Paarden die net onder het zadel zijn gelijk 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Paarden die net onder het zadel zijn gelijk 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 18:51

De laatste tijd zie ik veel meer (onder andere op Bokt) jonge paarden, die net onder het zadel zijn, die gelijk helemaal aan de teugel en rond worden gereden. Ik snap niet dat dat überhaupt belangrijk wordt gevonden in die fase en ik kan me ook niet voorstellen dat het dan al uit ontspannig voortkomt. Ikzelf heb mijn jonge pony eerst eigenlijk alleen heel veel laten ontspannen, echt neusje over de grond, en nu pas (ze is bijna 5) gaat ze snappen dat het fijn is als ze gaat nageven en begint ze dit dus ook echt lange stukken in draf en galop te doen (in stap deed ze het al langer).

Hoe denken jullie hierover?

Geryon

Re: Paarden die net onder het zadel zijn gelijk 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:02

Ik vroeg het me ook al af.. Ik vind het heel fijn om te zien dat die jonge paardjes al onspannen zijn, maar helemaal rond rijden gelijk vind ik ook echt te ver gaan. Ik ben voorstander van eerst het paard op zijn eigen benen leren te lopen, lekker ontspannen rijden. En natuurlijk komt uit die ontspannenheid een beetje nageeflijkheid, maar niet zo overdreven als dat ik vaak zie.. Hals iets meer naar beneden (dan helemaal de lucht in) en misschien het neusje wat meer richting de loodlijn vind ik al genoeg :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:06

Ik vind dat dit ook wel veel te zien is in sommige HAW topics. Ik ben ook voorstander van 'eerst op eigen benen, basis erin en dan komt de rest wel weer'. Zelf heb ik een jong paardje doorgereden en ik ben nooit met aan de teugel rijden bezig geweest, lekker bij de basis gebleven. ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:06

Ik zie het ook vaak ja :j Met 3 worden ze snel-snel ingereden en met 4 lopen ze ze in de L (beetje overdreven, maar het gaat om het idee :+ )

Geef dat paard eerst eens een beetje levenservaring, lekker leren lopen op z'n eigen beentjes, ontspannen en goed reagerne n dán pas denken aan nageeflijk.

Ikzelf zou ook eerst mijn paard lekker buiten rijden zodat ie een beetje bom-proof wordt en gewoon voor de ervaring, maar als je echt ver in de dressuur wilt komen en nooit buitenrijdt is dat natuurlijk niet nodig :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:12

Het verschilt enorm per paard, ik heb er al verschillende ingereden en de ene doet het heel snel en de andere moet inderdaad eerst op eigen benen leren lopen.
Mijn eigen paard liep eigenlijk meteen rond, maar dat is niet altijd even makkelijk. Ze moet je hand volgen.
De laatste die ik ingereden heb, een welsh cob, ging pas na een aantal weken nageven.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:16

Het lijkt mij verstandiger en vooral veiliger om eerst je paard goed aan de hulpen te hebben staan voordat je hem buiten in het bos bom proof gaat maken. Vind er niks mis mee om een jong dier te laten nageven en meteen te leren je hand te volgen. Paard kan prima nagefelijk zijn en ondertussen op eigen benen lopen. Nageven is imo gewoon basis en betekent niet dat een paard alleen maar in je hand loopt te duiken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:22

Ik denk dat het ook ligt aan het paard, mijn pony is een Paint en ze is dus ook western ingereden. Waarschijnlijk komt het daardoor dat ze eerst nogal in die westernhouding liep, nu pas gaat ze echt netjes lopen :)

Even offtopic, Tilmar, ik keek net in je profiel en zag dat je een verzorgpaard hebt gehad op de Goudse Hout, daar sta ik nu :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:25

Fleurtje100 schreef:
Het lijkt mij verstandiger en vooral veiliger om eerst je paard goed aan de hulpen te hebben staan voordat je hem buiten in het bos bom proof gaat maken. Vind er niks mis mee om een jong dier te laten nageven en meteen te leren je hand te volgen. Paard kan prima nagefelijk zijn en ondertussen op eigen benen lopen. Nageven is imo gewoon basis en betekent niet dat een paard alleen maar in je hand loopt te duiken.

Daar heb je een punt maar ik denk niet dat die jonge beesten al gelijk nageeflijk kunnen zijn, en ook nog eens op eigen benen kunnen lopen. Ook voor oudere paarden is dit nog erg moeilijk en zoeken dan steun bij de ruiter... Een paard kan trouwens wel goed aan de hulpen staan, en nog niet per se na 'kunnen' geven. Buiten heb je in principe niet veel meer nodig dan een rem en een stuur bij zo'n jong beestje..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:26

Jullie bedoelen in de krul....aan de teugel en nageefelijk is wat anders :D
Daarbij als een 3 jarige al vaak gelongeerd is met bijzet of aan de dubbele longe is geweest, lopen ze vanzelf al afgebogen.

Ik zet ze persoonlijk wel bovenin en zorg dat ze niet op de voorhand duiken en gaan sloffen (wat jonge paarden van nature doen)
Je kunt ze wel vriendelijk wat rond laten loeren, sterrenkijken en op de voorhand kachelen, maar daar leren ze niets van.
Je kan beter zorgen dat het paard van achter naar voor gereden wordt en op twee teugels de hand volgt.
Zijn ze voorwaarts op 2 teugels en nemen ze het bit aan, dan kun je het paard qua houding zetten waar je maar wil...

Filmpje van mijn paard 3 maanden onder het zadel http://www.youtube.com/watch?v=WUZtK7nikz4

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:30

hoe eerder een paard correct door de rug loopt des te beter.
Het doet een paard echt geen goed om eerst drie jaar met een weggedrukte rug te lopen.

listiglistje...jouw paard loopt met goed ruggebruik en souplesse.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:32

listiglistje schreef:
Daarbij als een 3 jarige al vaak gelongeerd is met bijzet of aan de dubbele longe is geweest, lopen ze vanzelf al afgebogen.

Ik zet ze persoonlijk wel bovenin en zorg dat ze niet op de voorhand duiken en gaan sloffen (wat jonge paarden van nature doen)
Je kunt ze wel vriendelijk wat rond laten loeren, sterrenkijken en op de voorhand kachelen, maar daar leren ze niets van.
Je kan beter zorgen dat het paard van achter naar voor gereden wordt en op twee teugels de hand volgt.
Zijn ze voorwaarts op 2 teugels en nemen ze het bit aan, dan kun je het paard qua houding zetten waar je maar wil...

Filmpje van mijn paard 3 maanden onder het zadel http://www.youtube.com/watch?v=WUZtK7nikz4
Maar jij gaat ervan uit dat als ik mijn paard niet nageeflijk rij, dat ik hem dan maar laat doen wat 'ie zelf wilt. Ik liet haar eerst altijd ontspannen en dan mocht ze gewoon helemaal naar beneden, pas sinds een tijdje pak ik haar echt op.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:34

Ik ben er persoonlijk voor om vooral voorwaarts-neerwaarts te rijden, zeker het eerste half jaar. Wel met (later) wat afwisseling in halshouding. Dan laag, dan wat meer in de krul. Zo voorkom je dat hij niet in 1 houding blijft hangen en daarna met moeite de andere houding aan gaat nemen.

Vooral voorwaarts rijden, niet laten sloffen. Vooral werken aan de ontspanning en een goed werkende achterhand (die mee werkt, dus niet halverwege de bak hangt). De krul komt later wel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:38

Yanouuu dat is ook een mooie theoretische gedachte, echter gaan de meeste paarden in praktijk lopen lanterfanteren
of worden onzeker/angstig omdat ze geen begeleiding of duidelijkheid krijgen van de ruiter
of het paard gaat vervolgens een eigen koers bepalen en gaan lopen spelen en klooien met de ruiter.

Bokt staat hier vol met de puberende lastige 3, 4 en 5 jarigen....mede daardoor!
gewoon aan het werk zetten en duidelijk en consequent zijn, dan leren ze het snelste een luisteren ze het beste ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:39

listiglistje schreef:

Nageeflijkheid kan ook veel te diep worden gereden, maar in dat soort gevallen blijft het nog steeds nageeflijkheid. In de krul is vaak meer dat dat niet komt uit onspanning, en dat vind ik dan weer wat anders. Ik vind er niks mis mee om ze gelijk wat bovenin te stellen, maar in de meeste gevallen regelt de ruiter gewoon teveel voor zo'n jong paardje. Dingen waar hij makkelijk ook zelf 'achter kan komen', misschien met maar een beetje steun van de ruiter. En dan heb ik het met name om op eigen benen te lopen. Een paard wat al vanaf het begin daarin word geholpen, wordt (in mijn ogen) te afhankelijk van de ruiter. En dat zie je later dan ook vaak terug..

Daarom ben ik voorstander van om gewoon op twee teugels te rijden, ontspannen koppie wat meer laten zakken, neusje wat meer richting/op de loodlijn, en vooral actief rijden en verder niks vragen aan de hoofd en halshouding.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:00

Mijn paard is later ingereden dan menig 'sportpaard' hij was ruim 4 :) dat is dus een pluspunt! minpunt is dat ie wss wel (wanneer er op gereden was, niet veel) met een opgekropte houding is ingereden, ik ben nu vooral bezig met heel lang maar soms ook heel rond en laag rijden, waarom? omdat ie simpel weg anders niet over de rug komt, ik laat hem ook momenten op eigen benen kukelen want ook dit vind ie erg moeilijk, dan weer een momentje een klein beetje meer opgericht, we wisselen vaak van houdingen, dit is imo ook goed zodat je paard niet 'vastplakt' (spieren etc.) aan één bepaalde houding, er bestaat ook nog meer dan of teugels op maat of halsstrekken :)

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:32

Ik rij nu een bijna 4-jarige merrie en ik ben voornamelijk bezig met de ontspanning, rechtrichten en op eigen benen laten lopen. De nageeflijkheid komt vanzelf wel en we zijn nog maar net bezig.

Ik ben het daarom eens met Geryon; op twee teugels rijden, ontspannen koppie wat meer laten zakken, neusje wat meer richting/op de loodlijn, en vooral actief rijden en verder niks vragen aan de hoofd en halshouding.

Hierbij een kort filmpje van de merrie:

http://www.youtube.com/watch?v=s-TB9HifDN8

Seigneur3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:21

ik vindt dat je het gwn rustig aan moet doen maar behalve als hij het heel makkelijk doet :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:23

Weetje? Nee, dat weten jullie waarschijnlijk niet...

Voordat ik op een 3jarige stap, longeer ik met bijzet. Dit om teugeldruk te creeeren en om de aanleuning alvast voor te bereiding.

Toen ik op mijn 3 jarige stapte was de aanleuning dus al voor elkaar. Zonder dat er geplukt en getrokken hoefde te worden.

Voortaan even verder kijken dan dat jullie neus lang is. :+

Edit: Als een jong paard aan de teugel wil lopen, DAN PAS kun je werken aan de overgangen, de hoofdhalshouden (zakken en omhoog) en de achterhand.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 12-04-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:24

Juangi schreef:
Ik ben er persoonlijk voor om vooral voorwaarts-neerwaarts te rijden, zeker het eerste half jaar. Wel met (later) wat afwisseling in halshouding. Dan laag, dan wat meer in de krul. Zo voorkom je dat hij niet in 1 houding blijft hangen en daarna met moeite de andere houding aan gaat nemen.

Vooral voorwaarts rijden, niet laten sloffen. Vooral werken aan de ontspanning en een goed werkende achterhand (die mee werkt, dus niet halverwege de bak hangt). De krul komt later wel.

Een jong paard snapt de term voorwaarts-neerwaarts niet. De achterhand erbij snappen ze ook niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:31

Ik rijd een jong paard vooral in balans, de ene kan laag lopen en de andere heeft daar mee tijd voor nodig om kracht te ontwikkelen. Daarnaast kijk ik naar de bouw van een paard.
Mijn ervaring is dat een correct gebouwd paard die netjes opgeleid wordt weinig moeite hoeft te doen om op verbinding te lopen.

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:27

ik vind ook dat ze in het begin niet in de dressuurhouding hoeven te lopen.
Laat ze eerst maar hun balans vinden, daarna kun je wat meer aan de voorkant vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:29

Waarom zou je een paard eerst in een verkeerde houding rijden, om het daarna weer af te leren :?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:30

Sonja schreef:
Waarom zou je een paard eerst in een verkeerde houding rijden, om het daarna weer af te leren :?

_/-\o_

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:30

Sonja schreef:

Nu ben ik nou niet echt goed in discuseren en standpunten bedenken etc. Maar het is toch niet zo dat je het paard in die houding leert lopen? (Tenslotte, vanaf het moment dat je op het paard zit, gaat hij in zijn eigen houding en vanuit daaruit ga je hem 'beleren', dus je rijd hem zelf niet in de verkeerde houding, toch?)
Ik vind het filmpje dat hier geplaatst is wel een mooi voorbeeld, heel vriendelijk en rustig aan. En vanuit daar leer je hem steeds verder in de goede houding lopen als het ware, naarmate er steeds meer vooruitgang komt in o.a. balans etc. Ik zie dat filmpje veel liever dan die paarden die gelijk helemaal rond worden gereden, vaak nog in een ontzettende nep krul ook, wat jonge paarden al heel gauw doen..

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:49

Sonja schreef:

Dus jij vindt ontspannen met de hals helemaal doorgestrekt en neus over de grond een verkeerde houding?