Hulpteugel bij steigeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Hulpteugel bij steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:09

Ik wil eerst even melden dat mijn pony lichamelijk gezond is en het tuig goed licht,
Ook is straffen met de zweep en een klap tussen haar oren géén oplossing!

Gister waren we terug aan het stappen van de ponyclub en mijn pony stond ineens stil.
Dus ik geef haar ruimte en leg mijn been eraan zodat ze weg kan stappen.
Maar in plaats daarvan komt ze omhoog. Echt omhoog, zo hoog dat ze niet meer terug kwam en schuin achterover viel.
We zijn dus samen midden op straat terecht gekomen. Dit is al vaker gebeurt alleen toen steigerde ze niet zo hoog.

Zoals je nu dus wel begrijp, dit is levensgevaarlijk en moet ze er nu meteen mee stoppen!

Nou willen we er dus een teugel aan doen buiten zodat ze haar hoofd niet zo hoog kan doen dat ze er zoveel kracht
achter kan zetten dat ze dit nog een keer doet.

We zaten dus te denken aan een slofteugel, natuurlijk eerst in overleg met mijn instructrice.
Wat denken jullie dat een goede teugel is om dit tegen te gaan?

kimberly1995

Re: Hulpteugel bij steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:58

Wat heb je voor dit probleem allemaal al uitgeprobeerd? Weet je ook wáárom ze het doet, is het gemeen doen of is het omdat ze bang is? Doet ze het altijd op dezelfde plaats, of is het telkens verschillend? Wat voor gedrag vertoond ze voordat ze gaat steigeren?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:12

- Martingaal helpt niet, van een tik gaat ze de hele tijd op en neer en een klap tussen haar oren gaat ze alleen maar hoger. Deze tips kreeg ik in mijn andere topic. Eraf stappen helpt ook niet, dan gaat ze naast je galoperen, rondjes draaien en komt als nog omhoog.
- We weten niet waarom ze het doet, we denken gewoon omdat ze niet naar achteren mag omdat ze dan niet meer terug gaat en naar voren wil ze niet, ik denk dat dat haar enige uitweg is dan..
- Nee ze doet het altijd op een andere plaats, soms doet ze het helemaal niet en soms de hele tijd.
- Geen, ze stapt rustig, gaat stil staan dus je legt je been eraan dat het goed is en dat ze verder kan lopen en ze komt zonder iets aan te geven omhoog.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:15

Vanky schreef:
- Martingaal helpt niet, van een tik gaat ze de hele tijd op en neer en een klap tussen haar oren gaat ze alleen maar hoger. Deze tips kreeg ik in mijn andere topic. Eraf stappen helpt ook niet, dan gaat ze naast je galoperen, rondjes draaien en komt als nog omhoog.
- We weten niet waarom ze het doet, we denken gewoon omdat ze niet naar achteren mag omdat ze dan niet meer terug gaat en naar voren wil ze niet, ik denk dat dat haar enige uitweg is dan..
- Nee ze doet het altijd op een andere plaats, soms doet ze het helemaal niet en soms de hele tijd.
- Geen, ze stapt rustig, gaat stil staan dus je legt je been eraan dat het goed is en dat ze verder kan lopen en ze komt zonder iets aan te geven omhoog.

Direct omdraaien en naar voren schoppen, mijn pony deed het in het begin altijd, maar als je gelijk omtrekt kunnen ze niet omhoog.
Die van mij heeft het toen ook afgeleerd, deed het uit etterheid omdat ze er geen zin in had!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:17

Zo makkelijk gaat dat niet hoor :=

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:21

Eigenlijk is je paard je al een stapje voor. Je moet je paard eigenlijk geen kans geven om stil te staan. Ga desnoods draven en dan stap je thuis maar uit. Zorg dat je voorwaarts blijft gaan. Zorg er zelf voor dat je in een voorwaartse houding zit. En denk iik voorwarts en niet dat hij/zij weer zal gaan steigeren.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:21

Booooo schreef:

Waarom niet? Ze verliezen hun balans, dus kunnen dan niet meer omhoog.
Die van mij ging ook altijd recht omhoog en liet haar met zin omdonderen, dus heb hier hard aan getraind met mijn instructrice, dat was 1 kant "keihard omtrekken" en naar voren trappen, klinkt heel sneu, maar recht omhoog en omdonderen is levengevaarlijk!
Laatst bijgewerkt door Maris__ op 26-04-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:25

Voel je het aan wanneer je pony stil gaat staan en gaat steigeren?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:30

Dat omtrekken is misschien wel iets om te proberen, alhoewel ik niet weet of je paard uiteindelijk stopt als je hem weer stil zet.
Mijn pony kan je ook nog wel eens uitproberen als hij je niet kent, en mijn tip is dan hoofd opzij, want dan kan hij niet bokken en niet steigeren.
Werkt over het algemeen prima, en aan de symtomen te zien doet mijn pony hetzelfde als die van jou.
Over een hulpteugel heb ik echter geen verstand. Is het een dominantieprobleem of inderdaad angst?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:45

Marisjj14 schreef:
Booooo schreef:

Waarom niet? Ze verliezen hun balans, dus kunnen dan niet meer omhoog.
Die van mij ging ook altijd recht omhoog en liet haar met zin omdonderen, dus heb hier hard aan getraind met mijn instructrice, dat was 1 kant "keihard omtrekken" en naar voren trappen, klinkt heel sneu, maar recht omhoog en omdonderen is levengevaarlijk!

Ik heb al ge probeert om haar om te sturen toen ze stil stond, toen kwam ze alsnog omhoog en viel op haar zijkant.. hebt dus geen zin.
Draven helpt ook niet, dan gaat ze alsnog stil staan.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:48

Vanky schreef:
Ik heb al ge probeert om haar om te sturen toen ze stil stond, toen kwam ze alsnog omhoog en viel op haar zijkant.. hebt dus geen zin.

Ik denk dan dat er vrij weinig over blijft.. :')

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:50

Marisjj14 schreef:
Vanky schreef:

Ik denk dan dat er vrij weinig over blijft.. :')

Daarom is hulpteugel de enige oplossing die we nog niet ge probeert hebben omdat ze dan haar hooft niet omhoog kan doen.
Maar het moet wel opgelost worden anders ben ik bang dat mijn vader haar weg wil doen.. ;(

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:52

Vanky schreef:
Daarom is hulpteugel de enige oplossing die we nog niet ge probeert hebben omdat ze dan haar hooft niet omhoog kan doen.
Maar het moet wel opgelost worden anders ben ik bang dat mijn vader haar weg wil doen.. ;(

Je zou een poging kunnen wagen, zal er wel goed om denken dat ze dan niet met haar benen in de slof komt..
Mijn moeder wou die pony ook verkopen, maar heb gewoon zó keihard doorgezet, uiteindelijk was het niet grappig meer omdat ik haar voor was en ik haar gewoon omtrok en niet meer omhoog kon..

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:53

Marisjj14 schreef:
Vanky schreef:

Je zou een poging kunnen wagen, zal er wel goed om denken dat ze dan niet met haar benen in de slof komt..

Mijn instructrice gaat me begeleiden als ik haar wel met slof ga rijden :j

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:56

Vanky schreef:
Mijn instructrice gaat me begeleiden als ik haar wel met slof ga rijden :j

Okee ik ben benieuwd of ze het afleert, succes! :j

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:20

Oei, ik heb ook zo'n pony gehad. Gelukkig was het een kleine B pony, dus ik stapte er altijd snel af. Bij haar was het ook gewoon dominantie, maar dan ging ze wel gewoon zodanig ver dat het echt te gevaarlijk werd, dus ertegenin gaan had weinig zin. Hou je ons op de hoogte?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:40

Ik zou niet gaan rommelen met hulpteugels en dergelijke. Je weet niet waarom ze het doet, probeer daar achter te komen.

Vraag hulp van een gedragsdeskundige of een trainer. Die zijn hier voor en weten waar ze het over hebben!

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:46

Hopelijk ben je niet te laat...soms krijg je dat stijgeren er nooit meer uit...zeker als het al een paar keer goed gelukt is! Levensgevaarlijk, ik begrijp de reactie van je vader wel! Die pony leeft misschien nog een aantal jaar en jij??? (rolstoel of erger????) Ik hoop dat je snel de juiste oplossing kunt vinden en wens je veel succes!!!!

weazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 06:36

Veulen84 schreef:
Ik zou niet gaan rommelen met hulpteugels en dergelijke. Je weet niet waarom ze het doet, probeer daar achter te komen.

Vraag hulp van een gedragsdeskundige of een trainer. Die zijn hier voor en weten waar ze het over hebben!

Ik ga hierin helemaal mee, vind persoonlijk dat er toch heel vaak snel naar hulpteugels wordt gegrepen. Mits goed gebruikt kunnen die echt wel een toevoeging zijn maar soms is het totaal niet nodig en ligt het probleem heel ergens anders.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:26

Jeeetje wat een enorm rotprobleem zeg! Ja, je zult nu veel mensen krijgen die zich afvragen of het niet het zadel is waar het probleem in zit. Maar omdat je pony het ook vaak een hele tijd niet doet, is dat volgens mij niet het geval. Kan het niet zijn dat ze eigenlijk moet plassen, en jou er dan niet op wilt hebben? Die van mij gaat dan namelijk ook stilstaan, maar ik wacht altijd ff en kijk wat er is. Maar heeft er geen moeite mee te plassen met zijn ruitertje erop. Wellicht kan jou pony zich niet genoeg ontspannen als je erop zit...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:33

Slof is ook geen optie.. daar voorkom je niet mee dat ze stil gaat staan of omhoog gaat.

Ik heb hier eigenlijk maar 1 idee bij.. het lot van de langste adem..
Wil ze stilstaan.. laat haar maar stilstaan.. net zolang totdat ze zelf weer in beweging komt (kan laaaaaaang duren).
Keert ze om.. keer jij haar rustig weer terug in de richting waar je vandaan kwam.
Maar ga je absoluut niet druk of boos zitten maken, dat lost niks op..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:44

Idd, wat kelly_taco zegt, uit je OP te lezen ging ze omhoog toen jij been gaf, dus laat haar maar stil staan :=

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:09

Voordat je aan een hulpteugel wilt beginnen, ga eerst eens kijken waarom je pony dit doet.

Door hulpteugels kunnen ze nog sneller achterover vallen. Dan hou je er zelf met een hulpteugel niets aan.

Ik zou als ik jou was eerst een kijken waarom hij/zij schrikt en omhoog komt. WAt doen de oren van de pony? maait deze met de voorbenen? Ga dit eerst onderzoeken.

En bekijk daarna wat je aan het steigeren kunt doen.
Zelf ken ik mensen die wanneer het paard dit met opzet doet, snel van het paard afspringen en hem zelf achterover trekken, om er voor te zorgen dat het paard schrikt. Dit hielp bij hen met meerdere paarden wel. Maar dit kan alleen als het paard je uittest of niet serieus neemt. Bij een bang paard heeft dit geen zin.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:34

_Amigo schreef:
Idd, wat kelly_taco zegt, uit je OP te lezen ging ze omhoog toen jij been gaf, dus laat haar maar stil staan :=

Als je haar stil laat staan begint ze ook al te steigeren, alleen niet hoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:38

Het gaat al fout bij de KANS die de ruiter het paard geeft om stil te gaan staan.
Ik zie geen probleem in een zweepje mee en gebruiken. Levensgevaarlijk gedrag dit. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Aanpakken dat dier.