Spieren opbouwen, tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Spieren opbouwen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 08:13

Hallo bokkers,

De winter is voorbij, de lente is er weer dus daarmee is ook de tijd gekomen om Jimmy na een winter bijkomen goed te gaan trainen.
Hij kwam heel erg mager bij mij, totaal zonder enige bespiering.
Hij is al goed bijgekomen qua gewicht en dit blijven we langzaam opbouwen.

Maar nu er goed gereden gaat worden met hem komt de bespiering naar boven.
De zadelpassen kaartte het gisteren ook aan. Hij mag zeker nog bijkomen en ook aan de bespiering moet nu goed gewerkt gaan worden.

Heeft iemand goede tips om op een verantwoorde manier aan deze spieropbouw te werken?
Hij wordt enkel buiten gereden, dus daar wel rekening mee houden.

Alvast bedankt.

Tivara

Re: Spieren opbouwen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:13

Paarden Kennis Centrum heeft een cursus over trainen, ik heb hem vorige maand gevolgd en heb er echt super veel van geleerd :j Ik zie net in de nieuwsbrief dat er nu ook een e-cursus trainen is!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 09:13

Bedankt voor de tip +:)+

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:42

Wel, veel weet ik er niet van, maar wat ik doe met mijn paardje (die ook niet echt gespierd was en ik merk dat het toch meer en meer begint te komen) is eigenlijk veel in de hand rijden (voor de nekspieren), en voor de bilspieren rijd ik veel overgangen en heel veel verzamelingen en dat werpt toch zijn vruchten af! Maar meer weet ik er ook niet van..
Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:44

In ieder geval bedankt :j
Jimmy is nooit dressuurmatig getraind, dus dat speelt natuurlijk ook wel mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:50

Je zou buiten de "lossere" ondergronden kunnen zoeken, dat vraagt veel meer kracht van je paard. Bijvoorbeeld zand of bosgrond. Daarnaast inderdaad veel overgangen rijden. Ook buiten goed letten op stelling en buiging (je maakt vast ook veel hoeken en gaat niet alleen rechtuit (dan kom je namelijk nooit thuis :+)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:53

als je alleen buiten rijdt zijn kilometers belangrijk, liefst met een lage vw-nw halshouding zodat je paard goed over de rug moet lopen. dit opbouwen tot een iets rondere halshouding (neus net voor de loodlijn) en echt lange stukken draven (veel schakelen) en galopperen aan een zo rustig mogelijk tempo (zo "traag" als zijn achterhand bespiering en balans het toelaat)

misschien iets eiwitrijker ruwvoer gaan geven (luzerne en/of kuil) om de spieropbouw te ondersteunen

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:07

oja wat ik nog weet is dat als je wandelt en je komt een heuvel (of berg ofzo) tegen, dat je dat dan in stap moet doen, want blijkbaar moet een paard dan veel meer kracht op zijn achterhand zetten dan dat ie dat in galop doet.
Maar ik weet niet of dit echt klopt?
Wel weet ik dat als ik een steile helling op moet, dat mijn paard dan altijd in draf wil dus misschien is dat omdat het idd veel kracht vergt..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:18

klopt heuvels zijn ook erg goed. Wij hebben 1 "bergje" op buitenrit. vorig weekend nam ik een andere kant dan gewoonlijk en mijn paard versnelde automatisch in galop naarmate het steiler werd en het zand muller...

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:28

Stappen op het harde/vlakke berm is de basis. Begin maar eens een maand met dagelijks een uur stappen onder het zadel en je zal zien dat je paard positief opknapt qua bespiering. Daarnaast goed voerschema en je hebt al een basis.

Daarna kan je draf erbij gaan pakken en pas beginnen (naar mijn mening) met andere ondergronden meepakken. Anders werk je naar mijn idee allerlei blessures in de hand.

Mijn paard en ik hebben er ruim 4 maanden uitgelegen door een ongeluk en twee operaties van mijzelf en wij zijn nu weer terug op de rit qua conditie en bespiering (vorig jaar augustus stond hij klaar voor een klasse I endurance). Ik heb de eerste 6 weken alleen maar gestapt, dagelijks 1-1,5u. Het scheelde bij mij wel dat ik zelf niet meer kon in eerste instantie.
Nu rijden we om de dag intensiever met draf en galop en verschillende ondergronden, waarna er een dag volgt met een uur stap.

Ik word verder gevolgd en "gecoacht" door de DA. Ik laat momenteel ook maandelijks de bloedwaarden checken. Mijn paard werd nl in het begin van de opbouw ook geblokkeerd in de spieren door verkeerde bloedwaarden. Dat moet je ook maar net weten en dat soort dingen weet je niet als je de buitenkant ziet.

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:43

petitparis schreef:
als je alleen buiten rijdt zijn kilometers belangrijk, liefst met een lage vw-nw halshouding zodat je paard goed over de rug moet lopen. dit opbouwen tot een iets rondere halshouding (neus net voor de loodlijn) en echt lange stukken draven (veel schakelen) en galopperen aan een zo rustig mogelijk tempo (zo "traag" als zijn achterhand bespiering en balans het toelaat)

misschien iets eiwitrijker ruwvoer gaan geven (luzerne en/of kuil) om de spieropbouw te ondersteunen

Mijn paard heeft ook een half jaar stilgestaan. Ik heb ook dezelfde aanpak gebruikt als petitparis en mijn merrie ziet er al stukken beter uit.
Ze was ook helemaal weg van luzerne. Een echte aanrader!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:14

Super bedankt voor de tips allemaal +:)+

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:40

Ja, stappen, stappen, stappen, zeker als het echt ontbreekt aan bespiering. Eerst harde ondergrond inderdaad. mulle ondergrond en te weinig bespiering zal in het begin waarschijnlijk veel te zwaar zijn en blessures al snel in de hand werken.

Daarna steeds meer stukjes draf met steeds meer overgangen en pas daarna met andere ondergrond, zou ik zeggen. Eerst gewoon stevige berm of harde bospaadjes.

Ik heb ook een slecht bespierde pony gereden, het duurde een jaartje of wat, maar toen was ze prachtig bespierd. En wij reden ook veel buiten (wel ook in de bak, ik niet zo, maar de andere bijrijder. Was wel goed om bochtjes te oefenen, want balans is met een zakke bespiering ook veel moeilijker en met veel bochtjes komen ook meer spieren).

Veel plezier ermee!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:46

Buitenrijden afwisselen met werken aan de dubbele longe. Dat kun je uitbouwen van 3x in de week een kwartiertje tot een paar keer per week 30 tot 40 minuten.

LauraKiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:51

gewoon rustig aan opbouwen, en veel afwisseling, dressuur steeds intensiever maken, springen steeds hoger, vaker, meer, en buitenrijden steeds meer en langere stukken (galop). en zo train je verder :D , een pony die ik ken krijgt vanaf mijn aanwezigheid ook steeds meer spieren en ben erg tevreden over het proces. dus gwn rustig aan opbouwen, ohja. longeren is ook een goede, gwn steeds langere afstanden, steeds meer figuren, hogere sprongen, vrijspringen is trouwens ook een super alternatief om die knol van je een lekker aan het werk te zetten ;) := :j succes! en ik hoop dat het snelle vooruitgang boekt! :wave:

LauraKiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:52

en idd als het nu nog echt slecht gaat, moet je de basis er eerst flink in stoppen. en daarna dat plan verder uitwerken ;) succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 07:00

Bedankt voor alle tips, er zit zeker weer wat tussen :j

Qua opvoeren van dressuuroefeningen, springen en de dubbele longe zal niet 1,2,3 gaan.
Jimmy heeft altijd alleen maar buiten gereden en snapt absoluut niet hoe hij met de bak om moet gaan.
Uiteraard wordt daar wel aan gewerkt, maar je kunt 12 jaar niet binnen een half jaar inhalen ;)

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 04:53

Wat ook helpt voor het versterken van z'n spieren in zijn rug en achterhand is balkjes lopen.
Stappen, draven. Heb je geen balken dan dikke takken.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:20

Ik weet niet of het al eerder is genoemd maar wat ik altijd doe is veel overgangen rijden, bijvoorbeeld telkens een halve volte galoperen, halve volte draven weer halve volte galoperen, dan een halve volte stappen... hierdoor bouw je (zoals ik dan altijd heb geleerd) veel spieren op in de achterhand :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 13:50

Overgangen rij ik wel.
Maar zoals vermeld rij ik met Jimmy wel enkel buiten.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:46

Ik denk dat ze meer bedoeld het afwisselen van de gangen, buiten zou je dat kunnen doen met bomen/paaltjes of wat dan ook. Dat je die afstand vasthoud om een gang te rijden, en dat je daarna een overgang maakt. En dat relatief snel achter elkaar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:46

:j buiten werk ik zeker al aan overgangen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:49

Je kan een beetje 'heuveltraining' doen, wat de achterhand versterkt. Nou heb je misschien niet echt 'heuvels' in de buurt, maar je kan ook zigzaggend door een greppeltje gaan of een klein opstapje steeds nemen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:50

Ja ik heb ondertussen wel wat stukjes gevonden op de hei waar dat kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:50

Ik hanteer een enduranceschema voor koudbloedjes om te bouwen aan een basisconditie...
Dat begint heel eenvoudig: 1 minuut stap, 1 minuut draf... en dat bouw je uit todat je na 34 trainingsdagen 20 min aaneengesloten kunt draven... met 5 min rust tussendoor, en dan weer... zodat je in totaal op den duur 60 minuten kunt draven met 3x 5 minuten stap tussendoor.

Eigenlijk is dat DE basis... je bouwt heel langzaam aan een grotere longinhoud en stabiele hartslag, maar maakt ook de pezen, spieren en banden langzaam sterker...
Tussen iedere trainingsdag zit dan een dag rust.

Op die 'rustdagen' doe ik wat werk aan de hand, dressuur in de bak, of ga wandelen....

Het mooie van rustig opbouwen is dat je paard altijd binnen zijn comfort-zone traint en dus ook veel zelfvertrouwen opbouwt en je zelf niet bang hoeft te zijn dat je overvraagt.

Ik geef mijn merrie ook een volledig supplement, en dat werkt ook fantastisch! Phytonics Muscle support.
Dat zijn alle vitaminen die ze nodig heeft, + ingredienten om de spieren op te bouwen en na training te ontspannen... echt super! Ze krijgt nu een enorm pak spieren.
En beter nog: geen suiker of andere troep... ze heeft IR en bijna alle andere supplementen bevatten een vorm van suiker.