lilly_s18 schreef:ik heb mijn 4 jarige merrie leren aan de teugel te rijden een paar maand geleden door met 2 weken 1 keer per week met rekje op het grootste te rijden om haar spieren de leren rekken en verkorten. De week erna hebben we het gevoel leren criën om aan de teugel te rijden omdat ik het zelf ook nog niet kon. En na een paard dagen gewoon door hele lichte tikjes in haar mond te geven aan de teugels om de beurt of 1-3 werkt ook liep ze al heel mooi aan de teugel, nu rijd ze als een van de mooiste paarden van de manege aan de teugel. Wat ook goed werkt als je paardje het soms wel doen en soms niet (dan zit het je gewoon in de maling te nemen want dan kan ze het altijd je moet het gewoon altijd op dezelfde manier doen) maar in stap is moeilijker dan in draf dus in stap met half lange, gecontacteerde teugels proberen wat in de werken met kleine tikjes. Maakt niet uit dat het niet lukt maar dan in draf een heel sterk de teugels opnemen. Niet plots ofzo he maar gewoon goed doornemen en als ze zich dan geeft, kun je ze normaal de rest van je uur (of hoe lang ook) redelijk snel aan de teugel krijgen. ook vond mijn merrie het fijn als ik ze in het begin aan de teugel had dat ze dan meer bewegingsruimte kreeg dus ik hielt meteen mijn handen stil en gaf de teugels wat meer. zodra ze haar neus weer naar voor duwde terug wat meer contact zoeken en inwerken. (voor mensen die problemen hebben met mijn werkwijze, ik hoef hier geen commentaar over jullie op jullie manier ik op de onze)
Tikjes in haar mond te geven?
Je moet nog veel leren