Paard meer de achterhand laten gebruiken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Paard meer de achterhand laten gebruiken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:52

Hallo,

Ik heb een 17 jarig ex-manegepaard.
Nu is het probleem dat hij z'n achterhand vrijwel niet gebruikt & totaal geen impuls krijgt.
Hij is van nature vrij lui (behalve in een springparcours,haha).
Bell is manegepaard geweest en het heeft ook lang geduurd voor ik hem lekker kon rijden.
We rijden veel schijnovergangen & tempowisselingen maar kheb niet het gevoel dat hij daarna meer gaat 'zitten.'
Heeft iemand tips om z'n achterhand gebruik te verbeteren?

PS: Bell is een van nature lang paard.
Afbeelding
Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Paard meer de achterhand laten gebruiken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:53

Ik kijk even mee, want ik wil ook weten hoe ik meer de achterhand er onder krijg.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:54

Veel volte's rijden ? daar door buigen ze meer ?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:57

veel overgangen rijden,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:01

Hij moet...als ik de foto's zie..in elk geval al veel meer over zijn rug gaan lopen!Dus vw nw en daar dan in schakelen en buiging vragen.
Tempo wisselingen zijn prima, maar dan wel vanuit een ontspanning in de rug, anders heeft het een averechts effect!

Dagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:03

Is het paard scherp aan jouw been? Dat is iets waar je als eerste aan zou kunnen werken, bij het minste dat jij je been aanlegt, moet er een onmiddelijke reactie komen. En jouw been aanleggen moet een heel kleine hulp zijn, een klein beetje aanspannen van je been, moet onmiddelijk leiden tot een actieve beweging. Als je dit volledig voor elkaar hebt, kun je bv op de volte een travers vragen en weer uit de travers rijden, een paar passen terug en weer vooruit.

Dagmerrie

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:07

Hij is niet echt goed aan het been,
als ik vraag om te draven gaatie meteen maar als ik bijvoorbeeld hem met m'n binnenbeen wil begrenzen valt ie er soms door.
Wijken is ook een probleem :=

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:15

Hou er ook rekening mee dat je niet de makkelijkste weg hebt gekozen door een manege paard te kopen van al 17 jaar!
Dat is natuurlijk wel een beetje moeilijker los te krijgen dan een prive paard dat altijd fijn is gereden!
Ik zou sowieso gaan longeren, geen gewicht op de rug en na een aantal keer aan het halster, en hoofdstel heel rustig iets gaan aan hangen om hem te leren weer vertrouwen te krijgen in de hand ( aanleuning)
Tussen door met een lang teugeltje tempo wisselingen gaan rijden...erop!.... want ik denk dat hij ook daar wel een beetje op is afgestompt.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:16

Overgangen en schijn overgangen rijden en paard actief houden.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:20

aerdenhout1 schreef:
Hou er ook rekening mee dat je niet de makkelijkste weg hebt gekozen door een manege paard te kopen van al 17 jaar!
Dat is natuurlijk wel een beetje moeilijker los te krijgen dan een prive paard dat altijd fijn is gereden!
Ik zou sowieso gaan longeren, geen gewicht op de rug en na een aantal keer aan het halster, en hoofdstel heel rustig iets gaan aan hangen om hem te leren weer vertrouwen te krijgen in de hand ( aanleuning)
Tussen door met een lang teugeltje tempo wisselingen gaan rijden...erop!.... want ik denk dat hij ook daar wel een beetje op is afgestompt.

Ik ben me er zeker van bewust :)
We hebben al een lange weg gehad,
3 jaar geleden werd ie opgekocht door de manege,hij heeft eerst 6 maanden rust gehad omdat hij in zo'n slechte staat was.
(Slechte hoeven,VEEL te mager,had nog z'n winterwacht in juni!)
Dan isie een jaar manegepaard geweest & dan heb ik hem 8 maanden geleasd.Sinds oktober isie officieel de mijne.
Tussen de manege door reed hij ook jachtritten,wat invloed heeft op hoe hij hem buiten gedraagd.
Zo kón ik onmogelijk toertje blok gaan rijden zonder datie er vandoor ging := nu kunnen we draven aan een los teugeltje.
We zijn al veel verbeterd maar we hebben nog een lange weg tegaan.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:56

ik lees ook even mee aangezien we er nu ook mee bezig zijn. Wat mijn instructrice me ook vaak laat doen is opsluiten. Goed tussen 2 teugels met een constante druk en dan drijven. Hierdoor kan het paard niet vooruit wegrennen en moet hij wel zijn energie versprijden. Natuurlijk niet 6 rondjes die druk houden maar korte stukken om de achterhand te trainen waardoorr het ook makkelijker wordt om die achterhand te gebruiken

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 04:59

Aerdenhout1 heeft helemaal gelijk. :j

Ik zou hem eerst eens proberen te laten ontspannen in de rug, dan komt de rest van zelf.
Als hij zijn rug blijft aanspannen zal hij zijn achterhand er nooit onder zetten.

Dus lang en laag rijden. OOk wel voorwaarts neerwaarts genoemd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:43

Fabienne_Z schreef:
ik lees ook even mee aangezien we er nu ook mee bezig zijn. Wat mijn instructrice me ook vaak laat doen is opsluiten. Goed tussen 2 teugels met een constante druk en dan drijven. Hierdoor kan het paard niet vooruit wegrennen en moet hij wel zijn energie versprijden. Natuurlijk niet 6 rondjes die druk houden maar korte stukken om de achterhand te trainen waardoorr het ook makkelijker wordt om die achterhand te gebruiken

Dit is ook niet de manier, zou toch een andere instructrice nemen,
gas geven en op de rem trekken is ook niet goed voor een auto en dat zou je dan dus nooit doen toch? dan gaat je auto kapot, dat geld ook voor een paard.
Als je goed de achterhand wil gaan gebruiken zul je moet gaan recht richten, juist als de achterhand sterk soepel en buigzaam is, heb je niks in je hand als je achter meer ondertrede vraagt, dan hoef je alleen maar met hele kleine ophoudingen te werken, nooit je paard vast zetten tussen 2 teugels, geef het paard de ruimte en leer zelf hoe je het paard leert zijn achterhand gebruiken, en dat doe je niet door hem op te sluiten en been geven , want dan zul je hem niet ontspannen over de rug krijgen. maar alleen maar een zere rug bezorgen.
Leer de theorie eens en leer eens hoe een paard in mekaar zit, die heeft echt spieren,pezen enz en wees daar zuinig op, het is geen auto die je even langs de garage kan brengen voor nieuwe onderdelen.

Juist een manege paard die jaren verreden is zou ik heel zuinig en met gevoel mee omgaan , helemaal terug naar de basis en een rechtricht instructrice erbij halen, aan de hand gym oefeningen doen, zoals schouderbinnen en traver, dan krijg je hem echt naar de achterhand, maar leer en lees er over en neem niet klakkeloos aan wat je instructrice zegt , want die kennen vaak ook heel de theorie niet.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 08:28

Over de rug rijden gaat goed :)
Zo ben ik vanaf dat ik hem had op een dubbelgebroken bit overgeschakeld en nu rijd ik hem op m'n pinken.
Hij is veel spiermassa bijgekomen,ook een z'n achterhand.
Gisteren zijn we op de weide gaan rijden en dan neemt ie al vlugger z'n achterhand mee.
Bedankt voor de hulp!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:33

Misschien zou hij baat kunnen hebben bij longeren met een pessoa?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 08:37

Hij slaat op hol als we hem longeren,maar we werken eraan :P
Hij kan nu al een rondje draven :=

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:40

De pessoa wil goed helpen om je paard zonder ruitergewicht sterker te maken.
Maar er zitten nog veel meer overwinningen aan een manegepaard.
Ze zetten vaak hun rug op slot, deze zal je door heel veel gynastiseren, balkjes op de grond, wijken en voltes rijden weer soepel kunnen krijgen.
Ook goed voorwaarts neerwaarts rijden en dan tempo wisselen toepassen om ze over hun rug heen te laten lopen, maar dit kan pas wanneer de rug weer soepel en doorlaatbaar is. (anders kunnen ze gaan overstrekken en vallen ze op de voorhand)
Daarnaast loop je vaak tegen het probleem aan dat ze bijna niet meer aan het been zijn.
Dit kan je oplossen door been te geven en als je paard niet reageerd een bevestiging met je zweepje te geven.
Alleen kuiten geven wanneer nodig!

Succes.. Je hebt wel een leuk paardje onder je!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:51

Loop je weleens balkjes met hem?"

Wat ik heel veel doe (neem het eigenlijk standaard mee) is veel op de volte werken (stap, draf en galop) met 2 drafbalken aan een zijde van de volte (dus 1 balk aan de ene zijde en 1 balk aan de andere zijde).
Je kan het eerst opbouwen met 1 balk op de volte, want misschien is 2 al iets te zwaar voor je paard. Door de volte moet je paard gaan buigen, en door de drafbalk goed zijn benen optillen. Op de volte doe je vervolgens veel oefeningen als tempowisselingen, overgangen, volte openen en verkleinen. Als je paard nog niet soepel in zijn lijf is moet je echter de tijd op de volte langzaam opbouwen, voor een stijf paard is dit behoorlijk zwaar.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 19-04-11 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 09:06

Balken zijn geen probleem,gaan later proberen of we hem een drafbalk op de volte kunnen laten nemen :)
Bedankt Annebe!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:37

ik ga dit ook volgen, ik ben hier ook mee bezig met mijn paard!
ben nu bezig met lang en laag rijden want zo is hij voorheen nooit gereden.
heeft iemand daar ook nog tips voor?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:41

Ik zou lekker veel met hem balkjes lopen, zowel onder het zadel als aan de longeerlijn.
Ook veel overgangen, maar ook schijnovergangen helpen, veel voltes, wendingen, en ook tempowisselingen
En mij is verteld zijwaartse gangen, maar dat weet ik niet zeker.

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:43

De achterhand mss wat versterken ? zoals veel longeren (goed laten doorlopen), drafbalkjes, en tijdens het rijden ook vooruitrijden ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:46

Wat leuk dat je een manegepaard hebt gekocht :j
In mijn profiel heb ik een filmpje staan waar je misschien iets aan hebt.
Mijn paardje is er erg soepel en gespierd van geworden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:52

Laat je paard in een zéér laag tempo draven en stappen.
Dat omscholen naar de juiste manier is een lange weg.
doordat je extreem langzaam in tempo gaat, leert het paard meer vanachteruit kracht te ontwikkelen en voor meer te ontspannen.

Tempowisselingen is nog een beetje te vroeg, voor een paard wat te weinig vanachter doet.

iig Succes

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:57

Zoals wss al vaker is gezegt inderdaad veel overgangen rijden en inderdaad wat je zelf al zegt tempowisselingen rijden. Wat misschien ook kan helpen is balkjes / cavaletti's lopen :) dit is vast al heel vaak gezegt hahaha :')