(16-02-2011) [RT-HAW] [***] L1/L2 training, wat vinden jullie? (met film)
(13-03-2011) [RT-HAW] Wat vinden jullie er NU van?? (met film)
(25-03-2011) [RT-HAW] Toekomstig sportpaard@work! (basis) (foto's)
maura schreef:Een paard als [***], dat door gebitsproblemen heel lang niet heeft kúnnen ontspannen onder een ruiter moest nadat de pijn weg was er eerst aan herinnerd worden dat je ook met je neus over de grond kunt draven en dat dat veel lekkerder voelt dan standje giraffe. Omdat ze daarbij erg netjes gereden wordt en zelf gewoon talent heeft, zijn jullie in een paar weken gigantisch vooruit gegaan.
Als ik heel kritisch naar de foto's kijk wil ik eigenlijk liever weer een filmpje zien (hihi). Wat me opvalt is dat ze, ondanks dat het buiten is en ze daar sneller afgeleid is, op ale foto's haar staart rustig heeft (ik meen mij te herinneren dat ze op het eerste filmpje ofwel zwiepte of staart strak tussen de billen had).
Dus bij deze!
Van tevoren wil ik even zeggen dat ik weet dat ik eigenlijk een gaatje langer moet omdat ik teveel uit het
zadel kom met lichtrijden en ook omdat ik mijn kont teveel als een negerinnetje naar achter druk voor ik
ga staan met lichtrijden. Echter als mijn beugels langer zijn liggen mijn benen niet goed aan de kniewrongen
waardoor ik mijn knieen moet klemmen omdat ik anders geen steun heb en dat vind [***] maar niets.
(dan raakt ze gespannen) Dit is een leenzadel, over een tijdje.. als ze lekker uitgezwaard is (ze gaat de
goede kant op) komt er een ander zadel die voor ons BEIDEN beter meewerkt

Afgelopen week zijn we veel bezig gegaan met overgangen, draf stap-stap draf-draf halt-halt stap en stap-halt.
Het gaat nog NET niet altijd vloeiend en makkelijk genoeg om van halt naar draf mee te pakken maar dat
komt wel! Verder rijden we VEEEEEL lijnen.. alle lijnen die je je maar bedenken kunt

Ook zijn we afgelopen week voor het eerst (af en toe) bezig geweest met middendraf. In het begin moest
ik haar echt lang laten omdat ze me niet begreep en telkens wou galloperen maar inmiddels vind ik dat ze
het aardig oppakt en al mooie bodemwinst begint te maken! En veel tempowisselingen waarbij het
belangrijkste lekker actief van achter blijven is..
Met instappen rijden we veel voltetjes en 8jes met een langere lijn (in de teugels) en na een tijdje pak
ik haar ook ietsjes meer op in het filmpje. In galop pakken we ook een stukje middengalop mee, maar
ik weet niet of ze voor het L nog meer moet verruimen of niet...
Ik zie een paard met een ontspannen staart en een al sterker wordende achterhand, die netjes over de
rug gaat en die in de voltes volgens mij al mooi begint te buigen. Soms lijkt het alsof ik mijn voltes rijd
door haar met mijn binnenhand te sturen maar ze heeft inmiddels geleerd dat ze dan stelling moet geven,
mijn binnenbeen houdt haar voorwaarts en geeft haar de kans om eromheen te buigen en mijn buitenbeen
en buitenteugel geven aan of ik wil afwenden of een volte wil rijden. Ook overgangen rijd ik zoveel mogelijk
op mijn zit en ik doe zo min mogelijk van voren behalve de aanleuning bewaren. Geef enkel een hulpje op
de buitenhand als ik wil gaan "schakelen" Ik ben voor zover IK weet niet streng in de hand (accepteert ze
ook niet dat scheelt al een hoop.. dan zien jullie haar vliegen ipv lopen
)Graag zou ik horen wat JULLIE van de stelling en lengtebuiging van [***] vinden en of jullie nog meer
tips hebben!!
Ik sta voor ALLE TIPS open.. en we zijn er klaar voor!Hier zijn we nu:
(heb haar overigens na het instappen, lekker lang laag losgereden in draf maar toen was moeders aan het paffen
buiten
en met uitdraven en halsstrekken besloot moeders zelf dat ze klaar was met filmen haha!)voor de mensen die liever via youtube kijken in groot scherm heb ik hem zo duidelijk mogelijk gemaakt..
de link: http://www.youtube.com/watch?v=nvYR5T2Qzvs
En zo liep ze toen ik haar in januari heb gekocht:
(op deze film was ze erg schraal, vooral op haar rug, billen en hals. Ook was ze binnen 15 min. zeiknat,
haar ruggengraat lag ERG bovenop haar ruggetje en haar heupen staken aardig uit
ze liep heeel ergopgekropt en accepteerde geen enkele handdruk. Bij ieder hulpje die ik gaf gooide ze met haar hoofd en
trok me alle kanten uit.. ook was er geen enkele volte dat ze NIET haar rug wegdrukte want ze was
heeel erg rechtsgebogen.. lengtebuiging zat er absoluut ook niet in.. trouwens.. dat kun je zelf wel zien.)
Trouwens.. ons doel is toch wel over een tijdje in het L1 binnen te komen (startkaart moet nog aangevraagd
worden maar ik wil wel dat ze er "klaar" voor is dus mocht er iemand kijken die in het L jureert reageer
dan aub!)
Groetjes van Samantha en [***]!
Meer info [***]:
KWPN v. Prestige VDL.
Merrie
+/- 1.68 (ik 1.64/1.65).
Net 7 geworden.
Is nog nooit gestart, door vorige eigenaar recreatief bereden maar ze was "te heet" voor hem.
(is ze ook op buitenrit, vind ze verschrikkelijk.. maar dat is een ander trainingspunt waar we mee
bezig zijn)

Hoop dat jullie wat achterlaten!
Heb speciaal voor jullie witte handschoentjes aan gedaan vandaag *hint hint*

Je hebt iig wel goed gekeken
Dankje
) ik op beide kanten een goede fijne

Ze is normaal gesproken hooguit 3 paarden in de bak gewend. Die WEL