Weer eens Zyalda

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Weer eens Zyalda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 17:33

Dit is ons vorige topic:

Toen zijn we vooral bezig geweest aan ontspanning en naar de hand toe rijden.
Die keer hadden we ene paar daagjes achter elkaar al buiten gereden en toen was
ze aardig relaxed.

[RT-HAW] Toekomstig sportpaard@work! (basis)

Vandaag was ze soms ontzettend gespannen, de lammetjes liepen buiten en die had
ze nog niet vaker gezien + we waren voor het rijden ook even ernaast naar buiten
geweest en dat is voor haar nog erg stressvol. Het totaalbeeld zal dus niet zo relaxed
zijn als de vorige keer maar toch wou ik het met jullie delen.

ALLE TIPS WELKOM, alleen wil ik wel 1 ding zeggen..

Aan mijn holle rug valt helaas niets te doen, Die heb ik van jong uit meegekregen

Ons niveau: +/- B.. het is de bedoeling van de zomer in het L1 ons debuut te maken.
Ik heb [***] overigens pas 3 maanden dus wees een beetje lief.

Stapje met uitgeschoven hand, dit is de reden dat ik vaak erg lange teugels heb, bij een
normaal lijntje gaat ze nog wat achter de ll.
Afbeelding
Hier reden we richting de schaapjes en kwam er spanning, ik vroeg eigenlijk stelling aan het
been maar daar had ze geen zin in.
Afbeelding
Het vervolgbeeld van de vorige foto: Ik lijk hier sterk in te komen met mijn handen maar voor
de mensen zonder "extra" oog: Mijn teugels waren te lang en om haar enigzins bij me te houden
til ik inderdaad mijn handen naar mijn onderbuik. Het hoort niet.. dat weet ik ;) Maar als ze in de
hals ontspant zouden mijn teugels weer net te kort zijn als ik ze op had gepakt omdat ze hierbij
wat meer uitschuift in de hals ipv zoals op de foto opkropt.
Maar oeeeh.. dat beenwerk <3
Afbeelding
Drafje, zet door de voorafgaande spanning mijn ellenbogen vast |(
Afbeelding
Arbeidsgalopje
Afbeelding
Arbeidsdrafje sta moment.. + ze kropte op (schaapjes) Vandaar dat mijn teugels weer "te lang" zijn
Afbeelding
Miscommunicatie. Ze zette de kaak vast na de vorige foto. De spanning werd haar even te veel, vandaar
dat ik de teugel laat veren in een waslijn, zodat ze tot bedaren kan komen en zelf weer de hand opzoekt.
Afbeelding
O, o o.. mag hier wel meer op mijn kant gaan zitten, lijk wel een negerin :=
Afbeelding
En uitstappen
Afbeelding
Buiten met mn mooie meid
Afbeelding
De mooie sterke onderhals die we met rijden juist proberen weg te krijgen
Afbeelding
Ik "rende" maar met haar mee want mevrouw sleurt me als ik haar bij me probeer te houden,
dit is onderweg terug naar stal.. dat wil ze WEL graag.
Afbeelding
Voordat we naar buiten gingen en gingen rijden was ze wel relaxed:
Afbeelding
Afbeelding
Mijn MAURICE impressie.. + kapstokjes oefenen :P
Afbeelding

Graag opbouwende kritiek.. TIPS om de spanning eruit te krijgen zijn erg welkom.
(alleen overgangen en schijnovergangen rijden werkt bij dit paard NIET, dan drukt
ze JUIST de rug weg en komt er meer "spanning" omdat ze al een vluchtreactie geeft
en ik haar daar in tegen moet houden)

Hoop van jullie te horen!

KellyDV_oud

Re: Weer eens Zyalda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:43

Ik vind hem echt heel erg mooi!
Je teugels mogen wel wat korter.
Maar als ik naar de foto's kijk, lijkt het dat je best wel soft bent onder het rijden, naar mijn mening, mag je best wel wat strenger zijn! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 17:52

Wat bedoel je met soft? Waarin ben ik dan soft?

Het is een kunstenaar in de rug wegdrukken, te korte teugel is opgekropt+ rug weg+ het bit vastpakken.
Ze begint nu eindelijk juist naar de hand te zakken. Dat is wat ik probeer aan te moedigen.

Er echt aan rijden zodat het gaat spetteren dat komt straks wel, met instructie + als ze meer vertrouwen
in me heeft. Eerst maar eens lekker ruim draven :o

Wat zou ik bij dit beeld dan volgens jou moeten doen?

Afbeelding

Teugels kort, eraan en doorzetten met het been? Dat is wat ik ook zou denken. Echter als ik haar
die kans geef om dan "even" te vluchten komt ze binnen een paar passen vanzelf weer mooi naar
de hand terwijl als ik haar erdoorheen rijd ik juist alleen maar meer spanning krijg.

(heb haar een paar maanden terug 1x een schop verkocht omdat ze me naar beneden wou trekken
het zadel uit en toen was ze 15 minuten lang in blinde paniek. Als ik haar terug wou rijden werd het
alleen maar erger)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-04-11 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:58

ik vind het er goed uitzien!
het ziet het erg ontspannen uit vind ik ! :)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:05

Ik bedoel als hij bijvoorbeeld die schapen ziet, dat ie dan omhoog gaat en of / zijn nek wegdrukt.
Ik vind best dat je dan je teugels erbij mag pakken en hem op de volte zet en streng bent. :j

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:06

@ Je topic geweizigd, op die foto wat ik persoonlijk zou doen;
Teugels erbij, been erin, en naar beneden niets te willen. (Niet té, maar gewoon streng blijven en niet zodat ie in paniek vliegt haha)
Maarja, ik ken jou paard natuurlijk niet hé! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 18:09

s_en_z schreef:

Teugels kort, eraan en doorzetten met het been? Dat is wat ik ook zou denken. Echter als ik haar
die kans geef om dan "even" te vluchten komt ze binnen een paar passen vanzelf weer mooi naar
de hand terwijl als ik haar erdoorheen rijd ik juist alleen maar meer spanning krijg.

(heb haar een paar maanden terug 1x een schop verkocht omdat ze me naar beneden wou trekken
het zadel uit en toen was ze 15 minuten lang in blinde paniek. Als ik haar terug wou rijden werd het
alleen maar erger)

Dat is dus precies wat ik bedoel :P

Menig ander paard zou over zich heen laten lopen en dan toch maar doen wat de baas zegt
want anders krijg je op je flikker.. mijn vorige ook..

De reactie van deze op DIE hulpen (been there, done that) is bit vastpakken, hoofd nog hoger.
Als je dan met hand + been inkomt pakt ze het bit vast, wordt ze rennerig en gaat ze stuiteren.
En de keer erna dat je de baan in wil? Doet ze niet.. echt niet.. Heb haar inmiddels net weer zo ver
dat ze zonder problemen gewoon naar binnen wandelt :P

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:11

svdijk86 schreef:
svdijk86 schreef:

alleen maar erger)

Dat is dus precies wat ik bedoel :P

Menig ander paard zou over zich heen laten lopen en dan toch maar doen wat de baas zegt
want anders krijg je op je flikker.. mijn vorige ook..

De reactie van deze op DIE hulpen (been there, done that) is bit vastpakken, hoofd nog hoger.
Als je dan met hand + been inkomt pakt ze het bit vast en gaat ze stuiteren.

Hmm haha, een paard met karakter dus!
Misschien een hele domme vraag, waar vele mensen het tegen zullen hebben maar waar ik voor ben.
Heb je les? Zoja, vraag eens aan de lesgever of je eens met een Slof mag rijden.
Gewoon losjes en ontspannen, maar soms kan het ook een hele goede hulp zijn voor paarden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 18:16

Die heb ik er wel eens bij hoor mocht ze echt geen kant meer uit willen/gaan, zodat ze
haar hoofd niet zo hoog kan tillen (lijkt soms wel een giraffe) en dat gaat prima op zich
alleen omdat de slofteugel dan los hangt en bengelt loopt ze na een paar dagen 15 min.
draven met slof continu "nee" te schudden (ze neemt dat gebengel van de slof over)
En ze heeft met de slof de neiging om opgekropt te gaan lopen, los of niet.

Dus ben daar niet zo fan van.. maar weet wel hoe ik er mee om moet gaan hoor ;)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:20

Nee oke, als ie dat dan gaat doen kan je hem beter weg laten!
Maar om eerlijk te zijn, denk ik dat je dan nu op de goede weg bent..
Hij loopt nu erg netjes! Maar blijf er wel blij, als ie byv de andere kant op kijkt als jij met hem aan het werk bent, dat je hem gewoon direct op kleine volte zet en stelling naar beneden probeert te vragen! :)

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:05

hey, aller eerst mooi paard zeg!

en over dat bit vast pakken en nek er op, dit herken ik ontzettend terug in mijn paard. die deed dat ook altijd. ik heb het idd ook niet opgelost door streng te zijn, maar juist te belonen waneer hij het goed deed. dus wanneer hij zijn hals er op zetten nam ik idd ook geen extra druk, alleen wel wat meer been, maar zodra hij weer zijn hals en hoofd liet zakken, beloon ik hem. hij doet het nu niet meer! dus ik snap je manier van rijden volledig!

het ziet er lekker ontspannen en vriendelijk uit

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:11

Dankjewel :)

Dit werkt idd ook het beste. (alleen leer ik haar om alleen op kuitdruk te reageren en niet op spoor, die
heb ik er momenteel eigenlijk alleen aan voor de sier en voor haar om te wennen omdat het vanaf M moet.)

Binnen loopt ze als een zonnetje en zet ze eigenlijk nog maar zelden de hals erop, nu alleen nog op plekken
waar ze wat onzeker is. Ach.. komt vanzelf. Ik weet dat ze zakken toch prettiger vind want in die
hoge positie krijgt ze kramp.. straffen is eigenlijk in dat geval alleen maar meer "irritatie"

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:57

Zijn er verder nog mensen die nog iets aan mijn of mijn paard zijn houding zien (wat ik niet heb aangegeven) waar ik aan zou kunnen werken?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:30

Ik denk dat je het op de manier waar je nu mee bezig bent juist heel goed oplost. Rij zelf zo'n muts die altijd zit te loeren
naar de eenden in de sloot en hier dikwijls voor wegschiet.. Nu kan ik hier heel boos om worden met als gevolg dat er geen
land meer mee te bezeilen valt of haar gewoon op de volte zetten en door rijden alsof er niets aan de hand is waardoor het
schrikgedrag niet wordt beloond noch gestraft.. Dat werkt een stuk beter hihi, dat heb je nu eenmaal met die karakterkoppies.

Voor de rest zit je er netjes op, misschien trek je her en der je rug iets hol maar niets schokkends haha. Gewoon lekker die
ontspanning en verbinding blijven opzoeken zonder hulpteugels ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 23:46

Dankje Kasmir.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:13

Ik heb je laatste 3 of 4 foto topics gevolgd en ik vind dat je nu op de juiste manier bezig bent. Ik denk dat je paard heel wat te verduren heeft gehad bij vorige ruiters waardoor ze erg gespannen is geworden en weinig vertrouwen heeft in de ruiter en in het rijden. Jij hebt gelukkig ontdekt dat je spanning niet weg krijgt door meer dwang en druk, maar juist door zelf ontspanning aan te bieden en dat verder uit te bouwen en je op het positieve te richten. Ik ben erg blij voor je paard en ik hoop dat je op deze manier verder gaat. Ik denk eigenlijk dat je ook zelf meer voldoening uit het rijden haalt omdat je nu echt contact maakt met je paard en naar haar lichaamstaal luistert. Dan krijg je toch meer een band. Probeer straks ook een instructeur te vinden die op dezelfde manier bezig is. Kortom: groot compliment voor jou!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 00:53

Dankjewel kamille, ja ik ga zeker op deze manier door :)

Ben er inmiddels wel aardig aan gewend om op deze manier te rijden en ondanks dat ik
af en toe toch meer spanning heb gevoeld dan ik terug heb gezien is imo positief.

Een paar maanden terug gaf ze wel na maar was haar rug erg gespannen en nu blijft
de rug toch netjes recht en gebruikt ze haar buikspieren veel meer, het is eigenlijk
alleen de hals waar nu de meeste spanning in zit. (een hele bolle rug zal ze nooit krijgen
want hij is van nature al wat diep maar hij is al veeeeeel verbeterd.. ook in haar hele houding
zonder zadel. Het is daadwerkelijk zichtbaar.)

Dat het meer een vluchtreactie is merkte ik omdat ze van achteruit voorwaarts gaat,
ze is van achter dan sneller dan voor.. paarden die alleen maar sterk zijn van voren door
bijv. staken of een te harde hand(die ik absoluut niet heb) die laten de achterhand dan juist
hangen.

Ik heb ook best wel gevoel voor het paardrijden, alleen werkt ieder paard anders.. net als dat
ieder mens anders is. Soms is ze weleens "stout" hoor.. als ik aan het stappen ben met lange
teugel ineens naar de andere kant van de bak draven omdat ze iets interessants zag dat ze
even wou zien (binnenbak) maar daar kan ik dan wel om lachen omdat ze dan wel vooruitgang
boekt.. Eerst was ze helemaal niet nieuwsgierig. Nu staat ze beteuterd te kijken als ze geen
wortel krijgt in stal als we klaar zijn en blijft ze net zolang slijmen tot ze wel wat krijgt.

Langzaam maar zeker wordt het wel beter. Ik vind het rijden zowiezo leuk hoor :P Verwachtte
in het begin alleen te veel en te snel. Ik probeer haar ook gewoon vertrouwen te schenken,
afgelopen week hebben we een rondje om het terrein gedaan zonder zadel en in de binnenbak
een rondje gedraaft.. vond ze heel raar dat gewiebel op haar rug maar ze gaf wel braafjes na..
ze heeft zelfs halsstrekken gedaan in draf. Stond ik van te kijken, had eigenlijk verwacht dat
ze me eraf zou bonjouren (2 weekenden geleden heeft ze me er in de buitenbak afgekregen met
een paar bokken met 4 benen in de lucht omdat ze gewoon ECHT niet achterin de bak wou want
daar hoorde ze honden telkens blaffen en grommen als ze langs liep. Terwijl ik haar nieteens op
haar sodemieter gaf.. ze ging zelf die kant uit maar bedacht zich toen ineens :P

Nou scheelt het dat ik niet zo'n schijterd ben en er gewoon op ben geklommen en door ben gegaan
net zolang tot ze weer ontspande en toen ze meer "op haar gemak" was mocht ze de bak uit.
Ze moet maar leren dat je baas eraf werken niet betekent dat je je zin krijgt (al was ze niet erg gemeen,
ze had niet verwacht dat ik eraf viel ook want ze stond me heel dom aan te kijken) Toen ik er op wou
klimmen stond ze met draaiogen naar me te kijken want ze had een trap of geschreeuw verwacht.
Toen ik het gewoon negeerde en weer verder ging rijden proestte ze even en was het okee.

Haar vorige baas scheen een aardige man te zijn... ik ken verder ook niet al te veel geschiedenis..
ja.. het een en ander.. ik weet niet hoe ze zo gekomen is.. maar ik vind het soms zelfs sneu voor haar
dat ze zo is. Soms lijkt ze in haar eigen wereldje te leven en dan moet je haar er echt even uitkrijgen
door iets te gaan doen wat ze leuk vind. (in de longeercirkel rollen vind ze het einde en daarna is
ze weer helemaal fit en vrolijk en blij. :P)

Ik heb goede instructie.. ik moet er gewoon weer heen. Mijn laatste les is met mijn vorige paard
geweest.. ik denk in augustus vorig jaar ofzo. Ik vond het gewoon belangrijk dat ze bepaalde oefeningen
een beetje leert begrijpen.. Zoals buigen en stellen op het binnenbeen, op mn benen wenden.. en
gewoon lekker ontspannen en een paar oefeningen zoals van hand veranderen, voltes 20-15 en 10m,
een beetje slangenvoltes met een ontspannen aanleuning + buiging enz.

Heb het mijn vorige paard ook zelf geleerd en met die dingen ga ik dan op les, voor instructie.. en om
de puntjes op de i te zetten. Alleen moet het paardje wel begrijpen dat stressen niet nodig is.. het
heeft nog weinig nut als ze niet op mij vertrouwt op vreemd terrein.

(instructrice naar onze stal laten komen kost 20 euro bakhuur aan de pensionstal en dat vind ik
zonde)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 08:37

Gisteren weer in de buitenbak gereden en toen liep ze verschrikkelijk ontspannen en fijn.

De fotografe was een dagje te vroeg dus eigenlijk :P Maar perfect of niet.. we zijn er om
ons te blijven verbeteren (de ruiters dan he) dus mochten mensen nog dingen zien dan graag!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:45

Knap paard.
Het enige wat ik je wil zeggen: je zit op je m.uts i.p.v. op je zitbeenknobbels.
Dat valt mij altijd op, omdat dat ooit ook eens tegen mij is gezegd door een jury. :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 08:54

Dankje Electra63, ik heb idd de neiging om verkeerd te gaan zitten :P Gaf ik bij een vd fotos ook al aan.
Op dit paard vind ik de balans vinden erg lastig omdat ze soms nogal sensibel kan zijn (en in het begin
heel sensibel was) Zit daarom (mits het paard relaxed is en over de rug lekker ontspant) weleens zonder
beugels een paar minuten.. en dan merk ik soms ook dat ik uit het niets scheef naar links zak in het zadel
als ik NIET klem (klem ik wel geeft ze me een cursus zandhappen) Ik heb het overigens ook af en toe als
ik zonder zadel op haar zit (1x gedaan vorige week omdat ze zo braaf was)

Merk wel dat dat heel veel helpt, al is het iedere dag maar 5 minuutjes. Maar als ik spanning van haar voel
dan val ik idd in mijn oude fouten :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:06

Ik had/heb altijd een holle rug, dus ook met paardrijden.
Je moet leren je bekken te kantelen, ook als je niet paardrijdt, dus in het normale dagelijkse leven.
Dan zou het met rijden ook gemakkelijker/natuurlijker gaan.
Het is een verkeerde lichaamshouding die moeilijk te verbeteren is (bij mij).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:14

Probeer jij zonder stijgbeugels maar op je doos door te zitten zonder van voren
aan de teugels te hangen, lukt je niet ;) Je MOET dan wel.

Dat is een hele goede oefening om "mee te veren" (dus bekken kantelen en op je kont)
Ik heb in het dagelijks leven een hollere rug dan te paard, dus ik weet wat je bedoeld!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:16

Haha, succes in ieder geval.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:19

Ga je met me mee naar Snowworld ofzo dan Electra63?

Skieen en snowboarden is wel erg goed (aangezien je door je knieen moet zakken en rechtop
moet staan en daardoor dus je bekken kantelt en je spieren traint)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:54

Aardig van je, maar ik mag sinds 2006 absoluut niet meer paardrijden, skieën en nog een paar sporten. |(
Dus het maakt voor mij niet meer uit, dat ik een holle rug heb.
Maar dit is erg off-topic.
Succes verder en als ik een topic voorbij zie komen van jou, spiek ik ff of je al meer op je kont zit. :D