6 jarige ruin TE voorwaarts in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nvb

6 jarige ruin TE voorwaarts in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:44

Hallo,

Graag had ik wat advies en meningen gehad over mijn 6 jarige ruin die erg voorwaarts loopt.
Ik heb hem sinds 3 weken. Zidane heeft 3 maanden stil gestaan, maar desondanks nog een super braaf paardje toen ik erop ging voor de eerste keer. Heel rustig en kalm.. Maar sinds dat mijn vriendin hem rijdt moet wel erbij zeggen dat zij veel meer ervaring heeft dan ik is hij ineens heel erg voorwaarts geworden en heet. Hebben jullie tips?? Want ik ben niet zo'n ervaren ruiter en wil graag dat hij weer iets rustiger wordt.

Alvast bedankt bokkers!

Groetjes Nikki

carolina1278

Re: 6 jarige ruin TE voorwaarts in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:51

Volgens mij staat dit niet in de goede rubriek....

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:56

kan het niet komen doordat zijn conditie weer wat word opgebouwd? daarnaast is 6 natuurlijk nog jong en staat hij in een nieuwe/vreemde omgeving.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:02

[ON]--->[RT-P]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:08

Wat de reden ook is, het is belangrijk dat je hem duidelijk maakt dat jij het tempo bepaalt en niet hij. Ingrijpen dus en zorgen dat hij niet de kans krijgt om het allemaal zelf te verzinnen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:12

Je zegt dat hij dit doet sinds je vriendin hem rijd?
Vraag dan eens na bij je vriendin wat zij met hem doet!
En hoelang heb je zelf rijervaring?

Black_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:16

Je zegt zelf dat je nog niet zo veel ervaring hebt, misschien kun je dan best iemand vragen om je vanaf de kant te helpen. Misschien kan die vriendin die hem ook rijdt jou wel een keertje meehelpen.
Voor de rest inderdaad, zoals Lovely al zei, jij bepaalt het tempo! Wees daar consequent in, zodat hij niet nog meer gaat uitproberen bij je.

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:55

Lovely schreef:
Wat de reden ook is, het is belangrijk dat je hem duidelijk maakt dat jij het tempo bepaalt en niet hij. Ingrijpen dus en zorgen dat hij niet de kans krijgt om het allemaal zelf te verzinnen.

Ben het hier mee eens. ^.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:57

Hoe was hij tijdens het proefrijden? Heb je hem volledig laten keuren?

nvb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:07

Bedankt voor jullie tips!
Kan idd in de verkeerde rubriek staan maar ben nog alles aant uitvogelen op bokt.

Ja ik heb hem nog niet laten keuren volgende week vrijdag gaat dat gebeuren.. ik heb hem nog niet officieel gekocht.. hij blijft staan waar hij altijd al gestaan heeft dus dat is verder geen probleem. Mijn vriendin geeft inderdaad vaker instructies.. En ik ben aan het denken om wat te gaan grondwerken met hem.. En jullie hebben zeker gelijk, IK moet het tempo bepalen hij niet.. duidelijk laten merken wie de baas is. Hij heeft ook moeite met stilstaan.. dan gaat hij ongevraagd achteruit lopen e.d. meer tips zijn altijd welkom:d

Groetjes Nikki

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:58

Laat maar, verkeerd gelezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:02

Is hij wel recht? Kan hij beide kanten op even makkelijk de juiste stelling en buiging aannemen?

Paarden kunnen loperig zijn door een balansprobleem, ze proberen dan hun balans weer te vinden, door te gaan racen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:15

Staat hij toevallig net weer op gras? Wat voer je hem qua krachtvoer? Wat zegt je vriendin ervan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:15

Ik zou het toch eens vragen aan je vriendin.
Misschien rij jij zelf wel wat onder tempo en nu zij hem rijdt en zij misschien hem juist wat fantieker wil hebben jij misschien het gevoel hebt dat hij TE voorwaards is?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:31

Je zegt dat hij pas heter is geworden sinds je vriendin hem rijdt, het eerste wat ik dan denk is dat ze wellicht hem mooi scherp aan de hulpen maakt, maar dat jij daar nog niet mee overweg kan. Elk paard kan op de kleinste hulpen gaan reageren, maar dan moet de ruiter deze ook wel kunnen geven/controleren.

Kan natuurlijk niet beoordelen (zonder het te zien) wat er exact aan de hand is maar het zou kunnen.

Vergelijk het eens met een auto, in een normale auto kan ik gewoon rijden, maar geef me niet een race auto want dan heb ik er totaal geen controle meer over, daar zijn de knopjes zo fijn afgesteld, daar zal ik enorm aan moeten wennen.

Kan dus zijn dat de knopjes bij jou paard eigenlijk beter zijn afgesteld maar dat jij nog niet het gevoel hebt om deze te gebruiken.
Daar is NIETS mis mee, maar wel een mooie leermester heb je dan onder je. Denk dat als dat het geval is je een combinatie moet gaan maken. Je vriendin hem iets minder scherp rijden en jij veel kijken naar wat ze doet en hoe je paard daarop reageert. Probeer ook zoveel mogelijk les te nemen (ook van je vriendin) en kruip eens nadat zij een stukje gereden heeft er op en probeer goed te voelen waar ze net mee bezig is geweest.

weazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 06:53

Wat ook nog een mogelijkheid is dat heeft een vriendin van mij namelijk gehad met een bijrijder.Die maakte haar paard continu veel te heet. Voor je het wist wilde mevrouw alleen nog maar hard hard hard.

Je kan hier zelf wel goed mee aan het werk he door veel tempowisselingen te rijden. zodat je zelf ook leert om hem weer rustig te laten lopen in de bak. Succes en idd praat even met je vriendin.

cassandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:43

Als hij heet word blijf dan altijd met je benen rijden op het moment dat jij je benen wegsteek gaat hij alleen maar veel harder lopen, wat weazel zegt veel tempo wisselingen en ook met je benen naar je handen toe rijden dus voorwaarts neerwaarts.
Ga ook niet proberen vast te houden dit helpt ook niet zal alleen maar meer gaan trekken dus maak kleine ophoudingen met je buitenteugel dus even vasthouden echt maar een paar seconde en weer ontspannen wel contact houden.

Praat ook met je vriendin kijk wat zij doet als hij heet word en probeer het daarna zelf.

Is hij van het begin al heet dan kun je hem misschien ook even longeren zodat die al een beetje energie kwijt is voordat je erop stapt.

Wat je ook nog kan proberen is op je stem hem terug te krijgen dit wil ook wel eens helpen.

Heel veel succes laat je ons weten of het beter gaat ?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:00

Het is al eerder gezegt maar inderdaad jij moet het tempo bepalen niet je paard.
Dus weer consequent in wat je doet. Is hij bijvoorbeeld zo voorwaarts dat hij van stap gaat draven haal hem dan terug naar stap en ga pas draven wanneer jij het wil. Zorg daarnaast voor voldoende afwisseling als je hem rijdt. Dus rij veel figuren en overgangen zodat hij zich niet kan gaan vervelen en je hem beter bij de les houdt. En als hij wat vlugger wordt probeer hem dan iets terug te rijden op je zit dus door zwaarder te gaan zitten, in een wat langzamer tempo lichtrijden, goed naar achter blijven zitten en probeer niet alles op te lossen door aan de teugels te trekken (ik zeg niet dat je dat doet hoor maar het is een advies voor als je het wel doet) Want als je alles met de teugels op wil lossen kan hij zich daar juist tegen gaan verzetten of het bit vast pakken waardoor die harder gaat in plaats van zachter. Niet alles kun je zonder teugels oplossen dus die kleine ophoudingen die al eerder zijn genoemd kunnen wel heel nuttig zijn. Alleen het zijn maar kleine bewegingen die je hoeft te geven daarvoor en zorg dat je gelijk ontspant wanneer het paard ook zijn tempo terug neemt.

En daarnaast nog 1 tip, als je geen les hebt neem dat dan wel van een goede instructeur! Want die kan precies zien wat er gebeurt. Of je paard bijvoorbeeld heel heet is (dan is eerst longeren wel een goede kan die zijn energie even kwijt) Of dat jij je paard misschien wel onbewust te vaak aanspoort of dat je misschien teveel teugeldruk geeft waardoor je paard in verzet gaat. Misschien zorgt je vriendin inderdaad ervoor dat hij wat actiever reageert op de hulpen. Maar een goede instructeur kan je leren hoe je daar weer mee om moet gaan. Succes

Sarah25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:07

Daantj__ schreef:
Het is al eerder gezegt maar inderdaad jij moet het tempo bepalen niet je paard.
Dus weer consequent in wat je doet. Is hij bijvoorbeeld zo voorwaarts dat hij van stap gaat draven haal hem dan terug naar stap en ga pas draven wanneer jij het wil. Zorg daarnaast voor voldoende afwisseling als je hem rijdt. Dus rij veel figuren en overgangen zodat hij zich niet kan gaan vervelen en je hem beter bij de les houdt. En als hij wat vlugger wordt probeer hem dan iets terug te rijden op je zit dus door zwaarder te gaan zitten, in een wat langzamer tempo lichtrijden, goed naar achter blijven zitten en probeer niet alles op te lossen door aan de teugels te trekken (ik zeg niet dat je dat doet hoor maar het is een advies voor als je het wel doet) Want als je alles met de teugels op wil lossen kan hij zich daar juist tegen gaan verzetten of het bit vast pakken waardoor die harder gaat in plaats van zachter. Niet alles kun je zonder teugels oplossen dus die kleine ophoudingen die al eerder zijn genoemd kunnen wel heel nuttig zijn. Alleen het zijn maar kleine bewegingen die je hoeft te geven daarvoor en zorg dat je gelijk ontspant wanneer het paard ook zijn tempo terug neemt.

En daarnaast nog 1 tip, als je geen les hebt neem dat dan wel van een goede instructeur! Want die kan precies zien wat er gebeurt. Of je paard bijvoorbeeld heel heet is (dan is eerst longeren wel een goede kan die zijn energie even kwijt) Of dat jij je paard misschien wel onbewust te vaak aanspoort of dat je misschien teveel teugeldruk geeft waardoor je paard in verzet gaat. Misschien zorgt je vriendin inderdaad ervoor dat hij wat actiever reageert op de hulpen. Maar een goede instructeur kan je leren hoe je daar weer mee om moet gaan. Succes

Dat is idd het beste veel geluk!

nvb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:54

Hallo allemaal,

Bij dezen wil ik u even bedanken voor alle berichtjes.
Het gaat gelukkig al een beetje beter! Alle beetjes helpen..

Harstikke bedankt.

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:45

zoals gezegt, jij bent de baas en hij niet, zodra jij hem alle vrijheid geeft gaat hij dit altijd bij jou doen, streng zijn is alles wat je doet, en over je vriendin hopelijk rijd ze het zelfde spreek af wat goedgekeurd word en wat niet want als zei het goedkeurd en jij niet dan weet het paard het ook niet meer,

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:48

Wat bedoel je met heel erg voorwaards en heet? Gaat hij echt racen? (heel hard draven?). Sommige jonge paarden willen nog wel eens heel hard gaan draven om onder het werk uit te komen. Het kan zijn dat je vriendin hem wat meer aan het werk zet en dit een reactie daarop is. hij moet dan leren dat dit niet mag en hij bij je blijft. Benen eraan houden, ophoudingen geven en je stem gebruiken. Als hij terugkomt, weer ontspannen. Wat je met heet bedoeld weet ik niet.

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:59

Ik zou juist niet veel overgangen rijden. wel veel (grote) figuren zoals grote voltes, van hand veranderen en gebroken lijnen e.d. Maar geen tempowisselingen in 1 gang of snel op elkaar volgende overgangen stap-draf-stap voorlopig. Jij bepaalt het tempo, en rijdt hem het liefste in een rustig basis tempo. voor jouw gevoel wellicht iets onder zijn tempo, maar pas wel op dat je hem niet te veel tegen gaat houden. Iedere keer als hij onder je uit loopt neem je hem netjes en vriendelijk terug naar het basistempo. Dit vergt veel geduld en discipline van jou kant. Overgangen terug naar stap goed voorbereiden en overgangen van stap naar draf rustig en met een goed gedoseerde hulp uitvoeren.

ik vroeg me af: is het paardje inmiddels al gekeurd?

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:19

probeer is een thiedemann heb ik ook met mn 5 jarige andalusier ruin werkt prima beter controle en helpt ook met aan de teugel te rijden :D

bitnbridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:21

het kan ook helpen om heel veel figuren te rijden, zodat hij niet alleen bezig met zijn tempo, maar ook zijn stelling en buiging. daar moet hij zoch dan op gaan concentreren en dat kan zorgen dat hij minder tempo pakt. ;)