Weglopen, over de schouder vallen, steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Weglopen, over de schouder vallen, steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 00:02

Ik heb een heel nare ervaring achter de rug met een paard dat niet van mij is (Fries). Het paard is erg voorwaarts en ik had moeite om haar op een normaal tempo te laten draven. Als ik haar probeerde te begrenzen langs voren werd ze erg nerveus, dus ik probeerde haar wat kamer en losser te krijgen door overgangen te maken zodat ze niet de kans kreeg om aan te zetten op de rechte stukken.
Om haar trager en gecontroleerder te laten lopen, maakte ik veel wendingen en veranderde ik van hand, maar dit mocht niet van de lesgeevster.
Ik moest op de volte blijven, maar het paard begon meer en meer op de volte erg over de schouder weg te lopen (precies alsof ze scheef door de bocht ging). Ik heb wellicht iets verkeerd gedaan, maar weet niet precies wat. Telkens we van de hoefslag op de circel gingen, dan legde de Fries haar oren plat en ging flink in verzet tot bokken en steigeren toe. Ik probeerde rustig de hulpen te geven, maar had wat moeite om fijngevoelig te werken omdat de merrie zo vooruit was (ze was wel hengstig op dat moment).
De lesgever zei me dat ik haar meer rond m'n binnenbeen moest draaien, maar heb geen idee wat ik nog meer kan doen dan m'n binnenbeen aan de singel te houden. Ik zat beroerd omdat de merrie zo scheef ging gaan lopen.
De eigenaars zeiden dat het aan mij lag, het paard was al 6 maanden niet bereden, maar ze was eigenlijk hoog opgeleid en liep goed met andere mensen. Ik veronderstel dus dat het paard rechtgericht is en scheef gaat lopen door een andere oorzaak (misschien reactie op iets wat ik verkeer doe?)
Ik voel me nu rot, omdat ik niet weet wat ik verkeerd gedaan heb en het mijn schuld is dat dit paard zo in verzet ging. Ik kon niet anders dan haar wat tegen houden, want anders ging ze er in een rotvaart vandoor.
Wie kan me een klein beetje advies geven aub?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-04-11 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Re: Weglopen, over de schouder vallen, steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:06

Dit paard heeft duidelijk ergens pijn zodra jij die wending in zet, daarom reageert ze zo. Dit kan liggen aan de houding waarin je haar rijdt, waarschijnlijk dan net niet nageeflijk oftewel niet genoeg door het lijf en over de rug, of ze heeft gigantische spierpijn omdat ze zo lang niet is gereden en nu weer aan het werk is, of ze mankeert lichamelijk sowieso al iets. Ik zou haar eens na laten kijken en een instructeur zoeken die jou kan helpen haar fijn over de rug te rijden zodat haar spieren losser worden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:11

als ze 6 maande4n niet gereden is is het makkelijk jou de schuld te geven de samenwerking liep gewoon even niet goed. en als een paard niet wilt uit drukte niet willen luisteren en spierpijn tja dan kaj dit soort dingen ook krijgen, of ze iets mankeert durf ik niet te zeggen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 00:11

Wellicht dat het aan mij lag (ik dacht ook aan pijn want anders reageert een paard niet zo fel mijn gedacht), maar als ik haar losser liet, begon ze enorm te draven. Ongecontroleerd en heftig. Als ik zo licht mogelijk de hulpen probeerde door te geven, dan negeerde ze dit en ging er als een trein vandoor.
De trainster is van mening dat ik niet kan rijden en ik mag geen andere trainer vragen omdat het paard niet van mij is. Op mijn vraag of ze me even kort wou voortonen hoe het wel moest, weigerde ze.
Ik ga niet meer rijden tot ik weet wat ik verkeerd doe, omdat ik er nu heel erg mee inzit dat ik misschien op mijn eigen paard ook iets verkeerd doe. Die is pas zadelmak. Het gaat nochtans goed, maar door dit voorval ben ik enorm onzeker geworden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 00:18

Mindfields schreef:
Dit paard heeft duidelijk ergens pijn zodra jij die wending in zet, daarom reageert ze zo. Dit kan liggen aan de houding waarin je haar rijdt, waarschijnlijk dan net niet nageeflijk oftewel niet genoeg door het lijf en over de rug, of ze heeft gigantische spierpijn omdat ze zo lang niet is gereden en nu weer aan het werk is, of ze mankeert lichamelijk sowieso al iets. Ik zou haar eens na laten kijken en een instructeur zoeken die jou kan helpen haar fijn over de rug te rijden zodat haar spieren losser worden.

Kun je me even advies geven hoe ik nageeflijker kan zijn met een paard dat sterk voorwaarts is? Ik ga ook een klein beetje m'n benen naar voren steken zegt de trainster, omdat ik ze niet zo goed durf aan te sluiten omdat het paard zo fel is was haar idee.
Wat ik vreemd vond is dat het paard totaal niet reageert op zithulpen, ze gaat precies als een plank door de wendingen in draf. Aan de longe zie ik haar niet zo sterk naar binnen hangen, dus dit heeft echt iets met mij te maken. Wel rent ze de eerste minuten ook wel hevig aan de longe, ze lijkt me doorgaans erg nerveus en gespannen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-04-11 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:22

Neem van mij aan dat het paard niet rechtgericht is, anders zou je deze problemen niet tegenkomen.
En mss ligt het aan jouw, maar daar heb je je instructeur voor om het je te leren.
En instructeur die je het niet voor wil/ kan doen is gewoon niet geschikt om je les te geven.
Nu kan ik je wel rijtechnisch advies geven maar theorie en praktijk is een heel verschil.
Ik heb wel 1 advies, richt je lekker op je eigen paard en zoek een instructeur die bij je past en die echt weet wat rechtrichten is (en vooral verticale balans ipv horizontale balans).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:25

ja dat lijkt mij ook wel een goede zelf er niet opgaan , durft ze niet? en laat het jou opknappen. zou me nog even niet te veel druk maken over wat jij fout doet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 00:29

labionics schreef:
Neem van mij aan dat het paard niet rechtgericht is, anders zou je deze problemen niet tegenkomen.
En mss ligt het aan jouw, maar daar heb je je instructeur voor om het je te leren.
En instructeur die je het niet voor wil/ kan doen is gewoon niet geschikt om je les te geven.
Nu kan ik je wel rijtechnisch advies geven maar theorie en praktijk is een heel verschil.
Ik heb wel 1 advies, richt je lekker op je eigen paard en zoek een instructeur die bij je past en die echt weet wat rechtrichten is (en vooral verticale balans ipv horizontale balans).

Inderdaad, ik ben van plan om de eigenaar te zeggen dat ik ermee stop om het paard te rijden omdat ik dit niet wil en ook niet in zo'n enorm gespannen situatie wil rijden of een paard pijn doen (afkeurende blikken aan de rand van de bak en van de lesgever).
Dat neemt niet weg dat ik me het enorm aantrek en ergens graag zou weten hoe ik dit had kunnen oplossen. Door niet meer te rijden zal ik niet weten waar mijn fouten zitten en misschien zal mijn eigen merrie me dit nooit kunnen zeggen/op reageren omdat ze niets kent, maar doe ik haar er wel kwaad mee als ik die fouten blijf maken. Ergens geef ik nu gewoon op...
Ik heb al een afspraak voor een eerste les bij iemand die rechtricht volgens de methode van Antoine De Bodt met mijn eigen paard.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-04-11 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 00:30

franka75 schreef:
ja dat lijkt mij ook wel een goede zelf er niet opgaan , durft ze niet? en laat het jou opknappen. zou me nog even niet te veel druk maken over wat jij fout doet.

Ze rijdt enkel met haar eigen dressuurzadel zegt ze.........................de Fries had een doodgewone wintec trekkingzadel op haar rug. Ik zat er ook niet bepaald fantastisch op, maar een goed ruiter moet met alles kunnen rijden, nietwaar?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 01:24

Cambiar schreef:
franka75 schreef:

Ze rijdt enkel met haar eigen dressuurzadel zegt ze.........................de Fries had een doodgewone wintec trekkingzadel op haar rug. Ik zat er ook niet bepaald fantastisch op, maar een goed ruiter moet met alles kunnen rijden, nietwaar?

ja ok maar als jij al zo behandeld word zou ik met dit paard stoppen en gewoon die naar die afspraan gaan dan komt dat recht richten of voor het geval je iets fout doet ook wel weer goed.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 01:32

Jezus, dat is ook wat om meteen op die manier gebekritiseerd te worden.
Snap dat je er onzeker van wordt.
Op mij komt het ook over alsof het paard de balans mist, zodra er een wending wordt ingezet. Op dat moment mist ie de aanleuning en gaat over de schouder weglopen. Dit is wel wat op te lossen door je buitenteugel aan te sluiten tegen de hals en zelf de aanleuning dus te geven.

Maar vind het niet eerlijk dat ze zeggen dat het allemaal jou schuld is, terwijl dat diertje 6 maanden niks heeft gedaan

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 04:44

Cambiar schreef:
labionics schreef:

Inderdaad, ik ben van plan om de eigenaar te zeggen dat ik ermee stop om het paard te rijden omdat ik dit niet wil en ook niet in zo'n enorm gespannen situatie wil rijden of een paard pijn doen (afkeurende blikken aan de rand van de bak en van de lesgever).
Dat neemt niet weg dat ik me het enorm aantrek en ergens graag zou weten hoe ik dit had kunnen oplossen. Door niet meer te rijden zal ik niet weten waar mijn fouten zitten en misschien zal mijn eigen merrie me dit nooit kunnen zeggen/op reageren omdat ze niets kent, maar doe ik haar er wel kwaad mee als ik die fouten blijf maken. Ergens geef ik nu gewoon op...
Ik heb al een afspraak voor een eerste les bij iemand die rechtricht volgens de methode van Antoine De Bodt met mijn eigen paard.

Supergoed +:)+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:06

kimmie88 schreef:
Jezus, dat is ook wat om meteen op die manier gebekritiseerd te worden.
Snap dat je er onzeker van wordt.
Op mij komt het ook over alsof het paard de balans mist, zodra er een wending wordt ingezet. Op dat moment mist ie de aanleuning en gaat over de schouder weglopen. Dit is wel wat op te lossen door je buitenteugel aan te sluiten tegen de hals en zelf de aanleuning dus te geven.

Maar vind het niet eerlijk dat ze zeggen dat het allemaal jou schuld is, terwijl dat diertje 6 maanden niks heeft gedaan

Bedankt om me deze tip te geven. Ik kan me dan ergens een klein beetje een idee vormen wat ik nog kon gedaan hebben om haar meer steun te geven.
De lesgeefster zei me ook dat ik de buitenteugel eraan moest houden en binnenbeen, maar naar mijn idee deed ik dat of misschien niet genoeg? Mag ik vragen hoe strak dit is? Ik hield contact, maar ben altijd bang om de mond pijn te doen. Hoe stevig moet je haar dan steun geven? Mijn lichaam viel ook naar binnen omdat zij zo scheef ging, dus ik veronderstel dat het kwaad dan al geschied is? Je moet ergens rustig de bocht kunnen ingaan, maar als zij de bocht induikt in een snel tempo, dan kan ik bijna niet anders dan wat tegen houden. Mijn idee was dat ze daarop enorm fel reageerde en haar balans zodanig kwijt was dat ze daardoor begon te bokken om recht te blijven. Heeft buitenteugel eraan houden dan nog zin als je al in die fase zit?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:08

Ik zou direct vertrekken bij deze mensen. Een dier dat 6 maand niet heeft gelopen zal altijd stijf en scheef zijn. Lekker makkelijk om de ruiter de schuld te geven zeg. En wat een onzin dat de instructeur je niks voor wilde doen (bang voor gezichtsverlies bij de eigenaren wellicht?). Slappe hap dit! Dit zegt meer over hen en dit dier dan over jou!

edit: het zegt veel goeds over jou dat je de schuld puur bij jezelf legt maar dat is imo nu echt niet terecht.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 10:21

troi schreef:
Ik zou direct vertrekken bij deze mensen. Een dier dat 6 maand niet heeft gelopen zal altijd stijf en scheef zijn. Lekker makkelijk om de ruiter de schuld te geven zeg. En wat een onzin dat de instructeur je niks voor wilde doen (bang voor gezichtsverlies bij de eigenaren wellicht?). Slappe hap dit! Dit zegt meer over hen en dit dier dan over jou!

edit: het zegt veel goeds over jou dat je de schuld puur bij jezelf legt maar dat is imo nu echt niet terecht.

Bedankt, maar ik had zelf wat het gevoel dat ik haar teveel tegen hield en misschien moest ik haar juist meer ondersteunen door een of andere teugelhulp te geven. Het is altijd de ruiter z'n schuld, dat is iets wat ik doorheen de tijd wel geleerd heb. Ik kon mijn hulpen niet goed doorgeven omdat ik niet gemakkelijk zat en erg nerveus was door de afkeurende blikken.
Misschien is ze inderdaad ooit rechtgericht, maar was ze stijver geworden en moet er opnieuw veel aandacht aan besteed worden.
Ik had wel een idee dat een goed ruiter dit kon oplossen maar ik het nog erger maakte door tegen te willen houden langs voor, het paard had duidelijk pijn, ofwel had ze erg veel last van haar hengstigheid (ze stond voortdurend te plassen) en was de samenloop van omstandigheden het paardje teveel.
Ik zeg het vandaag af, maar is wel met pijn in het hart. Ergens is het opgeven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:45

Cambiar schreef:
Bedankt, maar ik had zelf wat het gevoel dat ik haar teveel tegen hield en misschien moest ik haar juist meer ondersteunen door een of andere teugelhulp te geven. Het is altijd de ruiter z'n schuld, dat is iets wat ik doorheen de tijd wel geleerd heb. Ik kon mijn hulpen niet goed doorgeven omdat ik niet gemakkelijk zat en erg nerveus was door de afkeurende blikken.
Misschien is ze inderdaad ooit rechtgericht, maar was ze stijver geworden en moet er opnieuw veel aandacht aan besteed worden.
Ik had wel een idee dat een goed ruiter dit kon oplossen maar ik het nog erger maakte door tegen te willen houden langs voor, het paard had duidelijk pijn, ofwel had ze erg veel last van haar hengstigheid (ze stond voortdurend te plassen) en was de samenloop van omstandigheden het paardje teveel.

Het is natuurlijk in zoverre jouw schuld dat jij op dat moment niet in staat was het dier te rijden om zo'n manier dat ze niet ging staken. Maar de vraag is maar of het een ander wel gelukt was gegeven de omstandigheden. En die zijn mn de begeleiding die je kreeg en waar jij naar luisterde. Misschien had je juist wel je intuitie moeten volgen en niet doen wat de instructeur zei. Wellicht was een half uur rechtuit rechtaan draven en galopperen nu wel de oplossing geweest om de ergste stijfheid eruit te krijgen en had je pas de volgende keer buig oefeningen ed moeten doen. Wellicht was het juist de instructie wel die bepalender was dan jouw rijkunsten (warbij ik het nog steeds erg dubieus vindt dat de instructeur niet wilde voorrijden). Je weet het niet.

Soms is erkennen dat dit niet de beste manier is voor jou dapperder dan stug blijven volhouden..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:55

Cambiar schreef:
De trainster is van mening dat ik niet kan rijden en ik mag geen andere trainer vragen omdat het paard niet van mij is. Op mijn vraag of ze me even kort wou voortonen hoe het wel moest, weigerde ze.

Serieus..als een instructeur dit tegen mij zou zeggen, dan bonjourde ik hem / haar meteen de bak uit, ongeacht of het paard waar ik op rij van mij is of niet en of het waar is wat diegene zegt of niet. Als instructeur hoor je je in te zetten voor een combi en ze samen te helpen om problemen op te lossen en verder te komen.
Lekker motiverend om iemand te laten weten dat ze niet kan rijden. Zo gaat het plezier er wel flink vanaf, zeker als het al niet zo goed wil lukken omdat het paard al zo lang niet is gereden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:56

Cambiar schreef:

Altijd de ruiter zijn schuld niet, misschien snapt het dier het niet. rij nu ook z''n merrie die nog niet snapt wat buigen is maar telkens als ze u maar iets doet op de hulp is ze super. Ik zelf zou eerst gaan werken aan de rust en daarna pas werken aan de buiging. Zelf hielp het bij mij om dan maar gewoon lekker lang te laten lopen op har tempo en dan vragen naar rust en wat meer ontspanning. Nu ik dat heb ga ik beginnen aan de buiging.

Het hoeft dus helemaal niet aan jezelf te liggen. Maar kan ook zijn dat het dier het niet snapt en daarom in verzet gaat.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:02

Het is wel heel erg makkelijk van de eigenaren om jou de schuld te geven. Kunnen ze zelf het paard niet rijden?

Allereerst vindt ik het een gek verhaal iemand die les geeft en het paard dat door die volte gaat steigeren, ik vraag mij af hoe goed die instructeur was?

Wanneer je er nog een keer op mag rijden, probeer dan nog eens het zelfde, de oren in de nek kan ook komen door de hengstigheid. Maar toch kan ik het steigeren en bokken niet als hengstigheid beschouwen, maar als verzet.

Paarden die gaan rennen op de volte trekken helpt volgens mij niet, wat ik doe met zulke paarden is het neusje voor de romp weghalen, dus telken het hoofd naar binnen vragen, hiermee rem je het paard af. Je zorgt ervoor dat het paard goed door de kaak komt. Blijf het paard niet constant inhouden want hier bereik je alleen mee dat het paard aan jou gaat trekken. Probeer met je benen het paard rustiger te krijgen, doormiddel van je been tegen de paardenbuik aan te leggen, en heel vee overgangen rijden.

Wanneer je alleen met deze instructeur zou mogen rijden zal ik eens gaan vragen waarom jij het niet goed doet en waarom het zo moet volgens de instructeur.

Blijft het paard zich zo gedragen als jij zegt, dan zou ik stoppen met rijden en vooral mijzelf niet schuldig voelen. Dan is het paard gewoon niet goed en veel te gevaarlijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:14

Wat ik kort samengevat lees:

Paard heeft 6 maanden niet onder het zadel gelopen, is hengstig, kent jou nog niet...
Jij stapt voor de eerste keer oip dit paard, kent haar nog niet, blijkbaar ook nieuwe instructeur die jou nog niet kent...

Kortom: voor alle partijen een nieuwe ervaring, nieuwe kennismaking en dat dan ook nog op een ongetwijfeld wat stijvig paard...

En dan zeggen ze dat jij niet kan rijden omdat madam in de staking gaat terwijl er wellicht op dat moment gewoon te veel gevraagd werd. Wanneer leren mensen (ik bedoel niet jou maar instr en eigenaars) nou eens dat een paard geen auto is die je na 6 mnd zo van stal kan trekken en verwachten kan dat een nieuwe ruiter zonder goede kennismaking de sterren van de hemel kan rijden? Ik had zo'n eerste les jullie eens rustig kennis laten maken, beetje recreatief zo je wil.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:51

Zilfstar schreef:
Wanneer leren mensen (ik bedoel niet jou maar instr en eigenaars) nou eens dat een paard geen auto is die je na 6 mnd zo van stal kan trekken

Hihi, zelfs m'n auto weigert dat, met een beetje pech is m'n accu dan leeg. :P Maar ik snap je punt heel goed! :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:18

Bedankt voor de ondersteunende mailtjes. Ik heb gezegd dat ik niet meer bij hen zal rijden. Ze zullen gelukkig het paard twee dagen rust geven en dan zal die instructrice ermee rijden, met haar eigen zadel.
Ik probeer het niet teveel aan mijn hart te laten komen en mijn onzekerheid over mijn kunnen weg te sussen met het feit dat je veel leert uit fouten die je maakt. Ok, het ging klote, maar ik weet nu dat ik eraan moet werken.
Ik ga met een jong paard van mijn instructrice les volgen die ze aan het rechtrichten is (AdBT methode) en ze zal even zien wat er kan bijgeschaafd worden aan mij. Zij zal daarna eerst een paar keren op mijn paard rijden en me dan leren hoe ik het best rijdt met m'n eigen paard.
Denk dat dit het beste is...ik zal wellicht (hopelijk) toch zo geen rampgeval zijn dat het helemaal niet meer zal lukken :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:20

Zilfstar schreef:

Paard heeft 6 maanden niet onder het zadel gelopen, is hengstig, kent jou nog niet...
Jij stapt voor de eerste keer oip dit paard, kent haar nog niet, blijkbaar ook nieuwe instructeur die jou nog niet kent...

Kortom: voor alle partijen een nieuwe ervaring, nieuwe kennismaking en dat dan ook nog op een ongetwijfeld wat stijvig paard...

En dan zeggen ze dat jij niet kan rijden omdat madam in de staking gaat terwijl er wellicht op dat moment gewoon te veel gevraagd werd. Wanneer leren mensen (ik bedoel niet jou maar instr en eigenaars) nou eens dat een paard geen auto is die je na 6 mnd zo van stal kan trekken en verwachten kan dat een nieuwe ruiter zonder goede kennismaking de sterren van de hemel kan rijden? Ik had zo'n eerste les jullie eens rustig kennis laten maken, beetje recreatief zo je wil.

Hmmm....ik vernam pas na de les dat ze 6 maanden stil gestaan had.... voordien zeiden ze dat ze hoog opgeleid was. Ik denk dat het gewoon een test was....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:45

Cambiar schreef:
Zilfstar schreef:

Hmmm....ik vernam pas na de les dat ze 6 maanden stil gestaan had.... voordien zeiden ze dat ze hoog opgeleid was. Ik denk dat het gewoon een test was....

Het was ook geen aanval op jou hoor! En dan pas na de les zeggen dat ze stil gestaan heeft.... :? :n Dit klinkt niet eerlijk naar jou toe. Een test ja... waarom moesten ze je testen dan? :? En je dan er zo in laten lopen naar mijn gevoel. Ik denk (je andere post lezende) dat je een goed besluit hebt genomen en dat je op die manier met je eigen paard nog heel ver gaat komen! Laat je niet kisten en je zeker niet onzeker maken door dat soort grappenmakers (eigenaar en instr van dat andere paard) Ik denk dat jij heel goed weet wat je doet hoor. EN wacht jouw topics af waarin je heerlijk rijdt met je eigen paard :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 08:49

Dat dacht ik niet hoor dat het een aanval was ;)
Ik heb vroeger lang dressuur gereden, ben dan een heel eind gestopt en heb daarna enkel jonge paarden gehad, van veulen af aan.
Ik wou terug de dressuur wat in de vingers krijgen om mijn merrie de basis dressuur (rechtrichten) te gaan aanleren, omdat het schijnt dat ook als een jong paard enkel als wandelpaard dient (mijn bedoeling is vooral niet om dressuur te gaan rijden, maar wel om mijn jonge paarden een basis te geven zodat ze fit zijn en een lichaam krijgen die in balans is om een ruiter te dragen op wandel-en trektochten of laag niveau endurance), je toch het paard moet gaan rechtrichten.
Ik heb nu vier jaar bitloos gereden, maar ik heb toch het idee dat het niet verkeerd is om een jong paard wat dressuurmatig recht te richten met een paardvriendelijk bitje omdat je fijngevoeliger kan werken (de instructrice die nu les geeft via methode AdBT geeft geen les bitloos).
Dat was mijn plan met mijn merrie, maar ik heb heel lang niet meer met bit gereden. Dus wou ik weer ervaring opdoen.
Nu, door dit voorval met de Fries, besef ik dat de feeling weg is. Vroeger heb ik enorm veel dressuur gereden, ook via school en dacht dat ik er toch nog iets van zou bakken, niet dus....dit was vooral een les in nederigheid wat er met de Fries gebeurd is...(De eigenaar van de Fries ben ik ergens dankbaar, want hij heeft me enkele levenslessen meegegeven. Het zijn zaken die ik wist, maar ik heb zelf nog geen moed gehad om mezelf te trainen in het verbeteren van mijn fouten. Ik wil altijd voor goed doen, luister naar veel te veel meningen omdat ik onzeker ben en ga dan chaotisch gaan brokkelen, waarna ik met de moed in de schoenen opgeef, waardoor ik nog een grotere stap achteruit zet omdat mijn zelfvertrouwen dan een enorme deuk krijgt. Ik wil dit niet meer en wil eigenlijk vooruit )
Ik heb nu de laatste tijd vooral bitloos gereden, werkte vooral met de zit en liet het hoofd zoveel mogelijk met rust. Misschien doe ik helemaal de juiste dingen niet, terwijl ik juist denk dat het goed is voor het paard...
Ik ben enorm verward door dit voorval en ben benieuwd naar de les bij mijn trainster zaterdag. Ik ga dus weer helemaal onderaan opnieuw starten met het begin en proberen te vergeten wat ik al denk te kunnen...
Zoals Chris Irwin zou zeggen, dancing with your dark horse :D, eerst mezelf rechtrichten :D