tips om makkelijker door te zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

tips om makkelijker door te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:20

Heb de wiki al gelezen maar daar stond niet in wat ik zoek, heb moeite met doorzitten op een groot paard, op mijn epony lukt dat zonder problemen maar op mijn paard niet, heb wekelijks les en vandaag ook begonnen met aan de longe met zitles. Heeft er iemand tips waardoor het doorzitten makkelijker lukt, volgens mijn instructrise kom ik niet uit mijn zadel maar beweegt mijn bovenlichaam teveel en klem ik teveel met mijn bovenbenen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:23

ontspannen....geloof ik
En dan om de stap meebewegen op je rechter/linker bil.
Gaat rechts achter naar voren gaat jouw rechterbil mee naar voren....ect

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:23

Vooral het laatste werkt je tegen, laat je bovenbenen los. Dan knijp je niet, en daardoor stuiter je niet!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:26

hoe kan je nu tegen werken als je in de beweging van je paard mee gaat :?
Ik zie er meer die het er beter op doen dan wanneer je vooral je best doet om geen beweging te geven.

capopjekop

Re: tips om makkelijker door te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:27

Zelf heb ik heel veel baat bij zonder zadel/zonder beugels rijden. Op de een of andere manier ga ik dan automatisch beter zitten.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:29

Misschien ook handige informatie, heb een vergroeiing in mijn onderrug en kapotte tussenwervel, dus schokken opvangen is zeer lastig voor me.

Alison belle, kun je mee uitleg geven want snap je post niet goed.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:30

een keer zonder zadel rijden :D

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:31

Daarvoor vertrouw ik hem niet genoeg, hij kan behoorlijk gemeen bokken en steigeren vond het al heel wat dat ik vandaag stukje zonder beugels en zonder teugels gereden heb.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:35

SandravdB schreef:
Daarvoor vertrouw ik hem niet genoeg, hij kan behoorlijk gemeen bokken en steigeren vond het al heel wat dat ik vandaag stukje zonder beugels en zonder teugels gereden heb.

je kunt ook met zadel, met beugels en dan je voet uit de beugels (zelfde effect). en als hij dan gaat bokken/steigeren dan zoek je snel de beugels op (als je dat tenminste kunt haha), als ik jou was dan zou ik zoiezo iemand meelaten kijken voor de veiligheid. (wel hele mooie paardjes!!)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:38

Een keer zit les nemen, maar dan niet in een zadel maar met b.v. een voltige singel. Dan voel je veel beter wat de rug onder je doet en kan je je lijf helemaal los laten en je lekker vast houden aan de singel.
Wat ook een mooie is om eens in de stap je benen op te trekken. Leg je knieen voor het zadel tegen elkaar en hou je voeten wel op de zweet bladen van je zadel, zo voel je welke beweging je moet gaan opvangen in je heup als je gewoon zit. Helemaal mooi als je een braaf paard hebt om dit in draf met de voltige singel te gaan doen. Moet je wel durven natuurlijk en een paard hebben die dat toe staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:08

SandravdB schreef:
Misschien ook handige informatie, heb een vergroeiing in mijn onderrug en kapotte tussenwervel, dus schokken opvangen is zeer lastig voor me.

Alison belle, kun je mee uitleg geven want snap je post niet goed.

DandravdB probeer je paard in een lager tempo te laten draven en ga zelf echt op je KONT zitten. Probeer je paard zo langzaam mogelijk te laten draven zodat je het uit kunt zitten en het niet pijn doet. Je kunt iemand vragen om je aan de lonche te nemen eventueel met een ander paard die de rug goed los laat en dus fijne gang heeft en betrouwbaar is. Zodat je echt op zitten kunt concentreren. Misschien moet je de keuze maken als dat niet kan vanwege je rug om je paardrijden te beperken nu nog met lichtrijden totdat je bespiering op je rug weer goed is. TEvens zou ik overleggen met een ostehopaat of fysiotherapeut die bekend is met paardrijden. Mijn ostheopaat vindt het namelijk heel goed (rijdt zelf paard) vanwege de balans zoeken die je doet en bespiering die je opbouwt in je rug.
Wat ik ook deed (heb zelfde probleem) de eerste keren dat ik zitles had, was twee paracetamol nemen. Mijn oudste paard neem ik altijd aan de lonche (en niet de jonge hittepetit) zodat ik zeker weet dat ik me kan concentreren op het zeer rustig draven en stappen. Doordat ik geen pijn had ontspande mijn rug en kon ik goed doorzitten. Ook dag later geen pijn gehad. Nu heb ik regelmatig zitles en kan ik ook in een hoger tempo draven en zelfs galopperen. Wel blijf ik mijn zadel gebruiken, dus ga NIET zonder zadel op je paard, want dat is vragen om rug problemen. Het zadel vangt mee de schokken op voor je. Hopelijk heb je hier iets aan enne succes! Er is goed leven met kapotte ruggen :j
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-04-11 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:11

Ik heb zelf sind nog niet zo lang een quarter :D
Doorzitten gaat prima op dit ras.
Hiervoor had ik een gelderse......dat was andere koek :')

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:22

Ontspannen.....en vooral het niet meer knijpen met je bovenbenen. Vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan...omdat ontspannen op commando vaak lastig is. Om dit te verhelpen zul je vaak eerst je spieren aan moeten spannen. Meer dan je al deed. Dit kun je doen door (in stilstand, stap, draf en galop de gang maakt in het oefenen niet uit) beide benen zo hoog mogelijk op te trekken richting je neus. Daarbij leun je wat achterover in je zadel. Vervolgens draai je je benen naar buiten toe waardoor je je heupen meer opend en laat je je benen langzaam zakken en ga je met je bovenlichaam in de juiste houding zitten. Dit doe je een aantal keer totdat je voelt dat je benen langer aanvoelen en je echt ontspannen bent. Belangrijk is daarbij (ook voor de balans in je bovenlichaam) om rustig door te ademen in je buik.

Het is aan te raden deze oefening eerst een aantal keer in stilstand en stap te doen om vervolgens naar de draf te gaan. Elke keer dat je spanning ervaart kun je dit optrekken herhalen.

Veel succes!

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:35

capopjekop schreef:
Zelf heb ik heel veel baat bij zonder zadel/zonder beugels rijden. Op de een of andere manier ga ik dan automatisch beter zitten.

Ik heb precies hetzelfde. Zonder zadel of beugels zit ik beter.
Als ik niet op een paard kan doorzitten doe ik vaak mijn beugels even uit om het ritme te voelen en dan doe ik mijn beugels weer aan.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:15

Zonder beugels oefenen, het is ff doorzetten omdat je echt moet ontspannen, en de beweging van je paard volgen, maar zodra je dat door hebt, is het echt ideaal, ik rijd nu zelf het liefst zonder beugels, je hebt dan veel meer inwerking met je zit!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:19

Leer je paard het commando rustig aan de longe, dat is heel rustig/sloom draven. Dat alleen al helpt enorm, maar vanuit daar kun je je paard iets makkelijker leren verzamelen waardoor nog beter kunt doorzitten.
Mijn paard zit nu beter door dan een gemiddelde western-jog. (en hij heeft hele grote passen).
Laatst bijgewerkt door Pentax op 16-04-11 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:20

Ik heb drie tips:

1. Neem een paard dat lekker zit
2. Ga zonder beugels of zonder zadel
3. Vooral ontspannen en goed je hakken uitdrukken.

Klemmen werkt niet, ontspannen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:23

Proberen door je enkels te veren. De meeste ruiters maken de fout dat ze de 'klappen' op willen vallen met hun lichaam, maar als je probeert ze door je enkels op te vangen wordt het al makkelijker. Verder je buikspieren goed aanspannen, iets meer achteroverleunen als het nog moeilijk gaat (dat je goed op je zitbeenknobbels zit) en gaan met die banaan :))

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:46

je kan ook zo'n voltigesingel gebruiken ofzo, en daar je beugels aan vastmaken :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:47

Asmara schreef:
je kan ook zo'n voltigesingel gebruiken ofzo, en daar je beugels aan vastmaken :)

Nee, dan komt er teveel druk op 1 wervel, wat erg vervelend is voor een paard.
Net zoals BBP met beugels slecht zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:55

Ik heb een heel handig boekje: "Correct zitten". De schrijfster adviseert bij doorzitten om vanuit het ontspannen lichtrijden eerst een paar passen te gaan doorzitten en dan, voordat je verstrakt (dus gaat klemmen enz) weer gaat lichtrijden. En dit uitbouwen. Dus eerst 2 of 3 passen, dan 5 enz. Succes met oefenen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:02

Je zou eigenlijk een klein filmpje van jezelf al doorzittend op een groot paard moeten plaatsen. Er zijn zoveel dingen die je net-niet goed kunt doen. Met een filmpje is er gericht commentaar te geven.

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:29

ik heb doorzitten geleerd zonderzadel/zonderbeugels.
maar dat was ook niet heel moeilijk op mijn haflinger.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:34

zitles, hou je zelf eens vast aan een bokriempje. daarmee kan je jezelf in het zadel drukken en gaat je vanzelf mee doen met je paard. zo is mij het ook makkelijker geleerd(fries)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:42

Gezien je rug, zeker niet zonder zadel rijden!
Maar dat had je wss al door ;)

Voor de rest: doorveren in je enkels, niet klemmen met kniën of bovenbenen.
Heel goed op je zitbeenknobbels gaan zitten en een beetje doen alsof je in je luie zetel hangt :)