Vandaag een eerste lesje gehad met mn verzorgknol. Bleek dat het arme dier zoals de instructrice en ik al vermoedden zo stijf als een oude houten deur is..haha.. Heb dus geleerd gekregen hoe ik met hem kan oefenen zijn binnen been meer onder te zetten en hoe hij leniger kan worden door oefeningetjes aan de hand. Nu vroeg ik haar of ik helemaal niet meer kon rijden tot de tijd dat hij dit goed onder de spreekwoordelijke muts heeft...Zij gaf aan van niet... Ik merk dat ik hier wat in twijfel...
Ik heb vorig jaar het hele jaar alleen maar geoefen dmet hem om te ontspannen onder het zadel ( ex renpaard dus ik heb de link zadel= volgas eruit moeten krijgen) wat overigens prima gelukt is.. Hij kan nu zelfs als een stofzuigertje door de bak stappen met mij op zn rug...
Ik zou het ergens jammer vinden om twee weken of langer niet meer op zn rug te zitten om dit erin te houden. Niet dat ik denk dat hij in twee ween vergeet wat hij in een jaar heeft geleerd maar op basis van continuïteit vind ik het zadel en iemand op zn rug belangrijk. Ik zou zo ook kunnen werken aan zijn lengte buiging en nageeflijkheid... Tuurlijk snap ik dat mijn gewicht wel een extra moeilijkheid voor hem vormt. Ik zal dan ook geen uur deze oefeningen doen op zijn rug ( ik rijd sowieso nog niet langer dan een half uur met hem omdat ik merk dat de aandacht dan gewoon verslapt en hij gaat irriteren... Dan stap ik effe, rijd nog 5 minuutjes door en stop met een positief einde...ik hoop dit dit jaar uit te bouwen tot een vol uur rijden...)...
Wat denken jullie?
groetjes...

en kan nu alleen op en afstappen, hij loopt nu ook super aan de longe hoewel hij natuurlijk hier ook moeite heeft met de volte te lopen, maar wat ik met super bedoel is dat hij ontspant en goed luisterd naar de commando's... verder is hij ontzettend nieuwsgierig en leergierig.. als je hem één keer iets hebt gevraagd en beloont met een snoepje zit het er meteen in...heb dit nog nooit meegemaakt met een paard... 
) en hij zijn achterhand telkens of naar achter duwd of naar buiten gooit in de bochten...