Knappe Noblesse @ work in het zonnetje (Jazz x Variant)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanice

Knappe Noblesse @ work in het zonnetje (Jazz x Variant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:24

1. Afbeelding

Hallo! :D

Gister had ik les en kwam miss_lizje op bokt foto's maken van mij en Noblesse en gelukkig had hij zijn goeie dag!
Noblesse is een 15 jarige KWPN ruin van Jazz en 1.70 hoog. Noblesse is bij zijn vorige eigenaar tot Lichte Tour getraind en wij trainen M2 niveau met Z1 en Z2 oefeningen er doorheen maar de wissel pakken we er nooit bij, heel soms met de les maar met trainingen moet ik er vanaf blijven omdat we met wedstrijden bij de B moeten beginnen, maar startkaart is onderweg dus hoop dat ie snel binnen is! :D
eigen commentaar:
- naar voren kijken
- voor mijn gevoel mogen mijn handen iets hoger
- tenen naar binnen, alhoewel dat wel een heel stuk verbetert is!

2. Afbeelding
instappen

3. Afbeelding
idem

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding
jammer dat ik hier mijn hakken te ver uitdruk.

9. Afbeelding

10. Afbeelding
appuyament

11. http://i55.tinypic.com/25f3p8o.png
idem

12. Afbeelding
uitgestrekte draf, best wel trots op deze foto. :)

13. Afbeelding
vind ik een erg mooie foto! <3

14. Afbeelding
idem, maar hier steek ik mijn benen naar voren, meneer is haast niet uit te zitten en als ik zo zit zit ik beter op hem(geen excuus, want moet ook zonder benen afsteken kunnen natuurlijk, dus als iemand tips heeft.. :o )

15. http://i52.tinypic.com/2ns2a7k.png
jammer dat ie hier net iets te diep loop maar verder wel netjes

16. http://i55.tinypic.com/1z36v0g.png

17. http://i54.tinypic.com/307rxgj.png

18. Afbeelding
wisseltje

19. http://i54.tinypic.com/dlrgvs.png
lekker uitdraven. :)

Danielle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:30

Hij loopt super!:) ik rij zelf nog maar B dus weet er niet veel van af.. maar wat ik zie is netjes... alleen je houding enalluss. maar dat zei je zelf ookal.
Alleen tis inderdaad wel makkelijk als je paard al lichte tour enzo heeft gereden.. maar heb jij zelf nog alleen B gereden?
haha.. kan die weer in de B gaan starten!
Is je startkaart inmiddels al binnen?? hoeveel winstpunten?
x

femke_harley

Re: Knappe Noblesse @ work in het zonnetje (Jazz x Variant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:36

wat is het toch ook een lekkerding he hahah! :D
ook echt een geweldig setje hoor shanice, staat hem goed!

wat je zelf al zegt nog even op je handen en benen letten en dan is het plaatje toch zeker wel
compleet! jaa meid, ziet er goed uit! :D
jullie komen er zeker wel samen, top!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:40

Ik vind het een leuk paardje, maar om heel eerlijk te zijn, zou ik me eerst nog wat meer met de basis bezig houden. Ik zie op de foto's namelijk wel een paard dat het kan, maar niet een amazonde die het kan. De foto van volgens jou een appuyement is meer wijken, de wissel is niet goed gesprongen, de foto van de uitgestrekte draf, het paard loopt in contrastelling en valt helemaal uit elkaar.

Eerst zelf meer houding bewaren, de hulpen beter controleren en dan daarna pas met de moeilijkere dingen bezig houden.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:43

@ Danielle98: Officieel ben ik nog B maar mijn merrie heb ik zelf naar het Z1 getraind, helaas niet kunnen starten omdat ze doordraaide op ander terrein. :n Mijn startkaart is nog onderweg, we hebben wel onderlinge wedstrijden gereden waarbij we elke x winstpunten kregen maar die tel ik niet meer. Zo makkelijk is hij niet hoor haha, in het begin erg veel moeite mee gehad, heel veel uitproberen en soms zag ik het ook even helemaal niet meer zitten met hem maar dat is natuurlijk wel weg! :)

@femke_harley: dankje wel! :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:45

Ik ben het met Kleinvosje eens. Heel gaaf paard, ken hem wel van vroegah in de paardenkrant etc. Maar de wissel springt hij alleen voor, achter komt niet mee en je zit onwijs scheef. De uitgestrekte draf foto daarop steekt hij erg met zijn voorbeen en wordt helemaal uit balans gehaald door jouw buitenteugel.

Ik zou eerst zorgen dat je jezelf verbetert zodat je dit fantastische paard iets meer recht doet.

Ijsbeer789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:49

Ik ga met kleinvosje mee, in het geheel moet je paard veel meer gesloten en meer bergop lopen, dit komt duidelijk terug in je uitgestrekte draf, wanneer jij je paard mee gesloten en bergop hebt komt je uitgestrekte draf en een stuk beter uit, ook heeft ze de verkeerde stelling. Bij je 1e appuyement foto kon ik nauwelijks zien wat je aan het doen was, op de 2e foto komt ook duidelijk terug dat je meer stelling moet hebben naar de kant waar je naar toe schaart. De wissel foto idem.

Snap dat het leuk is zo'n paard waar alle knopjes al opzitten, probeer eerst te wennen aan je paard, de basis te rijden en nog niet bezig te zijn met wissels en appuyementen.

Edit: Denk dat jou beeld van 'wel netjes' en ' onzettend goed' iets anders is als mijn beeld wat ik graag wil zien bij de oefeningen die jij uitvoerd.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:52

Ben het ook eens met Kleinvosje. Probeer de basis gewoon helemaal fijn te hebben. En ookal heb je vele winst in onderlinge B gekregen, betekent niet dat oefeningen uit het Z of hoger al kunnen. Bij de eerste Appuyement foto lijkt het meer op wijken. Werk veel aan rechtrichten, impuls en balans (geslotener lopen). Die oefeningen komen dan als je hem fijn rond kan sturen vanzelf, die vergeet tie heus niet :) .

Wel een leuk paard! Met veel uitstraling!

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:54

Ik ga mee met het bovenstaande.
En volgensmij zit je ook constant achter de beweging aan. Beetje een belemmering voor het paard.
Verder prachtig paard!

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:56

Even voor de duidelijkheid met de buitenteugel van de uitgestrekte draf, hij word dan heel sterk en dat is de reden dat ik me buitenteugel er wat meer bijpakte dan normaal, en de appuyamenten pakken we bij tijdens de les en heel af en toe de wissels, met trainingen pak ik alleen het wijken en schouderbinnenwaarts erbij. En geef dan ook tips waar ik dan ook iets aan heb, want ik vind dit nu een beetje aanvallend overkomen. Wat Eclipse_ zeg heb ik namelijk veel meer aan dan te zeggen: 'Ik zou eerst zorgen dat je jezelf verbetert zodat je dit fantastische paard iets meer recht doet.' ;)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:00

Om sommige paarden uit te zitten, ga ik soms een net wat meer gewicht op je voeten zetten, niet staan, het is een beeetje lastig uit leggen, maar net wat meer gewicht op je voeten.

Ik kan helaas je foto's niet zien (me comp. doet wel vaker raar :( ) maar las dat je daar een tip voor zocht ;)

Ijsbeer789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:01

Wat ik al zei, jij vind het plaatje waar je paard naar buiten kijkt, uitelkaar valt en op de kop loopt een 'mooi plaatje', dan zit daar al de eerste denk fout.

Waarom oefen je niet meer de basis, meer overgangen, klein draven, verruimen, stap-draf, om je paard beter aan te voelen en haar aan elkaar te zetten, dan zul je merken dat de oefeningen die je dan doet, een stuk makkelijker zullen gaan.

Jammer dat jou instructrice je hier niet opwijst en erbij helpt, als je paard nog zo loopt kun je nooit een goed appuyement neer zetten, laatstaan aan wissel. En dat zou zij juist moeten weten en jou vertellen.

Overigens zijn onze reacties niet aanvallend bedoelt, maar willen we wel duidelijk maken dat hoe het nu is, niet goed is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:01

Sorry hoor, dat je je aangevallen voelt, maar dat is het risico van het plaatsen van zulke foto's. Daarbij heb ik je tips gegeven, eerst meer aan je zelfhouding doen en hulpen controleren.

ten slotte zou ik niet blij zijn met een instructrice die me zulke dingen laat doen terwijl ik er niet aan toe ben...

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:11

Ijsbeer789 schreef:
Wat ik al zei, jij vind het plaatje waar je paard naar buiten kijkt, uitelkaar valt en op de kop loopt een 'mooi plaatje', dan zit daar al de eerste denk fout.

Waarom oefen je niet meer de basis, meer overgangen, klein draven, verruimen, stap-draf, om je paard beter aan te voelen en haar aan elkaar te zetten, dan zul je merken dat de oefeningen die je dan doet, een stuk makkelijker zullen gaan.

Jammer dat jou instructrice je hier niet opwijst en erbij helpt, als je paard nog zo loopt kun je nooit een goed appuyement neer zetten, laatstaan aan wissel. En dat zou zij juist moeten weten en jou vertellen.

Overigens zijn onze reacties niet aanvallend bedoelt, maar willen we wel duidelijk maken dat hoe het nu is, niet goed is.

Over het naar buiten kijken heb ik al uitgelegd waarom, namelijk als we de uitgestrekte draf oefenen dat ie dan heel erg sterk word en dat ik toen daarom ff die buitenteugel erbij pakte om hem wat meer bij mij te houden ipv aan de buitenkant van de bak en ik weet heus wel dat hij dan wat meer bij elkaar gereden moet worden maar op dat moment gaat dat gewoon even niet en ben ik al blij met dit resultaat want er zijn ook momenten dat ik hem dan gewoon kwijt ben omdat hij dan te sterk word en zijn hals en kaak helemaal vast zet en dat ik dan gewoon niks kan doen, het is geen paard waar je op stap en ermee weg rijd ookal kent ie alle knopjes.
En wij oefenen de basis wel, maar gister hebben we het er niet helemaal bij gepakt omdat er foto's gemaakt werden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:14

Het is voor jezelf heel fijn dat je alles gaat verdedigen, maar daarmee wordt het niet beter. Het is nooit goed om ALLEEN aan de buitenteugel het tempo te controleren. Ga dan lichtrijden en tij een nette overgang terug. Het is duidelijk dat jij nog niet aan dat niveau toe bent...

DivineStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:16

Het lijkt wel of hij hier en daar wat actiever gereden moet worden, en op een paar foto's zijn hoofd wat kantelt. Ik denk dat jullie met wat meer werk aan de basis en alle hoge oefeningen even op zij zetten er echt wel komen, eerst meer harmonie in de basis. Je begint met traplopen toch ook op de onderste tree? :)

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:27

@kleinvosje: zeg ik dan dat ik het over de tempo heb? Volgensmij staat dat nergens hoor? Maar weet je, ik ga hier niet eens meer op in, jij noemt het verdedigen en ik noem het de waarheid vertellen en als je wil dat ik lieg vind ik het ook best dan kan ik zo 1000 dingen verzinnen om het goed te praten maar dat doe ik ook niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:31

Ik ga er maar geen woord meer aan verspillen dan, aangezien jij je zo aangevallen voelt dat je gaat zeggen dat ik vind dat je liegt....

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:33

Heey Shanice!

Gaat hardstige lekker zo, al moet Nobbie wel afleren mij aan te kijken(geeft dat beest eens ongelijk, gek mensje wat met een zwart doosje midden in de bak staat, die hoord daar niet.).
Dit zijn maar moment opnamens. Zal volgende keer wel filmen.

Je komt er wel, nog ff de puntjes op de I zetten(houding puntjes die je zelf noemd) en dan kan je gelijk knappen wanneer die startkaart er is!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:38

het enorme voordeel van een paard wat al veel kan en goed gereden is dat jij als ruiter nu enorme sprongen kunt gaan maken in je eigen rij-ontwikkeling, maar zorg ook dat je met goede begeleiding doet dan kan je ook die sprongen maken, want met deze combi ben jij als ruiter echt aan zet nu. Jullie zijn een hele leuke combi samen en een van goede eigenschappen van een ruiter is ook openstaan voor goedbedoelde adviezen en die staan hierboven, dus ik zou zeggen: pak aan met beide handen en dan wens ik jullie samen veel succes en hoop weer gauw nieuwe foto's te zien.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:59

Wilde trouwens nog even vragen waar je die frontriem vandaan heb, ben al een tijdje opzoek naar zo eentje.

Vindt ook dat Garny het mooi verwoord heeft en dat ik ook erg benieuwd ben naar een filmpje, dit geeft een veel realistischer beeld dan foto's :)

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:04

Ik zal binnenkort wel foto's & filmpjes laten maken tijdens een training ipv les, dan hoop ik dat jullie een heel ander beeld krijgen want wij zijn totaal niet anders gaan rijden dan mijn vorige rijtopic.
Ik heb die frontriem bij Equitana gekocht, maar bij Divoza kan je um ook bestellen voor 22,95 geloof ik maar dan weet ik niet of je dan 3 rijen steentjes heb of 4, ik heb namelijk 4. :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:21

Ik snap dat het niet leuk is om te horen maar zoals Garny het heel goed verwoord, jij als ruiter moet nu een flinke groeispurt maken om je paard niet te storen. Dat is een enorme kans als ruiter, maar ook ik vraag me af waarom je instructeur jou dit soort kunstjes laat doen zonder de daarvoor benodigde voorwaarden eerst te bevestigen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:00

Van de foto's af te zien is het een erg fijn paard, heeft veel lossigheid. Vorige eigenaar heeft 'm netjes opgeleid.
Zoals meerderen al aankaartten, ga ik er ook in mee dat je meer moet gaan werken aan de basis: werken aan de gymnastisering. Jammer vind ik het om te zien dat de hele trukendoos worden opengetrokken. Tuurlijk is dat verleidelijk en er is ook niets mis mee, zeker niet als je dat op les doet waar je onder begeleiding bent, maar daar zie ik helaas ook weinig van terug. Die wissel is echt niet goed, het appuyement mist alle lengtebuiging (het is gewoon wijken), in de uitgestrekte draf valt hij uitelkaar en maakt als gevolg daarvan taktfouten. In plaats daarvan zou je veel beter kunnen werken aan schouderbinnenwaarts, schoudervoor, volte sluiten/openen in galop etc etc. Dat zijn oefeningen waar je wat aan hebt. Daarnaast zie ik ook je beugels liever een gat korter.

Dit bericht bedoel ik echt niet rot. Jullie zijn een mooie combinatie samen, maar ga consequenter rijden, rij 'm meer van achteren naar voren en werk aan de basis. Daar heb je op langer termijn zoveel meer aan! Het zou zonde zijn als hij steeds slechter zou worden. Dit paard is een hele leuke uitkomst om verder te komen in de sport. :)

Ijsbeer789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:25

Je pakt mijn post erbij en zegt dus eigenlijk dat je er niks aan kunt doen? wake up!
Hij is sterk, pakt je handvast en jij hebt geen controle meer en wat is jouw reactie? trek ik toch wat harder aan de buitenteugel? :+

Los het probleem op en omzijl het niet, rijd een pas vooruit, neemt hij een loopje met je ga je weer terug, dendert hij door, dan zet hem maar eens op de rem, gewoon halt. Ben consequent, een loopje met je nemen is weer terug in tempo, zorg dat hij bij jou blijft, jou tempo loopt en naar jou luisterd. Jij geeft de hulpen en opdrachten, niet andersom. Een beetje meeliften en het probleem omzijlen daar los je niks mee op.