GFS Zoelaine (v. Whisper) L2 wedstrijd proef 14

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

GFS Zoelaine (v. Whisper) L2 wedstrijd proef 14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:26

GFS Zoelaine, een 7 jarige KWPN merrie met de afstammeling Whisper (v. Welmeyer) * Zalmeco.
Zoe heb ik samen met een vriendin en tevens bijrijder zadelmak gemaakt en ingereden. Het is een heel brave merrie die niet altijd heel gemakkelijk te rijden is, maar wel een super goed karakter heeft.

2 jaar geleden ben ik met Zoe begonnen. Mijn eerste paard waar ik wedstrijden mee ben gaan rijden. Toen nog gedacht dat ik verder zou komen dan de B, maar ondertussen al diverse keren L2 ben gestart en nu ook 5 wp heb weten te behalen. Afgelopen zondag had ik de luxe dat ik 2 (of eigenlijk 3) grooms bij mijn oud.
Mijn eerste bijrijdster is onlangs bevallen en was samen met haar zoontje komen kijken en daardoor was mijn huidige bijrijdster om me te begeleiden met alles er om heen. Het was een super gezellig zondag, met als resultaat dat ik voor mijn gevoel, 2 hele fijne proefjes heb gereden.

De foto's van de 2e proef waren mooier gelukt qua belichting, dus daar heb ik dan wat shots van.
Thuis zijn we vooral aan het trainen op de buiging in het lichaam van Zoe. Ze zet zich heel snel vast en ik dus ook (of is het andersom ;-) ) Verder heb ik eindelijk mijn tempo onder controle. Want vaak ging ik als een speer door de bak, en dan nog wel eens dacht ik dat ik langzaam ging. Dat is dus al verbeterd.
Hier dus enkele foto's. Tips zijn gewenst, maar wel graag opbouwend en onderbouwend.

1. Binnenkomen, goed voor een 6, want ik was wat slingerend
Afbeelding

2. Middendraf. Is van de jury af. Hier wordt ze altijd wat te lang, maar de jury gaf een 6. En schreef kanteld iets.
Afbeelding
Afbeelding

4. De inzet van het wijken is altijd goed, maar op het eind laat ik het altijd versloffen, 6.
Afbeelding

5. Mn halsstrekken was deze dag helaas onvoldoende. 5.
Afbeelding

6. Wijken voor het rechterbeen vind ik heeeeeel moeilijk, dat is hier wel weer te zien.
Afbeelding
Afbeelding

7. Halthouden, goed voor een 6 je
Afbeelding

8. Van hand veranderen
Afbeelding

9. De galop onderdelen op de linkerhand waren goed voor 7'ens
Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. De rechtergalop. Hier wordt ze sterk en ga ik (helaas) te veel van voren doen.
Afbeelding

12. Richting het halthouden
Afbeelding

13. Stilstaan en groeten, helaas niet vierkant
Afbeelding

*Oude topics zijn nog:
[RT-HAW] Mijn debuut met 4 jarige Zoe in B dressuur.
[RIJ-ITP] Mijn debuut met GFS Zoelaine in de B
[RIJ-ITP] Zoelaine op wedstrijd in het L1

iSaBeLL

Re: GFS Zoelaine (v. Whisper) L2 wedstrijd proef 14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:38

Leuk paard! leuke combi :D

Wat mij heel erg opvalt is dat je je tenen naar buiten draait, en op (bijna) alle foto's zie ik flink jou spoor in haar buik.
En in je begin post staat er dat je eerst als een speer de bak door ging, maar dat is van deze foto's niet af te zien.
Let echt op je benen, hakken uitdrukken tenen naar binnen.

Wat waren je punten? :)

karlijnup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:39

ziet er op zich netjes uit, hij zou van achter meer mogen zakken en dat kantelen moet er echt uit. probeer bij de inzet van het wijken eerst de voorhand te richten en dan mee te nemen met je binnen been zonder de druk op de buitenkant te verliezen, dan zal het kantelen veel minder worden. wel een super paard om te zien en een mooie hals zit erop.

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:52

Zijn mooie foto's geworden! Kan inderdaad wel goed zien dat je je hakken omhoog trekt, maar goed het blijft lastig zo'n mega groot paard bij elkaar te rijden. Dat halthouden een 6? Zie ik het nou verkeerd of staat ze daar wel vierkant?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:59

Ik zie dat jij vel meer spanning hebt dan je paard. Dit uit zich in strakke schouders en gespannen bovenbenen, waardoor je je onderbenen niet meer goed kunt houden. Probeer veel bewuster te zijn van je eigen lichaam.
Het halthouden kan wel helemaal vierkant zijn, maar hoe is de overgang gemaakt, dat is van een foto niet te zien. Is het een abrupte overgang geweest, kan ie nog zo vierkant staan, maar wordt dat echt wel meegenomen in de beoordeling. Het halsstrekken moet nog meer, de neus hoort op kniehoogte uit te komen. Je schrijft een onvoldoende, een 5, maar sla het proevenboekje maar eens open, een 5 wordt gezien als voldoende.

Genoeg oefenpunten, maar jullie zijn een jonge combinatie, dat gaat echt wel goed komen!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:08

Je trekt inderdaad je hakken enorm op waardoor het vanaf de fotos lijkt alsof je paard heel traag voor het been is. Desnoods je spoor wat lager doen zodat je minder vlug prikt. Goed op je beenhouding gaan letten en consequent zijn. Ook moet het kantelen er echt uit...
Verder lijkt het zadel te ver naar voren te liggen.

Goed dooroefenen en vooral zelf lekker ontspannen. Als jou houding goed is geeft het denk ik al een veel fijner beeld :)

succes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:09

Ik ga alleen even in op het harnachement. Je hebt je zadel veel te ver naar voren liggen (op de schouder) en je onderbenen komen op sommige foto's tegen het voorbeen aan. Dit is niet bevorderlijk voor de beweging van je paard en de druk wordt zo ook veel te ver naar voren gelegd. OF je zadel past niet goed en gaat daardoor naar voren OF je paard heeft de singelgroeve erg ver naar voren liggen en de singel trekt het zadel naar voren OF je legt hem gewoon zelf te ver naar voren. Zou je dat eens na kunnen kijken?

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 07:17

Bedankt voor jullie feedback!
Inderdaad, hoe confronterend kunnen foto's zijn en ik moet nu echt bewust gaan letten op mijn hakken. Ik schrok er gewoon van!
Wat betreft het zadel. Deze ligt goed, maar ik denk dat ze te ver naar voren is gelegd. Ik zal daar meer op letten.

Verder had ik deze proef mijn tempo inderdaad goed onder controle, dus dat was echt een stap vooruit weer. Deze proef had ik trouwens 181 punten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:28

Erg mooi paard.
Jou zit is niet je van het, in m.n. de galop zit je helemaal achterop het zadel, op de lepel. Het zadel ligt idd ook te ver naar voren. Het kantelen moet je echt wat aan doen, kost je veel punten. Vaak komt dit omdat een paard scheef is, rechtrichten dus. Gebit kan ook een oorzaak zijn. Hakken uitdrukken zodat je minder met die sporen zit te prikken.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 07:30

Het kantelen is alleen te zien bij het wijken in dit geval en door de jury niet als commentaar genoteerd.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:30

Ik vind jullie een heel leuk setje Trudy!
En wat is het toch een knap paard.
Ga zo door! +:)+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:37

Trudy_dJ schreef:
Het kantelen is alleen te zien bij het wijken in dit geval en door de jury niet als commentaar genoteerd.

Dan heb je of mazzel gehad, of de jury heeft niet goed opgelet. Als deze foto weergeeft hoe het hele wijken voor dat been ging, had ik je een onvoldoende gegeven denk ik!

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:41

Leuke foto's en een mooie combi zijn jullie Trudy. Zoe ziet er heel goed uit! :j
Punten om aan te werken geef je zelf bij de foto's al aan maar het begint vooral bij een ontspannen zit (ohoh, wat herkenbaar ;) ): meer in je zadel zitten (die mag idd iets naar achteren), benen ontspannen, hakken niet optrekken en tenen (proberen) naar voren te houden. Ik weet als geen ander hoe moeilijk dat is maar als je je daar echt op gaat concentreren zul je vanzelf merken dat het positief werkt op je paard.

Succes verder: komt helemaal goed! +:)+

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 07:47

kleinvosje schreef:
Trudy_dJ schreef:

Dan heb je of mazzel gehad, of de jury heeft niet goed opgelet. Als deze foto weergeeft hoe het hele wijken voor dat been ging, had ik je een onvoldoende gegeven denk ik!

Wees niet bang, deze jury gaf mij ook een onvoldoende ;-)
Dus ja, dit was het hele beeld ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:52

Leuk om weer eens foto's van je te zien Trudy. En goed dat je toch het L2 bereikt hebt. Als je nu al 5 winstpunten hebt kun je ook lekker doorstromen naar het M1 straks. Dat gaat je ook zeker lukken.

Wat betreft je houding moet je wel zorgen dat je je benen lang houdt. Nu zie ik dat je je hak optrekt. Dat komt je zit niet ten goede.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:11

Bloem10 schreef:
Zijn mooie foto's geworden! Kan inderdaad wel goed zien dat je je hakken omhoog trekt, maar goed het blijft lastig zo'n mega groot paard bij elkaar te rijden. Dat halthouden een 6? Zie ik het nou verkeerd of staat ze daar wel vierkant?

Misschien wel vierkant maar misschien heeft ze niet lang genoeg stil gestaan, ze stond misschien iets scheef of het paard kwam wat
tegen de hand (wat verklaart waarom TS op de foto de sporen erin zet)

TS: Als ik je een tip mag geven, gooi asjeblieft die sporen af en ga eerst je paardje goed aan het been trainen. Sporen zijn er om je
hulp te verfijnen, zoals je er bij het wijken bijv. het achterbeen er iets meer bij kan "wijzen" Het is niet de bedoeling om constant met
je spoor in je paard te zitten. Hierdoor stomp je je paardje juist af en dat zou zonde zijn voor zo'n werkwillig en braaf dier.

Dat kantelen van het hoofd is vaak een vorm van scheefheid en ook soms tegen de hand zijn op de teugel. Pak je aan het begin van het
wijken je binnenteugel meestal stiekem korter? Het ziet er niet gereden uit maar alsof je het je paard af moet dwingen (en het paard het
dus moeilijk vind en tegenhikt) Een paard dat los door het lijf is en correct aan het been gereden begint zijn inzet al heel anders.

Dat kantelen in je middendraf is omdat je je binnenhand naar je toehaalt, ik denk omdat ze de neiging had te slingeren? (dat gevoel had je misschien??)
Advies: Veel gaan rechtrichten en mooi leren inbuigen om het binnenbeen, als ze wat meer gegymnastiseerd is zal ze rechtsom ook makkelijker
loskomen. (al heb ik het vermoeden dat jij jezelf stiekem rechtsom ook vastzet) en veel rechte lijnen rijden.. in je dagelijkse rijden (of als je rijd)
veel van hand veranderen en rechtuit. Eerst alleen gewoon draven, dan een paar passen vooruit en een andere x juist terug naar arbeidsstap
en daarna weer overgaan in draf. En zorgen dat ze gewoon op 2 teugels rechtuit blijft door gewoon veel aan je lijnen te oefenen.

Over je zit heb je al genoeg gehoord, het mag allemaal wat netter.. maar het ziet er ook echt niet verkeerd uit hoor!

Lekker blijven rijden en oefenen! Hoop dat je wat aan mn tips hebt :D

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:21

ik ga mee met de bovenstaande reacties,
verder wil ik nog zeggen dat het lijkt door je zadel dat je niet echt lekker zit.
wat mij wel opvalt is dat je net verkeerd been geef tijdens het wijkenals je links op wijk, druk je aan voordat het linkerbeen naar voren gaat

succes nog.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:42

Lekker dier hoor!
Wat mij als eerste opvalt is dat zoe hèèl erg lang is op iedere foto, naar mijn smaak mag ze wel wat meer bij elkaar gereden worden. Kantelen vind ik ook storend, puntje van aandacht voor de aanleuning.
Lekker blijven oefenen en rijden en dat komt het wel voor de bakker!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:05

judithh Het paard is ook nog niet helemaal over de rug en zakt ook niet in op de achterhand.
Bij elkaar rijden komt pas als 2 voorgenoemde dingen voor elkaar zijn. Anders krijg je ruk en
pluk werk op de voorhand om het paard korter te krijgen waardoor je alleen maar meer storing
krijgt en je het paard dwingt op te krullen ipv dat je naar "losgelatenheid" streeft.

Denk dat er belangrijke punten zijn.. maar het is idd een puntje voor de wat verdere toekomst.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:18

svdijk86 schreef:
judithh Het paard is ook nog niet helemaal over de rug en zakt ook niet in op de achterhand.
Bij elkaar rijden komt pas als 2 voorgenoemde dingen voor elkaar zijn. Anders krijg je ruk en
pluk werk op de voorhand om het paard korter te krijgen waardoor je alleen maar meer storing
krijgt en je het paard dwingt op te krullen ipv dat je naar "losgelatenheid" streeft.

Denk dat er belangrijke punten zijn.. maar het is idd een puntje voor de wat verdere toekomst.

Meen je dat nou??....nooooit geweten ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:10

Weet jij misschien wel maar is de TS wel zover om dat voor elkaar te kunnen krijgen op
de juiste manier? ;)

We willen allemaal wel paarden zien lopen als Totilas :+ In B al met oprichting en een
sterk achterbeen. Maar Helaas.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:03

Het lijkt me dat de nageeflijkheid gewoon niet in orde is, waardoor de achterhand achterblijft.
Het halsstrekken bevestigt mijn vermoeden dan ook ;) Een paard dat goed nageeft (dus 'volgens het boekje') zou je hand gewoon mee moeten volgen naar beneden. Sowieso moet de achterhand al actiever zijn om nog maar een beetje nageeflijkheid te krijgen. Verder lijkt het ook dat hij niet loslaat in zijn nek of kaak. Ik zou vooral meer naar voren rijden, het beeld lijkt wat flegmatiek maar kan zijn dat ik het mis heb. Let trouwens aub op je hakken, want hakken optrekken is sowieso al niet fijn voor een paard, laat staan met sporen... ;)

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 12:29

Bedankt voor alle super nette beschrijvingen met de tips.
Ik ben hier gisteren al mee aan de slag gegaan, met name het actief maken voor mijn kuit. Ik moet zeggen dat het me niet geheel tegen viel. Ik zit dan ook veel netter met doorzitten.....

Verder ben ik op zoek naar een leerzame clinic voor houding en zit, maar die heb ik nog niet helemaal gevonden.....

Bedankt, mogelijk volgen er later nog eens foto's waarop ik verbetering kan laten zien!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:46

Heb je je spoortjes erbij afgedaan Trudy? Goed dat je wat met de tips doet!
Clinics houding en zit is meestal met ballen en met een soort fysio-achtig idee.

Zoek eens op een clinic waar je vooral veel doet met je paard gymnastiseren
en rechtrichten. DAAR ga je echt veel van opsteken. 9 van de 10x is namelijk
de ruiter het probleem (scheefzakken of juist door een teveel aan been optrekken
aan 1 kant) waardoor het paard niet makkelijk recht te richten is en daardoor
weinig tot geen buiging wil en kan geven. Je moet je paard zien als een spiegel van
jou.

Het werkt namelijk 2 kanten uit, is het paard "scheef" (niet op beide kanten goed
gegymnastiseerd) op 1 kant dan wordt je in draf (en je merkt het in galop aan je
buitenbeen en aan je zadel) naar buiten weggegooid op de kant waar het paard
niet goed genoeg rechtgericht is. Bij paarden die rechts zijn wordt je op rechts iets
naar binnen gegooid (merken mensen bijna niet) maar op links naar buiten gegooid.
(waardoor je 1 been langer maakt en scheef op je paard naar binnen gaat hangen en/of
je zadel zakt scheef (naar rechts bij paarden die rechts zijn en linksom moeten)

Omdat de ruiter vaak doorrijd en zijn evenwicht niet corrigeert kan het paard ook niet
rechter worden. En andersom ook, zit de ruiter scheef wordt het paard steeds schever
en minder buigzaam. Bij jonge paarden merk je dit heeeel erg als je er bewust op rijd.
Oudere paarden "verblommen" het een beetje maar dat neemt niet weg dat een paard
je een spiegel voor houdt!

Over rechtrichten kun je veel vinden, maar de instructrices die veel met rechtrichten
bezig zijn letten automatisch ook heel veel op je houding en zit!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:02

Wat een leuk dier is Zoelaine, lijkt me een heel vriendelijk dier.

Als tip wil ik je meegeven om vooral te gaan werken aan reactie op het been (1x been is voorwaarts, daarna moet je niet meer hoeven te blijven drijven) en ophouding (1x ophouding is terug en daarna moet je ook gewoon los kunnen laten zonder dat ze versneld). Vanaf de foto's krijg ik het idee dat ze nog niet goed genoeg aan je hulpen staat, waardoor jij een beetje gaat duwen in de proef (en dus je hakken optrekt), zij impuls verliest en ook gaat kantelen.

Eigenlijk moet je proberen om zo simpel mogelijk te rijden en dat is vaak het moeilijkste. Succes :-)