wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:01

hallo!

ik wil dit even van mij afschrijven want ik zit er best mee...
ik heb sinds december 2010 mijn geweldige paardje!
een franse draver van nu bijna 4.
in de omgang is ze hartstikke leuk en lief.
echt een superpaard.
maar met rijden is ze echt een draak, niks wil ze alleen maar rennen.
terwijl ik wel graag wat serieuze dingen als dressuur met haar wil doen,
tuurlijk vind ik rennen ook leuk maar niet elke dag,
met "serieus" rijden heb ik gewoon geen klik...

ik zit te overwegen om haar miss te verkopen. maar als ik dan weer met haar grondwerk doe is het zo'n schat < 3
wat kan ik doen?

Rosemarin

Re: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:04

veel lessen :)

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:04

Hulp inschakelen!
Neem les, kijk of iemand iets aan je paard opmerkt o.i.d. .
Of probeer Parelli of Natural Horsemanship, het kan de band tussen jou en je paard versterken, misschien dat je paard je hierdoor meer vertrouwt en beter naar je luistert? :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:08

met parelli ben ik al bezig, momenteel met game 1, als ik de games klaar ga ik in levels werken.
ik rijd haar soms ook op neckrope, dat gaat super! alleen wil ik wel dressuren, ik heb geen sportambities maar af en toe eens lijkt me wel leuk!
ik krijg nog geen echte les, maar 1 x in de maand komt iemand die me "les geeft"

de draver heb ik gekocht niet omdat ze lag geprijst was maar omdat het in de omgang gewoon een leuk dier was!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:25

Ik zou als eerste ook les gaan nemen. 1x per maand met zo'n jong beest is niet handig. Eigenlijk heeft iedereen gewoon les nodig.
Die je kan je ondersteunen en je begeleiden in het rijden. Ik zou dat zeker eerst gaan doen voordat je aan de optie denkt om haar te verkopen.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:27

in oktober/november lukt dat pas ivm lange wachtlijst...

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:29

Oke, en er is niemand anders die je in die tussentijd kan helpen? Oktober duurdt nog wel heel erg lang als je eigenlijk nu hulp nodig hebt.
En anders kan je altijd hier op bokt nog een advertentie zetten, waarschijnlijk mensen genoeg die hier les kunnen en willen geven!
Succes hoor!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:30

dankje! ik ken wel iemand die al ver in de dressuur zit, kan haar wel even vragen! : ]

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:47

hé !

dat is jammer om te horen zeg... iksnap wel dat dit je erg bezighoudt.
Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt,maar ik heb les gehad van eva van http://www.paardenjij.nl
Dit was voor mij een hele goede instructrice omdat ze heel zacht is en niet de standaart dressuur instructrice .Ze doet alles met zachte hand en in het tempo van jou en je apard (daarom ook ''paard en jij'',ze vindt samenwerking heel belangrijk. Je kunt zélfs bij haar les krijgen in dressuur met neckreining! Ik heb maar 4 lessen van haar nodig gehad met Yela en nu zit ze als een huis en loopt ze perfect,misschien kun je je het nog herinneren dat Yela in het begin net zo deed als jou draver. En misschien je vader eens lief aankijken dattie ook wat meebetaalt ? :D

succes !

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:18

Ik ga nu vast heel veel mensen over me heen krijgen.
Maar het is wel een draver he, heel veel dravers (okay je hebt uitzonderingen) zijn eigenlijk niet echt geschikt voor dressuur. Ze zijn gefokt om te draven en dat is ook het liefste wat ze doen. Dressuur is erg moeilijk voor een draver en je maakt ze er niet allemaal even happy mee.
Ik zal wel een gediplomeerde instructeur vragen je les te geven niet iemand die hoog dressuur rijdt. Lesgeven en goed kunnen rijden zit wel een verschil in.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:24

@wemkelover, jij hebt wel een beetje gelijk!

Het is gewoon heel erg lastig en het vergt heel veel tijd.
Ik denk dat je je nu nog niet moet focussen op de dressuur maar op de punten waar je paardje wat in moet bijscholen, zoals dat hij niet meer rent, dus heel erg veel overgangen gaan rijden en daardoor zorgen dat hij op jou tempo loopt. dit doe je bij stap draf en galop. en dit kan heel erg lang duren en het vergt echt doorzettingsvermogen,
maar kijk eens in mijn profiel ik heb zelf ook een dravertje gehad en ik ben begonnen bij het punt van alleen maar rennen, waar jij dus nu bent en ik heb er 2 jaar over gedaan(ik was zelf namelijk ook onervaren met dravers) en ik heb haar uiteindelijk als een echt dressuur pony voor elkaar gekregen, ze stapte netjes, draafde netjes en ze gallopeerde netjes, ook liep ze netjes aan de teugel.
In mijn profiel staan 2 foto's van d'r het is het zwarte paardje.
heel veel succes ermee en niet opgeven! want het kan wel! je moet alleen even doorzetten en dat kan heel zwaar zijn, maar wat je er uiteindelijk voor terug krijgt is geweldig!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:25

haha,ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Sinds mijn draver een paar dressuur lessen heeft gehad is ze veel losser in de rug geworden en heeft ze veel meer plezier omdat ze zich lichamelijk veel beter voelt.
Maar ik kan me wel in je vinden hoor,je moet namelijk met een draver niet hoog willen komen in de dressuur,daar worden ze zeker niet gelukkig van . Het is inderdaad moeilijk voor een draver,maar mijn instructrice legde mij uit dat nageeflijk lopen zorgt voor een fijn gevoel bij een paard,je moet een paar leren ontdekken dat dat plekje fijn is om te lopen ( nageeflijk lopen bedoel ik ) ,dit kan de eerste keren pijn doen bij een draver,maar daarna is er een grote kans dat je paard zelf dat plekje op gaat zoeken en in de juiste houding gaat lopen. dressuur is voor ieder paard goed als je het op de juiste manier doet .
verder ga ik met je mee met het feit dat er een verschil is tussen goed kunnen rijden en goed kunnen uitleggen. Vaak willen hoge dressuuurruiters vaak ook alles snel doen heb ik vaak het gevoel ( ik wil niet over een kam scheren hoor,uitzonderingen zullen er zijn) zo wilde mijn eerste instructrice dat mijn draver binnen 6 weken ''rond'' zou lopen.. geduld is juist heel belangrijk .

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:26

dravers kunnen degelijk wel dressuur. de franse (die ook heb) is ook een belangerijke bloedlijn voor de selle francais geweest > springpaarden. deze kunnen ook dressuur.
degene die hoog rijd geef zelf ook wel eens les aan mensen die bij haar op stal staan,
en zoals je eerder hebt kunnen lezen is er een wachtlijst waar ik wil gaan rijden...

@anoukkk. dankje! ik zal daar dan mee gaan beginnen. het is nu bij haar ook echt rennen rennen en rennen :')
het gaat nu wel wat beter, doe veel grondwerk en VD.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:28

lifeofmarit schreef:
met parelli ben ik al bezig, momenteel met game 1, als ik de games klaar ga ik in levels werken.
ik rijd haar soms ook op neckrope, dat gaat super! alleen wil ik wel dressuren, ik heb geen sportambities maar af en toe eens lijkt me wel leuk!
ik krijg nog geen echte les, maar 1 x in de maand komt iemand die me "les geeft"

de draver heb ik gekocht niet omdat ze lag geprijst was maar omdat het in de omgang gewoon een leuk dier was!

Heel snel ophouden met Parelli als dit is wat je er mee doet.
Met één game bezig zijn is echt grote onzin. Die 7 games zijn heel simpele dingen die je paard eigenlijk al lang kan. Met maximaal 2 weken moet je de Seven games wel 'onder de knie hebben'. Voor jouw 'dressuren' heb je gewoon fatsoenlijke les nodig. En als je je pony mét een bit alleen kunt laten rennen, dan kan ik me niet voorstellen dat het met een neckrope super gaat.

Met andere woorden: ik denk echt dat je heel snel hulp voor zowel je parelli-ambities als je dressuur-ambities moet zoeken.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:31

Anya schreef:
lifeofmarit schreef:

Heel snel ophouden met Parelli als dit is wat je er mee doet.
Met één game bezig zijn is echt grote onzin. Die 7 games zijn heel simpele dingen die je paard eigenlijk al lang kan. Met maximaal 2 weken moet je de Seven games wel 'onder de knie hebben'. Voor jouw 'dressuren' heb je gewoon fatsoenlijke les nodig. En als je je pony mét een bit alleen kunt laten rennen, dan kan ik me niet voorstellen dat het met een neckrope super gaat.

Met andere woorden: ik denk echt dat je heel snel hulp voor zowel je parelli-ambities als je dressuur-ambities moet zoeken.

kan het ook wat aardiger? bokt weer met zijn reacties...
ik ben nog maar net begonnen met parelli dus het is nog allemaal nieuw voor mij, ik lees veel op internet en in boeken.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:32

ik vind dit eigenlijk heel erg hard overkomen.
waarom moet alles op tijd ?waarom moet je de 7 games binnen 2 weken klaar hebben . Ik heb juist geleerd van mijn instructrice dat je alles op het tempo moet doen van jou en je paard .

Tja , het klinkt erg raar,maar mijn paard reageert ook véle malen beter op neckreining dan op iets om het hoofd . Dit zou erg goed kunnen komen omdat dravers zich vooruit trekken met de koersen .

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:34

YelaBrenda11 schreef:
ik vind dit eigenlijk heel erg hard overkomen.
waarom moet alles op tijd ?waarom moet je de 7 games binnen 2 weken klaar hebben . Ik heb juist geleerd van mijn instructrice dat je alles op het tempo moet doen van jou en je paard .

Tja , het klinkt erg raar,maar mijn paard reageert ook véle malen beter op neckreining dan op iets om het hoofd . Dit zou erg goed kunnen komen omdat dravers zich vooruit trekken met de koersen .

_/-\o_

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:36

wat doe jij als ze gaat rennen?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:37

ik laat haar op de volte en maak die dan steeds kleiner ;]

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:38

Tja ik kan er ook een paar min of meer aardige zinnetjes boven zetten. Er staat geen foto bij anders zou ik nog schrijven dat je een heel leuk paard hebt o.i.d.

Maar als je je ook maar een beetje hebt verdiept in Parelli dan weet je hoe die seven games bedoeld zijn. Parelli vertelt dat namelijk een keertje of driehonderd in zijn eerste deel (of het nu video, boek of dvd is). Die Seven Games kénnen paarden al. Hij heeft het namelijk afgekeken van paarden. Dus mensen moeten het leren. En als er iets waar hij verder duidelijk in is, is het dat je niet 'bezig moet gaan met één game". Paarden worden daar niet leuker van.

Ik kan het niet beter omschrijven. Ik denk echt dat je hulp nodig hebt.
En dat je die niet vindt door goedbedoelde aanbevelingen van bokt te gaan proberen. Het is namelijk geen zaak van een klein beetje iets anders doen. Zoals jij het omschrijft mis je in wat je aan het doen bent een echt essentieel stukje hulp. Die niet op afstand gegeven kan worden.

Als dat niet aardig genoeg is. Dan spijt me dat oprecht. Maar helaas leren mensen niet van "wat fijn dat je paard zo goed loopt met neckreining".

Overigens omschrijf neckreining: want als westernruiter ben ik echt heel benieuwd naar hoe een paard dan echt goed loopt met neckreining ;)
Laatst bijgewerkt door Anya op 01-05-11 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:39

is je paard ook lichamelijk wel nagekeken? Misschien zit er wel een blokkade ergens waardoor als jij erop zit je paardje pijn heeft en dus eronderuit probeert te rennen.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:41

Anya schreef:
Maar als je je ook maar een beetje hebt verdiept in Parelli dan weet je hoe die seven games bedoeld zijn. Parelli vertelt dat namelijk een keertje of driehonderd in zijn eerste deel (of het nu video, boek of dvd is). Die Seven Games kénnen paarden al. Hij heeft het namelijk afgekeken van paarden. Dus mensen moeten het leren. En als er iets waar hij verder duidelijk in is, is het dat je niet 'bezig moet gaan met één game". Paarden worden daar niet leuker van.

niet elk paard is hetzelfde.
game 1 is dat je je paard overal kan aanraken.
als ik bij het uiergedeelte kom vind ze dat niet leuk en laat ze dat ook merken dmv voet omhoog.
ik wil eerst proberen om haar overaal te kunnen aanraken zonder boze blikken ed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:42

lifeofmarit schreef:
ik laat haar op de volte en maak die dan steeds kleiner ;]

Probeer je haar in te houden door de teugels strakker te houden?
Het kan dat ze daardoor onder je vandaan rent...Je kunt haar gewoon op de volte houden,je hoeft hem niet steeds kleiner te maken.
Loopt ze nageefelijk in stap?Zoniet kun je beter daar eerst aan werken.
Maar dit is haast niet te doen zonder goede begeleiding....en ook niet even uit te leggen via een post op bokt hoe je een paard netjes door de rug rijdt.
Zie je kans om het iemand te laten filmen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:43

lifeofmarit schreef:
Anya schreef:

niet elk paard is hetzelfde.
game 1 is dat je je paard overal kan aanraken.
als ik bij het uiergedeelte kom vind ze dat niet leuk en laat ze dat ook merken dmv voet omhoog.
ik wil eerst proberen om haar overaal te kunnen aanraken zonder boze blikken ed.

Ik corrigeer al jaren paarden zonder Parelli....gaat prima :D

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 17:44

nee, ik laat haar gewoon op de volte ik trek niet.
filmen kan ik helaas niet zit niet op de camera en filmcamera hebben we niet
foto's zou ik wel kunnen maken.
ze loopt nageevelijk in stap, ik hou haar dan wel laag aangezien ze nog jong is.
les wil ik ook graag hebben alleen dat is pas rond oktober/november ivm wachtlijst...