4 jarige Friese hengst Walter @ work (v. Harmen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

4 jarige Friese hengst Walter @ work (v. Harmen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:36

Lang getwijfeld toch gedaan...

Sinds November 2009 is Walter (Harmen x Lute) in mijn bezit.
November 2010 heb ik hem een aantal weken rustig in laten rijden ivm angst van mijn kant met inrijden.
Daarna is hij thuis komen staan in die fijne winterperiode, maar zijn we trouw 3 á 4 keer per week naar de vereniging geweest om lekker door te trainen.
Eind december kreeg meneer zijn jaarlijkse influenza prik waardoor hij zo'n 4 weken stil kwam te staan.
Hij kreeg een abces dat doorbrak, hij is er redelijk ziek van geweest en het duurde vrij lang voordat het pijnlijke eraf was.
Eind januari weer wat meer opgepakt door lekker te longeren, want was hij stijf op de prik-kant, en ook nog zijn moeilijke kant.
Na 2 weken zelf het aangedurfd om er op te stappen, en hij was super braaf! Ik trots natuurlijk!
Maar zodra ik aan wilde draven was het uit met de pret, hij blokkeerde volledig etc etc.
En ik kreeg hem daar niet uit.
Veearts er naar laten kijken, volledige check - up, niks kunnen vinden naast wat stijfheid op zijn prik-kant.
Vervolgens een Fysio aan huis gehad (4 weken op gewacht :( ) Deze is anderhalf uur met hem bezig geweest.
Daarna een week lekker gelongeerd, lang en laag, en er weer op. Wederom heerlijk braaf gelukkig, maar in draf hetzelfde probleem.
Weer terug naar de basis en longeren, en er weer op. Dito!
Met de moed in mijn schoenen de dame die hem heeft ingereden benaderd, en hij is een aantal dagen naar haar toe gegaan.
Conclusie was dat hij het prima kon, maar even er door heen moest.
Goed thuis aan de slag, met ups en downs, maar intussen ben ik op het punt dat ik zeg. Hehe, ons/mijn geduld is eindelijk beloond!
Regelmatig filmt mijn vriend onze verrichtingen waardoor ik elke keer echt baal van mijn houding/zit etc etc.
Ook deze keer zijn er genoeg punten tot verbetering, vandaar mijn twijfels om te plaatsen. (baal echt van mezelf!)

punten waar aangewerkt wordt/moet worden
- van aard een lichtelijk flegmatiek paard, dit pakt hij goed op maar blijft punt van aandacht, moet er dus om denken hem ook niet te overhaast te laten lopen
- uitleggen hals, meer over de rug
- eigen houding, recht op, benen stil, handen niet te streng etc etc.

Niveau is dus nog geen B naar mijn mening.
Walter is een paard wat zeer snel afgeleid is door omgeving, en ook liever zijn onderhals gebruikt, de manier hoe hij nu loopt is al een vooruitgang met eerst!

Alleen draf is in beeld

http://www.youtube.com/watch?v=43uLuyIUAJE

Commentaar, feedback is erg welkom!
Aanstaande zaterdag is onze eerste officiële les! (hiervoor begeleiding gehad met inrijden)

droversrun

Re: 4 jarige Friese hengst Walter @ work (v. Harmen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:00

Ik zie een beetje mezelf rijden;)
maar je moet er op letten je handen niet teveel vast te zetten, want hij wilt echt wel zakken maar geef hem die kans ook als die wilt en beloon de goeie stukken. Beetje spelen met je binnen teugel, loopt die lekker voor je gevoel geef hem dan de ruimte om te zakken. Zodra die er weer beetje uitkomt weer spelen en dan weer ontspannen. (zo doe ik het in ieder geval;))

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:15

Ik zie eigenlijk helemaal geen flegmatiek paard. Ik zie wel een paard die zich strak in de rug houd, en hij kruipt achter de teugel. Maar dat had je zelf ook al gezien, en je had ook al gezien dat je een vrij strenge hand hebt. Ik heb ook het idee dat je niet helemaal lekker in je zadel zit. Je zit vrij ver achterin het zadel, helemaal achterop de lepel. Hierdoor wordt de druk niet mooi verdeeld, en dat is onprettig voor je paard. Het slechte ruggebruik zou hierdoor te verklaren zijn (en misschien ook wel het stijve lopen van hem zoals je beschreef)

Ik zou zeggen ga eens op zoek naar een ander zadel, eentje die je paard goed past, maar die jou ook past. Verder ontzettend leuk paard!

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:18

Je hebt en leuk paard en je zegt zelf ook al waar e mee bezig bent.
Maar naar mijn mening mag je wel wat meer rust in zijn passen brengen zodat hij zijn passen ook netjes af maakt.
En inderdaad mischien wat meer teugellengte en lekker over de rug.
Veel succes met de les ;).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:27

De eerste vraag die bij me opkwam toen ik je verhaal las, was. Waarom neem je een hengst, terwijl je zelf angstig bent met rijden. Vind het een heel leuk paard. Volgens mij is het zadel te klein voor hem en voor jou. Zou sowieso het bontje er niet zo onder leggen. Zo knel je het zadel nog meer af. Waarom rijd je hier mee? Hij mag veel meer ruimte van voren krijgen. Hij loopt nu erg kort van voren. Kan zo niet zien of dat komt doordat je misschien streng bent met je handen. Of dat het door het zadel komt. Of doordat jij nog steeds wat angstig bent, waardoor je hem onbewust tegen houd.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:36

Bedankt voor de reacties.

FriesWytske, dat ik angst heb met inrijden heeft niks met hengsten of merries uit te staan, er staan hier meerdere hengsten op stal waar ik op rijd of gereden heb, bovendien is hij voor een hengst heel braaf.
Ik ga vandaag ook de zadelmaker bellen ivm het zadel. Inderdaad mijn kont is te dik geworden voor het zadel, en het is gewoon niet helemaal fijn. Belangrijkste natuurlijk is het feit dat hij niet fijn ligt op hem.
Ik zal hem langer moeten laten van voren, ga daar vandaag aan werken. In mijn hoofd weet ik wat ik moet, maar de uitvoering schort het nog aan.
Toch ben ik al een klein stukje blijer met hoe hij nu loopt en hoe het eerst was, hij drukte echt zijn onderstrot erop en was afgeleid door alles. Hij let nu veel meer op mij.

Omdat hij richting het flegmatieke ging in het begin heb ik hem flink voorwaarts gereden en bezig geweest met reactie op het been, dat is nu voor elkaar, en moet er rust in zien te brengen, dat komt alles ten goede volgens mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:40

Probeer ook om je handen niet mee omhoog te nemen tijden het lichtrijden, dit geeft nl een onrustige hand/mond verbinding.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:43

Vind hem helemaal niet kort lopen.. en het is een plaatje om te zien.

Alleen zijn ruggebruik, zadel etc. maar daar is het al over gehad. Je handen werken
idd wat teveel in soms misschien omdat je hem bij je probeert te houden ivm tempo?
Hij houdt zijn rug erg strak maar vind hem nog best ruim draven, hij loopt wel erg
opgekropt.. hij volgt je hand absoluut niet.. dat is duidelijk te zien omdat je in het
filmpje even je handen los "wappert" naar voren. Uitschuiven vd hals en over de rug
moet je écht niet overslaan straks in je lessen. Ook van je been naar je hand toerijden
niet..

Al met al mag je trots zijn op zo'n plaatje, hij kan lekker sjouwen al!

Ps. pas op dat hij geen tactfouten gaat maken in stap met zijn achterbenen. Niet teveel
willen doen van voren.

Heel veel succes op les!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:03

In hoeverre zou je hem van voren durven los te laten? Je houdt hem naar mijn idee ontzettend vast van voren zo erg dat hij idd strak moet worden in de rug en achter de teugel moet kruipen. Geef hem ruimte, zeker als hij naar voren wil, op het moment dat je de overgang stap draf maakt houd je hem vast, laat los, geef je hand mee, liever veels te ver voor de teugel dan maar een milimeter erachter. Anders blijf je jaren met dit probleem rijden. Loslaten en gaat hij te hard: terugrijden op je zit en stemhulp.

Wanneer hij erachter kruipt en je hebt losse teugel haal hem dan op je buitenteugel omhoog, geef je hand weer en rijd lekker verder. Je zal dan merken dat hij in de weken veel meer zijn eigen evenwicht gaat vinden op zijn eigen benen en vanzelf af en toe gaat aannemen, echter dit kost (veel) tijd! Als hij er lekker uit loopt met zijn hals (en ja dan loopt hij waarschijnlijk wel op de voorhand) kan je gaan beginnen met hem rechtmaken, dus vierkantjes rijden om hem goed te leren draaien en om hem met beiden voorbenen tussen de achterbenen te houden. Dan mag het nog niet uitmaken waar hij loopt met het hoofd, dat is bij friezen pas van latere zorg omdat ze anders gaan lopen zoals die van jou loopt op het moment: kort en opgekropt.

Hierna ga je beginnen met hem te laten aannemen en op 4 benen te laten lopen ipv op de voorhand en dan komt er een heel leuk paard uit!

Succes

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:15

Ik heb even getwijfeld of ik het neer moet zetten maar ik doe het toch ...

Het zadel is voor jou te klein qua inchmaat.. maar je paard kan zeker geen groter zadel hebben over de rug.
Ik vind jullie nu als combinatie niet passen (wellicht als hij groter is uitgegroeid) helemaal door het slechte ruggebruik wat hij laat zien.
Met name rechtsom vind ik hem ook niet helemaal regelmatig lopen.

Probeer te beginnen met je tempo te halveren. Hij gaat nu echt veel te hard.
Langzamer en tactmatiger draven waardoor hij veel meer balans kan ontwikkelen.
En veel meer lengte geven aan de voorkant. Zijn hals moet hij veel meer verlengen en laten vallen.
Hij blijft nu kort en hoog erop, zo drukt hij zijn rug ontzettend weg.

Het is wel een prachtig dier om te zien en ik vind het super om te lezen dat je meteen hebt ingegrepen toen je dacht dat er iets niet in orde was.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:24

Even ter aanvulling.
Over 2 weken komt de zadelmaker langs, gister direct een afspraak gemaakt.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 22:27

Afbeelding

En zijn meest favo houding, onderhals er op drukken dus. Dit deed hij met het rijden ook. Ik vermoed dat het overhaaste tempo daar ook deels uit voor vloeit.. Als ik hem actiever aan het werk zet(te) met veel figuren had hij geen tijd om zo bezig te zijn met omgeving en dus hals er op zetten.

Reden dat ik met bontje rijd is omdat zonder het zadel gewoon meer achterover valt.
Mij is destijds geadviseerd dat dit de beste oplossing was omdat hij nog enorm zou veranderen qua bespiering.
Door deze filmpjes ben ik wel weer even flink met mijn neus op de feiten gedrukt dat dat gewoon niet de oplossing is, en vandaar afspraak zadelmaker. Er zal iets komen wat sowieso goed op hem ligt en waardoor ik ook beter zit.
Als ik het zo zie dan zit ik te veel achterin het zadel, ik wil dat compenseren op 1 of andere manier en breng dus bovenlichaam naar voren, vervolgens gaan mijn benen een eigen leven leiden.
Zadel past heel goed op één van de andere paarden, en daar zit ik er veel beter in, en kom ik dus niet op de lepel (in ieder geval minder)

wbt hand volgen, gister daar mee bezig geweest, en dat is 123 niet opgelost natuurlijk. Liep natuurlijk direct tegen het feit aan dat als je iets ruimte geeft hij vrijwel in zijn eigen houding blijft lopen, en dus verbinding alles weg is. Ik rijd hem nu dus te veel op mijn hand, wat best pijnlijk is achteraf. Loop dan al 2 dagen met een knoop in mijn maag hierdoor. Maar goed, we geven niet op, en we gaan niet ongestoord door, en gaan dus op zoek naar een passende oplossing voor beide (letterlijk & figuurlijk) Terug naar de basis en hard aan het werk dus. Bedankt voor alle reacties tot zover!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:36

Ik denk dat jouw hand helemaal niet zo streng is als iedereen denkt.
Jij zit gewoon een beetje statisch.
Alsof jij zelf je rug en schouders vast zet!

Probeer in je eigen lichaam wat meer ontspanning en swung te krijgen.
Een beetje meer mee met het paard.
Wees niet bang om een keer een fout te maken.
Adem een keer lekker diep in en uit.

Ik heb het zelfde probleem als jouw.
Ik heb altijd een super gevoelig paardje gereden, waar ik zo stil mogelijk op moest zitten.
Maar nu met een ander paard heb ik dit te lang aangehouden.

Omdat ik zelf er een beetje strak opzit, gaat mijn paard ook een beetje strakker lopen.

Verder vind ik het een leuk dier hoor.
En ik vind jullie zeker een hele leuke combinatie.
Ik denk dat jullie met juiste begleiding zeker een eind kunnen komen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:46

Ik vond het filmpje best mee vallen. Ja er zijn nog genoeg dingen om aan te werken zoals je houding en zit je hand zou wat vriendelijker mogen zijn. Maar bij wie is dat niet ;)
Ik zie geen flegmatiek paard, ik vind hem zelfs een beetje loperig nu kan het natuurlijk zo zijn dat hij die dag een fanatieke dag had. :D Je lijkt me een beetje uit het ritme zitten ik kan me voorstellen dat je paard daardoor wat flegmatiek aanvoelt. Doe je ogen is dicht op de lange zijde en gewoon doorrijden vaak zit je dan automatisch goed in het ritme.
Wat er eerder opgemerkt werd over het van voren wat meer loslaten dat is dus niet de oplossing, je paard kruipt wat achter de teugel rij je paard vanachter naar voren maar durf wel contact te pakken. Hij loopt nu nog wat teveel in zijn eigenhouding.

Ik vind het ook geen verkeerde combi, ik krijg er wel het idee van: paard waar ga je met dat meisje/vrouw heen. Ik bedoel daarmee dat je er wat afwachtend opzit. Neem zelf wat meer innitiatief.

Succes ermee :D

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 07:56

daantjuhhh schreef:
Ik denk dat jouw hand helemaal niet zo streng is als iedereen denkt.
Jij zit gewoon een beetje statisch.
Alsof jij zelf je rug en schouders vast zet!

Probeer in je eigen lichaam wat meer ontspanning en swung te krijgen.
Een beetje meer mee met het paard.
Wees niet bang om een keer een fout te maken.
Adem een keer lekker diep in en uit.

Ik heb het zelfde probleem als jouw.
Ik heb altijd een super gevoelig paardje gereden, waar ik zo stil mogelijk op moest zitten.
Maar nu met een ander paard heb ik dit te lang aangehouden.

Omdat ik zelf er een beetje strak opzit, gaat mijn paard ook een beetje strakker lopen.

Verder vind ik het een leuk dier hoor.
En ik vind jullie zeker een hele leuke combinatie.
Ik denk dat jullie met juiste begleiding zeker een eind kunnen komen.

Ik denk dat je een punt hebt wbt mijn schouders en rug. Zet ik inderdaad snel vast. Daarvoor zwem ik ook.
Hij reageert op alles wat ik doe, in die zin is hij supergevoelig. Maar ook op zijn omgeving.
Door hem zo aan het werk te zetten heb ik meer zijn aandacht erbij.
Als ik het tempo halveer heb ik niet het gevoel dat als ik mijn been er aan leg dat hij dan voorwaarts wil, zal tussen mijn oren zitten.
Bedank voor je reactie, geeft ook weer moed!

sporter schreef:
Ik vond het filmpje best mee vallen. Ja er zijn nog genoeg dingen om aan te werken zoals je houding en zit je hand zou wat vriendelijker mogen zijn. Maar bij wie is dat niet ;)
Ik zie geen flegmatiek paard, ik vind hem zelfs een beetje loperig nu kan het natuurlijk zo zijn dat hij die dag een fanatieke dag had. :D Je lijkt me een beetje uit het ritme zitten ik kan me voorstellen dat je paard daardoor wat flegmatiek aanvoelt. Doe je ogen is dicht op de lange zijde en gewoon doorrijden vaak zit je dan automatisch goed in het ritme.
Wat er eerder opgemerkt werd over het van voren wat meer loslaten dat is dus niet de oplossing, je paard kruipt wat achter de teugel rij je paard vanachter naar voren maar durf wel contact te pakken. Hij loopt nu nog wat teveel in zijn eigenhouding.

Ik vind het ook geen verkeerde combi, ik krijg er wel het idee van: paard waar ga je met dat meisje/vrouw heen. Ik bedoel daarmee dat je er wat afwachtend opzit. Neem zelf wat meer innitiatief.

Succes ermee :D

Hij loopt inderdaad te veel in zijn eigen houding, ik ben wel allang blij dat die onderhals er niet meer op zit, en dat hij al niet meer met zijn kin tegen zijn borst aan loopt Nu is het een kwestie van uitleggen van die hals.
Ook met longeren blijft hij tot op bepaalde hoogte lopen vaak, maar vertoont wel ruggebruik.
Ik ga meneer zo even longeren!
Bedankt voor je reactie!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:38

Vind het heel erg mooi dat je met de adviezen die je van ons krijgt aan de gang gaat. Over het bontje gesproken. Ik rijd zelf ook met bontje, op advies van de dierenarts. Maar ik heb hem direct op de rug liggen en daar overheen het zadeldekje. En dan pas het zadel.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 14:48

Is ook nog een idee inderdaad, want zoals ik hem nu heb, trek je natuurlijk het bontje in de kamer van het zadel. als je hem onder het dekje hebt is dat niet het geval.
Heb jij niet de ervaring dat de boel dan gaat glijden? hij is (zonder anti klit en glos) heel kort in de vacht en dus ook heel glad...

verder nog iemand? veel views minder reacties?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:21

Nee, als je de lusjes aan je singelstoten vast doet gaat ie niet glijden. Mijn merrie heeft het bontje zo, omdat ze een paar jaar terug een heftig ongeluk heeft meegemaakt. En daar 2 grote wonden aan overhield. Toen deze geheeld waren, ben ik op advies van onze dierenarts het bontje zo gaan gebruiken. Ze heeft op de rug een plekje waar geen haren meer groeien. En zo voorkom ik dat het zadeldekje dat plekje steeds open schuurt. En had laatst de osteopaat bij haar. En die vond het zo ook een goede manier voor haar.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 13:20

maar eens zonder bontje gereden, en zadel achter iets opgehoogd met handdoek, was naar mijn idee prettiger...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:29

wat een prachtige fries!
Je hand is niet streng maar werkt hem flink tegen en is erg onrustig....ik denk dat daar de grootste oorzaak van het 'probleem' zit

anna101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:32

Je hebt een mooi paard onder je! En wat kan hij lopen. Het gaat wel goed komen als je gaat werken aan je zit en de basis. Veel meer tempowisselingen en ontspannen zitten op je kont. Nu probeer je evenwicht te vinden in de hand. Ik herken het bij mijzelf. Meer gaan zitten en in alles het tempo bepalen gaat je opweg helpen. Kan wel even strijd worden maar je wint er alles mee!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 13:34

dankjewel!
Heel herkenbaar, hoe meer het tegen me gezegd wordt, hoe meer ik dat gevoel ontwikkel zeg maar, dus ik voel die fouten nu veel meer.
(enne, los loopt ie veel mooier ;) )

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 13:43

en zo nog even een stukje galop, die mij ook even lekker met de neus op de feiten wijst
Het gevoel is echt heel anders dan het beeld.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 14:23

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:01

Ik heb het idee dat je zelf ontzettend gespannen erop zit en dat het overslaat op het paard.