Savanne mag zich weer uitleven in het land!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Savanne mag zich weer uitleven in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 16:32

Na een hele winter in de bak rijden, konden we vorige week eindelijk weer eens lekker in het land rijden!
Vandaag hadden we bezoek van een vriendinnetje, die ik meteen maar een camera in haar handen geduwd heb. Miszlisanne, bedankt!

Dan nu de gebruikelijke gewenste informatie! Savanne is een bijna 6-jarige merrie van Tango. Ze is bijna 2 jaar geleden bij mij gekomen, nadat ik een zeer heftige en emotionele periode achter de rug had. We zijn erg fanatiek aan het starten, en waar we ten tijde van het vorige topic van 8-8-10 ([RT-HAW] Ook Savanne moest er weer eens aan geloven...) L2 + 1 waren, zijn we nu alweer een klasse verder, M1+1! Ik ben supertrots op haar, en stiekem ook een beetje op mezelf, ik heb haar alle oefeningen zelf aangeleerd!

Savanne heeft nog steeds last van haast. Ze wil de rust af en toe gewoon niet nemen om naar de hulpen te luisteren, wat dan resulteert in veel spanning. Het lukt me wel steeds beter en sneller die spanning af te laten vloeien, daar zijn we wel in vooruit gegaan! Wat voor mijn gevoel nog steeds niet goed genoeg is, is mijn handhouding. Ik heb af en toe nog steeds mijn teugels te lang, en til dan vooral mijn rechterhand hoger. Op de foto's kan die hand er wat stug uitzien, dat is ie op zich niet, alleen bij de duim. Ik rij namelijk met een spalk, als gevolg van een stuiter die ik in november 2009 van Savanne maakte.
Nog een ander puntje van aandacht is de loodlijn, Savanne komt er graag nog een stukje achter, maar ook alweer veel minder dan een jaar geleden!

Klaar met de praat, hieronder de foto's! Onnodig te zeggen dat er natuurlijk echt wel fatsoenlijk losgereden is, maar dat ik daar geen foto's van plaats omdat die niet gemaakt zijn!

Afbeelding
1. Lekker draven. fijn ontspannen, jammer van de loodlijn

Afbeelding
2. Van hand veranderen

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 ... G_8056.jpg
Voorbeeldje van mijn handhouding hoe het niet hoort: teugels te lang en hand te hoog. Savanne werd hier wat heet, moest wat pittiger inwerken, maar dat mag geen excuus zijn om mijn handen zo te hebben...

Afbeelding
3. Schouderbinnenwaarts rechts, Savanne vond Lisann erg interessant, daardoor heeft ze geen lengtebuiging meer.

Afbeelding
4. Schouderbinnenwaarts links

Afbeelding
5. Diagonaal middendraf, heel mooi <3

Afbeelding
6. 1 pasje verder, andere been voor

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 ... G_8067.jpg
Geen bijzondere foto, meer om het kleine loodlijn-probleem te laten zien. Het is maar een klein stukje.

Afbeelding
7. Toewerken naar uitgestrekte stap

Afbeelding
8. Savanne houdt niet van terugrijden naar arbeidsstap. Heel vaak dribbelt ze dan aan, en dat ziet er zo uit...

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 ... G_8075.jpg
Nog een keer uitstrekken, check dat voorbeen :9

Afbeelding
9. Linkergalop

Afbeelding
10. Een rondje verder, Savanne mag iets meer op het achterbeen gaan komen.

Afbeelding
11. Contragalop na linksomkeert, mooi doorgesprongen, alleen mijn rechterhand... :o

Afbeelding
12. Rechtergalop. De volgende keer doe ik een beter aansluitend shirt aan hihi!

Afbeelding
13. Aanzet naar middengalop

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 ... G_8129.jpg
Als het even iets moeilijker wordt, verspringt Savanne achter graag, gebeurde vandaag dus ook bij het inzetten van de contragalop...

Afbeelding
14. Maar als het dan goed gaat, moet ik wel op mijn kont blijven zitten!

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 ... G_8141.jpg
Van hard werken krijg je een witte giechel

Afbeelding
15. Tot slot: hoe vierkant wil je het hebben... Savanne staat er geweldig bij, nu alleen ik nog mooi zitten!

Bedankt voor het kijken! Als je tips hebt, graag, maar hou het wel even netjes!
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 09-04-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Qilan

Re: Savanne mag zich weer uitleven in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:33

Ziet er erg netjes en leuk uit :D

Vind alleen dat je een iets té strenge hand hebt maar kan aan mij liggen :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:35

ziet er leuk uit! <3
mooi paardje heb je ook!
inderdaad de LL, en je houding kan af en toe iets 'flitsender'(ik doe het je niet na hoor), maar verder lekker zo doorgaan!

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:39

Wauw mooie foto's! :) Heerlijk weer in het weiland rijden! Leuk beest is savanne, herken veel van haar bewegingen in chadwick! Vooral dat voorbeentje!:D Let inderdaad op je houding, vooral je handen, maar dat had je zelf al door! :)

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:26

en daar is ze dann!! ze was heerlijk fris met het voorjaar in haar bol, maar weer vooruit gegaan :D
de strekfoto's zijn echt gaaf :D

denk dat de loodlijn ook kwam omdat ze zo fris was, iets meer los kunnen laten op sommige momenten zal al schelen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 17:55

Haha, ja, dat denk ik ook Lisanne, ze vindt het zo geweldig in het land, dat ze er flink fris van wordt! Over een paar weken ga ik gewoon weer een slachtoffer zoeken voor foto's, kijken of er dan verschil te zien is!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:17

Ziet er weer leuk uit vosje.... mooi spiegeltje wordt ook weer mooi donker van kleur. Houding stand handen is puur door haar frisheid. Dan heb je gewoon je handen vol aan haar straalt van de fotos af, maar misschien ook omdat ik haar dagelijks mee maak. Dat vierkante op de laatste foto kan ze altijd prachtig.
Middendraf ziet er goed uit. Savanne is helemaal in to you met der lijf en der orenspel. Mooi om te zien! Haar uitdrukking wordt dan gelijk zachter. :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 19:19

Hee, je hebt even tijd voor jezelf ;-)! Wat een lieve woorden weer, dankjewel!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:01

Ja..... dat was dat berichtje plaatsen en toen was de lol weer over hoor!

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:17

Ha! even een nuttige post plaatsen :D . Herken veel van mijn Bollie in Savanne. Ziet er goed uit!!! en zeker nu ze ook zoveel looppruimte heeft.

Dat achter de loodlijn lopen gaat op den duur steeds beter naarmate de achterhand sterker en vlugger wordt. Ik merk bij de mijne (is achter wat hoger en heeft een iets korte hals (is dat Tango-achtig??) dat hij minder "dauwerig"is als hij voor wat lager komt en ik hem achter wat vlugger maak hij dan steeds meer zijn rug gebruikt. Zijn rug verandert ook in positieve zin.

Echt een :9 paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 16:11

Ik zal er even op reageren. Zoals je in de openingspost hebt kunnen lezen, doet mijn rechterhand het niet goed. Ik draag een duimspalk, die de duim fixeert. Daardoor lijkt het dat ik een strenge hand heb, wat in werkelijkheid niet zo is. Savanne gaat bijna elke week met mij mee naar de instructeurscursus, waar dan ook medecursisten haar rijden. Van alle kanten hoor ik wat een fijn paard het is, ook in de mond. Dus nee, ik dnek niet dat ik een te strenge hand heb, maar dat dat zo lijkt!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:54

Wat heb je een mooi paard zeg! :P
Kan me voorstellen dat je je handen vol aan haar had, ze heeft lekkere zin om te werken :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:07

Ik vind dat ze in draf iets actiever op het achterbeen mag komen.. ze heeft misschien haast maar
meer met haar voorbenen dan met haar achterbenen haha!

Bij je middendraf heb je haar wél mooi geactiveerd, want daar heeft ze haar beenpositie correct.

Bij schouderbinnenwaarts klopt volgens mij je beenligging niet helemaal. (of lijkt dat zo?)

Ik weet niet beter dan binnenhand + binnenbeen stellen. Binnenbeen aan, buitenbeen erbij om van voren
de hoefslag af te drukken en buitenteugel begrenzen waarbij het buitenbeen ietsjes naar achter blijft
liggen voor de lengtebuiging en het binnenbeen het tempo van de draf aangeeft. Begrijp je me?

Je hebt een leuk paard hoor kleinvosje! Nu zie ik jou ook eens rijden :=

Edit: Over je handhouding ben ik niet begonnen, weet je zelf ook wel. Maar wbt aanleuning, waarschijnlijk
als je haar op tempo kan houden EN haar van achter meer kan activeren komt ze zelf al op de ll. Dit is
omdat ze van voor iets te snel is waardoor ze neigt een btj te duiken :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:18

Ik begrijp je hoor, en het heeft ook een reden. Savanne is zo gretig, wil zo graag werken, dat ze, op het moment dat ik mijn buitenbeen wil verleggen, al aan wil springen. Ik ben het niet helemaal eens met je opmerking over de lengtebuiging bewaren met je buitenbeen, aangezien het paard om het binnenbeen moet buigen. Met mijn binnenbeen onderhoud ik die buiging en het buitenbeen begrenst de achterhand.

Het ll-probleem klopt, zodra ze meer op het achterbeen gaat komen, waar ik nu erg hard mee aan het werk ben, zal dat probleem ook zo goed als verdwenen zijn. Omdat ze zo vlug is, is dat niet iets wat er heel snel in zit helaas, maar ik heb alle tijd!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:24

Ik vind dat je n prachtig paard hebt!

Maar als ik naar je vorige topic kijk vbind ik dat je houding en zit achteruit gegaan is. Op die fotos lijk je veel trotser te zitten!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:31

Bedankt voor je opmerking bellenadie. Het verschil met de vorige serie is mijn beugellengte, ik heb ze nu 1 gaatje korter. Misschien dat dat invloed heeft? Verder scheelt het erg wat voor shirt ik aanhad, op de eerste serie was dat een aansluitend t-shirt, nu een flodderend shirtje. Dat zie ik zelf ook. In de proeven zijn mijn houding en zit cijfers in ieder geval niet verandered, altijd een 7 of een 8!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:39

kleinvosje ik zei het idd niet goed haha. Binnenbeen blijft er altijd aan om het paard
in de lengtebuiging te houden EN voorwaarts te gaan. Buitenbeen om te BEGRENZEN idd
zodat het paard niet terug de hoefslag op gaat (dus geen lengtebuiging kan verliezen door
over de schouder te gaan vallen mede door buitenbeen en buitenhand.) En dat bedoelde ik
dus eigenlijk. Ben nog niet zo lang wakker, het stond er idd een beetje scheef :=

Jouw paardje heeft van zichzelf ook een wat diepe rug ofniet? Want als ik de foto's zie
vind ik het niet echt opgekropt.. en kan ook niet heeeel goed zien alsof ze haar rug wegdrukt
(alleen achterhand komt nog niet helemaal mee daarom ziet hij er soms wat dieper uit volgens
mij) Vind ze de rug opbollen erg lastig?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 09:45

We hebben allemaal wel eens noeite met wakker worden hoor, geeft niet!

Ze kropt zich wel graag op, maar het feit dat jij zegt dat je het niet zo goed ziet, is voor mij een teken dat ik goed bezig ben ;-)! Ze heeft een iets weke rug, ze drukt em zeker niet weg maar heeft wel wat moeite met opbollen. Daarnaast is ze net niet overbouwd, dat werkt ook een beetje tegen, wordt het lastiger om haar goed op achter te krijgen. Maar goed, we zijn nog maar 2 jaar bezig, en het verschil is nu al zooo groot, zal mij benieuwen hoe het over nog twee jaar zal zijn!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:09

Nee ze is soms iets kort in de hals en geeft het laatste knikje in de kaak nog niet helemaal na
in "oprichting"(M-niveau op ll) en wel als ze iets "doorknikt" (als in stiekem ietsjes duiken om
onder het werk op de achterhand vandaan te komen. Dan laat ze wel los zo te zien.. je kunt
het beschrijven als "opkroppen" maar ik vind niet echt dat ze de hand ontvlucht om te diep
te gaan lopen dus kan het niet beschrijven als opkroppen :P

Ik denk als ze wat meer geactiveerd is door veel korte stukjes verruimen en terug vragen,
terug vragen en weer verruimen dat je al snel resultaat hebt. Maarja.. het is lastig met een
voorwaarts paard om goed op de zit terug te rijden en weer op te starten zonder dat het
rommelig wordt.. kwestie van veel oefenen idd.. en gewoon rustig blijven.

(wat voor mij heel goed hielp om mijn volgende paard te leren opbollen was achterwaarts
gaan tot hij zakte van achteren en van daaruit wegdraven of galloperen in een iets
verzamelde gang (een paar passen) en dan voorwaarts. (afgewisseld met keren dat je direct
voorwaarts gaat anders komen ze de verzameling niet meer uit) Die ging daar echt heerlijk
van opbollen (en relaxen)

Ook een goede oefening om de sprong in galop er in te houden overigens.. want ze MOETEN
wel vanuit de achterhand gaan dan :)

Ik ben ook benieuwd! Jullie zijn een leuk stel zo om te zien :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:12

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik ben ook al veel bezig met schakelen. Helaas is de bak waarin ik in de winter rij niet groot en voor Savanne HEEEEEL eng, daardoor heb ik van de winter niet heel erg goed daarop door kunnen trainen. Daarom ben ik zo ontzettend blij dat we weer in het land kunnen rijden, met de ruimte om dit soort oefeningen te gaan doen. Daarom schreef ik al dat ik over een maand of twee, drie weer een fotoserie wil doen om verbetering te kunnen zien!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:16

Die van mij andersom.. die vind schapen maar eng :P (staan voorbij de sloot naast de buitenbaan)
en binnen relaxed.. buitenritten wordt ze veel te heet nog.

Zou ook wel lekker in de wei willen rijden :( Had perfect geweest om op een makkelijke manier
te rechtrichten (lukt wel hoor maar met 5 anderen in de bak is knudde)

Ben benieuwd naar de nieuwe sessie!!! (ik binnenkort ook weer met [***] haah)

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:35

Wat mij een goed gevoel geeft is balkjes draven. Activeert het achtebeen en ruggebruik. Ook los een sprongetje laten maken. Recht tussen een aantal balken door, voltes draaien om een balk heen etc. Je moet dan echt goed sturen en je paard "kijkt"waar hij loopt en laat makkelijker los.

Het is ook een keer wat anders. Ze vinden het een beetje spannend maar daarna geeft het vertrouwen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 22:14

Boleer, balkjes geven geeft mij ook wel een goed gevoel, alleen mijn paard niet. Die komt liever niet in de buurt van hout. Geen grapje hoor, vorige week met de cursus lag er wat hout op de grond en ik kreeg haar niet dichter dan 10 meter erlangs. Gaat dus niet echt werken denk ik...

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:35

je hebt je handen niet op gelijke hoogte, de ene hand verder naar voren dan de andere, daardoor lijkt het (of is het, dat weet ik niet) zo dat je een strenge hand hebt. bijna op alle foto's is dat je binnenhand die je meer naar je toehaalt dan de andere, omdat je je hand hoog hebt valt dat ook snel erg op. en tja, je gaf zelf al aan dat ie eigenlijk op bijna alle foto's iets achter de LL kruipt.

wel een heel mooi paard, met een heel mooi voorbeen!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:05

Kleinvosje, hele mooie foto's! Ze ziet er super uit, gave kleur heeft ze zo en wat een middendraf :~
Vind je handen overigens niet streng ogen, tenminste, het lijkt op sommige plaatjes zo als je echt alleen naar je handen kijkt, maar je ziet aan Savanne dat het niet streng binnenkomt. Dus misschien wordt het verward met de houding van je handen :)
Klopt het wel dat ze met galop soms iets meer lengte pikt? Zie ik in een paar galop foto's volgens mij, zie nu wel overigens dat het op foto 12 niet zo is, vind ik een heel fijn beeld voor de galop!

In ieder geval een plaaaatje om te zien, kijk ernaar uit om jullie 14 mei in actie te zien!