Met bit beter te houden dan bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Met bit beter te houden dan bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 01:22

Vandaag weer een discussie gehad. Ikzelf rijd bitloos en wil niet meer aan een bit. Verder iedereen zijn/haar eigen keuze vind ik.
Mijn haflinger is heel braaf, maar in het bos moeilijk te houden en zeer voorwaarts. Verder superbraaf, ze schrikt nergens van.
Maar goed de discussie ging er dus over dat er wordt gedacht dat een paard met bit beter te houden is dan zonder. Mijn mening hierover is dat als een paard wil gaan hij/zij toch wel gaat met of zonder bit.
Hoe denken jullie hierover en wat zijn jullie ervaringen?

Aulaantje_x

Re: Met bit beter te houden dan bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:49

Ik rijd zelf wel met bit, maar ik denk dat dat net is wat je gewend bent en wat jij en je paardje fijn vinden. Ik ben het met je eens dat ze ook mét bit gewoon gaan. En als je je paardje met een bitloos hoofdstel rijdt dan kun je toch ook sturen, dus waarom zou je dan niet af kunnen remmen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:35

Een bit zal er niet voor zorgen dat een opholgeslagen paard zal stoppen.
Als hang je er een hele ijzerwinkel in, als ie gaat, dan gaat ie.

Als jij je haf prima zonder bit kan sturen en doen, waarom zou je er dan eentje in doen?
Als hij niet wil stoppen, kan je hem misschien een one-rein stop leren :)

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:56

Ben het wel eens met EskeGirl!
*Hele domme vraag misschien, maar wat is een one rein stop? :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:59

Dat hangt er een beetje vanaf waarom die gaat denk ik. Als een paard echt op hol is zal er geen houden aan zijn maar ik ook enkele paarden die halverwege de rit ineens ("zomaar") terug naar huis willen rennen en dan helpt een strengere optoming soms wel met corrigeren. Maar een strenge optoming hoeft natuurlijk ook niet perce een bit te bevatten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:34

Aulaantje_x schreef:
Ben het wel eens met EskeGirl!
*Hele domme vraag misschien, maar wat is een one rein stop? :o

Dar je een paard leert op bijvoorbeeld WHOA! te stoppen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:41

Toen ik met bit reed nam ze in een gekkekuur het bit wel eens tussen de tanden en daar ging ze..
Ik ben bitloos gaan rijden,en madame was dan wel te stoppen.
Ik denk wel dat als een paard echt schrikt,en aan de kletter gaat, dat het dan niet uitmaakt wat voor optoming je hebt...al hang je er een rol prikkeldraad in,in paniek is in paniek,en vluchten voor je leven doe je in een blinde waas.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:12

Ik rijd ook zonder bit, heb gewoon een hekel aan dat ding.
(vind het voor de rest niet zielig ofzo zolang je er goed mee omgaat)

Op het begin ging hij er steeds buiten vandoor, en toen vertelde de oude eigenaresse dat ze buiten met slof en pelham reed, maar ik ben aan andere dingen gaan werken, en kan hem nu prima bij me houden zónder bit.

Krijg nogsteeds wel rare opmerkingen van, ''moet je nu niet even een bit indoen??'' of ''Moet je neusriem nou niet wat strakker?''
Maarja :)

@ eskegirl: Eh.. Een one rein stop is toch je paard zijn hoofd opzij vragen, als hij dat doet raakt hij uit balans en stopt hij vanzelf..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:24

Ligt aan paard, en aan de ruiter. Als ik met mijn paard buiten ga rijde met bit, gaat het geheid fout in de trant dat zij het bit gaat vastpakken en ik weinig te zeggen heb. Vroeger was het helemaal erg. Ik ben er gewoon veelte gespannen mee, ga teveel druk geven, terug trekken, en ja, dan heeft mijn merrie op een gegeven moment van 'dikke vinger' en wordt het een kracht-strijd. Die ik verlies. Daarom rij ik juist bitloos buiten, dat kan ze niet vastpakken. Daarnaast merk ik dat ik daar zelf ook veel relaxter mee om ga, en amper de teugels vast heb en veel met neckreining doe (of ze moet heel druk zijn). Overigens of kruislinks onder keel/kin of hackamore.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:35

NeverGiveUp schreef:
@ eskegirl: Eh.. Een one rein stop is toch je paard zijn hoofd opzij vragen, als hij dat doet raakt hij uit balans en stopt hij vanzelf..

Oeps, ben ook wel eens in de war... :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:40

EskeGirl schreef:
Als jij je haf prima zonder bit kan sturen en doen, waarom zou je er dan eentje in doen?

En daar heb je geen ruimte voor op een smal bospad. Plus dat te sturen niet gelijk staat aan te stoppen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:05

@ eskegirl: Haha ik wist het zelf ook even niet meer

Nou heb vandaag gewoon zonder bit in een enorm weiland geraced, helemaal onder controle :D
Ben er best trots op, vooral omdat dat voor de oude eigenaar echt onmogelijk leek met als haar scherpere hulp dingen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:09

ik denk dat het aan je paard ligt.

Ik denk als ik met Amor bitloos buiten gaat rijden dan ben je hem gewoon kwijt als hij gaat. Als hij dan een bit in heeft en dan een ophouding maakt stopt ie en ik denk als je met een bitloos hoofdstel een ophouding maakt dat hij dan gewoon door gaat... Maar bij de andere paarden van mij zou het opzich prima kunnen maargoed die zijn iets minder eigenwijs.. :Y)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:16

Ik rijd zowel met bit als bitloos, en ik merk zeker een verschil. Ik heb zowel met als zonder bit ongeveer evenveel te vertellen (hangt wel van de optoming af, madam heeft er nog wel eens schijt aan...) maar met een bit kan ik veel beter aanvoelen wat ze wil gaan doen en haar dus beter voor zijn. Als ik mijn gewone rondje ga doen rijd ik bitloos, ga ik ergens anders heen of staat er veel wind oid krijgt ze haar bit in. In de bak maakt het niets uit, daar hoeft ze niet eens een hoofdstel in.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:53

Ik rijd met beide en merk echt geen verschil hoor.
:)

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:26

Ik denk idd ook dat het aan het paard ligt, mijn pony is zonder bit ook beter onder controle te houden en vind het volgens mij veel fijner, zodra ik het bit erin hang gaat ze lopen trekken en alleen maar harder lopen..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:24

ik heb eigenlijk altijd met bit gereden en doe dat nu nog, maar meer omdat het volgens mij tussen m'n oren zit. want als je een beetje goed wegkomt met je paardje en hij/zij is niet te sterk aan de teugels ben ik wel van mening dat je eigenlijk net zo goed of zelfs nog wel beter weg zou komen met een bitloos hoofdstelletje. maar ligt eigenlijk vind ik zelf ook weer aan het bepaald niveau waarop je rijdt.. tenminste dat lijkt me.. rijd zelf geen hoog niveau dus kan daarop niet beoordelen

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:34

Heb een keer mijn vorige bijrijdpony in het bos bitloos gereden en wat mij verbaasde is dat hij er veel beter op reageerde(had wel vaker bitloos gereden op andere paarden). Met bit deed je er altijd veel langer over om hem terug te brengen. (bijv. als hij al aansprong in galop op een galoppad terwijl jij nog wilde stappen) Die ene keer bitloos stopte hij gelijk. Weliswaar met een protest boktje en een verontwaardigd hoofd, maar hij stopte wel.

Denk dat het gewoon ligt aan het paard wat het beste voor hem/haar is. Sommige zijn heel gevoelig op hun neus, andere reageren weer beter met een bitje.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:05

Als een paard wil, kun je 'm zeker niet houden, bit of geen bit. Sterker zijn ze toch wel. Die gedachte heb ik ook altijd in mijn hoofd, maar toch rijdt ik mijn paardje (zeker buiten) met bit.Hij is dit altijd zo gewend, en met bit kan ik z'n hoofd en hals beter buigen, zodat ie langzamer moet in geval van nood :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 05:06

ik kan mijn paard zowel met bit (kneveltrensje) als zonder bit (touwhalster met teugels aan) als hoofdstelloos ridjen en heb met geen enkel van die 3 problemen

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 05:30

planning was paard met touwhalster opleren en dan bit in voor alsik buiten ging rijden, omdat het een draver was die waarschijnlijk beetje hard in de mond is opgeleerd want ze accepteerde van moment 1 het bit niet dus ik overgestapt op bitloos. Na het inrijden heb ik me gerealiseerd dat ze perfect zo reageerd dus waarom zou ik er nog een bit inhangen. Heb met haar heel veel grondwerk gedaan met ernaast lopen en sturen enzo met de teugels aan het touwhalster en leren op stem stap stop stap stap enzo. probeerde dit met bit (terwijl ze dus al veel het bit in had gehad met longern en buiten wandelen (zonder touw aan het bit). en ze liep gewoon compleet dwars door zodra ik ook maar 1 beetje druk o phet bit gaf... toen dacht ik bij mezelf tjah als ze dat nu al doet zonder dat ze gestressd is en ze weet at planning is hoe gaat ze dan reageren als ik bit oppak als ze buiten loopt. Beslissing snel gemaakt en nu absolut geen problemen buiten bitloos. stemcommando stopt haar normaal gezien in 2 stappen vanuit volle galop naar stap in zeldzame gevalleen een zit hulp en een hele enkele keer moet ik de teugels beetje opnemen

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 05:48

Ik rij met allebei en met bit is ze echt wel beter te houden. Dus afhankelijk van onze buien maak ik mijn keuze. Ik rij met een sidepull trouwens.

xZippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:42

EskeGirl schreef:
Een bit zal er niet voor zorgen dat een opholgeslagen paard zal stoppen.
Als hang je er een hele ijzerwinkel in, als ie gaat, dan gaat ie.

Inderdaad, als je een paard echt wil stoppen, moet je een 'touw' om zijn benen binden (zie onderschrift) :')

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:48

Ik merk geen verschil met of zonder bit.
Ik rij bitloos omdat ik het brok ijzer in hun mond onnodig vind
(rij ook zonder sporen of zweep en bevalt me prima :o )

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:55

Ik ben het met xZippo eens, van dat touw om zijn benen binden. Ik rij zelf wel met bit, omdat die van mij, vooral in het bos, best moeilijk te houden is. Als ik dan ook nog bitloos ga ben ik bang dat ik het hele bos door vlieg haha. Met het bit is hij nog te houden, maar ik denk dat als hij écht wil gaan, dan gaat hij. Daar kan een bit ook niks aan veranderen. Het voelt wel veiliger vind ik. Ik heb een keer zonder bit gereden op een haflinger van een kennis, maar als je een bit gewend bent voelt het heel erg alsof je geen controle hebt. (Tenminste, dat is mijn ervaring, maar dat komt denk ik ook omdat ik van te voren nooit bitloos gereden had)