nageeflijk rijden zonder of met hulpen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

perzie

nageeflijk rijden zonder of met hulpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:02

Hoi,

Ben aan het proberen mijn paard nageeflijk te rijden ...
Lukt af en toe <3
nu vraag ik me af hoelang geven jullie dit de tijd voor jullie
hulpmiddelen (slof, rekker enz) beginnen te gebruiken?

Ik heb er allemaal niet voor, voor die hulpmiddelen ..
besef maar al te goed dat die nageeflijkheid vanuit het paard
zelf moet komen, ontspanning enz ..

maar als ik andere direct naar die hulpmiddelen zie grijpen dan
komt bij mij soms de twijfel, gaat het ooit wel lukken en niet alleen
als hij zich wil geven maar ook omdat ik het hem vraag ??

upendo

Re: nageeflijk rijden zonder of met hulpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:03

Altijd proberen zonder hulpteugelmeuk te rijden.

Ik ben ervan overtuigd dat elk paard ontspannen kan lopen en daarmee dus ook na kan geven.

Meestal ligt de fout niet bij het paard, maar bij de ruiter.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:04

Nooit hulpmiddelen gebruiken. Net wat je zegt, nageeflijkheid komt voort uit ontspanning, maar ook uit vertrouwen.
Als je hulpmiddelen nodig hebt betekend dat vaak dat dit ten koste gaat van de ontspanning, daarnaast is het een rijtechnische tekortkoming. Goede les van een goede instructeur/-trice die kijkt naar jou en je paard en zelf veel oefenen, dan kom je er wel. Bovendien kom je er dan op de góéde manier, die gaat je veel verder brengen dan andere manieren, waaronder die met hulpmiddelen ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:07

Het hoeft niet altijd een rijtechnische fout te zijn.
Een paard dat scheef is, of last heeft van z'n spieren, een slechte beenstand, verkeerd bekapt of last heeft van z'n rug, kan ook niet nageeflijk lopen. Ook al kan de ruiter nog zo goed rijden en is het paard van goede wil.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:07

niet simpel hoor een instructrice vinden die daarin wil meegaan, de meeste willen daar
weinig tijd aan besteden en het laten sneller gaan met hulpmiddelen ..
daarom dus momenteel op zoek naar een nieuwe instructeur
;(

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:09

Waar woon je in de buurt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:10

Ik gebruik ook geen hulpteugels om de nageeflijkheid te bevorderen, maar wel om de gehoorzaamheid te handhaven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:11

Ontspanning is zowiezo de basis ( in ieder geval een ingredient vanuit het skala)
Ook heb ik gemerkt dat het niet altijd hoeft te liggen aan de ruiter, of blokkade paard.. het kan ook liggen aan de gewoonte van een dier.
Mijn draver heeft veel meer moeite met ontspanning en nagevelijkheid dan mijn kwpn'er en haflinger.

Perzie@ klopt.. veel instructie legt het belang ergens anders en kijkt niet meer naar hoe een paard en ruiter nou daadwerkelijk bewegen.
Kijk eens bij Anne Muller op de site, daar staan allemaal gediplomeerd zithouding coaches, die daar wel opletten en aandacht aan besteden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:17

er zijn denk ik genoeg intrukteurs die het je kunnen leren op de manier zoals het hoort,zonder hulpmiddelen in te hoeven zetten. ook mijn vraag in welke buurt zit je?

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:20

als ik nu eens gewoon naar Nederland verhuis ?!! 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:27

is een plan!

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:33

Ik heb nog nooit mijn pony's met een hulpteugel gereden.
Vind dit zelf persoonlijk niet nodig, heb er geen problemen mee als een andere ze gebruikt hoor maar voor mezelf. :n

Het gaat bij mij ook niet altijd even makkelijk, maar de ontspanning is het belangrijkste.
Als je paardje lichamelijk in orde is en het tuig past goed, heb je naar mijn mening geen hulpteugels nodig voor een nageeflijk paard.
Goede instructie is altijd aan te raden, al is het soms lastig om een goede te vinden die bij jullie als combinatie past.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:12

HannahFrouk schreef:
Een paard dat scheef is, of last heeft van z'n spieren, een slechte beenstand, verkeerd bekapt of last heeft van z'n rug, kan ook niet nageeflijk lopen. Ook al kan de ruiter nog zo goed rijden en is het paard van goede wil.

Daar heb je gelijk in, maar ook in zo'n geval los je dat in geen enkel geval op met een hulpteugel is mijn ervaring.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:23

Britt schreef:
HannahFrouk schreef:

Daar heb je gelijk in, maar ook in zo'n geval los je dat in geen enkel geval op met een hulpteugel is mijn ervaring.

Mmmm, ik kan me wel situaties voorstellen dat als je dan een hulpteugel gebruikt, het het paard kan leren, dat als hij ontspant hij uiteindelijk minder last heeft. maar het wordt dan natuurlijk wel een kwestie van goed nadenken, je oefeningen goed kiezen en het paard niet teveel (en op een verkeerde manier) belasten.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als een paard altijd pijn in z'n rug heeft gehad, en heeft aangeleerd om daarom met een weggedrukte rug te lopen, niet zomaar zal kiezen voor een ontspannen houding, ook niet nadat hij bijvoorbeeld behandeld is aan z'n rug of een maand rust heeft gehad. Dan kan een hulpteugel misschien wel nuttig zijn om er even een begin aan te krijgen zodat dat paard denkt "hee? Dit voelt anders?".

Maar nooit om dat hoofd dan maar naar beneden te sjorren zeg maar. Als je snapt wat ik bedoel.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:04

Hulpteugels ben er niet voor. Maar weet zeker dat als je goeie begeleiding hebt en als er goed mee om gaat kan het niet kwaad. Ze zeggen ook veel dat het je paard kan verpesten. Maar als je er goed mee om gaat dan kan er niks gebeuren..

Toch zou ik er ook niet voor kiezen om het paard nageefelijk te laten lopen met een hulpteugel. Het paard moet gewoon zijn link leggen dat hij aan de teugel moet/mag en dat het daar fijn is. EN hoe hij dat moet doen.
Het lijkt me beter om te zeggen als je paard braaf is en aan de teugel loopt dat je hem dan beloont.
En dan heel erg uitbuding dat hij weet dat hij braaf is..
Hoelang ben je hier nu al mee bezig?

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:11

nu ondertussen een 2 maanden denk ik, heel rustig en inderdaad als hij mooi rond komt extra belonen !
met stap gaat het perfect, draf begint te komen ... hoe meer ontspannen hij is hoe beter dat het lukt.
moeilijke is om hem eerst aandachtig te krijgen zodat echt zijn aandacht bij mij de ruiter is, dan die ontspanning en dan komt hij rustig ..
lichamelijk is hij prima in orde
hij is dressuur opgeleid dus kan het allemaal wel

ik heb echt het gevoel dat het spelen is tussen ruiter en paard, hij moet zich geven en af en toe wil
hij dat wel, en dan is het zalig met twee pinken komt hij dan mooi rond, maar soms is het gewoon
onmogelijk ..
Ik weet het wel hoor, geen hulpmiddelen en gewoon blijven oefenen !
Het is fijn om te horen dat er toch wel mensen zijn die daar ook zo voor te vinden zijn.
*\o/*

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:23

Hmm wij op bokt zijn zo via een computerscherm geen instructeurs, kennen jullie als combinatie ook niet en het gebruik van hulpteugels is per paard, per combinatie zo verschillend! Ook zijn er tal redenen waarom je voor een bepaalde hulpteugel kiest. Ik zou me niet teveel gaan focussen op dat 'aan de teugel' lopen, maar bezig gaan met ontspanning, en je paard bv. lekker los maken. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:33

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:53

ik heb mijn 4 jarige merrie leren aan de teugel te rijden een paar maand geleden door met 2 weken 1 keer per week met rekje op het grootste te rijden om haar spieren de leren rekken en verkorten. De week erna hebben we het gevoel leren criën om aan de teugel te rijden omdat ik het zelf ook nog niet kon. En na een paard dagen gewoon door hele lichte tikjes in haar mond te geven aan de teugels om de beurt of 1-3 werkt ook liep ze al heel mooi aan de teugel, nu rijd ze als een van de mooiste paarden van de manege aan de teugel. Wat ook goed werkt als je paardje het soms wel doen en soms niet (dan zit het je gewoon in de maling te nemen want dan kan ze het altijd je moet het gewoon altijd op dezelfde manier doen) maar in stap is moeilijker dan in draf dus in stap met half lange, gecontacteerde teugels proberen wat in de werken met kleine tikjes. Maakt niet uit dat het niet lukt maar dan in draf eens heel sterk de teugels opnemen. Niet plots ofzo he maar gewoon goed doornemen en als ze zich dan geeft, kun je ze normaal de rest van je uur (of hoe lang ook) redelijk snel aan de teugel krijgen. ook vond mijn merrie het fijn als ik ze in het begin aan de teugel had dat ze dan meer bewegingsruimte kreeg dus ik hielt meteen mijn handen stil en gaf de teugels wat meer. zodra ze haar neus weer naar voor duwde terug wat meer contact zoeken en inwerken. Nu gaat ze makkelijk en heel licht aan de teugel ik zie sommige sleuren aan hun paard, bij het mijne zit ik ontspannen enkel met gecontacteerde teugels (voor mensen die problemen hebben met mijn werkwijze, ik hoef hier geen commentaar over jullie op jullie manier ik op de onze)
Laatst bijgewerkt door lilly_s18 op 27-04-11 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:55

lilly_s18 schreef:
ik heb mijn 4 jarige merrie leren aan de teugel te rijden een paar maand geleden door met 2 weken 1 keer per week met rekje op het grootste te rijden om haar spieren de leren rekken en verkorten. De week erna hebben we het gevoel leren criën om aan de teugel te rijden omdat ik het zelf ook nog niet kon. En na een paard dagen gewoon door hele lichte tikjes in haar mond te geven aan de teugels om de beurt of 1-3 werkt ook liep ze al heel mooi aan de teugel, nu rijd ze als een van de mooiste paarden van de manege aan de teugel. Wat ook goed werkt als je paardje het soms wel doen en soms niet (dan zit het je gewoon in de maling te nemen want dan kan ze het altijd je moet het gewoon altijd op dezelfde manier doen) maar in stap is moeilijker dan in draf dus in stap met half lange, gecontacteerde teugels proberen wat in de werken met kleine tikjes. Maakt niet uit dat het niet lukt maar dan in draf een heel sterk de teugels opnemen. Niet plots ofzo he maar gewoon goed doornemen en als ze zich dan geeft, kun je ze normaal de rest van je uur (of hoe lang ook) redelijk snel aan de teugel krijgen. ook vond mijn merrie het fijn als ik ze in het begin aan de teugel had dat ze dan meer bewegingsruimte kreeg dus ik hielt meteen mijn handen stil en gaf de teugels wat meer. zodra ze haar neus weer naar voor duwde terug wat meer contact zoeken en inwerken. (voor mensen die problemen hebben met mijn werkwijze, ik hoef hier geen commentaar over jullie op jullie manier ik op de onze)

Tikjes in haar mond te geven? ;(
Je moet nog veel leren

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:59

waarom wijzen jullie mij altijd op mijn gebrek aan woorden ik bedoel natuurlijk dat ik hele lichte trekjes geef aan de teugels duh als je dat al niet kan afleiden ben je goed bezig. En ik heb er al zo wat alles over geleert wat er over te leren valt ik ben de enige op mijn andere manege die alleen door naar de juiste manier voor elke pony te zoeken ze allemaal aan de teugel krijg

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 22:05

er hebben er al heel wat op mijn paard gezeten en inderdaad het zijn de enkele rustige ruiters die hem een beetje aan de teugel krijgen, ik geloof nog altijd in zijn nageeflijkheid en zijn karakter en vertrouwen in zijn ruiter die hem uiteindelijk zal 'geven'
maar Lilli_s18 ik ga u zeker niet afvallen om die rekker zoals je zegt iedereen zijn manier en als ik nu binnen een 6maanden nog geen stap moest verder staan (en alles is in orde met hem) dan zou ik misschien wel eens zo een rekker (heel zachtjes aan) willen proberen ..
zoals je zegt niemand aanvallen ik ga ervan uit dat hier enkel mensen op bokt zitten met de beste bedoelingen
:(:)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:07

lilly_s18 schreef:
waarom wijzen jullie mij altijd op mijn gebrek aan woorden ik bedoel natuurlijk dat ik hele lichte trekjes geef aan de teugels duh als je dat al niet kan afleiden ben je goed bezig. En ik heb er al zo wat alles over geleert wat er over te leren valt ik ben de enige op mijn andere manege die alleen door naar de juiste manier voor elke pony te zoeken ze allemaal aan de teugel krijg

Lichte trekjes?
;(

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:12

dank je voor je begrip ik heb al een paar keer gehad dat mensen me uit het niets begonnen aanvallen voor veel minder dan een rekker. Maar volgens mij kan het zeker geen kwaad om het is te proberen als het echt niet lukt, zo heeft mijn paard haar spieren op de juiste manier leren gebruiken. En is het niet veel beter om een paar keertjes met rekje op de grootste maat te rijden dan jaren je paard bij een zitten te trekken omdat het anders niet aan de teugel gaat? Ik heb het nu niet over jou he :D maar ik ken een paar mensen die dit doen.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 22:14

ach misschien bedoelt ze toch gewoon knijpjes geven met haar vingers niet ??

ik weet het ook hoor ik ga mezelf zeker geen goede ruiter noemen heb nog heel veel te leren
maar ik weet ook wel hoe ik het niet moet doen
en dat is heel duidelijk de ruiters die tjakka handen breed naar beneden en dat zie je die arme beesten
met hun mond open met hun kin op hun borst staan of lopen, en dat hoofd maar heen en weer gaan

dat noem ik dus niet 'nageeflijk rijden' maar dat is mijn idee erover
|o