Hangen in teugels in draf, HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZinaFalcotje

Hangen in teugels in draf, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 13:54

HELP!!
ik heb een halfinger ruin, falco, en vaak is het zo dat wanneer ik ga draven, hij heel erg in zn teugels gaat hangen, dan word ik uit het zadel getrokken, en gaat hij harder lopen rennen..
heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
een meisje van 12.. :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Hangen in teugels in draf, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:56

Heb je les met je Haflinger?

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 13:58

Nou, les gehad, maar dat was niet echt de les die ik wilde hebben, teminste, het hielp niets.
bijvoorbeeld een bal in je buik voelen enzo,
nu ben ik dus opzoek naar iemand die mij les kan geven..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:27

Misschien is het dan wel slim om hier neer te zetten in welke omgeving je woont, wie weet zit er een lesgevende bokker in jouw buurt!

Daarnaast kan een paard alleen maar hangen, als jij hem die kans geeft...loslaten dus!

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:47

_Esther_87_ schreef:
Misschien is het dan wel slim om hier neer te zetten in welke omgeving je woont, wie weet zit er een lesgevende bokker in jouw buurt!

Daarnaast kan een paard alleen maar hangen, als jij hem die kans geeft...loslaten dus!
\\

Ja,
dat is wel een goed idee,
maar als ik hem loslaat, gaat hij rennen.. dus hij wilt juist dat ik hem loslaat.. ;)

kayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:52

ZinaFalcotje schreef:
_Esther_87_ schreef:

\\

Ja,
maar als ik hem loslaat, gaat hij rennen.. dus hij wilt juist dat ik hem loslaat.. ;)

Laat hem dan maar lekker rennen, probeer hem met je zit terug te nemen en de teugels lekker met rust te laten. Zo geef jij hem de kans niet om te kunnen hangen.
Ik zou opzoek gaan naar iemand die goed les geeft, dan is dit probleem denk ik snel opgelost. Als jij hem maar niet in de mond zit.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:55

Laat hem dan maar rennen, maar zodra dat híj dan wilt stoppen, gelijk been geven en hem laten lopen tot jíj vind dat hij mag stoppen en hem dan weer rustig oppakken. Maar zou inderdaad wel een instructeur/instructrice zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:56

Drijven. Hangen komt meestal door een niet zo actieve achterhand...

kayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:57

Ook zou ik heel veel overgangen gaan maken om de 10 passen een ander tempo aan nemen, zodat hij echt naar jou luistert en hij niet zelf over het tempo beslist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:59

kayley schreef:
ZinaFalcotje schreef:
Ja,

Laat hem dan maar lekker rennen, probeer hem met je zit terug te nemen en de teugels lekker met rust te laten. Zo geef jij hem de kans niet om te kunnen hangen.
Ik zou opzoek gaan naar iemand die goed les geeft, dan is dit probleem denk ik snel opgelost. Als jij hem maar niet in de mond zit.

Dat heet 'symptoombestrijding'.

kayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:03

[/quote]

Ik zou opzoek gaan naar iemand die goed les geeft, dan is dit probleem denk ik snel opgelost. Als jij hem maar niet in de mond zit.[/quote]

Dat heet 'symptoombestrijding'.[/quote]

Mag ik vragen waarom jij dit symptoombestrijding vind? Hoe zou jij het dan oplossen? :Y)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:05

Dat heet proberen te kijken of je het op kunt lossen. Een paard moet zoiezo een actieve achterhand hebben, dat is de basis, als je daar soms op doelde. Ga er vanuit dat de ruiters die op problemen stuiten bij de basis beginnen en vanuit daar verder gaan?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:06

Mag ik vragen waarom jij dit symptoombestrijding vind? Hoe zou jij het dan oplossen? :Y)[/quote]

Ik vind het zelf ook nergens op slaan. Maar wat ik denk is dat jij moet beginnen bij de basis. Dus inderdaad op zoek gaan naar een instructeur/instructrice die jouw kan helpen bij de basis. Want het hangen kan ook duiden op verveling of wat dan ook en dan moet je hem dus eigenlijk flink aan het werk zetten qua tempo, etc. Weet niet of je zo begrijpt wat ik bedoel, ik breng het volgens mij een beetje stroef over maar ik krijg mijn woorden niet precies getypt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:07

kayley schreef:

Ik zou opzoek gaan naar iemand die goed les geeft, dan is dit probleem denk ik snel opgelost. Als jij hem maar niet in de mond zit.[/quote]

Mag ik vragen waarom jij dit symptoombestrijding vind? Hoe zou jij het dan oplossen? :Y)[/quote]

Moet je de post boven je eens lezen.
Hangen in de teugels wijst op een paard dat op de voorhand loopt. Wat moet je dan doen? Juist, de achterhand activeren.

Minkeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:09

hahaha, ik ken het.
macho loopt ook erg op zijn voorhand, alleen doet hij het in galop.
hij is enorm sterk.

ik geef hem meestal met mijn zweepje kleine zachte tikjes op zijn hals en op zijn kont.
bij mijn paard helpt dat!
je kan het proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:11

Minkeex schreef:
hahaha, ik ken het.
hij is enorm sterk.

ik geef hem meestal met mijn zweepje kleine zachte tikjes op zijn hals en op zijn kont.
je kan het proberen!

Ligt het aan mij of wordt er steeds meer onzin geroepen op Bokt :+ ?
No offence, maar ook dit is geen goed idee. Zo wordt je sowieso afhankelijk van de zweep, en bovendien los je hier alsnog het probleem niet mee op.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:16

Bizzybijtje schreef:
Minkeex schreef:
hahaha, ik ken het.
hij is enorm sterk.

je kan het proberen!

Ligt het aan mij of wordt er steeds meer onzin geroepen op Bokt :+ ?
No offence, maar ook dit is geen goed idee. Zo wordt je sowieso afhankelijk van de zweep, en bovendien los je hier alsnog het probleem niet mee op.

Daar ben ik het mee eens. Maar wat jij zegt met dat hij op de voorhand loopt, waarom vertel je dan niet meteen erbij hoe de TS dat op kan lossen dat hij meer op de achterhand gaat lopen.

kayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:19

Dat zeg ik toch ook in mijn aanvulling, heel veel overgangen rijden. En paard niet in de mond zitten.
En ik heb ook al vaak genoeg gezien dat ruiters hun paarden teveel vasthouden waardoor ze gaan hangen en op de voorhand gaan lopen. Dus vaak is dit probleem al opgelost als je de mond met rust laat. Zodat het paard weer de ruimte krijgt om actief en over de rug te kunnen bewegen.

Ik kan natuurlijk niet vanaf de computer oordelen of dat nu ook het geval is, het paard kan ook scheef zijn vastzitten in rug, nek. Probleem met tanden.
Daarom zeg ik zoek naar iemand die goed les kan geven vanaf de computer kan je dit niet goed oplossen.
Laatst bijgewerkt door kayley op 26-04-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:19

Nogmaals; de achterhand activeren.
Dus schijnovergangen rijden, tempowisselingen, zijgangen als je paard dat kan.
Achterwaarts en dan gelijk voorwaarts in draf.
Zulke dingen.

kayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:33

Bizzybijtje schreef:
Nogmaals; de achterhand activeren.
Dus schijnovergangen rijden, tempowisselingen, zijgangen als je paard dat kan.
Achterwaarts en dan gelijk voorwaarts in draf.
Zulke dingen.

Tja ik weet niet of ik hier nog op in moet gaan, doe het toch maar volgen mij zeg je nu precies het zelfde als ik net zij. En toen was het nog symptoom bestrijding en roep ik onzin volgens jou :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:36

Jij zegt dat ze hem maar moet laten lopen en niet aan de teugels moet komen.
Dat is toch iets anders hoor _O-

kayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:40

Ik had ook meteen daarna er achteraan gezegd heel veel overgangen maken dus achterhand activeren. En natuurlijk moet ze gewoon netjes contact met de mond houden.
Je zal er wel overheen gelezen hebben maar om jou reacties kan ik alleen maar heel hard lachen. En ook ben ik met je eens dat er veel onzin geroepen word op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:44

kayley schreef:
Ook zou ik heel veel overgangen gaan maken om de 10 passen een ander tempo aan nemen, zodat hij echt naar jou luistert en hij niet zelf over het tempo beslist.

Da's iets heel anders dan zorgen voor impuls.
Dit is gewoon zorgen voor tempocontrole.

Alleen wel sneu dat je gelijk overgaat op een persoonlijke aanval.

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:18

rustig maar, geen ruzie.. :o
ik ben ook maar een meisje van twaalf, die de afkorting TS nog niet eens begrijpt.. :oo

maar in iedergeval, heel erg bedankt!
ik ga zoiezo een goede instructrice zoeken, en de tips opvolgen, bedankt!
Laatst bijgewerkt door ZinaFalcotje op 26-04-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:18

TS = topicstarter ;)