewoon een volte als ik met mijn binnenhand wijs waar het paard heen moet kijken.

wsl teveel druk met je binnenhand en te weinig voorbereiding met je binnenbeen.
Paard moet eerst scherp aan je beenhulpen zijn. Een beenhulp = 1 hulp en dus niet het binnenbeen tegen de buik áánhouden. (maakt niet uit of je wil befrenzen of van tempo wilt wisselen, ook een beenhulp is kort en eenmalig want anders wordt hij onduidelijk voor je paard)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:17

Bizzybijtje schreef:

Nee joh :? , buitenhand op de plek houden hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:17

Ik leg die teugel toch echt tegen de hals aan... ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:21

Bizzybijtje schreef:

Nergens voor nodig ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:21

Buitenhand niet naar binnen zetten, maar op de plek houden. Binnenhand mag iets naar binnen gezet worden (lees 2cm!!!).

Secricible: In principe doe je dat niet bewust en gebeurt het vanzelf als je op een juist manier stelling vraagt (de hals buigt de andere kant op, dus weg van de teugel). Voor een jong paard kan het een extra aanwijzing zijn, "kijk je mag die kant op" om zo te leren hoe hij moet gaan reageren. Alleen deze hulpen ga je steeds meer verkleinen. Het is inderdaad een soort ruimte geven om te buigen, maar gebeurt in feite vanzelf al. :)

Een paard wat het nog niet kent (dus net onder het zadel, week of 2) zet ik mijn binnenhand iets naar binnen (nooit terug zetten, maar eerder vooruit!!!!!). Ook als een paard wat stijf is in het begin, wil ik wel eens even extra aanwijzen wat ze moeten/mogen doen (dat is dan een cm of 5 in plaats van 2cm). :)

Bizzybijtje, die teugel komt vanzelf tegen de hals aan als hij buigt!!! Dus hand op de plek houden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:26

Uhm, als ik mijn hand alleen iets opzij doe kijkt het niet naar binnen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:27

Quir schreef:
zet ik mijn binnenhand iets naar binnen (nooit terug zetten, maar eerder vooruit!!!!!).

Heel belangrijk, vaak halen mensen hun hand naar zich toe. Hij moet op gelijke lijn met de buitenhand blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:27

superwoman schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nergens voor nodig ;)

Jammer dan :)) Ik vind het namelijk wel fijner, paard buigt er makkelijker door.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:41

Bizzybijtje schreef:
superwoman schreef:
Nergens voor nodig ;)

Jammer dan :)) Ik vind het namelijk wel fijner, paard buigt er makkelijker door.

Dan begrens je dus extra met je hand. Bedoeling is om voornamelijk me je zit te rijden ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:43

houi er rekening mee dat het wss om manegepaarden gaat
dus hand van de hals af (binnenhand) is voor deze paarden meestal gelijk aan afwenden, en met de normale hulpen zullen de meeste echt niet naar binnen kijken, dus zal je wel iets moeten vragen op die binnenteugel

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:56

Wat is er anders aan een manege paard dan aan welk ander paard?
Als ik op een manege paard stap, rijd ik het zelfde als de sportpaarden die ik rijd. Klopt dat ze in het begin andere (uit)wegen zoeken, maar met consequentie en correct door rijden lopen deze paarden na een half uur zeker niet slechter en al helemaal niet op een andere manier!

Vind ik dus "onzin". Enige wat ik zou kunnen begrijpen is het leren en leren voelen stukke moeilijker is op een paard wat vele verschillende (uit)wegen kent en gebruikt of misbruikt dan op een paard wat maar 1 weg (de juiste weg) kent...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:57

Duhelo schreef:
houi er rekening mee dat het wss om manegepaarden gaat
dus hand van de hals af (binnenhand) is voor deze paarden meestal gelijk aan afwenden, en met de normale hulpen zullen de meeste echt niet naar binnen kijken, dus zal je wel iets moeten vragen op die binnenteugel

Ook met manegepaarden lukt dat gewoon, ze kunnen toch ook gewoon opzij kijken?? . Je moet alleen extra zorgen dat hij niet door je beenhulp valt/gaat.
Het ligt echt niet aan de manegepaarden hoor ;)

edit: Quir was me net voor ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:13

ik zeg niet dat manegepaarden het niet kúnnen, ik zeg dat manegepaarden vaak iets afgestompter zijn
Aan de tekst van TS te zien is het ook de eerste keer dat ze deze "oefening" rijdt, en is het voor haar in het begin niet evident om dit te doen op een paard die er onderuit wil muizen.
daarnaast zijn de meeste manegepaarden niet echt op twee teugels gereden, maar is het meer wenden naar links = links trekken/opendoen
als ts dan stelling vraagt door de teugel open te doen, en iets te weinig been eraan houd, is paard weg naar binnen. Dát bedoel ik.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:17

Ik ben het met je eens dat een manege paard het meest "slechte" paard is waarop je kunt leren rijden. Alleen krijg je het voor elkaar op een manege paard, krijg je het op vrijwel elk dier voor elkaar.

Als je consequent rijd, krijg je ook een afgestompt manege paard binnen een half uur gewoon goed aan het lopen en netjes aan de hulpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:29

Quir schreef:
Ik ben het met je eens dat een manege paard het meest "slechte" paard is waarop je kunt leren rijden. Alleen krijg je het voor elkaar op een manege paard, krijg je het op vrijwel elk dier voor elkaar.

Als je consequent rijd, krijg je ook een afgestompt manege paard binnen een half uur gewoon goed aan het lopen en netjes aan de hulpen.

Klopt, alleen is het imo wel zo dat in het eerste geval een manegeruiter het niet altijd even goed aanleert. Men denkt dan dat men de juiste hulpen gebruikt voor het juiste resultaat, maar de hulpen zijn in veel gevallen veelste groot en het resultaat daardoor ook niet altijd juist- al lijkt het er wel op voor de minder ervaren ruiter. :P

Dat laatste ben ik 100% met je eens, maar we hebben het dan wel over een paard zonder gebreken.
Soms kom je namelijk "iets lichamelijks" tegen wanneer je iets meer (bijv buiging of zelfs bij een iets actievere achterhand) gaat vragen - hangt erg van de manege af ;)