Welton loopt een lesje !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ineminne96

Welton loopt een lesje !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:58

Hey bokkers,

Ik kijk altijd naar bijna alle foto's op HAW, en ik wou zelf ook eens graag iets posten...
vandaar dit filmpje !
Dit paard is Welton ( de bruin-bonte )
Hij is ongeveer 10 jaar oud... Een braaf paardje maar schrikt echt heel erg snel...

Mijn werkpunten zijn :
mijn handen STIL houden, ik weet het , het is echt een verschrikkelijk beeld en ik probeer me daar nu erg op te concentreren...

heb je hier tips voor ? Of zie je nog andere dingen die beter kunnen ?
zeg het dan maar !

Houd er ajb wel rekening mee dat ik nog maar 2 jaar rijd (ik ben 15) en dat ik op de manege heel vaak op een ander paard rij, dus het paardje zelf helemaal niet goed ken...
en natuurlijk, hou het vriendelijk !

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:09

Wat een leuk paardje!

Wat mij vooral opvalt is dat je handen zoals je zelf al aangaf erg onrustig zijn. Ook zit er een knik in je pols. Het kleine stukje waar je doorzit net voordat je aangalopeerd heb je ze veel stiller. Ook in de galop heb je handen veel stiller. Volgensmij gaan je handen mee bewegen met het ritme waarop je lichtrijd. Je benen daarin heb je wel keurig stil ! +:)+
Ik vind dat je paard erg ingehouden loopt. Zou hem net wat meer voorwaarts laten lopen zodat hij zelf je hand op gaat zoeken ipv dat je met je handen onrustig bent.
Wat zegt je instructrice ervan ?

Goed dat je er mee aan de slag gaat. :)

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:10

Ik vindt het beeld er netjes uitzien hoor. :)
Wat je kan doen is iedere keer wanneer je gaat staan het paard een klein beetje meegeven met je handen, dat je hem ruimte geeft om naar voren gaan.
Je zou evt, een zweepje onder je duimen kunnen leggen. Of een bruggetje van je teugels maken zodat je handen bij elkaar blijven. Wanneer je dan elke keer in je gedachten het paard naar voren geeft wanneer je gaat staan zal het vast beter gaan. :)

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 12:12

SIEMxFUNNY schreef:
Wat een leuk paardje!

Wat mij vooral opvalt is dat je handen zoals je zelf al aangaf erg onrustig zijn. Ook zit er een knik in je pols. Het kleine stukje waar je doorzit net voordat je aangalopeerd heb je ze veel stiller. Ook in de galop heb je handen veel stiller. Volgensmij gaan je handen mee bewegen met het ritme waarop je lichtrijd. Je benen daarin heb je wel keurig stil ! +:)+
Ik vind dat je paard erg ingehouden loopt. Zou hem net wat meer voorwaarts laten lopen zodat hij zelf je hand op gaat zoeken ipv dat je met je handen onrustig bent.
Wat zegt je instructrice ervan ?

Goed dat je er mee aan de slag gaat. :)

Mijn lesgeefster zegt ook zelf dat ik hem wat meer vooruit moet rijden, op sommige momenten gaat dat dan heel goed, en sommige momenten valt hij zo weer terug in zijn tragere tempo, daar probeer ik nu wel echt op te werken, net zoals op mijn handen, mij stoort het zelf niet zo natuurlijk, maar ik wil niet dat ik het paard hele tijd in de weg zit doordat mijn handen te veel bewegen...
Bedankt voor je tips !

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:14

hmm op zich rijd je netjes maar hou aub je handen stil :S je paardje loopt van links naar rechts met zen koppie, en het lijkt alsof je zit te zagen (is niet zo maar lijkt nu wel)
maar dit punt valt me op bij meerdere paarden dat schudden met het hoofd

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 12:16

ponylies schreef:
hmm op zich rijd je netjes maar hou aub je handen stil :S je paardje loopt van links naar rechts met zen koppie, en het lijkt alsof je zit te zagen (is niet zo maar lijkt nu wel)
maar dit punt valt me op bij meerdere paarden dat schudden met het hoofd

Ja ik weet het , het ziet er echt niet uit :s , en zoals ik bij iemand anders reageerde : mijn handen zelf ,ik merk het niet echt als ik op men paard zit, maar ik wil echt absoluut niet het paardje in de weg zitten, of het storen in de mond ...

little_birdy

Re: Welton loopt een lesje !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:18

nee daarom zeg ik het ook zo ;)
heb je weer iets om aan te werken,
het helpt bij sommige mensen ook om stiekjes om je polsen te doen en die aan het zadel vast te maken :)

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 12:26

ponylies schreef:
het helpt bij sommige mensen ook om stiekjes om je polsen te doen en die aan het zadel vast te maken :)

Bedankt voor de tip ! :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:34

wat me wel opvalt is dat jij niet de enige bent die zo loopt te 'zagen' dus je handen stil houden en voor je
boven de manenkamaanzet en net voor je zadel
en verder je benen meer gebruiken
bij geen reactie je zweep eens gebruiken.

xDressuurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:21

Leuk paardje, wat mij inderdaad ook op valt is dat je paard met zijn koppie naar links rechts alsof je loopt te "zagen" je handen zijn ook onrustig maar dat gaf je zelf al aan :) ,en hij mag wel iets meer door lopen dus meer tempo wat de andere al zeggen een zweepje want hij is echt traag haha :) . Succes verder ermee verder vind ik het netjes eruit zien en het een leuke combi :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:58

ponylies schreef:

Lijkt me erg gevaarlijk!!!
Als het paard schrikt (wat ze ook beschrijft in de openingspost) en ze valt eraf, dan zit ze vast met die elastiekjes om haar polsen, met alle gevolgen van dien ;)
Doet me al pijn als ik er aan denk, hahah xD

Wat je wel zou kunnen doen is evt. een bokriempje voor aan de ringetjes van t zadel te doen, dan kan je daar soms aan vast houden. En dan proberen bewust te zijn van het stilhouden van je handen.
Maar misschien heeft je instructrice nog wel meer tips!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:30

probeer eerst voorwaarts te rijden, maak m actief door tempowisselingen te rijden. Probeer met je handen naar voren te ´denken´. Je hebt ook een knik in je polsen, zet ze netjes rechtop naast elkaar en ontspan ze. Voorderest vind ik ´t er netjes uitzien! enne... als je paard bij het aangaloperen zo achter een andere blijft plakken, mag je best wat feller reageren:P
succes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:45

even voor jullie ;)\
ik bedoel manen stiekjes die breken als je valt :))

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:17

Je handen bewegen inderdaad veel (zie bijvoorbeeld vanaf 0.52 in het filmpje) zoals je zelf ook al zag. Het paard schudt op sommige momenten (met name aan het begin van het filmpje) zijn hoofd van links naar rechts. Nu kan ik niet goed zien of hij dat nu doet omdat jouw handen van links naar rechts gaan of dat het omgekeerd is en jouw handen van links naar rechts gaan omdat zijn hoofd dat ook doet.

Verder zou je wel wat meer stelling mogen vragen (hand verder van de hals af) en hem meer mogen laten buigen om je binnenbeen. Hij buigt soms maar heel weinig. Sowieso mag je je benen wel meer gebruiken.

Ik vind trouwens dat je al ontzettend goed rijdt voor iemand die nog maar twee jaar rijdt. En wat een geweldig mooie paardjes lopen er in je les. De bonte waar jij op rijdt, maar ook die met die aparte bles. Prachtig.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 16:23

shetjessweet schreef:
Je handen bewegen inderdaad veel (zie bijvoorbeeld vanaf 0.52 in het filmpje) zoals je zelf ook al zag. Het paard schudt op sommige momenten (met name aan het begin van het filmpje) zijn hoofd van links naar rechts. Nu kan ik niet goed zien of hij dat nu doet omdat jouw handen van links naar rechts gaan of dat het omgekeerd is en jouw handen van links naar rechts gaan omdat zijn hoofd dat ook doet.

Verder zou je wel wat meer stelling mogen vragen (hand verder van de hals af) en hem meer mogen laten buigen om je binnenbeen. Hij buigt soms maar heel weinig. Sowieso mag je je benen wel meer gebruiken.

Ik vind trouwens dat je al ontzettend goed rijdt voor iemand die nog maar twee jaar rijdt. En wat een geweldig mooie paardjes lopen er in je les. De bonte waar jij op rijdt, maar ook die met die aparte bles. Prachtig.

haha dankjewel ! :)
Ook bedankt voor de tips ! en voor het compliment natuurlijk :D
wat betreft mijn handen, ik probeer er nu echt zo hard mogelijk op te letten omdat ik het paardje hier echt niet in wil hinderen of ambeteren...

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:32

wat een leuk paardje zeg en ik vind je al best netjes rijden hoor ;)
Alleen ik denk dat je niet te veel aan je teugels moet zitten wat hij schud constant met z'n hoofd,gewoon lekker rustig en ontspannen :D.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 14:26

Dankjewel !

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:33

Vind het er allemaal wel netjes uit zien voor iemand die nog maar twee jaar rijdt :j
Er is al genoeg gepost over je handen inderdaad maar wat ik me nog afvraag; ergens in het filmpje gaan jullie allemaal wijken maar ik vind die hindernispaal zo ongelukkig staan. Waarom staat ie daar zo raar? Zie namelijk een paar keer dat je je paard na het wijken er snel tussendoor stuurt.
Je mag inderdaad ook wel wat meer tempo rijden. Rij je met een zweepje? Anders die gewoon een keertje gebruiken als je geen reactie krijgt.
Verder erg leuk paardje :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:00

Het meeste commentaar is al wel gegeven dacht ik. :) Let er wel op dat je op het goede been blijft licht rijden. :) (zie begin van het filmpje)

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 17:01

Jeanine93 schreef:
Vind het er allemaal wel netjes uit zien voor iemand die nog maar twee jaar rijdt :j
Er is al genoeg gepost over je handen inderdaad maar wat ik me nog afvraag; ergens in het filmpje gaan jullie allemaal wijken maar ik vind die hindernispaal zo ongelukkig staan. Waarom staat ie daar zo raar? Zie namelijk een paar keer dat je je paard na het wijken er snel tussendoor stuurt.
Je mag inderdaad ook wel wat meer tempo rijden. Rij je met een zweepje? Anders die gewoon een keertje gebruiken als je geen reactie krijgt.
Verder erg leuk paardje :)

Haha, ja die paal stond inderdaad erg in de weg !
hij stond er nog van een vorige les denk ik ! :D
En bedankt voor het compliment!
verder, jep ik rij met een zweepje, maar hier reageert hij meestal niet op , of soms met een bok , maar hij valt heer erg snel terug in zijn eigen tempo ...

marysa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:00

blijfen drijfen en als hij niks doet gewoon tik en been reageert hij nogniet gewoon tik. ik merk dat bij veel manege paarden die traag zijn daardoor vlotter gaan lopen. je mag ook je hakken wel iets meer uitdrukken en ja je handen... ik vind het elastiekjes iedee wel een handige die zou ik wel proberen hoor! bij mij helpt het altijd om met zweepje te rijden op een of andere manier hou ik mijn handen dan beter.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:33

dat moet je juist niet doen blijven drijven dar worden ze lam van op je been

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 16:59

ik heb deze ochtend weer met hem gereden, en het ging veel beter, hij was veel meer vooruit ! Soms een beetje té ! maar liever dat dan te traag haha !
En mama had soms gefilmd en mijn handen waren al veel stiller, ik zal straks proberen het filmpje te posten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:13

goed zo
en fijn dat je iets met onze tips doet meid :))

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:02

Het ziet er goed uit. Hij mag inderdaad wel iets meer vooruit gereden worden dan in het filmpje, maar ik denk dat hij uit zichzelf niet echt zo heel erg snel is.
Ik heb vroeger ook een keer met hem gereden. Dat is nu zo'n 6 jaar geleden. Als ik me niet vergis stond hij toen pas op de manege en reed hij toen nog maar net mee in de lessen (hij was toen ook nog maar 3-4 jaar). Toen was hij ook al niet zo heel erg snel (ook niet heel erg traag of sloom, maar gewoon niet zo snel als ik gewend ben).